بررسی عملکرد قرض‌الحسنه بانک‌ها

گروه اقتصادی الف،   3971103036 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بررسی عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در سال ۹۷ نشان می‌دهد که سهم وام ازدواج از این تسهیلات ۵۵ درصد کل بوده و تا نیمه دی ماه سال‌جاری، ۸۳۹ هزار نفر وام ازدواج دریافت کردند.

بررسی عملکرد قرض‌الحسنه بانک‌ها

به گزارش الف، بر اساس گزارش بانک مرکزی برای سال ۱۳۹۷ در مجموع بالغ بر ۲۳۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه در سرفصل‌های مختلف به تمامی بانک‌های کشور ابلاغ شده است که بخش عمده معادل ۱۹۵ هزار میلیارد ریال با سهم ۸۳ درصد به تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج اختصاص دارد. همچنین مدد جویان تحت پوشش کمیته امداد (با سهم ۶ درصد) مددجویان تحت پوشش بهزیستی (با سهم ۳ درصد)، مشاغل خانگی (با سهم ۳ درصد) و ازدواج و ودیعه مسکن کارکنان ارتش (با سهم ۵ درصد) بخش دیگر تسهیلات ابلاغی بانک مرکزی را شامل می‌شود.

 براساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده است، عملکرد بانک‌ها در ۶ ماه ابتدایی سال نشان‌دهنده فاصله چشمگیر از سهمیه‌های ابلاغی بانک مرکزی است. بانک‌ها در این مدت بالغ بر ۱۵۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کرده‌اند که تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با حدود ۸۴ هزار میلیارد ریال عملکرد، سهمی حدود ۵۵ درصد را به خود اختصاص داده است.

 بعد از آن تسهیلات قرض الحسنه برای نیازهای ضروری (درمان و بیماری، تحصیل و ...) با عملکرد بالغ بر ۵۸.۵ هزار میلیارد ریال (حدود ۳۹ درصد سهم) در جایگاه دوم پرداخت قرار دارد. این در حالی است که بانک مرکزی سهمیه ای برای پرداخت این تسهیلات به بانک ها ابلاغ نکرده است، همچنین در وب سایت بانک مرکزی یا سایر بانک ها افراد مشمول این تسهیلات و سازوکار پرداخت آن بیان نشده است و بانک ها به تشخیص خود و با اشخاص مورد نظر خود این تسهیلات را پرداخت کرده اند و بانک مرکزی نیز نتوانسته مانع آن شود.

 شایان ذکر است بر اساس بخشنامه مورخ ۱۳۹۷.۳.۸ بانک مرکزی سقف تسهیلات ضروری برابر ۱۰۰ میلیون ریال است و لذا در صورت رعایت این سقف توسط بانک‌ها حداقل ۵۸۵ هزار نفر باید از تسهیلات برخوردار شده باشند که اطلاعات میدانی پرداخت این تعداد تسهیلات ضروری را تایید نمی‌کند.

کاهش صف متقاضیان با وجود افزایش سقف تسهیلات

افزایش مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه از ۳۰ به ۱۰۰میلیون ریال در تبصره «۲۹» قانون بودجه سال ۱۳۹۵، توانست به طور قابل توجهی وضعیت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را بهبود بخشد، به طوری که تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداختی در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل، از جهت تعداد و ارزش به ترتیب ۲۶.۶ و ۳۰۰.۸ درصد رشد داشته است. در سال ۱۳۹۶ نیز تسهیلات ازدواج پرداختی نسبت به سال قبل از جهت ارزش و تعداد به ترتیب ۲۴ و ۱۵ درصد رشد داشته است.

همچنین صف دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ به حدود ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته است. در واقع افزایش مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج موجب تشدید نظارت بانک مرکزی بر مصرف منابع قرض‌الحسنه توسط بانک‌ها، کاهش انحراف در مصارف قرض‌الحسنه و جلوگیری از پرداخت تسهیلات به کارمندان بانک‌ها از محل منابع قرض‌الحسنه و افزایش تعداد بانک‌های عضو سامانه قرض‌الحسنه ازدواج در سال‌های اخیر شده است. بنابراین به علت افزایش نظارت بانک مرکزی و نیز اجرای طرح ضربتی ازدواج در سال ۱۳۹۶، افزایش در مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه نه تنها موجب افزایش طول صف نشده، بلکه موجبات کاهش آن را نیز فراهم کرده است.

عملکرد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال ۱۳۹۷

از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا نیمه دی ماه تعداد ۸۳۹ هزار و ۷۶۵ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، مجموعا به مبلغ ۱۳۱، ۱۶۲ میلیارد ریال پرداخت شده که سهم گروه‌های مختلف بانک‌ها در نمودار زیر نمایش داده شده است:

همچنین تعداد تسهیلات پرداخت شده و تعداد افراد در صف در ماه‌های مختلف سال جاری نیز در نمودار بعد قابل مشاهده است:

بر این اساس در نیمه دی ماه تعداد ۱۶۸ هزار و ۱۹۳ نفر در صف دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده‌اند. در صورتی که از ابتدای سال تعداد ۱۵۰ هزار تسهیلات بیشتر (ماهیانه ۱۵ هزار فقره) در نیمه دی ماه، کمتر از ۲۰ هزار نفر در صف دریافت تسهیلات قرار داشتند. این امر نیازمند ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال منابع بوده است. همچنین در مجموع ۹۰ هزار و ۱۵۵ نفر از اشخاص متقاضی در صف هنوز به مرحله ورود به شعبه نرسیده‌اند و ۷۸۰ هزار و ۳۸ نفر در حال تکمیل مدارک و دریافت وام هستند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۳۶۳۱۹۰۹:۲۸:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳
قابل توجه مسولان و مراجع عظام کشور ایا می دانید در تعدادی از بانک ها اصلا حسابی و سرفصلی بنام پس انداز قرض الحسنه نداریم و این اصل اسلامی که رکن رکین بانکداری باید باشد کنار گذاشته شده برای نمونه بانک ش... و ک.. حساب پس انداز قرض الحسنه که از محل ان می توانند وام قرض الحسنه بدهند ندارند در عوض همه بانک ها حساب انحرافی جاری کارت را که تعهد پرداخت قرض الحسنه ندارد راه اندازی کرده و جشنواره براه انداخته و منابعی را که قبلا در پس انداز قرض الحسنه جمع میشده را خیلی راحت منحرف کرده اند
ناشناس۷۳۶۳۲۵۰۹:۳۲:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳
قانون گذار باید قانونی تصویب کند که بانک ها نتوانند از منابع قرض الحسنه در امور دیگر استفاده کنند و منابع قرض الخسنع صرفا باید برای وام قرض الخسنه مصرف شود
ناشناس۷۳۶۳۷۲۰۹:۵۷:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳
از اتفاقات سال 97 در دولت و رانتها و ویژه خواری مشخص شده که متاسفانه کشور ما در کل از بی قانونی و قانون گریزی لجام گسیخته بسر می برد و چون آقایان از منافعش بهره می برند هیچ اقدامی در جهت اصلاح آن انجام نمی دهند .
ناشناس۷۳۶۳۸۰۰۹:۵۹:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳
منابعی را که مردم به عنوان قرض الحسنه در اختیار بانک ها می گذارند بانک شرعا و عرفا حق ندارند یکریال ان را به کارکنان و مدیران خود بدهند بانک فقط میتواند از دارایی خود به کارکنانش وام قرض الحسنه بدهد اگر واقعیت امر را بخواهید حتی منابع دیکر هم حتی وام سوری نمی توان به کارکنان از محل سپرده های مردم داد زیرا این سپرده ها باید برای تولید و اشتغال مصرف شود
ناشناس۷۳۶۸۳۴۱۲:۴۲:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳
از منابع قرض الحسنه وام میدن به کارمندان خود بانک
شهروند۷۳۶۹۹۶۱۳:۳۲:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳
وام قرض الحسنه واقعی را در بین بانکها فقط بانک رسالت پرداخت می کند واقعی از این جهت که شرطی برای پرداخت وام و همچنین الزامی برای نگهداری پول برای مشتری ایجاد نمی کند طبق موازین شرع مقدس
ناشناس۷۳۷۲۴۴۱۵:۴۵:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳
کی دیگه قرض الحسنه می گذارد همه دنبال سود بیشتر هستند یک بابایی خونه اس را فروخته بود و 2روز دیگر می خواست خونه دیگری قولنامه کند برای 2روز حاضر نشد پولش را قرض الحسنه بگذارد یک حساب کوتاه مدت باز کرد که سود 2 روزش را بگیرد ولی همان شخص دائم در جمع خانواده بد وبیراه علیه بانکها حرف می زند که چرا وام قرض الحسنه نمی دهند برای ازدواج دخترش .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین