۶ ملاقات ایران و چین در جام ملت‌های آسیا

گروه ورزشی الف،   3971102170

در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹، تیم ملی ایران با چین روبه‌رو خواهد شد. این هفتمین جدال دو تیم در ادوار جام ملت‌های آسیاست.

۶ ملاقات ایران و چین در جام ملت‌های آسیا

دو تیم ایران و چین از قدرتهای قدیمی قاره کهن محسوب می‌شوند و سابقه رقابت دیرین با یکدیگر دارند. مصاف پنجشنبه شب دو تیم، هفتمین تقابل آنها در تاریخ جام ملت‌های آسیا خواهد بود و با این اوصاف رویارویی ایران با چین و کره‌جنوبی پرتکرارترین تقابل تاریخ این تورنمنت به حساب می‌آید.در دیدارهای گذشته، جدال دو تیم نزدیک و نفس‌گیر بوده و در بازی‌های حذفی هیچ وقت در وقت قانونی برنده نداشته تنها برد در وقت قانونی نیز سهم ایران بوده است. به بهانه این بازی حساس، ۶ رویایی قبلی دو تیم مرور شده است.

جام ملت‌های ۱۹۷۶: ایران ۲- ۰ چین

ایران میزبان جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶ بود و در مرحله نیمه نهایی با چین روبه رو شد. جدال این دو تیم در وقت قانونی به تساوی انجامید تا بازی به وقت اضافه کشیده شود و ایران با گلهایعلیرضا خورشیدی و حسن روشن به پیروزی دست یافت و فینالیست شد. ایران با پیروزی در فینال آخرین قهرمانی خود را در جام ملت‌های آسیا بدست آورد.

جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۰: ایران ۲- ۲ چین

ایران در جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۰ با تیم‌های سوریه، کره شمالی، چین و بنگلادش هم گروه بود و در بازی دوم به مصاف چین رفت. تیم ملی با گلهای حمید علیدوستی و بهتاش فریبا با دو گل از حریف پیش افتاد ولی از دقیقه ۷۵ به بعد ۲ گل دریافت کرد تا با نتیجه تساوی ۲-۲ متوقف شود.

جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۴: ایران ۲- ۰ چین

ایران در جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۴ با تیم‌های چین، امارات متحده عربی، سنگاپور و هندوستان همگروه بود و در بازی دوم مرحله گروهی با چین دیدار داشت و در شرایطی که بازی در نیمه اول برنده نداشت. تیم ملی در نیمه دوم با گل‌های ناصر محمدخانی و ضیا عربشاهی به پیروزی رسید. این تنها دیدار دو تیم در تاریخ جام ملت‌های آسیاست که در وقت قانونی برنده داشته است. در پایان مرحله گروهی چین به عنوان تیم اول و ایران به عنوان تیم دوم به دور بعدی صعود کردند.

جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۸: ایران ۰ (۳)-۰(۰) چین

در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۸، تیم ملی برای فرار از رویایی با چین در مرحله نیمه نهایی، تن به شکست مصلحتی مقابل کره‌جنوبی داد ولی ایران مقابل عربستان شکست خورد و چین نیز در این مرحله برابر کره جنوبی بازنده شد تا ایران و چین برای چهارمین دوره پیاپی و این بار در دیدار رده‌بندی با هم روبه رو شوند.مطابق معمول بازی دو تیم در وقت قانونی برنده نداشت. در ضربات پنالتی احمدرضا عابدزاده چهره درخشان میدان بود و توانست دروازه‌اش را برابر ۳ ضربه پنالتی بسته نگه دارد از طرف دیگر تیم ملی هر ۳ پنالتی خود را به گل تبدیل کردند تا ایران به مقام سوم جام ملت‌های آسیا دست یابد.

جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴: ایران ۱ (۳) -۱(۴) چین

تیم ملی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ نمایش درخشانی داشت و با حذف کره جنوبی به بازی نیمه‌نهایی برابر چین میزبان رسید. تیم ملی در شرایطی که گل اول را پذیرفته بود با شلیک از راه دور محمد علوی بازی را به تساوی کشاند. ایران اما در ابتدای نیمه دوم با حرکت ناشیانه ستار زارع ده نفره شد و بازی در پایان ۱۲۰ دقیقه گل دیگری نداشت. در ضربات پنالتی ابتدا چینی‌ها در گلزنی ناکام بودند ولی با خراب شدن پنالتی توسط ایمان مبعلی همه چیز برابر شد و در نهایت پنالتی جیپ معروف یحیی گل محمدی رویای صعود به فینال را بر باد داد. این بازی تنها ناکامی ایران مقابل چین و در جام ملت‌های آسیا محسوب می‌شود.

جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷: ایران ۲-۲ چین

ایران در دوره بعدی جام ملت‌ها با چین، ازبکستان و مالری همگروه بود و در دیدار دوم به مصاف چین رفت. تیم ملی در این بازی دو بار از حریف عقب افتاد ولی در هر ۲ بار به موفق جبران شد.گلهای ایران در این بازی توسط فریدون زندی و جواد نکونام به ثمر رسیده شد.

منبع: وب سایت برنامه نود

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین