آیت‌الله مکارم‌شیرازی: وام‌ قرض الحسنه بانک‌ها رباخواری آشکار و خلاف شرع است

گروه سیاسی الف،   3971103018 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک مرجع تقلید گفت: وام‌ قرض الحسنه بانک‌ها رباخواری آشکار و خلاف شرع است؛ ما گفتیم 4 درصد بابت کارمزد بگیرید، اما یکبار نه هر سال!

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: وام‌ قرض الحسنه بانک‌ها رباخواری آشکار و خلاف شرع است

‌به گزارش ایسنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر سه‌شنبه در دیدار با اعضای هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در بیت ایشان برگزارشد، با اظهار امیدواری از به ثمر رسیدن ‌تلاش‌های این کمسیون، به انتقاد از نظام بانکی پرداخت و گفت: نظام اقتصادی کشور بسیار پیچیده و معماگونه شده‌ است و مقصر اصلی هم خودمان هستیم نه تحریم‌ها.

وی افزود: وام‌ قرض الحسنه بانک‌ها رباخواری آشکار و خلاف شرع است؛ ما گفتیم 4 درصد بابت کارمزد بگیرید اما یکبار نه هر سال! این زرنگی بانک‌ها زشت و خلاف شرع است و سودی که بانک‌ها به اسم کارمزد پس از آن 4 درصد اولیه می‌گیرند، رباخواری آشکار است و تا به حال هم کسی به این بانک‌ها ایرادی نگرفته‌است.

این مرجع تقلید اظهارکرد: مساله‌ بعدی پدیده‌ خلق پول توسط بانک‌هاست که بسیار خطرناک است؛ مثلا بانکی اگر نقدینگی‌اش 100 میلیون تومان است، به علت الکترونیکی شدن مبادلات و جایگزینی اوراق بهادار و عدم حضور اسکناس فیزیکی، بانک‌ها اقدام به خلق پول کرده و مثلا 200 میلیون تومان سند مالی صادر می‌کنند.

وی ادامه داد: نتیجه آن‌که علت ورشکستگی بسیاری از موسسات مالی نیز همین امر بوده‌ است که خسارت هنگفتی هم به دولت زده‌ است؛ زیرا دولت مجبور می‌شود برای جلوگیری از خشم مال‌باختگان، پول ‌آن‌ها را از منابعی که ندارد بپردازد که مجبور به چاپ اسکناس و خلق مجدد پول بدون پشتوانه ‌می‌شود.

مکارم شیرازی در ادامهم گفت: ما تابه حال نفهمیدیم بانک مرکزی چقدر نفوذ و نظارت بر بانک‌ها دارد و ابزار قانونی و ضامن اجرایی مصوباتش چیست، چون می‌بینیم که بانک‌ها به اجرای دستورات بانک مرکزی در خصوص حداکثر سود بانکی توجهی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید قدرت مجازات بانک‌های خاطی‌ را داشته باشد، اما به گونه‌ای که منجر به تعطیلی و نارضایتی مردم نشود و اعمال قانون در قالب سیستمی جامع باشد.

دیدگاه کاربران

محمد۷۳۶۱۷۲۰۸:۲۷:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳
تنها وقتی حکومت خیلی شدید پیگیر نظر مراجع هست که مربوط به حجاب باشه.
شاهرخ۷۳۶۴۰۱۱۰:۰۶:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳
متاسفانه دلیل دوگانگی مواجهه دستگاههای دولتی با استفتائات مراجع و عدم پیگیری مراجع نسبت به استفتائات خودشون و استفاده ابزاری از استفتائات مراجع و سکوت این بزرگواران نسبت به گفته های خودشون فقط...وگرنه چه کسی هست ندونه حکم شرع لازم الاجرا و پیگیری آن تا حصول نتیجه توسط مراجع حجت و وظیفه ذاتی مراجع می باشد.....!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ متاسفانه ادامه این وضع موجود بزرگترین آسیبش به ذاته تشیع و ساحت دین و دینداری هست و واقعا جای تاسف داره
پیمان۷۳۶۷۵۱۱۲:۰۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳
چون فساد اخلاقی و شرم و حیاء مهم تر از پوله.
مسعود۷۳۷۲۴۰۱۵:۴۳:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳
عمو جون اطلاعات دینی نداری نظر نده ربا جنگ با خداست
علی۷۳۷۲۶۵۱۵:۵۷:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳
ربا خواری و رانت خواری و اختلاس و روابط مافیایی در عرصه های مختلف در کشور باعث نابودی کشور و مردم شده و شما فقط دنبال حجاب هستید چون کم هزینه ترین کار برای امثال شما حجاب است ولی جرات وارد شدن به ریشه های اصلی بدبختی های بزرگ را به شما نداده و نمیدهند و خودتان هم به نوعی درگیر هستید .
ناشناس۷۳۷۱۲۲۱۴:۳۹:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳
منظورت دولته؟
ناشناس۷۳۷۲۱۲۱۵:۳۱:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳
نمی دانم چگونه است که بانک مرکزی و بانک ها به نظر مراجع وقتی به ضرر منافع اشان است توجه نمی کنند مجلس شورای اسلام دلسوزان یک فکری بکنند
ناشناس۷۳۶۱۹۵۰۸:۳۸:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳
بخشی مربوط به منطق اقتصادو ارزش زمانی پول (که خود تابعی از نرخ تورم و نرخ بهره تعیین می شود) است. مثلا همین که 4% را یکبار بگیرند، در وامی که یکساله بازپرداخت می شود و وامی که سه ساله بازپرداخت می شود نباید مساوی باشد، اگر یکبار و مساوی بگیرند در منطق اقتصادی در حق کسی که یکساله گرفته اجحاف می شود.
عبد اللهی۷۳۶۲۰۷۰۸:۴۶:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳
حضرت ایت الله مکارم شیرازی برای نمونه بانک تجارت انقدر گستاخ شده که الان مدت 5 سال است تبلیغات جذب قرض الحسنه را کنار گذاشته و بجای ان حسابی انحرافی بنام جاری کارت ایجاد و منابعی را که قبلا تخت عنوان قرض الحسنه جمع می کرد به سمت ایندحساب انخرافی که تعهد پرداخت قرض الحسنع ندارد سوق داده اند سایت محترم الف چون این مسله مهمی است لطفا منتشر تا دفتر مرجع محترم رسیدگی فرمایند
ناشناس۷۳۶۲۱۰۰۸:۴۷:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳
جناب آقای مکارم لطفا در باب بدهکاران بانکی، کسانی که هزاران میلیارد پول ملت را گرفتند و سالهاست پس نمی دن. چی میشه؟
ناشناس۷۳۶۶۰۶۱۱:۲۰:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳
داداش من اون که 1000 میلیارد وام میگیره که از مردم عادی نیست که بتوانند این جوری باهاش برخورد کنند.این قوانین فقط برای مردم عادی هست. در جلسه دادگاه بانک سرمایه گفته میشه آقا 1000 میلیارد گرفته بدون اینکه یک سیم کارت به نامش باشه.
ناشناس۷۳۷۲۲۶۱۵:۳۷:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳
مجلس کم کم برای آنها اقدام می کند در اول سود و جریمه دیرکرواهد بخشید و در ورهله بعد اصل وام رورنگران آنها نباشید.
ناشناس۷۳۶۲۱۳۰۸:۴۸:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳
جناب مکارم عزیز پس ندادن وام های چند صد میلیارد تومانی تکلیفش چیه. لطفا استفتاء بفرمایید
ناشناس۷۳۶۵۶۶۱۱:۰۸:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳
اسم آن هاپولی است
ناشناس۷۳۶۲۳۴۰۸:۵۵:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳
دفتر محترم ایت الله مکارم شیرازی لطفا بررسی کنید تعدادی از بانک های خصوصی در چارت و سرفصل های خود اصلا سرفصلی بنام حساب پس انداز قرض الحسنه ندارند در عوض حسابی دارند بنام جاری کارت قرض الحسنه که ماهیت ان با پس انداز قرض الحسنه فرق دارد و هیچگونه تعهدی برای بانک ایجاد نمی کند که وام قرض الحسنه بدهند برای نمونه بانک شهر و کار افرین را به عنوان پایلوت مورد بررسی قرار دهید
بانک۷۳۶۲۴۴۰۸:۵۸:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳
متاسفانه بانک مرکزی نمیتونه دخالتی کنه چون بانک ها همه به یک ارگانی وصل هستن که زور بانک مرکزی نمیرسه
ناشناس۷۳۶۲۶۵۰۹:۰۶:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳
حالا این خلاف شرعی که میگید حکمش از نظر شرع چیه؟ باید چیکارشون کرد؟ مردم بیچاره که اسیر این بازیها شدن باید چیکار کنن؟
ناشناس۷۳۶۳۱۸۰۹:۲۶:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳
متاسفانه در ایران بانک را که یک تشکیلات اقتصادیست با انجمن‌های خیریه اشتباه گرفته اند
ناشناس۷۳۶۵۸۹۱۱:۱۶:۴۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳
بی شک این کامنت گذار یک مزدور اسلاحتلبه
محمد۷۳۷۲۲۹۱۵:۳۹:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳
برعکس یک اقتصادان فهمیده و منطقی است.
ناشناس۷۳۶۳۳۱۰۹:۳۹:۲۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳
بانکداری اسلامی داریم با بهره/کارمزد عمدتا 30درصدی و در غرب 8 درصدی اینجا اسلام فراوان و اونجا مسلمان
ناشناس۷۳۶۳۳۵۰۹:۴۱:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳
سالی 4% که جای خوددارد! بانکها،اگرخجالت نکشند،دوست دارند،ماهی 4% بگیرند! واقعا خجالت آوراست،درجمهوری اسلامی وجلوچشم شورای نگهبان، وبعنوان قرض الحسنه،سالی 4% سودبگیرند! اسمش را هم بگذارند،بانکداری اسلامی؟؟!!!!
ناشناس۷۳۶۳۳۶۰۹:۴۲:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۳
وام قرض الحسنه به شرط سپرده گذاری است ... این شرط واجب است... و لذا قرض الحسنه نیست یکنوع بده بستان است که عملا با توجه به نرخ تورم و کاهش ارزش پول سپرده گذاران زیان میبینند ...... در بسیاری از وام ها بانک ها مقداری از اعتبار را مسدود میکنند و تا قسط آخر نمیدهند درحالیکه اقساط و سود ان را میگیرند اگر آن قرض الحسنه حکم ربا را دارد اینها چه خواهد شد ....
مجتبی مقدسی۷۳۶۳۴۸۰۹:۴۸:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳
تمامی وامهای بانکهای به اصطلاح اسلامی کشور ما،رباست.وبنا به فرمایش خدا در قران کریم،ربا جنگ با خداست.عمده دلیل مشکلات همه ماهم ،همین است.
علی۷۳۶۴۵۶۱۰:۳۱:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳
حاج آقا خوب است بفرمایید جناب دولت حقوق و تمام حسابهای بانکی را براساس یک چیزی مثل طلا قیمت گذاری کند و موظف باشد مطابق اون پرداخت کند آنموقع نخواهد تواست سر خود خلق پول کند. آقای همتی گفت که 55 هزار میلیارد تومان بانک ها به بانک مرکزی بدهکارند این همان خلق پولهای بی قاعده و خلاف است که موجب میشود بانک برود گرانترین نقاط شهرها زمین و شعبه بزند و یا به اطرافیان خود وام های کلان بدهد و پولهای پر فشار حرام (جسارت نباشد از نظر ما و ای کاش در نظر شما هم چنین باشد ) را روانه بازار ارز و طلا و مسکن و مایحتاج مردم کند و ملت بی نوا را به خاک سیاه بنشاند
سلام۷۳۶۴۶۰۱۰:۳۲:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳
در زمان حکومت قاجار با فتوی میرزای شیرازی در کشور غوغا به پا شد حالا در حکومت اسلامی تمام مراجع هم جمع بشن فتوی بدن باز دولت کار خودش رو میکنه انگار کلا بی خیال شرع و حلال و حرام شدن ..
ناشناس۷۳۶۵۲۹۱۰:۵۶:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳
حاج آقا سودی که بانک‌ها به پس‌اندازها می‌دهند چه؟ آن‌ها هم جز ربا چه چیز دیگری می‌توانند باشند. اصولا بانک چه کار می‌کند که در یک ماه ده درصد سودش را به پس‌اندازه کوتاه مدت بدهد؟ بانک پول مردم را قرض ربایی می‌کند و از دیگران ربا می‌گیرد. مگر این طور نیست؟ واقعا این سوال منه.
سروش۷۳۶۷۱۰۱۱:۵۳:۳۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳
اساسا ما بانکداری اسلامی نداریم کل بانکداری اسلامی رو از روی یک کتاب به اسم المکاسب شیخ انصاری گرفتند که این کتاب برای رفع نیاز های روزانه افراد و بازاریان می باشد نه برای یک سیستم اقتصادی با این همه زیر مجموعه که تقوای فردی را بتوان در مجموعه بیشماری سیستم و انسان پیاده کرد حالا شما بگو حرام است سیستم کار خودشو می کنه
علي۷۳۶۷۳۶۱۲:۰۲:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳
علی برکت الله
علي۷۳۶۷۵۸۱۲:۱۱:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۳
باز هم پدر آیت الله مکارم بیامرزد که هر از چند وقتی پیامی در این خصوص می دهد. ای کاش مراجع می توانستند با هم بنشینند و صحبت کنند و به یک اجماع بر سر موضوع ربا خواریبرسند.
علي۷۳۶۷۶۲۱۲:۱۲:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۳
در قرن 21 هنوز نتوانسته اند معنی کلمه ربا را شفاف بیان کنند تا این همه مردم سر در گم نباشند.
قاسمي سالخورده۷۳۷۲۴۷۱۵:۴۶:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۳
ربا از احکام قطعی اسلامی است و چیزی نیست که در اثر گذشت زمان ماهیت و معنای آن تغییر کند . مقصود از "ربا" ئی که در قرآن، مورد سرزنش شدید و نهی، واقع شده؛ و در فقه اسلامی حرام است؛ همین معنای متعارف است که در میان همه جوامع شناخته شده است؛ و آن اینکه یک نفر به دیگری پولی را به عنوان قرض بدهد به شرط اینکه بدهکار مبلغ زیادتری را بپردازد که در فقه به آن ربای قرضی گفته می شود. معنای دیگر ربا، که در کتاب های فقهی آمده، هر چند در میان مردم خیلی شناخته شده و متداول نیست، این است که: "دو کالا از اجناسی که با وزن یا پیمانه خرید و فروش می شوند که اگر در معامله پایاپای (کالا به کالا) هر دو از یک جنس باشند و یکی از دیگری زیادی داشته باشد، رباست.)
امیر۷۳۷۷۲۹۲۲:۰۴:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۳
اگر اینطور هست، پس چرا مراجع به اجماع نمی رسند؟
ناشناس۷۳۷۱۵۷۱۵:۰۰:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۳
در زمان های قدیم چیزی به عنوان تورم وجود تداشته و پول رایج به صورت سکه طلا و نقره بوده اما امروز
ناشناس۷۳۷۱۶۹۱۵:۰۵:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۳
در اروپا 2.75 الی 4.5 در سال از شما سود میگیرند .توجه کنید در سال..
علی۷۳۷۲۷۲۱۶:۰۲:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۳
الان در امارات حتی به خارجیها وام میدهند با بهره سالیانه ۳و نیم درصد برای خرید خانه و خود خانه را وثیقه برمیدارند و تا ۷۰ درصد ارزشش را میپردازند خوب حالا بفرمائید اسلام در کجا بصورت عملی و عینی وجود دارد ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین