سریال مبارزه با مفسدان اقتصادی

گروه اقتصادی الف،   3971030216

صبح نو نوشت: ۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی گذشته و هر سال شعار عدالت‌محوری و مبارزه با فساد -که از روزهای نخست انقلاب به‌عنوان یکی از ارکان اصلی بود- بیش از پیش محقق می‌شود. زمانی که دشمنان خارجی کشور با این خیال خام که با اعمال تحریم قصد داشتند انقلاب چهارمین دهه خود را نبیند؛ آتش‌بیاران داخلی هم برای ضربه‌زدن به اقتصاد و در چارچوب اهداف دشمن اختلال‌های اقتصادی را به وجود آوردند و زندگی را برای مردم دشوار کردند. پس از این موضوع نیروهای انقلابی کشور که بحران‌سازی این سودجویان و مختل‌کنندگان معیشت مردم را دیدند، با اقدامی ضربتی همه را بازداشت و به دستگاه قضایی تحویل دادند تا کیفر اعمال زشت و ناپسند خود را ببینند.

بابک زنجانی نخستین شکار
 زمانی که ایران مورد تحریم کشورهای غربی به‌خاطر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای قرار گرفت، دیگر نتوانست نفت خود را به‌راحتی بفروشد و به همین خاطر باید راهکاری پیدا می‌کرد تا تحریم‌ها را دور بزند و همین موضوع باعث شد پای بابک زنجانی به میان بیاید؛ فردی که قرار بود با دور زدن تحریم‌ها نفت را فروخته و پول حاصل از آن را به کشور برگرداند؛ اما این اتفاق رخ نداد.

زنجانی پس از فروش نفت هیچ وقت پول را به ایران نداد و به‌جای آن شرکت‌های مختلفی چون آژانس هواپیمایی به راه انداخت و سود هنگفتی به جیب زد تا این که توسط ماموران بازداشت و برای رسیدگی به قوه‌قضاییه تحویل داده شد.
پس از بررسی و جلسات فراوان در‌نهایت این فرد مفسد فی‌الارض شناخته و به اعدام محکوم شد؛ اما با توجه به پول‌های فراوانی که زنجانی از بیت‌المال در اختیار داشت حکم اعدام تا زمان تحویل کامل پول‌ها به تعویق افتاد؛ اما این تمام ماجرا نبود.

اعدام و زندان جزای اختلالگران

با شروع نوسانات شدید بازار در چند ماه اخیر، دولت برنامه‌های زیادی را اعمال کرد؛ اما هیچ یک به نتیجه مطلوب نرسید که این موضوع منجر‌به ورود و بررسی دستگاه‌های اطلاعاتی و قوه‌قضاییه شد و بعد از بررسی مشخص شد عده‌ای سودجو با هدف ضربه زدن به انقلاب چنین اقداماتی را انجام دادند و به‌سرعت دستگیر و به دستگاه قضایی ارجاع داده شدند.

با شروع روند بررسی‌ها مشخص شد این افراد اکثراً با دشمن همکاری داشته یا به عبارت بهتر بازوی اجرایی آن‌ها در کشور بودند و به همین خاطر پرونده آن‌ها در دادگاه ویژه جرائم اقتصادی به‌سرعت مورد بررسی قرار گرفت. اما در این زمان هم بنا به دستور و با وجود محرز بودن جرم آن‌ها با دقت به پرونده‌ها رسیدگی شد، به‌نحوی که معاون اول و سخنگوی قوه‌قضاییه صحبت از رعایت حقوق متهم کرد.

با شروع رسیدگی‌ها مشخص شد بسیاری از افراد دستگیر شده چون وحید مظلومین -که بعدها به سلطان سکه معروف شد- تاثیر مستقیمی در نوسانات بازار داشته و وی به اعدام محکوم شد؛ نکته جالب در موضوع مظلومین این بود که پس از اجرای حکم تاثیرات مثبت در بازار شروع شد و همین

موضوع به مسوولان نشان داد در صورت برخورد با مفسدان وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بهبود خواهد یافت و همین باعث سرعت بخشیدن به روند بررسی‌ها شد. با سرعت گرفتن روند بررسی‌ها، امروز نیز پرونده تعدادی از این مفسدان در دادگاه ویژه به نتیجه رسید تا سایر سودجویان هم دیگر فکر چنین اقدامی را در سر پرورش ندهند.

در دادگاه برگزار شده یکی از متهم‌ها به نام احسان صفوی‌امیر فرزند محمد و شرکت صرافی تضامنی احسان صفوی‌امیر و شرکاء با نمایندگی مهدی علی‌پوریان فرزند علی‌اصغر به اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به‌صورت عمده از طریق خرید‌و‌فروش غیرقانونی به مبلغ 41‌میلیون و 643‌هزار و 390‌دلار به‌طور صوری با سوء‌استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد و تحصیل مال به مبلغ دو میلیارد ریال، محکوم شناخته شدند. براساس این حکم، متهم احسان صفوی‌امیر به تحمل ۱۰‌سال حبس تعزیری و به‌عنوان جزای مالی به ضبط مبلغ دو میلیارد ریال وجوهی که از طریق خلاف قانون تحصیل نموده به نفع دولت و تحمل ۷۴‌ضربه شلاق تعزیری و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی و شرکت صرافی تضامنی احسان صفوی‌امیر و شرکاء به پرداخت جزای نقدی به مبلغ هشت میلیارد ریال معادل چهار برابر مبلغ تحصیل‌شده توسط احسان صفوی‌امیر در حق دولت محکوم شده‌اند.

متهم دیگر بهزاد بهرامی فرزند احمد و شرکت صرافی تضامنی بهزاد بهرامی و شرکاء با نمایندگی حمیدرضا صفری فرزند هدایت‌اله به اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به‌صورت عمده از طریق خرید‌و‌‌فروش غیرقانونی به مبلغ 39‌میلیون و 90هزار و 850‌دلار به‌طور صوری با سوء‌استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد و تحصیل مال به مبلغ دو میلیارد ریال، محکوم شناخته شدند. براساس این حکم، متهم بهزاد بهرامی به تحمل ۱۰‌سال حبس تعزیری و به‌عنوان جزای مالی به ضبط مبلغ دو میلیارد ریال وجوهی که از طریق خلاف قانون تحصیل نموده به نفع دولت و تحمل ۷۴‌ضربه شلاق تعزیری و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی و شرکت صرافی تضامنی بهزاد بهرامی و شرکاء به پرداخت جزای نقدی به مبلغ هشت میلیارد ریال معادل چهار برابر مبلغ تحصیل شده توسط متهم بهزاد بهرامی در حق دولت محکوم شده‌اند.

متهم بعدی سید‌مازن قاینی فرزند سید‌جواد و شرکت صرافی تضامنی قاینی با نمایندگی سید‌مصطفی قاینی فرزند سید‌مازن به اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به‌صورت عمده از طریق خرید‌و‌فروش غیرقانونی به مبلغ 30میلیون دلار به‌طور صوری با سوء‌استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد و تحصیل مال به مبلغ 400میلیون ریال، محکوم شناخته شدند. براساس حکم صادره، متهم سید‌مازن قاینی به تحمل ۹‌سال حبس تعزیری و به‌عنوان جزای مالی به ضبط مبلغ 400میلیون ریال وجوهی که از طریق خلاف قانون تحصیل نموده به نفع دولت و تحمل ۷۴‌ضربه شلاق تعزیری و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی و شرکت صرافی تضامنی قاینی و شرکاء به پرداخت جزای نقدی به مبلغ یک میلیارد و 600میلیون ریال معادل چهار برابر مبلغ تحصیل‌شده توسط متهم سید‌مازن قاینی در حق دولت محکوم شده‌اند.

مجید انصاری پیر‌سرایی فرزند عظیم و شرکت صرافی تضامنی مجید انصاری و شریک (صرافی ایران زمین) با نمایندگی مریم انصاری پیر‌سرایی فرزند مجید به اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به‌صورت عمده از طریق خرید‌و‌فروش غیرقانونی به مبلغ 24میلیون و 590‌هزار و 450‌دلار به طور صوری با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد و تحصیل مال به مبلغ سه میلیارد ریال، محکوم شناخته شدند.

براساس حکم صادره، متهم مجید انصاری پیر‌سرایی به تحمل ۹‌سال حبس تعزیری و به‌عنوان جزای مالی به ضبط مبلغ سه میلیارد ریال وجوهی که از طریق خلاف قانون تحصیل نموده به نفع دولت و تحمل ۷۴‌ضربه شلاق تعزیری و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی و شرکت صرافی تضامنی مجید انصاری و شریک (صرافی ایران زمین) به پرداخت جزای نقدی به مبلغ 12میلیارد ریال معادل چهار برابر مبلغ تحصیل شده توسط متهم مجید انصاری پیرسرایی در حق دولت محکوم شده‌اند.

پیمان ارغوانی فرزند محمود و شرکت صرافی تضامنی ارغوانی و شرکاء با نمایندگی قانونی محمود ارغوانی فرزند اسماعیل به اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به‌صورت عمده از طریق خرید‌و‌فروش غیرقانونی به مبلغ 15میلیون و 787هزار و 984دلار به‌شکل صوری و با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد و تحصیل مال به مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال، محکوم شناخته شدند.

براساس حکم صادره، متهم پیمان ارغوانی به تحمل هفت سال حبس تعزیری و به عنوان جزای مالی به ضبط مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال وجوهی که از طریق خلاف قانون تحصیل نموده به نفع دولت و تحمل ۷۴‌ضربه شلاق تعزیری و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی و شرکت صرافی تضامنی محمود ارغوانی و شرکاء به پرداخت جزای نقدی به مبلغ 6میلیارد ریال معادل چهار برابر مبلغ تحصیل شده توسط متهم پیمان ارغوانی در حق دولت محکوم شده‌اند.

رسیدگی به این پرونده‌ها نشان از عزم مسوولان نظام برای رسیدگی هر چه سریع‌تر به چنین پرونده‌هایی دارد تا در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب با بهبود شرایط اقتصادی کشورمان، در زمانی که جنگ اقتصادی از سوی دشمنان خارجی به کشور تحمیل می‌شود، کام مردم را شیرین کند.
 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین