۳عامل موثر در موشک پرانی‌های نتانیاهو

امیرحسین یزدان پناه،   3971102098 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
۳عامل موثر در موشک پرانی‌های نتانیاهو

طی هفته‌های اخیر، موشک‌های اسرائیلی بارها به سمت سوریه که ماه‌هاست بیشتر مناطق آن در آرامش نسبی به سر می برد شلیک شده است. موشک‌هایی که البته بیشتر آن ها توسط پدافند هوایی سوریه منهدم شده است. مقامات صهیونیستی در ادعاهای خود این گونه مطرح می کنند که پایگاه های ایرانی و نیروهای وابسته به ایران هدف این حملات است.

نکته جالب توجه این جاست که رژیم صهیونیستی برخلاف ماه های گذشته که چنین حملاتی انجام می داد و حتی از تایید آن سر باز می زد و درباره آن سکوت می کرد، در چند روز گذشته به صراحت و به صورت رسمی بیانیه صادر و رسما اعلام می کند که «مواضع ایران در سوریه را هدف قرار می دهد» و ادعا می کند که این «آغاز» حملات به مواضع ایران است. مواضعی که به تازگی توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز بیان می‌شود.

این رویکرد رژیم صهیونیستی را از سه منظر می توان تحلیل کرد.

نخست؛ سیاست داخلی رژیم صهیونیستی: اسرائیلی‌ها سال ۲۰۱۹ را در شرایطی آغاز کردند که کابینه نتانیاهو پس از استعفای تعدادی از وزیرانش فروپاشید و نمایندگان کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) نیز به انحلال این پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در آوریل ۲۰۱۹ (۳ ماه دیگر) رای داده اند و اعتراضات جسته و گریخته نیز در سرزمین های اشغالی شکل گرفته است.

این شرایط عرصه حکمرانی را برای نتانیاهو که ۹ سال پیاپی قدرت را در دست داشته به شرایطی رسانده است که حتی احزاب تندروتر از حزب افراطی لیکود به رهبری او تشکیل شده و به دنبال پیروزی در انتخابات آینده هستند.

در چنین شرایطی او نیاز دارد تا با تند کردن عرصه تحولات منطقه ای و جنگی نشان دادن شرایط، جوی فوق افراطی را شکل دهد و خود را عنان دار این شرایط تصویر کند تا باردیگر بر کرسی قدرت بنشیند.

دوم؛ اثرگذاری بر سوریه پسابحران: در همین راستا، محوری غربی،عربی، عبری تلاش می کند تا بر سوریه بعد از بحران نیز اثر مطلوب خود را بگذارد و آن چه می خواهد از این شرایط درو کند. بنابراین یکی از دلایلی که نتانیاهو را به گرفتن چنین مواضع صریحی کشانده و موشک پرانی های جدید تل‌آویو را موجب شده، تلاش آن ها برای کنارزدن ایران و محور مقاومت از روند اقتصادی و سیاسی آینده سوریه است.

چه این که فضای پسابحران سوریه و خرابی های بی شمار این سرزمین، به سرمایه گذاری هایی نیاز دارد که قطعا به سودهای سرشار برای شرکت ها و دولت های مشارکت کننده منجر می شود و در این میان اسرائیلی ها تلاش می کنند، درحالی که بحران سوریه رو به افول رفته است، با ادعای تهاجم به پایگاه های ایرانی، ایران را عامل ادامه بحران و ناامنی در سوریه نشان دهند و افکار عمومی سوریه را تحت تاثیر قرار دهند و آن ها را علیه ایران بسیج کنند.

دولت ایران نیز باید با درک شرایط پسابحران سوریه برای عرصه های اقتصادی در این کشور آماده شود تا زحمات و مجاهدت‌هایی که در این سال ها متقبل شده ایم علاوه بر منافع سیاسی به دستاوردهای اقتصادی نیز منجر شود.

سوم؛ جبران شکست های پی در پی در  منطقه: اگر از منظر نتانیاهو و مقامات صهیونیست به سوریه نگاه کنیم، با کشوری مواجه می شویم که از سال ۲۰۰۹ گرفتار تروریسمی خون ریز و آدم خوار شد که براساس برخی تحلیل ها، دولتش باید تا دو ماه پس از این بحران، فرو می پاشید تا هم یکی از عناصر کلیدی محور مقاومت به کلی نابود شود و هم شجره خبیثه داعش به داخل مرزهای ایران برسد.

با این حال استراتژی تهران در تمرکز محور مقاومت بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و مقابله با تروریسم در این کشور سبب شد تا اکنون معادله معکوس شود و حالا این محور مقاومت باشد که با اقتدار به پشت مرزهای سرزمین های اشغالی و چند صد کیلومتری تل آویو برسد. در لبنان و عراق نیز تحولات سیاسی و انتخابات های چند ماه گذشته به نفع محور مقاومت شکل گرفته است. اتفاقی که در یمن نیز درحال رخ دادن است. 

این شکست های پی درپی در تحولات نظامی و سیاسی منطقه، نتانیاهو را بر آن داشته است تا با چنین عملیات های ایذایی ازبار روانی این شکست ها به ویژه جنگ اخیر غزه بکاهد. هرچند تحولات سیاسی سوریه به خصوص ادامه موفقیت روند مذاکرات «آستانه» نشان می دهد که اولا قدرت میدانی محور مقاومت در سوریه تثبیت شده است و دوم این که پیروزی های سیاسی که می تواند تلاش ها و مجاهدت های ۹ سال اخیر مدافعان حرم را در سوریه بیش از پیش تثبیت کند در راه است.

شاید به همین دلیل است که هفته گذشته سرلشکر عزیز جعفری فرمانده کل سپاه در واکنش به تهدیدهای رژیم صهیونیستی گفته بود: «... اگربرابر برخی اقدامات مذبوحانه شما صبر پیشه می کنیم ،حکمتی بزرگ در آن نهفته است.»

 

 

منبع: خراسان

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۳۴۷۲۴۱۱:۴۲:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲
چرا جواب اسراییل داده نمی شود اعتبار ما
ناشناس۷۳۴۸۹۳۱۲:۵۲:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲
الان بهترین فرصته برای محو کردن اسرائیل نباید اجازه بدیم .. مواضع ما رو در سوریه هدف قرار بده
ناشناس۷۳۵۲۴۱۱۵:۰۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲
وقتی اون داره مواضع ما رو میزنه ، ما هم باید بزنیم . وگرنه وحشی تر میشه و میاد جلوتر
ایمان۷۳۴۷۹۰۱۲:۰۹:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲
مطلب تان بیشتر تکرار .. بود نکته خاصی نداشت
ناشناس۷۳۴۸۲۶۱۲:۲۴:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲
لهش می کنیم
ناشناس۷۳۴۸۳۱۱۲:۲۵:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲
چرا به سمت اسرائیل موشکلی شلیک نکردید؟ حالا یک توجیه درست کنید!
ناشناس۷۳۴۹۰۵۱۲:۵۵:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲
عقل که نباشد، تن در عذاب است
ناشناس۷۳۴۸۵۳۱۲:۳۵:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲
موشک پرانی!!!؟؟؟
ناشناس۷۳۵۳۶۲۱۶:۰۰:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲
بعید میدونم هیچ زمانی ایران با اسرائیل سرشاخ شه چون عواقبش بسیار خطرناک اصولا در جنگ طرف پیروز نداریم چون هر 2 طرف آسیب خواهند دید.
ناشناس۷۳۵۴۸۲۱۷:۰۴:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲
ما باید قوی باشیم و حتی بمب اتمی هم داشته باشیم اما نباید کسی رو تهدید کنیم. اسراییل هم اشغالگره ولی ما باید دنبال ...راه حل برا کشور باشیم. تندروی نه درسته نه به سود ماست.
ناشناس۷۳۵۵۳۸۱۷:۵۷:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲
دوستان باید متوجه باشند که ناتوانی ایران در خرید هواپیماهای نظامی که از همان ابتدای جمهوری اسلامی تحریم تجهیزات نظامی نظامی شامل ایران شد برای جبران بدنبال موشک رفتیم . اینکه کشور هائی مانند اسرائیل یا عربستان هزینه های گزافی خرج نیروی هوائی میکنند نه موشک با در نظر گرفتن آنکه خود امریکا سازنده انواع مختلفی از موشک هست ناشی از دلایل نظامی است .
مهدی1001۷۳۵۵۵۶۱۸:۲۰:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲
بهترین کاری که ایران می تونه کنه اینه که هر حمله اسراییل رو تحلیل کنه و استراتژی و تجهیزات مقابله هوایی رو پیش ببره و آپدیت کنه تا بتونه بطور کامل جلوی حملات رو بگیره. اینجوری اگه جنگ فراگیری پیش بیاد قدرت حمله اسراییل خیلی کم می شه.
ناشناس۷۳۵۶۷۴۱۹:۵۶:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲
زمانی داعش نزدیک ما بود ما چنگ و دندون بهشون نشون دادیم. خوب ما دشمن درجه یک اسراییل هستیم پس اونا ساکت نمیشینن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین