صالحی: رهبری اجازه نمی‌دادند صنعت هسته‌ای با برجام متوقف شود

گروه سیاسی الف،   3971103010 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان انرژی هسته ای در یک برنامه تلویزیونی در مورد تاثیر برجام بر صنعت هسته ای گفت: مقام معظم رهبری اجازه نمی دادند که صنعت هسته ای با برجام متوقف شود و همچنان اکتشاف و استخراج ما با قدرت پیش می رود.

صالحی: رهبری اجازه نمی‌دادند صنعت هسته‌ای با برجام متوقف شود

به  گزارش تسنیم، "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی هسته ای ، سه شنبه شب در برنامه رو در رو از شبکه چهار سیما با محور چهل سالگی و شکوه هسته ای بیان کرد : علم صنعت هسته ای را پس از 30 سال مهار کردیم .

وی تصریح کرد: با تراکم تجارب و قوانین، سیالات و فیزیک و دینامیک را در قالب نرم افزار درآوردیم و نرم افزار را راستی آزمایی کردیم.

رئیس سازمان انرژی هسته ای ادامه داد: امروز می توانیم هر سفارشی را در دانش هسته ای انجام دهیم و به علم هسته ای دست یافتیم و در بسیاری از عرصه ها امکان طراحی و تولید تجهیزات هسته ای داریم.

صالحی یادآور شد: تحقیق و توسعه در صنعت هسته ای مستمر بوده و امروز به علم هسته ای دست یافتیم و جوانان و دانشمندان هسته ای می توانند سوخت هسته ای را با محاسبات فراوان مدیریت کنند.

وی خاطر نشان کرد: تا به امروز روس ها به ما می گفتند چیدمان سوخت ودر قلب رآکتور چگونه باشد و امروز جوانان ایرانی به این محاسبات دست یافتند.

رئیس سازمان انرژی هسته ای ادامه داد: در تحقیق و توسعه هیچ محدودیتی نداریم و در ماشین های سانتریفوژ محدودیت هایی داشتیم و البته از نظر طراحی نرم افزاری محدودیتی نداشتیم.

صالحی گفت: برای تولید انبوه یک سانتریفوژ برای اروپایی ها 8 سال زمان نیاز است و ما 10 سال زمان نیاز داریم و امروز 3 سال گذشته و برای آن زمان گرفتیم.

وی خاطر نشان کرد: آمریکایی ها سانتریفیوژ 300 سو را طراحی کردند و هنوز تولید نکردند و اروپایی ها در نوع 80 سو را در دست دارند و ما بر روی 24 سو 3 سال است که کار می کنیم و هر روز به مشکلاتی برخوردیم و انواع تست ها را انجام دادیم.

رئیس سازمان انرژی هسته ای یادآور شد: سانتریفوژ دستگاه گران قیمتی است و در نوع سانتریفیوژ آی آر وان به نرخ خرابی 2 درصد رسیدیم.

صالحی تصریح کرد: سوخت هسته ای هم مانند بنزین رو به بهبود است و سوخت بوشهر ظرف دو سال آینده سوخت بهتری خواهد بود.

وی ادامه داد: در رآکتور تهران سوخت 20 درصد را شروع کردیم و به سرانجام رساندیم و آن را بر اساس مهندسی معکوس انجام دادیم و کار بسیار دشواری بود.

رئیس سازمان انرژی هسته ای در همین رابطه گفت: خانم شرمن گفت که مهندسان اروپایی حیرت زده شدند و الان برای رآکتور تهران خودمان طراحی را آغاز کردیم و این یعنی بهبود کارکرد و عملکرد رآکتور تهران.

صالحی در مورد انتقادات رآکتور آب سنگین و اینکه قلب رآکتور با بتن پر شده، گفت: چاله رآکتور اراک یک کالاندریا که مخزن قرار گرفتن سوخت است را خارج کردیم و از آنجاییکه طراحی عوض می شود، مخزن را خارج کردیم تا مخرن جدید را قرار دهیم.

وی افزود: آن زمان من لوله های مشابه را برای مخزن سوخت رآکتور اراک خریداری کردم و فقط یک نفر در کشور اطلاع داشت و همان شخص اول نظام و لوله های مخزن سوخت رآکتور را با بتن پر کردیم و لاله لوله های دیگری داریم.

رئیس سازمان انرژی هسته ای خاطر نشان کرد: با فتو شاپ نشان می دهند در چاله رآکتور سیمان ریختند و حتی در نماز جمعه هم گفتند.

صالحی افزود: رآکتور اراک ساخته نشده بود و گفتند می تواند 8 کیلو پلوتونیم تولید کند و برای ساخت سلاح کافی است و در مذاکرات خواستند اقدامی انجام دهند که سوخت سلاح را تولید نکند.

وی همچنین طراحی رآکتور اراک را قدیمی خواند و ادامه داد: اگر پلوتونیم در اراک تولید می شد همزادی داشت که مسئله را پیچیده می کرد.

رئیس سازمان انرژی هسته ای تاکید کرد: فرصتی پیش آمد تا رآکتور را بر اساس طراحی جدید انجام دهیم و خودمان طراحی کنیم و 8 کیلو پلوتونیم را به یک کیلو برسانیم.

صالحی افزود: طراحی های ما در مورد اراک مُهر تایید بین المللی دریافت کرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار که پرسید آیا ممکن نبود تایید آژانس را محور قرار دهید و لوله ها را بتن نریزید؟ بیان کرد: اروپایی ها نگران بودند ما نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی را روزی در کشور راه ندهیم. 

رئیس سازمان انرژی هسته ای در رابطه با سوخت نیروگاه اتمی در بوشهر گفت: سوخت بوشهر با نیروگاه تهران فرق دارد و قدرت نیروگاه اتمی بوشهر 1000 این و غلاف سوخت بسیار مهم است و باید جنس خاصی داشته باشد.

صالحی ادامه داد: چهار ماه قبل موفق شدیم جنس زیرکورییوم را برای غلاف سوخت نیروگاه اتمی تولید کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: عده ای تخصصی در دانش هسته ای ندارد و اظهار نظر می کردند و مکاتباتی هم انجام می دادند و مدعی تولید و ساخت در صنعت هسته ای بودند.

رئیس سازمان انرژی هسته ای تاکید کرد: با لطف خدا موفق به تولید غلاف سوخت رآکتور شدیم.

صالحی با اشاره به تصویری از رآکتور هسته ای اراک بیان کرد: این چاله رآکتور و هیچ اثری از بتن نیست و خبرنگاران هم بازدید کردند.

وی در مورد تاثیر برجام بر صنعت هسته ای گفت: مقام معظم رهبری اجازه نمی دادند که صنعت هسته ای با برجام متوقف شود و همچنان اکتشاف و استخراج ما با قدرت پیش می رود.

رئیس سازمان انرژی هسته ای افزود: 30 تن کیک را 10 روز دیگر از اردکان به اصفهان منتقل می کنیم و ساخت نیروگاه های جدید را طبق ماموریت در دست داریم.

صالحی افزود: بیش از 10 هزار میلیارد سرمایه برای نیروگاه اتمی دو و سه بوشهر را تا تابستان سال آینده بتن ریزی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تحقیق و توسعه را ادامه می دهیم و آی آر چهار و پنج را به تولید انبوه می رسانیم و آی آر شش پس از هشت سال در حال تست است.

رئیس سازمان انرژی هسته ای تاکید کرد: با متخصصان هسته ای صحبت می کنیم و با وجود آنکه می توانیم 3 ای آر هشت داشته باشیم چند ماه صبر می کنیم.

صالحی در مورد غنی سازی 20 درصد گفت: الان مواد اولیه را داریم و در حال ساخت سوخت 20 درصد هستیم و مانند سال 66 که از آرژانتین سوخت خریدیم، سالها ذخیره داشتیم و اگر الان 20 درصد تولید کنیم انبار می کنیم در حالیکه توانمندی 20 درصد به قوت خود باقی است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تولید سوخت 20 درصد را داریم و توانایی تولید 20 درصد را هم داریم که البته اگر 20 درصد را تولید کنیم خلاف برجام است.

رئیس سازمان انرژی هسته ای یادآور شد: رهبری و رئیس جمهور فرامینی را در مورد صنعت هسته ای صادر کردند برای پیشران هسته ای و ما با سرعت پیش می رویم و طوری عمل کردیم که قابل ایراد نیست.

صالحی ادامه داد: ما تنها کشور هستیم که اعلام کردیم پیشران هسته ای انجام می دهیم.

وی گفت: حضرت آقا دستور دادند مقدمات ساخت 180 سو را فراهم کنیم و در چارچوب مقررات آژانس سالن مدرن را ایجاد کردیم.

رئیس سازمان انرژی هسته ای افزود: الان می توانیم آی آر 6 را که در در 10 ماه 180 هزار سو تولید می کند را آماده سازی کنیم.

صالحی همچنین به یو سی اف اصفهان پرداخت و گفت: 400 تن اورانیوم به تولید خود اضافه کردیم و پس از 11 سال یوسی اف اصفهان را راه انداخیم.

وی افزود: سالن مدرن سانتریفوژ را که 11 سال زمان نیاز داشت احداث کردیم.

رئیس سازمان انرژی هسته ای در مورد بد عهدی آمریکا گفت: اقداماتی که گفتیم در فناوری هسته ای روی آنها فکر می کنیم و بحث فنی برجام به گونه ای بود که خلاف مقررات و توافق ها نیست.

صالحی در مورد منافع برجام و ماندن در برجام گفت: کشتی های ما متوقف بود و صدور نفت ما به کمتر از یک میلیون بشکه رسیده بود و تلاش می کردیم تا دلار منتقل کنیم و مایحتاج مردم با کشتی به کشورهای همسایه می رفت و با لنج جا به جا می کردیم.
وی ادامه داد: الان اجماع جهانی علیه ما نیست و قطعنامه سازمان ملل علیه ما نیست و من مسئول فنی هستم و در همین رابطه می گویم با برجام چیزی را از دست ندادیم و همه کارهای خود را طبق یک آهنگ درست انجام می دهیم.

رئیس سازمان انرژی هسته ای در پایان گفت: تقاضا داریم صدا و سیما با دوربین خود بیاید و دستاوردهای هسته ای را ببیند که داریم نیروگاه جدید می سازیم .

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۳۶۱۴۷۰۸:۱۶:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۳
دقیقا چرخ صنعت هسته ای و اقتصاد رو با هم پنچر کردیت . جوانان و کسانیکه غنی سازی رو به پیش بردند برکنار کردیت و در اخر هم مسئولیت همه کارها را به گردن سپاه و رهبری گذاشتید!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین