اشتباهاتی از جنس رژیم غذایی

گروه سلامت الف،   3971102225

انتخاب یک برنامه غذایی نامناسب که شاید یک دوست یا یکی از اعضای خانواده ما آن را دنبال می کند، یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که در تلاش برای کاهش وزن انجام می دهیم.

به گزارش ایسنا به نقل از «استپ تو هلث»، یک رژیم غذایی سالم از ارکال اصلی دستیابی به هدف وزن سالم است. با این وجود، اشتیاق ما برای کسب بهترین نتایج، گاهی اوقات موجب می شود تا اشتباهاتی را مرتکب شویم که نه تنها وزن کم نکنیم، بلکه با افزایش آن نیز مواجه شویم.

به واسطه رژیم های که شبیه معجزه به نظر می رسند و باورهایی اشتباه که درباره رژیم های غذایی وجود دارد، افراد بسیاری در مسیر کاهش وزن بارها و بارها شکست می خورند. از این رو، اگر برای کاهش وزن خود را برنامه ریزی می کنید، آگاهی از مواردی که باید از آنها پرهیز کنید نیز اهمیت دارد.

در شرایطی که ممکن است بی ضرر و موثر به نظر برسند، اشتباهات رژیم غذایی با گذشت زمان می توانند اثر مخرب خود را نشان داده و بی نتیجه شدن تلاش های فرد را به همراه داشته باشند. افزون بر این، برخی از این اشتباهات حتی می توانند سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهند زیرا بدن مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کند.

بهترین روش برای حفظ وزن متعادل و سالم دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل است. اگر چه در مقایسه با یک رژیم غذایی کم کالری ممکن است به سرعت شاهد نتایج دلخواه خود نباشید اما روندی ایمن و پایدارتر را تجربه خواهید کرد.

مشکل این است که بسیاری نمی دانند چگونه یک رژیم غذایی خوب و سالم را دنبال کنند. از این رو، بر اساس توصیه و تجربیات دیگران ناخواسته دچار اشتباهاتی می شوند که به افزایش وزن نیز منجر می شوند. در ادامه با برخی اشتباهات در زمینه رژیم گرفتن بیشتر آشنا می شویم.

یک رژیم غذایی نامناسب را انتخاب کرده‌اید

انتخاب یک برنامه غذایی نامناسب که شاید یک دوست یا یکی از اعضای خانواده ما آن را دنبال می کند، یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که در تلاش برای کاهش وزن انجام می دهیم. اگر چه آن فرد ممکن است به نتایج مطلوب دست یافته باشد، اما این به معنای تحقق نتایجی مشابه برای شما نیست. شرایط بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و هر کدام نیازهای خاص خود را دارند.

اگر به نتایج مورد انتظار خود دست نمی یابید، احتمالا رژیم غذایی انتخابی مناسب شما نیست. مراجعه به یک متخصص تغذیه بهترین کاری است که می توانید انجام دهید. وی می تواند یک برنامه غذایی بر اساس نیازها و با در نظر گرفتن وزن، وضعیت سلامت و عادات روزانه شما تنظیم کند.

یک رژیم غذایی به شدت محدود را دنبال می کنید

مراقب باشید! دنبال کردن یک رژیم غذایی محدود کننده نه تنها از اشتباهاتی است که می تواند به افزایش وزن منجر شود، بلکه سلامت شما را نیز در معرض خطر قرار می دهد. این قبیل برنامه های کاهش وزن بسیار محدود کننده، ناسالم، و اغلب موجب اثر نوسانی ناخواسته می شوند.

اگرچه در ابتدا ممکن است گزینه ای موثر به نظر برسند، اما با گذشت زمان، وزن کاهش یافته بار دیگر بازگشته و حتی ممکن است با افزایش وزن بیشتر نیز مواجه شوید. افزون بر این، رژیم های غذایی محدود کننده موجب کمبودهای تغذیه ای می شوند که می توانند ابتلا به اختلالات متابولیک را در پی داشته باشد.

مواد غذایی مصرفی شما متنوع نیستند

در هر برنامه غذایی سالم پرهیز از منابع قندها، آردها و مواد غذایی فرآوری شده توصیه شده است. اما این به معنای آن نیست که نمی توانید در وعده های غذایی سالم خود تنوع مواد غذایی داشته باشید. محدود کردن مواد غذایی مصرفی اشتباه بزرگی است که می تواند شما را از کسب نتایج دلخواه دور کند.

همچنین، پرهیز از کربوهیدرات‌ها یا مواد غذایی حاوی چربی شاید انتخابی منطقی برای کاهش وزن باشد، اما در واقعیت، این گونه نیست. یک رژیم غذایی سالم باید حاوی مقدار متعادل از مواد غذایی مختلف برای تامین نیازهای بدن باشد، تا غذاهای شما کسل کننده به نظر نرسند.

به اندازه کافی غذا نمی‌خورید

شاید فکر کنید که گرسنگی کشیدن روشی موثر برای صرفه جویی در کالری های مصرفی است، اما این اشتباه دیگری است که هنگام رژیم گرفتن مرتکب می شوید. در شرایطی که پرهیز از مصرف کالری اضافه به منظور تحقق هدف کاهش وزن ضروریست، اما رنج کشیدن از گرسنگی اقدامی نادرست است.

این شرایط تنها به احساس قوی اضطراب و در ادامه پرخوری منجر می شود. در حقیقت، گرسنگی کشیدن می تواند موجب خستگی و ضعف شود زیرا مغز این گونه احساس می کند که هیچ انرژی ندارد. در عوض، بهتر است مواد غذایی سالم را به منظور کاهش احساس گرسنگی مصرف کنید، بدون این که آسیبی به رژیم غذایی شما وارد شود.

به اندازه کافی آب نمی‌نوشید

تامین آب مورد نیاز بدن جزئی اساسی از هر برنامه غذایی سالم محسوب می‌شود، به ویژه اگر کاهش وزن را هدف گذاری کرده باشید. اگر به میزان کافی آب مصرف نکنید، آهنگ سوخت و ساز بدن و دیگر فرآیندهای مهم کند می شود و در دفع سموم و چربی سوزی با دشواری بیشتری مواجه می شوید. از این رو، تامین آب مورد نیاز بدن از طریق مصرف نوشیدنی های سالم در طول روز توصیه شده است. البته نباید در این زمینه زیاده‌روی کنید و از مرز سه لیتر یا ۱۲ لیوان در روز عبور کنید. مصرف بیش از حد آب می تواند فشار مضاعفی به کلیه ها وارد کرده و سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

سالادهایی که سالم نیستند را انتخاب می کنید

به طور معمول با شنیدن واژه «سالاد»، غذایی سبک و کم کالری در ذهن ما نقش می بندد. اما باید توجه داشت که همواره این گونه نیست. اگرچه دستورالعمل های مختلفی وجود دارند که به کاهش وزن کمک می کنند، اما برخی سالادها حاوی کالری بیش از حد و ناسالم هستند. زمانی که یک سالاد تهیه می کنید باید از چاشنی‌های تجاری، پنیرهای چرب و گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس پرهیز کنید. این مواد غذایی و نمونه‌های ناسالم دیگر سالاد را به دشمنی برای یک رژیم غذایی سالم تبدیل می‌کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین