دومین جلسه دادگاه «مرضیه هاشمی» چهارشنبه تشکیل می‌شود

گروه جهان الف،   3971101115 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دومین جلسه دادگاه آمریکایی برای پیگیری پرونده «مرضیه هاشمی» مجری و خبرنگار بازداشت شده شبکه پرس تی وی، چهارشنبه (۳ بهمن ماه) در واشنگتن برگزار می‌شود.

دومین جلسه دادگاه «مرضیه هاشمی» چهارشنبه تشکیل می‌شود

به گزارش الف به نقل از روابط عمومی شبکه پرس تی وی، دومین جلسه دادگاه در حالی برگزار می‌شود که هیچ منبعی درباره روند بررسی پرونده وی اطلاعات دقیقی ارائه نمی‌کند و شرایط کنونی برای خانواده مرضیه هاشمی دشوار است.

مرضیه هاشمی در دومین تماس تلفنی با دخترش سارا نیز از این که تصمیمی برای آزادی او گرفته شده یا خیر، اطلاعی نداشته است. فرزندان هاشمی از اینکه برخلاف حق قانونی همه زندانیان، مرضیه هاشمی نمی‌تواند با خانواده‌اش به صورت تلفنی هم صحبت کند و مسوولان زندان این حق اولیه را نیز از او سلب کرده‌اند، بسیار ناراحتند.

مجری، خبرنگار و مستندساز آمریکایی الاصل شبکه‌ پرس تی‌وی روز یکشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی ماه) بدون اقامه هیچ دلیلی در فرودگاه «سنت لوئیس» این کشور بازداشت و به یک بازداشتگاه پلیس فدرال آمریکا «اف‌ بی‌ آی» در واشنگتن دی سی منتقل شد.

او برای دیدار با خانواده‌اش به آمریکا سفر کرده بود و بازداشت غیرقانونی‌اش به نهمین روز خود رسیده است.

قاضی اولین دادگاه هاشمی که روز جمعه ۱۸ ژانویه (۲۸ دی‌ماه) تشکیل شد، اذعان کرده است که مرضیه هاشمی هیچ جرمی مرتکب نشده و در یک پرونده نامشخص صرفا به عنوان آنچه اصطلاحا «شاهد کلیدی» مطرح می‌شود، بازداشت شده است. با این وجود هنوز زمانی برای آزادی وی مشخص نشده است.

در همین حال، روز گذشته، جمعی از دوستان و خانواده مرضیه هاشمی با نوشتن پیامی، بر لزوم آزادی هر چه سریع‌تر این مجری، خبرنگار و مستندساز شبکه پرس تی وی از زندان که چند روز قبل توسط پلیس آمریکا بازداشت شده بود، تاکید کردند.

در این پیام صراحتا خواسته شده حالا که دادگاه آمریکایی نیز روز جمعه بر عدم اتهام هاشمی به هرگونه جرمی صحه گذاشته است، هیچ دلیلی برای تداوم بازداشت او وجود ندارد و دادگاه مکلف است شرایط آزادی او را در اسرع وقت فراهم و در مواقع لزوم او را برای ادای شهادت احضار کند. در این پیام آمده است:

«با توجه به اطلاعات جدیدی که در حکم صادره از سوی قاضی دادگاه ایالتی ایالت کالیفرنیای آمریکا آمده، به صراحت اعلام شده است که هیچ جرمی متوجه خانم هاشمی نیست. وی همچنین با مقامات قضایی دادگاه نیز برای پیش بردن این پرونده همکاری های لازم را داشته و از آن‌جایی‌که او هیچ قصدی برای خروج از کشور آمریکا ندارد و تنها به عنوان «شاهد مطلع» دستگیر شده است، بنابراین دیگر نیازی به زندانی بودن وی وجود ندارد. ما درخواست داریم که خانم هاشمی در اسرع وقت از زندان آزاد شوند و این اجازه به وی داده شود تا همانند دیگر شاهدان و تحت شرایطی که توسط قاضی تعریف شده، شهادت خود را ادا کند.»

مرضیه هاشمی مجری شبکه پرس تی وی طی تماسی تلفنی در چند روز پیش تاکید کرده بود که رفتار با او همانند رفتار با جانیان و مجرمان است و شرایط نگهداری او در زندان، بسیار ناراحت کننده است. این مساله، نگرانی‌های زیادی را برای خانواده و دوستان وی بوجود آورده است. طبق اطلاعاتی که او در تماس تلفنی کوتاه با دخترش داده، ماموران زندان  حجاب هاشمی را برداشته و عکس بدون حجاب از او گرفته‌اند. آنها همچنین با بستن پابند و دستبند و محروم کردن هاشمی از پوشش کامل اسلامی و غذای حلال، موجبات تعذیب این خبرنگار بین المللی مسلمان را فراهم کرده‌اند.

فعالان رسانه‌ای و نهادهای مختلف فرهنگی و اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری در ایران و سراسر جهان به اقدام غیرقانونی و رفتار ضد بشری آمریکاعلیه مرضیه هاشمی اعتراض کرده‌اند و بازداشت این خبرنگار شبکه پرس تی وی در آمریکا نیز با واکنش‌های گسترده در جهان روبرو شده است.

شورای روابط آمریکایی ـ اسلامی اعلام کرد، اقدام مقامات آمریکایی در محروم کردن مجری پرس‌تی‌وی از حقوق مذهبی‌اش توجیهی ندارد.

مردم نیجریه نیز روز جمعه در حمایت از مرضیه هاشمی مجری شبکه پرس تی وی تظاهرات کردند و روز یکشنبه نیز دانشجویان و اقشار مختلف مردم تهران در تجمعی مقابل سفارت سوئیس در تهران به دستگیری و ادامه حبس وی اعتراض کردند.

همچنین کمیسیون حقوق بشر اسلامی بریتانیا در اعتراض به بازداشت غیرقانونی مجری «پرس‌تی‌وی»، شعار نوشته‌هایی را به صورت نورتابانی روی ساختمان «بی بی سی» در لندن به نمایش گذاشت.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی بریتانیا شامگاه جمعه در این اقدام نمادین خود، ضمن اعتراض به دولت آمریکا، از سکوت رسانه‌های غربی به خصوص بنگاه خبری بی بی سی و نهادهای به اصطلاح حقوق بشری غرب درقبال بازداشت مرضیه هاشمی مجری و خبرنگار شبکه «پرس‌تی‌وی» انتقاد و آن را مغایر با ارزش‌های انسانی و اصول دموکراسی مورد ادعای غرب اعلام کرد.

پیمان جبلی معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران همچنین روز چهارشنبه با تقبیح رفتار مقامات آمریکایی با مرضیه هاشمی در برداشتن حجاب وی، این اقدام را به منزله نقض حرمت مقدسات اسلامی و ارزش‌های اسلامی برشمرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۳۴۰۲۶۲۱:۲۸:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱
سلبریتی ها کجایید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین