خصوصی‌سازی یا مین‌گذاری در اقتصاد و جامعه ایرانی/ دولت نگاه به واگذاری‌‌ها را تغییر دهد؛ آب در هاون نکوبد

گروه اقتصادی الف،   3971101170 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

تجربه خصوصی سازی در ایران ثابت کرده نگاه دولت به بحث خصوصی سازی مبتنی بر رهایی از {بخوانید شر} شرکت‌های دولتی است. دقیقاً به دلیل همین سلب مسئولیت و عدم اتخاذ سیاست‌های مناسب است است که خصوصی سازی، توامان منجر به بحران اقتصادی و اجتماعی شده است.

خصوصی‌سازی یا مین‌گذاری در اقتصاد و جامعه ایرانی/ دولت نگاه به واگذاری‌‌ها را تغییر دهد؛ آب در هاون نکوبد

به گزارش الف، بر اساس گفته‌های احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز میرعلی اشرف پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی با حکم بازپرس پرونده ممنوع الخروج شده است. این اقدام در پی درخواست ۵۵ نفر از نمایندگان مجلس از قوه قضائیه صورت گرفته است.

نماینده تبریز چند روز قبل در این باره عنوان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به دادستان کل کشور و دادستان تهران خواستار رسیدگی به پرونده آقای عبدالله پوری‌حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی شده بودند. در این نامه نمایندگان خواستار ممنوع‌الخروجی وی جهت دسترسی دستگاه قضایی به این فرد برای بررسی برخی واگذاری‌ها شده بودند.

نکته جالب این جاست چند روز قبل وزیر امور اقتصادی و دارایی در ابلاغیه‌ای وظایف دبیرخانه اجرایی شورای عالی اجرای این سیاست‌ها را از سازمان خصوصی سازی منفک و به معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد محول کرد.

دبیرخانه اجرایی شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴قانون اساسی در سال‌های اخیر در سازمان خصوصی‌سازی مستقر بود که با توجه به لزوم تفکیک ارکان اجرایی و نظارتی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی این اتفاق صورت گرفته است.

بحران های خصوصی سازی

فرایند خصوصی سازی به بحرانی جدی در نظام اقتصادی ایران تبدیل شده است. اصولاً نگاه آرمانی به خصوصی سازی در راستای رهایی از اقتصاد ناکارآمد دولتی، افزایش تولید و بهره روی کارخانه‌ها، تقویت فعالیت بخش خصوصی و پرداخت به موقع حق و حقوق کارگران است.  تجربه حدواً سه دهه خصوصی سازی در ایران ثابت کرده نگاه دولت‌ها به بحث خصوصی سازی مبتنی بر رهایی از {بخوانید شر} مالکیت شرکت‌های دولتی و اعطای آن به افراد و نهادهای فاقد صلاحیت‌های حداقلی است. شرکت هایی که ورشکسته اعلام می‌شوند تا به خریداران به ثمن بخس واگذار شود و مدتی بعد نیز کارخانه تعطیل شده، زمین‌ها و ماشین آلات فروخته می‌شود و کارگران نیز از کار اخراج و بیکار.  

چند روز قبل روزنامه شرق در این باره در گزارش نوشت: در میان صد شرکت نخستی که سازمان خصوصی سازی در سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ واگذاری کلی یا جزئی شان را انجام داده است، بیش از ۵۰ شرکت و کارخانه به چشم می‌خورند که پس از گذشت ۱۵ سال در حال حاضر تعطیل، نیمه تعطیل یا دچار مشکلات جدی هستند. بدون شک این آمار فاجعه آمیز است.

در بودجه سال ۹۸ نیز مانند بودجه‌‌های سنواتی گذشته سازمان خصوصی سازی مکلف شده برای تامین بخشی از منابع درآمدی واگذاری بنگاه‌ها را انجام دهد. دقیقاً به دلیل همین سلب مسئولیت و عدم اتخاذ سیاست‌های مناسب است که خصوصی سازی، توامان منجر به بحران اقتصادی و اجتماعی شده و موجب کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی شده است.

خصوصی سازی در سال‌های اخیر به تاراج اموال عمومی و بیت المال منجر شده، به اقتصاد ملی ضربه زده و موجب شده در نقاط مختلف کشور زمینه برای شکل گیری اعتراضات مداوم فراهم باشد. در این باره می‌توان به واگذاری‌های شرکت نیشکر هفت تپه، ماشین‌سازی تبریز، فولاد خوزستان، هپکو اراک، کشت  صنعت مغان، آلومینیوم المهدی و ... اشاره کرد.

با صراحت باید گفت تا زمانی که نگاه درآمدزایی، فرار از مسئولیت و پاسخگویی، عدم شفافیت و واگذاری شرکت‌ها به افراد فاقد صلاحیت بر فرایند خصوصی سازی حکمفرما باشد، نباید انتظاری ویژه‌ای داشت. در این بین، شاید دولت تصور کند با واگذاری شرکت‌ها و کارخانجات اندک درآمدی  به حسابش واریز شده، اما این موضوع چیزی شبیه به مین گذاری در عرصه اقتصادی و اجتماعی است که دولت‌ها در آینده با بحران‌های به مراتب بزرگتری مواجه می شوند.

به همین دلیل است که دولت در اسرع وقت باید سیاست مناسبی برای واگذاری‌ها در پیش بگیرد، البته تا زمانی که مدیران فعلی بر سر کارند گفتن این مسائل و موضوعات مثل آب در هاون کوبیدن است، چرا که خودشان از فرایند خصوصی سازی منتفع شده‌اند و نباید انتظار داشت آنها نگاهی ملی توام با کمک به اقتصاد و حمایت از کارگران داشته باشند.

بنگاه‌های واگذار شده امروز با مشکل مواجه شدند و بخش مهمی از این مشکل به این دلیل است که نحوه واگذاری آن‌ها شفاف نبوده و به افرادی که از رانت برخوردار بودند و اهلیت نداشتن واگذار شده و این بنگاه به جای رشد امروز با ظرفیتی بسیار پایینی فعال‌اند؛ حتی با اندکی سرچ کردند می‌توان بنگاه‌هایی که واگذار شدند را یافت که امروز از خریدارانشان آن را تعطیل و تبدیل به برج کردند.

حال خصوصی سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی که قرار بود انقلابی در اقتصاد ایران ایجاد کند به حاشیه رفته و نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه بر مشکلات جامعه افزود و این ثمره اجرای بد قانون، نظارت نکردن و داشتن نگاه درآمدی به خصوصی سازی است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۳۴۶۲۶۱۱:۰۳:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲
انچه واضخ و اشکار و مبرهن است واحد ها را زیر قیمت کلنگی واگذار کرده اند
ناشناس۷۳۴۶۲۷۱۱:۰۴:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲
برای شروع قانون از کجا اورده را در مورد داراییهای ایشان و نزدیکان وی و احتمالا افراد در سایه وی را بررسی کنید
تقی بیگلر بیگی۷۳۴۶۳۳۱۱:۰۹:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲
جناب دکتر توکلی ریاست محترم سمن دیده بان شفافیت و عدالت بهترین خدمتی که به این مردم می توانید بکنید این است پیگیری فرمایید قانون از کجا و چه راهی به این ثروت های افسانه ایی رسیده اید را برای اشخاص مورد نظر پیاده کنید
ناشناس۷۳۴۶۶۲۱۱:۲۰:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲
از جنبش عدالت خواه دانشجویی که تحصنی مقابل سازمان داشتند می خواهیم با قوت پیگیر فساد هاس صورت گرفته باشند و نتایج انرا به اطلاع مردم برسانند
ناشناس۷۳۴۶۷۱۱۱:۲۲:۴۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲
ریس ستاد انتخاباتی ریس جمهور ریس سازمان خصوصی سازی این یعنی چی .............
ناشناس۷۳۴۶۷۴۱۱:۲۴:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲
از ثمرات واگذاری های ایشان بحران ایجاد شده در نیشکر هفت تپه است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین