جعفری دولت آبادی: دادستانی نمی‌تواند در رابطه با تولید و قیمت‌گذاری کالاها ورود زیادی داشته باشد

گروه سیاسی الف،   3971103107 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

دادستان تهران گفت: چون تولید و قیمت‌گذاری بر کالاها کلاً در اختیار دولت است و دادستانی نمی‌تواند بر این امور ورود زیادی داشته باشد، اما در بخش نظارت می‌تواند کمک کند که نظارت‌ها بهتر صورت گیرد.

جعفری دولت آبادی: دادستانی نمی‌تواند در رابطه با تولید و قیمت‌گذاری کالاها ورود زیادی داشته باشد

به گزارش الف به نقل از قوه قضاییه، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در حاشیه اولین جلسه کمیته مبارزه با گرانفروشی در جمع خبرنگاران حاضر شد و در رابطه با مباحث مطرح شده در این جلسه اظهار کرد: در جلسه امروز تصمیم بر این شد که امور در چهار حلقه تامین و تولید کالا، قیمت‌گذاری کالا، توزیع کالا و نظارت بر اقلام توزیع شده متمرکز شود.

وی گفت: بیشتر بحث امروز جلسه درباره نظارت و توزیع کالاها بود؛ چون تولید و قیمت‌گذاری بر کالاها کلاً در اختیار دولت است و دادستانی نمی‌تواند بر این امور ورود زیادی داشته باشد، اما در بخش نظارت می‌تواند کمک کند که نظارت‌ها بهتر صورت گیرد. در جلسه امروز قرار بر این شد که در مورد ۴ قلم نظارت‌ها متمرکز شود که لبنیات، گوشت، مرغ و مواد مرتبط با تغذیه چهار کالای مدنظر هستند.

جعفری دولت‌آبادی افزود: البته این ورودها هدفمند و هوشمندانه و ضروری است و بدون اینکه بخواهد جایگزین دولت در امر مبارزه با گرانفروشی باشد صورت گرفته است. چون دولت و سازمان تعزیرات مسئول مبارزه با گرانفروشی است.

دادستان تهران بیان کرد: این جلسه پیام دستگاه قضایی بود که دادستانی با قدرت و اختیاراتی که دارد می‌خواهد به دستگاه‌ها کمک کند تا مشکلات موجود مردم رفع شود؛ لذا هیچگونه مداخله‌ای در کار دولت نخواهد شد و ما در امر مبارزه با گرانفروشی‌ها به دولت کمک خواهیم کرد.

این مقام قضایی تصریح کرد: اکنون بحث احتکارها، کمبود عمدی کالاها، عدم توزیع عمدی کالاها در مراکز بزرگ، سواستفاده در توزیع کالا و گرانفروشی علیرغم وجود قیمت مصوب وجود دارد که قرار شد تیم‌هایی با حضور دستگاه‌های مرتبط تشکیل شود که از مراکز بزرگ بازدید میدانی داشته باشد. همچنین تصمیم بر این شد که یک کارگروه تشکیل شده و به صورت هفتگی تشکیل جلسه دهد؛ لذا ورود ما بیشتر مصداقی و با هدف کمک به دستگاه‌های مبارزه‌کننده است و در مواردی که جرم‌های سازمان‌یافته مثل قاچاق دام وجود دارد دادستانی اعلام آمادگی کرد که به موضوع ورود کند و اگر دستگاه‌ها گزارشی دارند اعلام کنند تا ورود صورت گیرد و امیدواریم که بتوانیم با تشکیل جلسات هفتگی بخشی از مشکلات مردم را برطرف کنیم.

نظر دادستان تهران در رابطه با سگ‌گردانی

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سگ‌گردانی در اماکن عمومی مثل پارک‌ها و آپارتمان‌ها، گفت: آسیب‌رساندن به دیگران به هر وسیله‌ای که باشد جرم است. مثلاً‌ اگر با ماشین به کسی آسیب برسد جرم است. درباره حیوانات هم همین‌طور است. البته در این موضوعات، مالک و دارنده مسئول است بنابراین آسیب رساندن به دیگران چه از طریق حیوان و چه از طریق هر وسیله دیگری که باشد جرم است.

جعفری دولت‌آبادی تصریح کرد: اما در مورد حیوانات اگر آسیب وارده ناشی از تسبیب مالک یا دارنده حیوان باشد طبق مقررات آن فرد مسئولیت دارد. اما آنچه که امروز مشکل‌آفرین شده است بحث مزاحمت حیوانات برای مردم است. یعنی مردمی که بعضاً‌ به پارک‌ها مراجعه می‌کنند می‌بینند که صدها سگ در آنجا هستند و یا در آپارتمان‌ها می‌بینند که سگ‌ها برایشان ایجاد مزاحمت می‌کنند. پس ما معتقدیم مزاحمت از طریق سگ‌گردانی در معابر، پارک‌ها و ... به هرنحوی که موجب اذیت و آزار مردم شود قابل رسیدگی است و دادستان‌ها می‌توانند ورود کنند.

دادستان تهران ادامه داد: بحث مزاحمت غیر از بحث عدم مراقبت است. مثلاً ممکن است صاحب یک حیوان مراقبت لازم را از حیوان نداشته باشد و آن حیوان به افراد دیگر آسیب برساند؛ لذا قانونگذار این موضوع را در قانون پیش‌بینی کرده است، اما در قوانین کیفری نداریم که بخواهیم بگوییم سگ‌ها مزاحمت ایجاد کرده‌اند. البته در صورت کلی می‌توان گفت مزاحمت برای دیگران و آزار رساندن به دیگران به‌صورت کلی که تضییع حقوق دیگران باشد امری است که حتما دادستانی می‌تواند ورود داشته باشد.

این مقام قضایی به درخواست پلیس مبنی بر ورود به این موضوع اشاره کرد و گفت: در این خصوص پلیس چندین بار از ما درخواست کرده است که به آن ورود کنیم، اما باید بین سگ‌گردانی و مزاحمت تفاوت قائل شد. ما معتقدیم در جاهایی که مزاحمت ایجاد می‌شود و حقوق عمومی تضییع می‌شود می‌توان ورود کرد. مثلاً در یک آپارتمان اگر کسی سگ خود را در راهرو بگذارد که برای مردم ایجاد مزاحمت کند و یا سرو صدا داشته باشد که موجب مزاحمت برای ساکنان ساختمان شود در آن صورت دادستانی می‌تواند ورود داشته باشد.

وی توضیح داد: لذا باید بین عدم مراقبت و مزاحمت تفاوت قائل شویم. در موضوع مزاحمت ورود امکان دارد و قابل رسیدگی است.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به ماجرای حمله یک سگ به یک دختربچه در لواسان هم گفت: در ماجرای لواسان که اتفاق افتاد پرونده‌ای تشکیل شده است که مربوط به دو سه ماه پیش است و اقدامات لازم هم انجام شده است.

دادستان تهران عنوان کرد: این که برخی معتقد هستند چرا قانون ساکت است باید گفت: قانون در بخش مسئولیت مالک حیوان در قانون مجازات اسلامی و در بخش دیات آن به این موضوع اشاره کرده است، اما اینکه آیا آسیب عمداً‌ باشد یا غیرعمد موضوع متفاوت است.

این مقام قضایی افزود: در بحث مراقبت اگر عدم مراقبت ناشی از تسبیب باشد مسئولیت مدنی وجود دارد. در بخش مزاحمت هم پلیس از ما درخواست داشته است؛ و در سطح شهر هم گلایه‌های شهروندها را داریم که قرار شد در موارد مزاحمت بخصوص مزاحمت برای افراد متعدد مثل اماکن عمومی و یا آپارتمان‌ها ورود قضایی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: باید دانست که برخی از مسائل عرفی است مثلاً در آپارتمان‌ها ممکن است با گذاشتن یک میز و یا گلدان برای افراد ساکن مزاحمت ایجاد شود. پس ما یک عنوان کلی داریم که اگر کارهای خلاف عرف و برخلاف رفتار متعارف جامعه انجام شود و از آن کار مزاحمت برداشت شود می‌توان اقدام کرد.

جعفری دولت‌آبادی بیان کرد: بنابراین برای ورود به موضوع باید به صدق عنوان مزاحمت برسیم؛ و در جاهایی که صدق عنوان مزاحمت است موضوع قابل رسیدگی است. پس اگر از عدم مراقبت مالک تسبیب برداشت شود مسئولیت مدنی وجود دارد. اما اگر یک فرد عمداً حیوانی را اجیر کند و یا حتی کسی را بکشد عنوان آن دیگر تغییر پیدا می‌کند.

دادستان تهران افزود: ما می‌گوییم غالب این رفتارها عمدی نیست و ناشی از عدم مراقبت است. یعنی اگر شما امروز حیوانی را اجیر کنید که برود و کسی را بکشد حتما عنوان آن متفاوت با عدم مراقبت خواهد بود.

این مقام قضایی عنوان کرد: مجدداً تاکید می‌شود که باید بین عدم مراقبت و مزاحمت تفکیک قائل شد. اتفاقاً فقها در مباحث زیادی به این موضوع توجه کرده‌اند که مثلاً اگر فردی یک شیر را به جان فرد دیگری بیندازد چگونه باید به آن پاسخ داد؛ بنابراین باید در مصادیق صحبت کرد.

وی گفت: مصادیق و عناوین این‌ها اکنون این دو مورد است. یکی عدم مراقبت صاحب حیوان و دیگری مزاحمت؛ که همان‌طور که توضیح داده شد این دو موضوع دو مقوله جدای از هم هستند. اگر عدم مراقبت غیرعمدی باشد مسئولیت مدنی دارد، اما اگر مزاحمت باشد می‌توان به آن ورود کرد و ورود جزایی هم دارد. البته ناگفته نماند در این خصوص مقررات صریحی نداریم. مثلا در این رابطه پلیس چندین بار مکاتبه کرده است که به‌عنوان نمونه صرف نگهداری سگ در ماشین ممنوع شود. اما مقررات ما در این بخش کفایت نمی‌کند که آیا اگر کسی سگی را در اتومبیل نگه‌دارد مرتکب جرم شده است یا نه. قانونگذار این کار را جرم تلقی نکرده است. اما رفتار اجتماعی مومنین هم اینگونه نیست یعنی در جامعه مومنین معمولا شما این کارها را نمی‌بینید.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا نیاز به اصلاح قانون یا تصویب قانون جدیدی وجود دارد یا نه گفت: همه چیز را نمی‌شود با حربه قانون حل کرد. البته در بخش جزایی صراحت به قانون نیاز است. اما مزاحمت برای کثیری از مردم مثل پارک‌ها و آپارتمان‌ها حتما اگر صدق عنوان مزاحمت احراز شود ما به آن ورود خواهیم کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۳۷۰۸۴۱۴:۲۳:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳
قرار هم نیست ورود کند در صورتی که تخلفی مثلا از خودرو ساز دیدن که احتکار کرده و زده زیر قرار داد. نه تحویل می ده و سر خود گران کرده . از خودرو ساز حمایت کنه
متین۷۳۷۳۰۱۱۶:۲۵:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳
از قرار معلوم در مورد مسائل حیاتی هیچ نهادی پاسخگو نیست
ناشناس۷۳۷۳۲۱۱۶:۳۶:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳
این قیمت گذاری ها واقعا به انقلاب ضزبه میزند چرا درآمد هرروز کمتر میشود ولی قیمت ها بالا می رود مملکت در حال انفجار است چرا نمی خواهید باور کنید مردم تحت فشار ودیگر تحمل ندارند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین