اشتباهاتی از جنس رژیم غذایی

گروه سلامت الف،   3971102225

انتخاب یک برنامه غذایی نامناسب که شاید یک دوست یا یکی از اعضای خانواده ما آن را دنبال می کند، یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که در تلاش برای کاهش وزن انجام می دهیم.

به گزارش ایسنا به نقل از «استپ تو هلث»، یک رژیم غذایی سالم از ارکال اصلی دستیابی به هدف وزن سالم است. با این وجود، اشتیاق ما برای کسب بهترین نتایج، گاهی اوقات موجب می شود تا اشتباهاتی را مرتکب شویم که نه تنها وزن کم نکنیم، بلکه با افزایش آن نیز مواجه شویم.

به واسطه رژیم های که شبیه معجزه به نظر می رسند و باورهایی اشتباه که درباره رژیم های غذایی وجود دارد، افراد بسیاری در مسیر کاهش وزن بارها و بارها شکست می خورند. از این رو، اگر برای کاهش وزن خود را برنامه ریزی می کنید، آگاهی از مواردی که باید از آنها پرهیز کنید نیز اهمیت دارد.

در شرایطی که ممکن است بی ضرر و موثر به نظر برسند، اشتباهات رژیم غذایی با گذشت زمان می توانند اثر مخرب خود را نشان داده و بی نتیجه شدن تلاش های فرد را به همراه داشته باشند. افزون بر این، برخی از این اشتباهات حتی می توانند سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهند زیرا بدن مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کند.

بهترین روش برای حفظ وزن متعادل و سالم دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل است. اگر چه در مقایسه با یک رژیم غذایی کم کالری ممکن است به سرعت شاهد نتایج دلخواه خود نباشید اما روندی ایمن و پایدارتر را تجربه خواهید کرد.

مشکل این است که بسیاری نمی دانند چگونه یک رژیم غذایی خوب و سالم را دنبال کنند. از این رو، بر اساس توصیه و تجربیات دیگران ناخواسته دچار اشتباهاتی می شوند که به افزایش وزن نیز منجر می شوند. در ادامه با برخی اشتباهات در زمینه رژیم گرفتن بیشتر آشنا می شویم.

یک رژیم غذایی نامناسب را انتخاب کرده‌اید

انتخاب یک برنامه غذایی نامناسب که شاید یک دوست یا یکی از اعضای خانواده ما آن را دنبال می کند، یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که در تلاش برای کاهش وزن انجام می دهیم. اگر چه آن فرد ممکن است به نتایج مطلوب دست یافته باشد، اما این به معنای تحقق نتایجی مشابه برای شما نیست. شرایط بدن هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و هر کدام نیازهای خاص خود را دارند.

اگر به نتایج مورد انتظار خود دست نمی یابید، احتمالا رژیم غذایی انتخابی مناسب شما نیست. مراجعه به یک متخصص تغذیه بهترین کاری است که می توانید انجام دهید. وی می تواند یک برنامه غذایی بر اساس نیازها و با در نظر گرفتن وزن، وضعیت سلامت و عادات روزانه شما تنظیم کند.

یک رژیم غذایی به شدت محدود را دنبال می کنید

مراقب باشید! دنبال کردن یک رژیم غذایی محدود کننده نه تنها از اشتباهاتی است که می تواند به افزایش وزن منجر شود، بلکه سلامت شما را نیز در معرض خطر قرار می دهد. این قبیل برنامه های کاهش وزن بسیار محدود کننده، ناسالم، و اغلب موجب اثر نوسانی ناخواسته می شوند.

اگرچه در ابتدا ممکن است گزینه ای موثر به نظر برسند، اما با گذشت زمان، وزن کاهش یافته بار دیگر بازگشته و حتی ممکن است با افزایش وزن بیشتر نیز مواجه شوید. افزون بر این، رژیم های غذایی محدود کننده موجب کمبودهای تغذیه ای می شوند که می توانند ابتلا به اختلالات متابولیک را در پی داشته باشد.

مواد غذایی مصرفی شما متنوع نیستند

در هر برنامه غذایی سالم پرهیز از منابع قندها، آردها و مواد غذایی فرآوری شده توصیه شده است. اما این به معنای آن نیست که نمی توانید در وعده های غذایی سالم خود تنوع مواد غذایی داشته باشید. محدود کردن مواد غذایی مصرفی اشتباه بزرگی است که می تواند شما را از کسب نتایج دلخواه دور کند.

همچنین، پرهیز از کربوهیدرات‌ها یا مواد غذایی حاوی چربی شاید انتخابی منطقی برای کاهش وزن باشد، اما در واقعیت، این گونه نیست. یک رژیم غذایی سالم باید حاوی مقدار متعادل از مواد غذایی مختلف برای تامین نیازهای بدن باشد، تا غذاهای شما کسل کننده به نظر نرسند.

به اندازه کافی غذا نمی‌خورید

شاید فکر کنید که گرسنگی کشیدن روشی موثر برای صرفه جویی در کالری های مصرفی است، اما این اشتباه دیگری است که هنگام رژیم گرفتن مرتکب می شوید. در شرایطی که پرهیز از مصرف کالری اضافه به منظور تحقق هدف کاهش وزن ضروریست، اما رنج کشیدن از گرسنگی اقدامی نادرست است.

این شرایط تنها به احساس قوی اضطراب و در ادامه پرخوری منجر می شود. در حقیقت، گرسنگی کشیدن می تواند موجب خستگی و ضعف شود زیرا مغز این گونه احساس می کند که هیچ انرژی ندارد. در عوض، بهتر است مواد غذایی سالم را به منظور کاهش احساس گرسنگی مصرف کنید، بدون این که آسیبی به رژیم غذایی شما وارد شود.

به اندازه کافی آب نمی‌نوشید

تامین آب مورد نیاز بدن جزئی اساسی از هر برنامه غذایی سالم محسوب می‌شود، به ویژه اگر کاهش وزن را هدف گذاری کرده باشید. اگر به میزان کافی آب مصرف نکنید، آهنگ سوخت و ساز بدن و دیگر فرآیندهای مهم کند می شود و در دفع سموم و چربی سوزی با دشواری بیشتری مواجه می شوید. از این رو، تامین آب مورد نیاز بدن از طریق مصرف نوشیدنی های سالم در طول روز توصیه شده است. البته نباید در این زمینه زیاده‌روی کنید و از مرز سه لیتر یا ۱۲ لیوان در روز عبور کنید. مصرف بیش از حد آب می تواند فشار مضاعفی به کلیه ها وارد کرده و سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

سالادهایی که سالم نیستند را انتخاب می کنید

به طور معمول با شنیدن واژه «سالاد»، غذایی سبک و کم کالری در ذهن ما نقش می بندد. اما باید توجه داشت که همواره این گونه نیست. اگرچه دستورالعمل های مختلفی وجود دارند که به کاهش وزن کمک می کنند، اما برخی سالادها حاوی کالری بیش از حد و ناسالم هستند. زمانی که یک سالاد تهیه می کنید باید از چاشنی‌های تجاری، پنیرهای چرب و گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس پرهیز کنید. این مواد غذایی و نمونه‌های ناسالم دیگر سالاد را به دشمنی برای یک رژیم غذایی سالم تبدیل می‌کنند.

عناوین مرتبط

پربحث‌های امروز

  1. حقایقی خواندنی از شب‌قدر/ آیا این شب در کل کره زمین واحد و مشترک است؟

  2. نکاتی مهم درباره داوری در قانون حمایت خانواده که باید بدانید

  3. خرمشهر چگونه آزاد شد؟

  4. روایت نبرد خرمشهر؛ از سقوط تا آزادی

  5. آمریکا بنیانگذار ویکی‌لیکس را به ۱۷ اتهام جدید متهم کرد

  6. پاسخ سخنگوی دفتر نمایندگی ایران به خبر دیدار ظریف با سناتور آمریکایی

  7. آمریکا: پیام محرمانه به ایران ارسال نکردیم

  8. جهاد اسلامی: آماده مقابله با حملات رژیم صهیونیستی هستیم

  9. ویلموتس دست پر به ایران می‌آید؟

  10. ظریف: منطقه شرایط بسیار دشواری را می‌گذراند

  11. پیگیری نامگذاری خیابانی به نام «ناصر حجازی»

  12. تکذیب اظهارات متهم نفتی در دادگاه

  13. صدور بیش از ۴۵ میلیون کارت ملی هوشمند

  14. کوچک ترین اشتباه آمریکا نفت را به ۲۰۰ دلار می رساند

  15. ژاوی: تصور نمی‌کردم در ایران از فوتبال خداحافظی کنم/ برای مربیگری انگیزه زیادی دارم/ تیمم را با فلسفه کرایوف و گواردیولا بنا می‌کنم+ فیلم

  16. راز‌هایی درباره ویروس ایدز که کمتر شنیده‌اید

  17. ۲ گزینه جدید استقلال روی میز مدیران

  18. ثبت نام ۷۵درصدی لیسانسه ها برای طرح کارورزی

  19. مسیر دولت در اصلاح ساختار بودجه شفاف نیست/ ۵ اشکال اساسی در نظام بودجه‌ریزی ایران

  20. ترامپ: نیازی به اعزام نیرو به خاورمیانه نیست

  21. فتح‌الفتوح امروز در «رونق توليد» است/ دولت از بی‌خيالی خارج شود

  22. قرارداد تراکتور با لیکنز فسخ شد

  23. سخنگوی شورای عالی امنیت ملی: به هیچ وجه مذاکره‌ با آمریکا در کار نخواهد بود

  24. دانش‌آموزان شین‌آبادی لیزردرمانی می‌شوند

  25. برخورد شدید خودرو پلیس با قطار  

پربحث‌های دیروز

  1. صدای خاموش تجرد قطعی

  2. ظریف: ما پای میز مذاکره هستیم؛ آمریکا میز مذاکره را ترک کرده

  3. مرگ غم انگیز مادر و پسر در شب چهلم

  4. کیهان به اروپا: 365 روز گذشته چه غلطی کردید که 120 روز دیگر مهلت می‌خواهید؟!

  5. بی‌توجهی به پیام‌های تصویری که می‌فرستیم

  6. سلیمی‌نمین: احمدی‌نژادی‌ها درمانده شده‌اند

  7. روزنامه دولت: ریزش قیمت خودرو آغاز شده است

  8. دستگیری 2 زورگیر که گوش طعمه‌هایشان را می‌بریدند

  9. گزینه‌های روحانی برای سخنگویی دولت

  10. ماجراهای تاسف بار و دردناک زن 48 ساله: شوهرم می خواهد طلاقم دهد

  11. اگر حسین هدایتی پرسپولیس را خریده بود، الان این تیم چه وضعی داشت؟

  12. نسخه عضو جبهه پایداری برای خروج از برجام

  13. راهکار مجلس برای مدیریت بازار مسکن

  14. ادعای وزیر دفاع موقت آمریکا درباره جنگ با ایران

  15. پمپئو هم از تندروی بولتون نگران شد

  16. بیانیه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به مناسبت سالروز فتح خرمشهر

  17. بشار رسن برای ماندن چه‌قدر می‌خواهد؟

  18. دستگیری سارق خیر نما

  19. پیشنهاد سه ساله باشگاه استقلال به سرمربی ایتالیایی سابق اینترمیلان

  20. واشنگتن: درباره وقوع حمله شیمیایی در سوریه به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

  21. واکنش جواد زرینچه به سرمربی‌گری مجیدی در استقلال

  22. تردد ماشین‌های سنگین در شب‌های لیلالی قدر ممنوع شد

  23. استقبال «برنی سندرز» از ایده استیضاح ترامپ

  24. سقوط مرگبار ۴ کارگر در چاه

  25. کاهش نرخ رشد اقتصادی عربستان در سال جاری

پربحث‌های هفته

  1. کشتیم که کشتیم دیه‌شو میدیم! / نظر شما درباره‌ی این فیلم چیست؟!

  2. آیا دوچرخه سواری بانوان جرم است؟

  3. لفاظی تازه ترامپ علیه ایران: هرگز دوباره آمریکا را تهدید نکنید

  4. محکومیت «یاسین رامین» در پرونده شیرخشک‌های آلوده وارداتی به ۱۷ سال حبس

  5. برجام؛ ترامپ و توافق جدید

  6. عابربانک پرسپولیس و وزیر سابق کجا شلاق می‌خورند؟

  7. فرار از جنگ صلح به بار نمی‌‌آورد

  8. واکنش‌ها به درخواست روحانی برای اختیارات ویژه/ تاکتیک دو سر برد رئیس جمهور/ بگوید در چه مواردی محدودیت دارد/ خیری ندیده ایم از این اختیارها

  9. صدای خاموش تجرد قطعی

  10. توضیح نماینده خرمشهر درباره انتشار عکسی افطاری وی در فضای مجازی

  11. محسنی اژه‌ای: از بی‌عفتی فیلم بگیرید و برای ما بفرستید/ روحانی چه اختیار ویژه‌ای می‌خواهد؟/ رضایت اصحاب رسانه از جلسه با رئیسی

  12. تخریب ویلاهای خاص با قاطعیت دستگاه قضا/ از ویلای داماد شمخانی تا دختر وزیر سابق

  13. اوباما همزمان لبخند می‌زد و تحریم می‌کرد/ روحانی و جهانگیری چه وعده‌های به ملت دادند؛ جوابگو باشند/ اصلاح‌طلبان بعد از رای آوردن بجای پاسخگویی می‌گویند اختیار نداشتیم

  14. هشدار شديد دهقان به روسای قوا؛ دستورالعمل چپاول اموال مردم را لغو كنيد

  15. چراغ‌های روشن به هنگام سحر  

  16. پاسخ به چند شبهه پرتکرار در موضوع حجاب

  17. اژه‌ای:‌ دشمن به دنبال رواج بی‌عفتی و بی‌اخلاقی در جامعه است/ چرا فیلم قانون‌گریزی‌ها را برای مقامات قضایی نمی‌فرستید؟

  18. روحانی: قیمت ارز ۱۳ هزار تومان و حتی ۸ هزار تومان نیست / بنگاه‌های دولتی باید واگذار شود

  19. آموزش فریب دادن زنان متاهل در سریال نمایش خانگی!

  20. رفتار عجیب نمایندگان برای تعویق کنکور/ موافقت 81 نفر به رغم فریادی های 150 نماینده

  21. دولت فعّال يا قوّال

  22. آدرس را اشتباه نرویم!

  23. صالحی امیری: با هر دولتی به‌جز دولت روحانی، شرایط بدتر می‌شد/ قیمت خودرو در انتظار تصمیم شورای رقابت/ بعد از سرافراز، اصلاح ساختار صدا و سیما منتفی شد

  24. پوتین درباره ایران دقیقا چه گفت؟

  25. شریعتمداری: علیرغم تلاش دولت همچنان مردم در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برند

پربحث‌های هفته

  1. سن مناسب فرزندآوری برای مردان چند سالگی است؟

  2. زولبیا و بامیه رنگی نخورید

  3. ۶ میلیون ایرانی کارت اهدای عضو دارند

  4. ایرانی‌ها روزانه چقدر نمک مصرف می‌کنند؟

  5. با آب سرد افطار نکنید

  6. مهم‌ترین عامل مرگ در ایران و دنیا را بشناسید

  7. فشارخون از شایع‌ترین علل بروز بیماری‌های قلبی - عروقی

  8. سکته در کمین مبتلایان به فشار خون/مقدار فشارخون طبیعی و غیرطبیعی

  9. بیمار مرگ مغزی جان 4 نفر را نجات داد

  10. راهی برای درمان مبتلایان به کبد چرب

  11. نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری است

  12. ارتباط ساعت خواب با چاقی در کودکان

  13. افراد کم‌خون سحری چه بخورند؟

  14. باید و نبایدهای افطار تا سحر

  15. نمایشگر «موبایل»؛ مخرب خواب نوجوانان

  16. چند دستور برای جلوگیری از انتقال هپاتیت C به دیگران

  17. بازسازی بافت قلب با سلول های بنیادی جنینی

  18. ارتباط ساعت خواب با چاقی در کودکان

  19. رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از نارسایی قلبی

  20. ۷ اقدام برای داشتن استخوان‌های سالم

  21. روش جدید برای یافتن سریع پروتئین‌ها

  22. دو محصول غیر مجاز چاقی از بازار جمع آوری می شود

  23. ۱۱ دلیل احساس گرسنگی مداوم

  24. قوز کردن می‌تواند مفید باشد؟

  25. کاشت مو در کلینیک پوست ، مو و زیبایی ایران نوین

آخرین عناوین