مدیرعامل سابق سایپا: پراید گران نیست/ وزیر صنعت طرفدار افزایش قیمت خودروهای داخلی است

گروه اقتصادی الف،   3971103049 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

محمدرضا سروش مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا گفت: بنده با ۳ ماه حضور در سایپا مسئول وضعیت خودروسازی ایران نیستم و باید کسانی که ۴۰ سال در این صنعت حضور داشته‌ و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند جواب دهند.

مدیرعامل سابق سایپا: پراید گران نیست/ وزیر صنعت طرفدار افزایش قیمت خودروهای داخلی است

به گزارش تسنیم، محمدرضا سروش مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا پس از 3 ماه حضور در این خودروساز بزرگ کشوری جای خود را به سید جواد سلیمانی از مدیران سابق ایران خودرو که سوابقی در پتروشیمی نیز دارد، داد، و برخی رسانه‌های نزدیک به دولت از آن با عنوان آغاز "اصلاح‌گری" در سایپا نام بردند. افزایش‌های پیاپی در قیمت خودروهای داخلی؛ چه آنها که فروش قطعی هستند و چه آنها که پیش‌فروش شده‌اند؛ تجمعات مردمی زیادی را ایجاد کرده و باعث شده است اعتراضات به وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان حمایت از مصرف‌کننده کشیده شود. اگرچه نه سازمان حمایت و نه وزارت صمت موضع مشخصی نگرفته و به مانورهای پوپولیستی و زدن حرف‌های دو پهلو مشغول شده‌اند. 

تغییر مدیرعامل سایپا که تنها 3 ماه از انتصابش می‌گذشت شاید نشان از عزم جدی وزارت صمت برای آنچه "آغاز اصلاحگری" در صنعت خودرو گذاشته شد، داشته باشد، اما فهم اینکه وزارت صمت دنبال یک قربانی بود یا واقعا به دنبال اصلاح‌گری است؛ دشوار نیست، و می‌توان با ترسیم شرایط بهینه و آنچه در اقتصادهای رقابتی و صنعتی انجام می‌شود به روشنی نشان داد که وزارت صمت و سازمان حمایت به کدام سو حرکت می‌کنند.

اساسا در اقتصادهای پیشرفته دنیا کسی برای خودرو قیمت‌گذاری نمی‌کند و البته انحصار نیز حاکم نیست، و این بازار رقابتی است که خودروسازان بین‌المللی را وادار به بهبود مستمر کیفیت همراه با کاهش قیمت و ارائه گزینه‌های متنوع فروش به مشتریان برای خرید می‌کند. انحصار 50 ساله در صنعت خودروی ایران تنها به سکون و درجا زدن منتهی شده و نتیجه‌ای جز تولید خودروهای 30 سال پیش نداشته است. عمر پراید و پژو 405 به 30 سال می‌رسد و معلوم نیست چه زمانی جای خود را به محصولات به‌روزتر خواهند داد و اساسا یک محصول قرار است چند سال تولید شود؟

در گفتگوی صریح با محمدرضا سروش مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا که یکشنبه هفته جاری برکنار شد به گستره وسیعی از سوالات و ناگفته‌های صنعت خودرو پرداخته شده است، که می‌خوانید:

کمتر کسی گمان می‌کرد که در یک طرح کلان برای اصلاح صنعت خودرو؛ اگر اساسا چنین طرحی وجود داشته باشد؛ مدیرعاملی که تنها 3 ماه پیش معارفه شده است برکنار شود! البته اگر استعفا کرده‌اید گفته بنده را تصحیح کنید. ماجرا چیست و چرا به این سرعت از سایپا رفتید؟

بنده هم از شما تشکر می‌کنم و امیدوارم که به‌دنبال کمک به صنعت کشور، افزایش اشتغال یا حداقل حفظ اشتغال موجود در صنعت خودرو؛ همراه با حفظ حقوق مصرف‌کننده باشیم. و همچنین؛ لازم به ذکر است که آمد و شد مدیران طبیعی است و مساله بنده و دیگران مطرح نیست و اشخاص اصالت ندارند، و برای آقای سلیمانی هم آرزوی موفقیت می‌کنم.

پس رفتن شما از سایپا استعفا نبوده؟

خیر، بنده برکنار شدم و تصمیم را هم در وزارتخانه گرفتند و ارجاع مساله به هیات مدیره سایپا فرافکنی و با هدف فرار از مسئولیت طرح شد. متاسفانه آقای رحمانی مردی نیست که به دنبال تصمیمات بزرگ باشد و توان آنرا ندارد که تصمیمات ریشه‌ای بگیرد، و متاسفانه در حال مدیریت سیاسی و روانی صنعت کشور است. درحالیکه صنعت جایی است که باید به‌طور تخصصی مدیریت شود و جای سیاسی‌کاری نیست. اگر وزیر؛ بنده یا هر شخصی در زیرمجموعه را بخواهد و بگوید برنامه‌های بنده X است و شما به روش Y اعتقاد دارید؛ پس بهتر است نباشید، هیچ مساله‌ای نیست و امری طبیعی اتفاق افتاده و باید به وزیر برای پیشبرد برنامه‌هایش اختیارات و فرصت داد. اما با مانورهای سیاسی و پوپولیستی وضعیت صنعت از این هم بدتر خواهد شد و دود آن به چشم همه مردم می‌رود.

در مساله برکناری شما چنین بحثی نشده؟ یعنی از تضاد برنامه‌ها و ... صحبت نشد؟

متاسفانه خیر. مساله افزایش قیمت‌ها که مصوبه‌ای است که خود جناب رحمانی امضای چندین وزیر را برای اجرای آن گرفته است بهانه کار شد؛ بعد بحث اولتیماتوم و بقیه را هم که می‌دانید. موضوعی؛ افزایش قیمت خودرو؛ که خواسته خود وزیر است را در بازی‌های سیاسی پیچیده و دنبال کی بود کی بود من نبودم هستند. به این شکل مهندسی سیاسی و روانی شد که گویی محمدرضا سروش سرخود قیمت پراید را افزایش داده و حالا با ورود وزیر و برکناری مدیرعامل سایپا مساله حل شده است. بنده از شما و جناب رحمانی یک سوال ساده می‌پرسم؛ آیا قیمت پراید را قرار است به قیمت‌های قبل برگردانید؟ یقین داشته باشید چنین نخواهند کرد و شخص وزیر طرفدار افزایش قیمت خودروهای داخلی است. پس به راحتی نتیجه می‌گیریم که یک بازی سیاسی با مساله‌ای ذاتا کارشناسی و فنی اتفاق افتاده است. گله بنده از این وجه ماجرا است که از آن بوی حسن نیت به مشام نمی‌رسد.

داستان پراید و این قیمت‌های نجومی که خودروها؛ چه تولید داخلی و چه وارداتی و مونتاژی؛ پیدا کرده را چگونه باید فهم کرد؟ آیا واقعا باید 30 سال پراید و پژو 405 تولید کرد و اساسا در کجای دنیا 30 سال یک محصول را تولید می‌کنند؟

اصل مساله‌ای که اشاره کردید را قبول دارم. البته بنده با 3 ماه حضور در سایپا مسئول وضعیت خودروسازی ایران نیستم و باید کسانی که 40 سال در این صنعت حضور داشته‌ و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند جواب دهند که البته وزیر صمت حتی به آنها نزدیک هم نمی‌شود؛ چون حمایت سیاسی قوی دارند. تولید یک محصول برای 30 سال قطعا غیرکارشناسی است و باید محصولات روز را با منطق هزینه-فایده اقتصادی تولید کرد. چیزی که در همه کشورهای خودروساز جهان وجود دارد. بنده که به این مساله اعتقاد دارم باید برکنار شوم و کسانی که این وضعیت را ایجاد کرده اند باید در آرامش باقی بمانند. آیا این دو گزاره نشان از این دارد که "اصلاحگری" در صنعت خودرو به راه افتاده است؟ تاکید بنده این است که مردم را نمی شود فریب داد و آنها تحولات را زیر نظر دارند و می‌فهمند که چه کسی به دنبال خدمت است و چه کسی در حال بازی‌های سیاسی است. ضمن اینکه مساله گرانی پراید به گونه ای که فکر می‌کنید نیست.

یعنی پراید گران نیست؟

خیر. قیمت پراید اگر بر فرض مثال 40 میلیون تومان هم باشد، معادل 3700 دلار است. آیا کسی می‌تواند خودرویی در هر کجای جهان به بنده نشان دهد که بتوان با 3700 دلار خرید؟ قطعا خیر. ببینید؛ اینکه جامعه ما به دلیل رکود اقتصادی شدید کنونی فقیر شده و توان خرید بالا ندارد تقصیر خودروساز نیست. این مساله به کلان اقتصاد کشور باز می‌گردد و باید کلیت اقتصاد به گونه ای بازخوانی شود تا مردم ثروتمندتر شوند و بتوانند پرداخت بیشتری برای خرید خودرو انجام دهند. نمی‌شود در بازارهای سکه، ارز و ... جهش قیمتی تا 4 برابر داشته باشی و همزمان قیمت خودرو را سرکوب کنی. این کار نشدنی است و خودروساز را نابود می‌کند. به هر حال این سیل نقدینگی ایجاد شده به بازار خودرو هم کشیده می‌شود و حتما قبول دارید که اقتصاد یکپارچه است و  آنرا نمی‌توان به بخش‌های مجزا از هم تقسیم کرد.

البته حداقل 12 درصد هزینه زائد؛ در قیمتگذاری پراید، یعنی حدود 4.5 میلیون تومان؛ فقط از ناحیه خرید سهام شرکت به خریدار تحمیل شده است که به دوره‌های قبل باز  می‌گردد، و قیمت پراید را می‌توان با استفاده از مزیت‌های اقتصادی کشور کاهش داد، اما نمی‌توان پایین‌تر از نقطه سر به سر فروخت.

جناب آقای سروش؛ انتقاد اصلی به خودروسازی کشور به دیوار مرتفع تعرفه‌ها باز می‌گردد که با انحصار سنگین باعث ایجاد حاشیه امن برای خوردوسازن شده و آنها را لوس و ننر بار آورده است. بسیاری معتقدند که لابی خودروسازان باعث حفظ دیوار رفیع تعرفه‌ها؛ برخلاف سایر بخش‌های اقتصادی مثل نساجی و کالاهای ساده که تعرفه واقعی آنها به 10 درصد هم نمی‌رسد؛ شده است. لطفا صریح و بی‌تعارف پاسخ دهید؛ آیا به‌عنوان یک مدیر خودرویی، موافق رقابتی کردن بازار و کاهش تعرفه‌ بر واردات خودرو هستید؟

اول اینکه؛ بنده از لابی خودروسازان برای حفظ دیوار تعرفه‌ها اطلاعی ندارم، اما اگر چنین چیزی صحت داشته باشد باید از مدیران 40 ساله خودرو سوال کرد که با 1.3 دوره کار(40 سال) در صنعت خودرو به دنبال مقصر معرفی کردن دیگران هستند. اما در مورد رقابت؛ بنده کاملا موافقم. با قیمت‌های کنونی ارز، به راحتی؛ البته با نگاه تخصصی و نه سیاسی؛ می‌توان با خودروسازان دنیا رقابتی برخورد کرد. یعنی دیوار تعرفه‌ها را کنار گذاشت و البته قیمتگذاری را هم به بازار سپرد.

یعنی قیمتگذاری خودرو توسط دولت هم باید کنار گذاشته شود؟

کاملا. و معنی رقابت هم همین است. تعرفه‌ها کاهش یابد و قیمتگذاری دولتی هم نباشد، فرض بفرمایید مانند بازار موبایل. این سبک مدیریت که نیم قرن سابقه دارد نه باعث ایجاد خودروسازی قدرتمندی شده و نه منافع مصرف کننده را حفظ کرده است. بنده که مخالف وضع موجود هستم را به‌عنوان بانی وضع موجود معرفی می‌کنند. همین نشان می‌دهد که مقصر اصلی را باید در جای دیگری جستجو کرد. با سرکوب قیمتی؛ سایپا ماهانه 1000 میلیارد تومان زیان می دهد و در 10 ماه اخیر 10 هزار میلیارد تومان از جیب ایران خودرو و سایپا؛ به نام مردم؛ به جیب دلالان و در خوش‌بینانه‌ترین حالت به جیب 650 هزار نفر رفته است. کدام عقل سلیمی از این وضعیت دفاع می کند.

در پایان، فکر می‌کنید وصعیت خودروسازان قابل اصلاح است؟

در صورت حاکم شدن نگاه فنی و کارشناسی، قطعا بله. اما با نگاه سیاسی فعلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت که اصل موضوع را کنار گذاشته و به دنبال مقصرتراشی و فرافکنی هستند، خیر.

دیدگاه کاربران

مصطفی۷۳۶۴۸۶۱۰:۴۱:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳
درصد زیادی از صحبت هاشون درست و بجا بود به غیر از اون قسمتی که قیمت پراید و با دلار حساب کردن که انتظار نمیرفت با این همه حرف حساب این قسمت و به بیراهه بره. باید در جوابشون گفت کجای دنیا کارگر با ماهی 150 دلار کار میکنه !!!! ایشون هم مثل خیلیای دیگه صحبت از مدیران نالایق و مافیا کردن! خب معرفی کنید تا جوابگو باشند و فشار افکار عمومی بره سمتشون. اینقدر بد هستند که توی این همه سال کسی جرات نکرده اسمشونو بیاره؟!!
رضا۷۳۷۵۲۸۱۹:۳۶:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳
خیلی جاها پاکستان بنگلادش چین افریقا اندونزی و ویتنام و جنوب امریکا با روزی یکی و دو دلار کار می کنند
علی۷۳۶۵۱۱۱۰:۴۹:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳
پراید ارزان است همچون جان مردم
ناشناس۷۳۶۸۶۷۱۲:۵۴:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳
اکنون زمان آن است که وزیر صنعت و آقای جهانگیری پاسخگوی وضعیت صنعت خودرو و مدیریت خود باشند.
ناشناس۷۳۶۵۶۴۱۱:۰۸:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳
اقای سروش با این حرف ها شما در حد مدیر کارگاه قوطی سازی کنسرو هم نیستی
ناشناس۷۳۶۸۳۸۱۲:۴۴:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳
اتفاقا مدیر همون جا هم بوده دیگه، فقط اسم قوطیاشون رو می گذاشته "پراید"
ناشناس۷۳۶۵۷۳۱۱:۱۱:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳
امام علی در ان دنیا سران را به دلیل تولید ارابه مرگ گردن خواهد زد
ناشناس۷۳۶۵۸۷۱۱:۱۵:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳
البته حرف ایشان کاملا درست است با 3700 خودرو وجود ندارد اما وقتی اقتصاد دولتی و فقر نتیجه دولت ها است 3700 دلار ارزش 37000 دلار پیدا میکنه برایشان مشکل انجاست که در امد سرانه مردم به هیچ رسیده و هر روز تحلیل میرود و هیچکس مسئولیت ان را قبول نمیکند مردم در حال نابودی خاموش هستند
ناشناس۷۳۶۵۹۷۱۱:۱۷:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳
لگن گران نیست؟!
اسد۷۳۶۶۱۳۱۱:۲۳:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳
چه عجب درموردوزیر صنعت حقایق روبعد ازبرکناری گفتید وزیر صنعت خود موجب افزایش تمام قیمتهاست
ناشناس۷۳۶۶۲۶۱۱:۳۰:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳
بله با دلار فعلی پراید گران نیست چون پول ملی بی ارزش است ولی آیا با همین وضعیت دلار شما حاضر به رقابت با خودروهای خارجی هستید اگر ورود خودرو آزاد شود؟ مسلما نه چون همه چیز را با هم می خواهید.با این وضع مشخص است که هر سال بدتر از قبل می شود.
ناشناس۷۳۶۶۳۵۱۱:۳۳:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳
عقده گشایی! چرادر موقع پذیرش مسئولیت در این مورد سکوت اختیار کردید؟
سروش۷۳۶۶۵۰۱۱:۳۶:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳
فرض کنید مثل بازار موبایل» آخه دانشمند خب بازار موبایل یکم تعرفه هاش پایینه تو دیگه کارخونه موبایل سازی می بینی تو ایران خودرو سازی هم به لطف تعرفه ها زنده است و گرنه دو روزه درش رو باید گل بگیرن
علی 671۷۳۶۶۶۸۱۱:۴۲:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳
این آقای وزیر از اول که آمد و در صدا و سیما در 20/30 صحبت کرد معلوم بود که طرفدار مصرف کننده نیست و طرفدار سرمایه داری است .معلوم است که از جنس مردم نیست .وباید برکنار شود .زیرک است و زرنگ چرا ؟ برای اینکه یکه از ایشان بپرسد که این پنج در صد زیر قیمت بازار از کجا آمده .چرا دلالان که قیمت ماشین را دوبرابر کردند و کسی چیزی نگفت .چرا برخورد نکردند .
ناشناس۷۳۶۷۰۰۱۱:۴۹:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳
باید کسانی که ۴۰ سال در این صنعت حضور داشته‌ و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند جواب دهند.
ناشناس۷۳۶۷۱۳۱۱:۵۳:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳
حرف ایشان صحیح است که اگر بازار آزاد باشد و خودرو های خارجی اجازه ورود با قیمت آزاد داشته باشند در آن صورت دولت باید از قیمت گذاری خودرو خارج شود. البته نه در حال حاضر که با وضع تعرفه سنگین از جیب مردم به خودروساز سوبسید میدهد!
سعید احتشام۷۳۶۷۱۶۱۱:۵۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳
اومدنت سیاسی نبود که میگی رفتنم سیاسیه؟؟؟؟؟ عجب
ناشناس۷۳۶۷۱۹۱۱:۵۵:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳
از نگاه دولت و مسئولین هرچیزی میتونه افزایش پیداکنه و چند برابر بشه به جز حقوق کارگرها و کارمندها
ناشناس۷۳۶۷۴۳۱۲:۰۴:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳
جناب آقای مهندس، آیا خبر از درآمد مردم دارید؟
ناشناس۷۳۶۷۴۷۱۲:۰۶:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳
با چند ماه حقوق یک کارگر و یا کارمند ساده می توان تاوان ندانم کاری بعضی ها را داد؟
ناشناس۷۳۶۷۵۴۱۲:۰۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳
قیمت تمام شده خودروسازها به دلیل دولتی بودن بالا است. هر مدیری می آید عده ای بیسواد و نابلد فامیل و دوستان را وارد سفره شرکت می کند تا چند صباحی که مدیر است خودش و فک و فامیلش را ببندد. حرف اینجانب هم مصداق بارز دارد. یک تحقیق از مدیران عامل سابق این شرکت ها بکنید و میزان ثروت آنها را اعلام کنید. البته این اتفاق می دانم هرگز نمی افتد.
ناشناس۷۳۶۷۸۷۱۲:۲۲:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳
میگه کجای دنیا خودرو 3700دلاری هست اینو بهش بگید کجای دنیا پایه یکماه حقوق کمتر 100 دلار هست یعنی یک کارگر باید سه سال هیچی نخوره، تازه بتونه یک پراید بخره..
ناشناس۷۳۶۸۲۷۱۲:۳۹:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳
مقتی یک خودروی چینی در ایران به قیمت 60 میلیون فروخته میشه یعنی 100 درصد گمرک داده!! پس قیمت وارداتیش 30 میلیون تومان بوده یعنی 3000 دلار تازه این همه کرایه حمل و نقل بوده شده 3000
ناشناس۷۳۶۸۳۲۱۲:۴۱:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳
ضمن تبریک به آقای دکتر سروش بابت اخراج ، همچنانکه از ابتدا انتصاب ایشان را به وی تسلیت گفته بودم ، به ایشان متذکر میشوم که از فضا تشریف نیاورده‌اند و بیست سال در صنعت خودرو و شش سال را در بالاترین رده های مدیریتی و تصمیم سازی این صنعت بوده اند و بهتر است بجای فرافکنی حقایق را به مردم بگویند . فراموش نکنیم که بیست سال پیش ،صنعت روبه رشد خودرو سازی سمند را با بیش از نود درصد ساخت داخل تولید میکرد و به همت همین عزیزان اکنون بدلیل تبدیل کردن تولید کنندگان قطعات خودرو به وارد کننده قطعات از چین ، توان تولید پراید را هم ندارد .
ناشناس۷۳۶۸۳۶۱۲:۴۳:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳
لب کلام رییس سابق" اینکه جامعه ما به دلیل رکود اقتصادی شدید کنونی فقیر شده و توان خرید بالا ندارد تقصیر خودروساز نیست."
محمد۷۳۶۸۸۵۱۲:۵۹:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳
الهی این پول های مردم مستضعف کوفت همه شما سایپای یا بشه الهی به سرطان مبتلا بشین انشاء الله وزیر رو هم بیرون کنند
ناشناس۷۳۶۸۹۳۱۳:۰۱:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳
عجبببببب؟؟؟!!!! اگه سیاسی کاری نمی شد که تو رئیس سایپا نمی شدی تو خوابت هم نمیدیدی مدیر سایپا بشی ،نفر بعدی هم راه تو رو میره ولی معتدل تر ،شما ها از صنعت فقط اسم مدیر بودن رو یدک میکشد و از تخصص و تجربه و کاراییش بویی نبردید وگر نه الان این وضعیت خودرو سازی کشور ما نبود؟؟؟؟؟
علی۷۳۶۹۶۷۱۳:۲۳:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳
این را که مردم می دونند که عامل گرانی ها خود دولته یک ماه حقوق ی کارمند یا یک کارگر را بدند به وزیر معدن و تجارت بدون صنعت تا ببینم ی شب هم دوام میاره
ناشناس۷۳۷۰۲۱۱۳:۴۵:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳
مگه درآمد مردم هم به دلاره که 3700 دلار گرون نباشه؟ بعد شما نشون بده کجای دنیا ماشین به این کیفیت میسازن
ناشناس۷۳۷۰۳۰۱۳:۴۹:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳
یکی باید به خود ایشون بگه الان که قیمت خودرو را بالا بردین در حد دو برار به قول خودشون باید مردم ثروتمند کرد تا توان خرید داشته باشند ایا تو همون کارخانه خودرو سازی تصمیم داشتند حقوق کار گرانشو دو برار کنه مسلم بود که هرگز
ناشناس۷۳۷۰۴۸۱۴:۰۷:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳
خودت 15 سال مدیر عامل خودروسازیها بودی چه کردی؟1!!
ناشناس۷۳۷۰۸۳۱۴:۲۲:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳
خائن به ملت هستند هر مسئولی که از این خودرو ساز داخلی حمایت کرده از پول ما ملت. تا حالا دادید درست نشدند دیگه ندید. بذارید ورشکست بشند به کارگرهاش از پول ما ملت حقوق بدید تا کار پیدا کنند(بیشتر از این پول ها که دولت برای دزدی ها در موسسات مالی از جیب ما داد که نمیشه ) . شما از این ها حمایت نکنید بخش خصوصی جرئت میکنه و توان رقابت پیدا می کنه میاد صنعت راه میندازه و کارگر ها جذب میشند این مسئولین مرفه بی درد اگر سوار همین ماشین ها بودند و پدر برادر فرزند .... از دست داده بودند این کار رو نمی کردند
شهروند۷۳۷۲۴۹۱۵:۴۷:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳
بانفوذشون دارن قیمت بازار رو بالا میبرن تا با فروش ۵ درصدزیر حاشیه بازار پول هنگفت به جیب بزنن
ناشناس۷۳۷۳۳۸۱۶:۴۷:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳
آقای سروش شما را به جان بچه هاتون ماشین ایرانی سوار شدید که این حرفو میزنید باحقوق یک ماه شما میشود یک پراید خرید ولی با پس انداز 10سال مردم هم نمیشه یک پراید صفر خرید انشاا... کسانی که اینگونه علیه مردم جبهه میگیرندچوب خدا را بخورند
عبدالله۷۳۷۳۷۴۱۷:۲۰:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳
گل بگیرن در این لگن فروشی ها رو!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین