فقط ۳۰ ثانیه تا موفقیت

احمدرضا هدایتی،   3971101048 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
فقط ۳۰ ثانیه تا موفقیت

این روزها پرتاب ماهواره یکی از خبرهای داغی است که هنوز جای خود را در فضای مجازی و برخی از نشریات و سایت‌ها حفظ کرده و هر روز مطلب جدیدی در این رابطه منتشر می‌شود.

برخی از افراد جامعه از این رخداد علمی به عنوان یک پیروزی بزرگ و برخی به عنوان شکست مطلق نام می‌برند، اما کدام نگاه بیانگر واقعیت است؟ در پاسخ به این سوال باید نکات ذیل را مورد توجه قرار داد.

۱- بنا بر اظهارات برخی از مسئولین ذیربط، ماهواره‌بر سیمرغ تاکنون رسماً ۳ بار مورد آزمایش قرار گرفته است که دو مورد اول آن بدون محموله و سومین پرتاب آن که اخیراً انجام شد، همراه با ماهواره امید بود، از این سه مورد اولین پرتاب ناموفق، دومین پرتاب کاملاً موفق و در پرتاب آخر نیز نتوانسته است، به‌طور کامل به هدف خود دست یابد.

۲- از آنجا که مسئولین مذکور اعلام کردند که موتور موشک فقط ۳۰ ثانیه زودتر از موعد مقرر از کار باز ایستاد و نتوانست نیروی پیشران لازم برای قرار دادن ماهواره در مدار اصلی (مدار ژئو) را ایجاد نماید، لذا در واقع دانشمندان ما فقط 30 ثانیه تا موفقیت فاصله دارند و به همین دلیل این عملیات، موفقیت آمیز محسوب می‌شود.

۳- در عملیات جدید، چرخه کامل پرتاب شامل؛ ماهواره، ماهواره بر و به‌ویژه ایستگاه کنترل و هدایت زمینی موشک و ماهواره که قبلاً دارای نواقص جدی بود، به شکل کاملاً بومی‌ توسط دانشمندان ایرانی طراحی، تکمیل و ساخته شد و این در حالی است که فقط چند کشور محدود از این توانایی برخورداند و لذا دستیابی به این فن‌آوری نیز، یک موفقیت بزرگ به‌شمار می‌رود.

۴- کارکرد درست این چرخه از اولین مرحله تا آخرین مرحله که به دریافت سیگنال‌های اولیه از ماهواره پس از جدا شدن از موشک منتهی شد نیز، دستاورد دیگری است که بیانگر شعار «ما می‌توانیم» و رویکرد «خواستن توانستن است» بوده و می‌تواند الگویی برای سایر عرصه‌ها باشد.

۵- صنایع دفاعی و عرصه فضایی کشور، در پرتاب‌های قبلی و اولیه نیز شاهد چندین عدم موفقیت بوده که برای کشوری که با اتکاء به توان داخلی پا به این عرصه گذاشته بود، امری کاملاً طبیعی است و با توکل، پشتکار و تحقیق و مطالعه به‌تدریج نواقص برطرف شده است.

۶- عمق پرتاب ماهواره جدید به مراتب بیشتر از ماهواره‌های قبلی بود، زیرا ماهواره‌هایی که در مراحل قبلی پرتاب شدند، هم از نظر کاربرد و هم از نظر مداری که در آن قرار گرفتند، با ماهواره جدید متفاوت بودند و لذا از همان ابتدا، عدم توفیق در دستیابی به هدف نهایی می‌توانست محتمل باشد.

۷- وقفه چند ساله اخیر در پرتاب ماهواره‌ها و در نتیجه پراکنده شدن و اشتغال برخی از دانشمندان این عرصه در سایر بخش‌ها، عامل دیگری است که امکان تمرین و تکمیل دقیق چرخه را از مسئولین ذیربط سلب نمود و شاید اگر چنین نمی‌شد، اکنون موفقیت کامل حاصل می‌شد.

۸- جمهوری اسلامی ایران تقریباً در آغاز راه برای تسخیر فضا قرار دارد و لذا مواجهه با این مشکلات چیز عجیبی نیست، چرا که پیشگامان حضور در فضا از جمله؛ آمریکا و روسیه نیز هرازگاهی در این زمینه با شکست مواجه می‌شوند، یکی از آخرین موارد آن، در جریان پرتاب یک ماهواره نظامی آمریکایی به فضا در اواخر سال گذشته رخ داد، که موشک به دلیل نقص فنی، در دومین مرحله صعود خود منفجر و کل سیستم متلاشی شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۳۲۷۰۴۱۰:۲۰:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱
به امید موفقیت و سربلندی دانشمندان ایرانی
ناشناس۷۳۲۹۳۵۱۱:۴۱:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱
وقتی مردم درگیر نان شب هستند نباید دنباله ماهواره بود
ناشناس۷۳۳۰۷۲۱۲:۳۵:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱
با این طرز فکر، وقتی بخشی از مردم محتاج نان شب هستن بهتره هزینه های اعزام تیم ملی به خارج و دسمتزد میلیاردی سرمربی رو قطع کنیم بدیم نون واسه مردم!
ناشناس۷۳۳۲۰۴۱۳:۲۴:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱
نه داداش وقتی مردم درگیر نون شبشون هستن بهتره دست دزدها رو از بیت المال کوتاه کنید.
ناشناس۷۳۳۸۵۲۱۸:۵۹:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱
شما اول مشکلات زمین و حل کن بعد به فضا فکر کن روزی ما و کره همزمان خودرو ساز شدیم حالا اونا کجا ما کجا
ناشناس۷۳۳۹۳۰۲۰:۰۷:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱
تا ایران قدرتش بیشتر نشه نمیتونه تحریمها رو برداره. با مذاکره نهایتا به برجام 2 میرسیم که در عمل بعد از یک مدت تحریمها چندان فرقی نمی کنند و حتی ممکنه بیشتر هم بشن!
ناشناس۷۳۳۱۳۱۱۲:۵۳:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱
اتفاقا شما رو درگیر نان شب کردند که دنبال ماهواره نباشی!
ناشناس۷۳۳۲۱۹۱۳:۲۹:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱
ماهواره برای شما نان داره نه برای مردم
رضامیرزایی۷۳۳۴۴۴۱۵:۲۳:۵۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱
ما نان می خواهیم و نان آب .آب هم نیازمند باروری ابرها شده .ابر هم ماهواره می خواهد(بعضیها دنبال هارپ). باورکنیم اگر مسخره بود افغانستان دنبالش بود نه چین و ژاپن وهند وکره جنوبی.
ناشناس۷۳۳۱۴۳۱۲:۵۸:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱
باید این کارها تعطیل شود.
ناشناس۷۳۳۱۶۹۱۳:۰۹:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱
دشمن خونی ما هم همین حرف رو می زنه. چون می دونه با توسعه در عرصه های مختلف، نه تنها مشکل نان مردم بلکه سایر نقصها و کمبودهای دیگر هم رفع می شود. شما یا گماشته دشمنید. یا یک هموطن ساده و زودباور که این حرف سطحی و بدون پشتوانه را لق لقه زبانتان کردید.
ناشناس۷۳۳۱۷۹۱۳:۱۳:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱
اگر مردم همه کشورهایی که بعنوان کشورهای پیشرفته شناخته می شوند، نگاه و دیدگاهشان اینگونه بود، امروزه از بدبخت ترین ها بودند ... از افراد مغرض و مریض توقعی نیست ولی لطفاً کمی از تفکر شکم محور (آن هم فقط شکم خود) فاصله بگیریم!
ناشناس۷۳۴۰۱۱۲۱:۱۱:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱
مردم دیگر کشورها در رفاه بودن بعد ماهواره درست کردن
ناشناس۷۳۳۱۹۹۱۳:۲۱:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱
امیدوارم ب سرنوشت خودرو دچار نشه بگن ملی ولی بعد معلوم شه خالی بندی ملیه
ناشناس۷۳۳۷۰۰۱۷:۳۲:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱
البته دانشمندان واقعی بدون سهمیه و بورسیه و رانت
ناشناس۷۳۲۷۱۷۱۰:۲۵:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱
دوستان زمین را دریابید. هنوز برای تامین حداقلی ها محتاج خارج هستیم. وقتی توان اداره کشور را نداریم تسخیر فضا به چه دردی می خورد.
ناشناس۷۳۲۹۳۹۱۱:۴۲:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱
سرنوشت شوروی برای بعضی ها عبرت نشده
ناشناس۷۳۳۱۴۸۱۳:۰۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱
هر چیزی سر جای خودش !ضمن اینکه به مشکلات زمینی باید رسیدگی کرد باید دنبال حل مشکلات فضائی هم باید بود ! شما فکر میکنید اون کشورهایی که هر سال میلیاردها دلار صرف هزینهای فضائی میکنند هیچ مشکل اقتصادی ندارند و آدم گرسنه توشون پیدا نمیشه
رضا۷۳۳۲۴۳۱۳:۴۱:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱
به قول صادق: مریخی نباش وقتی رو زمین هم نیست سیف (safe)، حس خاص پرواز تو آسمون نیست. حیف.
ناشناس۷۳۳۹۳۳۲۰:۱۰:۱۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱
هر چیزی سرجای خودش. اقتصاد مهمه اما بحث دفاعی هم مهمه. البته باید بودجه ها متناسب باشه و افراط و تفریط نشه.
ناشناس۷۳۲۷۳۶۱۰:۳۴:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱
وقفه چندین ساله اخیر در پرتاب ماهواره ها و در نتیجه پراکنده شدن و مهاجرت برخی دانشمندان این عرصه باعث شد تا پیشرفت صنعت هوافضا در ایران متوقف شود.
ناشناس۷۳۳۷۳۴۱۷:۴۸:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱
می خوای باور کنیم طی همین سالها که شما می فرمایید هدر رفته مشغول ساخت نبودن و یهو تصمیم گرفتن چندروزه اونو بسازن ؟!
ناشناس۷۳۲۷۴۰۱۰:۳۵:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱
سلام لطفا اصلاح فرمائید "قرار دادن ماهواره در مدار اصلی (مدار ژئو) " به "قرار دادن ماهواره در مدار اصلی (مدارلئو) "
رضامیرزایی۷۳۳۴۱۸۱۵:۱۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱
درست است چه را اصلاح کند مدار زمین آهنگ یا زمین ایستا GEO، لئوناردوداوینچی نیست.
له شده زیر بار گرونی۷۳۲۷۶۶۱۰:۴۷:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱
موفقیت واقعی در گرو رضایت مردم است بعید میدونم فقط 30 ثانیه تا موفقیت فاصله داشته باشیم !
ناشناس۷۳۲۷۶۷۱۰:۴۷:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱
در مورد پرتاب ماهواره و علم فضا صحبت از میلی ثانیه هاست، سی ثانیه یعنی سیهزار میلی ثانیه. البته ان شالله در پرتاب های بعدی حتما موفق میشوند. حتی قدرتهای اول فضائی هم پرتابهای ناموفق دارند. من الله التوفیق
11111۷۳۲۷۸۶۱۰:۵۴:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱
به امید موفقیتهای آینده
ناشناس۷۳۲۸۱۰۱۱:۰۴:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱
چ موفقیتی.........بدبختی از سر و روی من داره میگذره شما دنبال چی هستی....خودمو گفتم چون وکیل مردم نیستم اما از همین ملتم...فکر نکنم بقیه هم بهتر از من باشند....با 48 سال سن با دو بچه کاملا بی کارم...بی درامد....توقع نداشته باشین برم بهزیستی یا جای دیگه...گدا نیستم....مستاجرم تا خرداد کرایه پیش دادم بعد از اون کرایه هم ندارم....
ناشناس۷۳۲۸۲۰۱۱:۰۶:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱
شوروی هم ماهواره میفرستاد و کارای عجیب میکرد ولی مردمش گرسنه بودند
ناشناس۷۳۳۳۶۷۱۴:۴۲:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱
اگر به حرفهای امثال شما توجه می شد اکنون در عصر پارینه سنگی زندگی می کردیم و از نعمت برق و اتومبیل و راه آهن موبایل و اینترنت وغیره محروم بودیم .
ناشناس۷۳۲۸۸۸۱۱:۲۸:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱
اول وضع پراید ! آب کشاورزی ! آب شرب ! مفسده های اقتصادی ! کشف ژن های خوب و جدید ! کشف راه های ارتباط و پرتاب به کانادا با کلاهک پولهای بیت المال ! تسخیر قلوب مردم ! وووو را بیابید بعد تسخیر فضا !!!!!!!
صمصام۷۳۳۱۹۲۱۳:۱۷:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱
آفتابه و لگن هفت دست شام ونهار هیچی!
ناشناس۷۳۳۲۴۷۱۳:۴۲:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱
به فکرمردمتون روی زمین باشید فضا را خیلیها قبلا قرق کردن!
داریوش۷۳۳۳۹۰۱۴:۵۴:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱
۲- از آنجا که مسئولین مذکور اعلام کردند که موتور موشک فقط ۳۰ ثانیه زودتر از موعد مقرر از کار باز ایستاد و نتوانست نیروی پیشران لازم برای قرار دادن ماهواره در مدار اصلی (مدار ژئو) را ایجاد نماید، لذا در واقع دانشمندان ما فقط 30 ثانیه تا موفقیت فاصله دارند و به همین دلیل این عملیات، موفقیت آمیز محسوب می‌شود. خدای استلال بود این قسمت . ..
ناشناس۷۳۳۴۸۴۱۵:۴۳:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱
منکه باورم نمیشه هنوز تو ساخت پراید موندیم بعد ماهواره بسازیم
تقی۷۳۳۵۲۱۱۶:۰۲:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱
30 ثانیه برای شاید برای شما مهم نباشد اما کسری از ثانیه هم در محاسبات بسیار مهم است با سرعت ماهواره بر یعنی چند صد کیلومتر و یا ... اما برای حفظ یک کشور هم دانشمند ماهواره ساز و موشک ساز و هم دانشمندان اقتصادی که وضعیت معیشتی و شغلی ووو لازم است هردو باید باشد فرزندان این سرزمین کمی پشتوانه و حمایت لازم دارند تا ایران ما ایران ابر قدرت شود.
ناشناس۷۳۳۸۷۷۱۹:۲۱:۱۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱
پراید سازی را بدید دست همین ماهواره سازها و موشک سازها اونوقت میبینید چکار میکنند
ناشناس۷۳۳۹۴۱۲۰:۱۲:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱
ما نباید از شکست بترسیم. شکست مقدمه پیروزی است به شرط اینکه از شکستها درس بگیریم. البته این به این معنی نیست که بی حساب و کتاب کارکنیم اما کارهای فضایی همواره ریسک دارند مخصوصا ما که تازه شروع کردیم.
ناشناس۷۳۳۹۵۳۲۰:۲۸:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱
الویت با اقتصاد است بعد ساخت ماهواره
ناشناس۷۳۳۹۶۱۲۰:۳۳:۳۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱
ما کارهامون با هم تناسب ندارد . مثلا حرف از تسخیر فضا میزنیم چون دهان پرکن است , و میخواهیم با این کارمون در جهان فخر بفروشیم یا ازش به عنوان یک اهرم سیاسی استفاده کنیم . وگرنه در حالت طبیعی , باید دولت کار کارشناسی کند ببیند در ایران از همه چیز واجبتر کدام است و برود در آن زمینه تحقیقات کند .
ناشناس۷۳۳۹۶۳۲۰:۳۳:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱
متاسفانه مسئولین ما مشغول رو کم کنی شدند و تمام فکر وذکرشون شده مقابله با آمریکا و از کار اصلی یعنی توجه به مردم غافل شدن !!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین