تاوان سنگین یک لحظه عصبانیت

گروه حوادث الف،   3971102066

مرد مغازه دار که با همکارش بر سر مسائل مالی درگیر شده بود تصور نمی‌کرد یک لحظه عصبانیت وی حادثه جبران‌ناپذیری را رقم بزند.

تاوان سنگین یک لحظه عصبانیت

به گزارش ایران؛ بعدازظهر یکشنبه ماموران کلانتری 113 بازار در تماس با بازپرس کشیک قتل پایتخت از مرگ مرد 30 ساله‌ای در یکی از بیمارستان‌های تهران خبر دادند. تیم جنایی در نخستین بررسی‌ها دریافتند دو مرد جوان که هر دو آنها مغازه تاسیسات و فروش شیر‌آلات داشتند باهم درگیر شده‌اند و یکی از آنها به قتل رسیده است.

به گفته شاهدان ماجرا، مرد 35 ساله پس از درگیری لفظی با همکار 30 ساله‌اش ناگهان او را به عقب هل داده است اما وی تعادلش به هم خورده و بشدت با شیشه ویترین مغازه برخورد کرده و بر اثر این اتفاق شیشه شکسته و تکه‌ای از آن گردن مرد جوان را برید. دقایقی بعد مرد مجروح به بیمارستان منتقل شد اما بر اثر شدت خونریزی جان باخت. بدین ترتیب متهم به نام مصطفی دستگیر شد. وی در بازجویی‌ها ضمن اعتراف گفت: با مقتول اختلاف مالی داشتیم و روز حادثه سر همین موضوع او به من فحاشی کرد. من هم عصبانی شدم و هلش دادم اما هرگز تصور نمی‌کردم این کار به قیمت جانش تمام شود. سرهنگ گودرزی - معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ - در این باره گفت: تصاویر دوربین مغازه نشان می‌دهد که متهم پس از نزدیک شدن به مقتول، او را به ویترین شیشه‌ای مغازه کوبیده و این مساله به تخریب شیشه و مجروح شدن مرد جوان انجامیده است. تحقیقات در خصوص این پرونده، در مراحل اولیه قرار دارد و متهم با قرار بازداشت موقت در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است. 


نگاه کارشناس
چه کنیم تا قاتل نشویم

دکتر محمد نسل/جرم شناس
بیشتر اتفاقات تلخ معمولاً از تنش‌های ساده شروع می‌شود، به‌عنوان مثال بر سر جای پارک خودرو با راننده دیگری اختلاف پیدا می‌کنید به وی تذکر می‌دهید اما طرف مقابل با تندی برخورد می‌کند. صحبت آرام آرام تبدیل به مشاجره و گاهی اوقات ناخواسته به جنایت ختم می‌شود.

برای شروع مشاجره‌ها لازم نیست یک پدیده مهمی رخ داده باشد. گاهی از موضوعات کم اهمیتی شروع می‌شود اما چرا این صحبت‌ها و گلایه‌ها به مشاجره تبدیل می‌شود؟ در کشورهایی که فرهنگ گفت‌و‌گو و مذاکره ضعیف است، از کودکی یعنی در خانواده و مدرسه مهارت مذاکره و گفت‌و‌گو به کودکان منتقل نشده است و در نوجوانی این فرهنگ تقویت نشده؛ در جوانی در افراد نهادینه نشده و در بزرگسالی تجربه و به دیگران هم منتقل نشده است، در این جوامع بی‌دلیل صدایشان را بلند می‌کنند و بی‌دلیل از کلمات رکیک برای بیان منظورها استفاده می‌کنند و این‌ها باعث می‌شود به مشاجره برسند و خشم به وجود می‌آید. خیلی‌ها مهارت کنترل خشم را نیز ندارند و نمی‌دانند که خشم‌شان را چگونه فرو بنشانند.  کسی که بدهکاری دارد، این برایش یک مشکل محسوب می‌شود که برای حل آن باید راهکار مناسب پیدا کند. اما گاهی برای حل این مساله دست به دامن رباخواران می‌شویم. با ربا گرفتن نه تنها مشکلات حل نمی‌شود بلکه در سررسید زمان پرداخت ما می‌بینیم که مشکلمان چند برابر شده است.  

در مدارس قبل از آموزش جدول ضرب، علوم و جغرافی باید مهارت گفت‌و‌گو، کنترل خشم، نه گفتن محترمانه و حل مشکلات را به دانش‌آموز یاد دهیم. آموزش و پرورش ما به جای اینکه مهارت محور باشد و مهارت‌های زندگی را به ما یاد بدهد یک سری معلوماتی را که در آینده ممکن است هیچ به درد نخورد آموزش می‌دهد. البته استثنا همیشه وجود دارد و آدم‌هایی هم در جامعه پیدا می‌شوند که مشکلات روحی و روانی دارند. خطر تبدیل شدن این تنش‌های عادی به مشاجرات و جنایت گاهی ناشی از وضعیت روحی و روانی است که در بعضی از افراد وجود دارد.

ما نباید غافل شویم و فراموش کنیم که برابر اعلام رسمی انجمن روانشناسی ایران حدود یک سوم مردم ایران درجات خفیف و گاهی هم بالایی از بیماری‌های خلقی و شخصیتی و روانی دارند. آمار ابتلا به افسردگی در ایران حدود 35 درصد است. پس باید بدانیم برخی از افرادی که ما با آنها مباحثه می‌کنیم آدم‌های عادی و متعادلی از نظر روحی و روانی نیستند که باید خیلی مراقب باشیم تا دچار مشکلات جبران‌ناپذیر نشویم. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین