فرستاده لهستان به تهران: حل مشکلات خاورمیانه بدون ایران ممکن نیست

گروه سیاسی الف،   3971103111

فرستاده دولت لهستان به تهران برای گفت و گو با 'سید عباس عراقچی' راه رسیدن به دستگاه دیپلماسی را از رسانه شروع کرده است. او را در سابقه کاری ' سیاستمدار، روزنامه نگار و دیپلمات' معرفی کرده اند. دکترای علوم انسانی است و در مصاحبه با خبرنگار ایرنا نیاز به مترجم ندارد.

به گزارش ایرنا، فارسی را روان و سلیس صحبت می کند.لهجه او هنگام گفت و گو ، فارسی دری است ، احتمالا زمانی که سفیر لهستان درافغانستان بوده، فارسی را آموخته است.

ماچی پرز میسلاو لانگ می گوید  :ازنظر ما هیچ تردیدی نیست که پیدا کردن راه حل تمام مشکلات خاورمیانه بدون ایران ممکن نیست.

اعلام برگزاری نشست موسوم به صلح و امنیت خاورمیانه در ورشو که قرار است۲۴ و ۲۵ بهمن ماه جاری با مشارکت آمریکا و لهستان برگزار شود، با واکنش جدی دستگاه دیپلماسی مواجه شد. به طوری که وزیر امور خارجه از این نشست به یک سیرک تعبیر کرد و عراقچی میزبانی ایران از آوارگان لهستانی در جریان جنگ جهانی دوم را متذکر شد. با این حال ماچی میسلاو لانگ معاون وزیر خارجه لهستان روز دوشنبه وارد تهران شد تا در گفت و گو با سید عباس عراقچی همتای خود سوء تفاهماتی که بین دو کشور ایجاد شد را حل کند.

معاون وزیر خارجه لهستان در پاسخ به این سوال که آیا گفت و گوهایش با همتای ایرانی خود تونست کمکی به رفع سوء تفاهم ایجاد شده بین دو کشور کند گفت: «فرصت خوبی بود که سوء تفاهمات حل شود و از نظر من این گفت و گو یک دیدار ثمر بخش و موثر بود».

متن کامل گفت و گو را بخوانید:

روابط روابط ایران و لهستان چقدر برای شما حائز اهمیت است وچه مشکلات و احیاناً موانعی پیش روی روابط دو کشور می بینید؟ 

لانگ:روابط دوستانه بین لهستان و ایران 545 سال پیش برقرار شده است. چیزی که برای ما بسیار مهم است و خواستم بابت آن تشکر کنم این است که در زمان جنگ جهانی دوم ۱۲۰ هزار مهاجر لهستانی مورد استقبال قرن در ایران قرار گرفتند و ما از این بابت از ایران خیلی سپاسگزاریم و این برای ما بسیار مهم است. ما با ایران گفت وگوهای ثمربخشی داریم. سال گذشته جناب آقای عباس عراقچی در ورشو مهمان من بود و امسال هم در تهران با ایشان دیدار می‌کنم و شما می بینید که گفت وگوها بین لهستان و ایران ادامه دارد. 

 درباره گفت وگوهایتان با آقای عراقچی بفرمایید.چه مسائلی در این دیدار مطرح شد؟ 

لانگ: مسائل مختلفی در چهارچوب روابط دوجانبه بین دو کشور مطرح شد.همچنین سوء تفاهماتی که در روزهای اخیر به وجود آمده مطرح شد. نکته ای که باید به آن تاکید کنم مهم کیفیت روابط دوستانه بین دو کشور است و اینکه این روابط چگونه سنجیده می شود.روابط دوستانه معنی آن نیست که هیچ سوء تفاهمی وجود نداشته باشد. مهم این است که دو طرف می خواهند راه حل و فصل چنین سوء تفاهماتی را پیدا کنند و فکر می کنم مسائل اخیر نمونه خوبی در این زمینه است. 

فکر می‌کنید گفت وگوهای شما در تهران کمکی به حل سوءتفاهمات کرد؟ 

لانگ: بله من فکر می کنم این فرصت خوبی بود که سوءتفاهمات مطرح شود و هر دو طرف مسائلی که برایشان مهم است را مطرح کنند. ما نظرات مان را مطرح کردیم و همچنین به نظرات گوش دادیم. از نظر من یک ملاقات و گفتگوی ثمربخش بود. 

عنوان کنفرانس ورشو صلح و ثبات در خاورمیانه است و خودتان می‌دانید که خاورمیانه مسائل گسترده ای مثل قضیه فلسطین، تروریسم، داعش دارد. سرفصل های کنفرانس چه خواهد بود؟ 

لانگ: در این کنفرانس که در ورشو برگزار خواهد شد درباره مشکلاتی که جامعه جهانی در خاورمیانه وجود دارد و همچنین درباره راه حل و فصل این مشکلات بحث خواهد شد. باید تاکید کنم که این کنفرانس بر علیه هیچ کشوری نیست. حدود ۸۰ کشور به این کنفرانس دعوت شده‌اند که هرکدام نظرات مختلفی دارند و ما می خواهیم مشکلاتی که وجود دارد مورد بحث قرار گیرد و هرکس نظری دارد آن را بیان کند و اینکه چگونه این مشکلات را می بیند و راه حل و فصل این مشکلات را ارائه کند در واقع ما می‌خواهیم یک تبادل نظر در چارچوب این کنفرانس صورت گیرد. 

علت عدم دعوت از ایران چه بود؟ 

لانگ: می دانید که این کنفرانس از طرف لهستان و آمریکا برگزار می‌شود به خاطر عدم روابط بین ایران و آمریکا دعوت از ایران امکان‌پذیر نبود. ولی این را هم بگویم که از نظر ما هیچ شک و تردیدی نیست که پیدا کردن راه حل و فصل تمام مشکلات خاورمیانه بدون ایران ممکن نیست. از نظر ما این کنفرانس آغاز یک پروسه تبادل نظر، بحث و گفت وگو درباره مشکلات منطقه است و ما امیدواریم این کنفرانس بستری برای ترویج ثبات و صلح و شکوفایی در خاورمیانه ایجاد کند و این هم یک پروسه و یک روند است ما همیشه باور داریم که بهترین راه حل و فصل مشکلات گفت وگو و تبادل نظر هست ولی این را هم می فهمیم که محدودیت‌هایی وجود دارد؛ اما می خواهیم با وجود این مشکلات و محدودیت ها راه حل ها را پیدا کنیم. 

در سال های اخیر بزرگترین پروژه روابط ایران و جامعه بین المللی برجام بود و می دانید با وجود اینکه آژانس ۱۳ بار تایید کرد که ایران به تعهدات خود عمل کرده، اما طرف مقابل تعهداتش را اجرا نکرده است وایران از منافع برجام منتفع نشده است. آیا در این کنفرانس در این باره هم بحث می‌شود که جامعه بین الملل هم در قبال ایران تعهداتی دارد؟ 

لانگ: قبل از هر چیز باید بگویم که لهستان بعنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپا از برجام حمایت و پشتیبانی می کند. ولی ما باید واقع بین باشیم ایالات متحده از برجام دست کشیده است و ما نباید این موضوع را نادیده بگیریم که این اتفاق افتاده است.اگر ما می‌خواهیم راه حل مشکلات را پیدا کنیم باید این را در نظر داشته باشیم. در عین حال امیدواریم که راه خروج از این وضعیت پیدا شود که به نفع همه کشورهای منطقه و کشورهایی که در این پروسه مشارکت داشتند،باشد. 

آیا این موضوع در کنفرانس ورشو مطرح می‌شود؟ 

لانگ:مباحث باز است. حدود 80 کشور دعوت شدند و اگر کسی بخواهد درباره برجام اظهار نظر کند می تواند این کار را انجام دهد. 

 آیا فکر نمی‌کنید خروجی این کنفرانس در روابط ایران و لهستان تاثیر منفی بگذارد؟ 

لانگ: هدف ما ایجاد یک بستر و شروع یک پروسه است و می خواهیم این گفت وگو ادامه داشته باشد. اگر مشکلاتی وجود دارد، باید ببینیم اگر صحبت نکنیم آیا وضعیت بهتر می شود یا بدتر. من باور دارم که در هر صورت ما باید صحبت کنیم و ببینیم و آگاه باشیم که نقطه نظر طرف دیگر چیست و تنها از این راه می توانیم راه برون رفت از این شرایط را پیدا کنیم. مشکلاتی در خاورمیانه وجود دارد و بعنوان یک عضو فعال جامعه جهانی و عضو موقت شورای امنیت می خواهیم تا حدی که ممکن است و تا جایی که ظرفیت داریم، کمک کنیم و نقش مثبت ایفا کنیم. 

 ایران و لهستان روابط سنتی در حوزه های فرهنگی، سیاسی و مشخصا اقتصادی دارند.درباره حجم روابط ایران و لهستان اگر آماری دارید بفرمایید و اینکه که با توجه تحریم های یکجانبه سطح همکاری‌ها و روابط تجاری ایران و لهستان چه سرنوشتی پیدا می کند؟ 

لانگ: روابط اقتصادی و تجارت ما با ایران خوب بوده است در ماه های اخیر یک کاهشی در اثر وضعیت بین المللی رخ داده است و می بینیم که شرکت های لهستانی که در ایران فعال بودند مثل شرکت های دیگر تحریم ها را در برنامه ریزی خود مد نظر قرار می‌دهند اما امیدواریم مشکلات حل شود. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

  25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

آخرین عناوین