فواید صبح زود بیدار شدن و سحرخیز بودن را بشناسید

گروه سلامت الف،   3971030037 ۲ نظر، ۲ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
فواید صبح زود بیدار شدن و سحرخیز بودن را بشناسید

همه می‌دانیم که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روز است، اما همچنین می‌دانیم که یکی از وعده‌های غذایی است که بیشتر از دیگر وعده‌ها حذف می‌شود.

سحرخیزی شاید برای خیلی از ما یک هدف سخت باشد؛ سبک زندگی امروزی در اکثر خانواده‌ها ساعت‌های خواب و بیداری را تغییر داده است و همین مورد مشکلات زیادی را به وجود آورده است. مطمئن باشید سحرخیز بودن یکی از پله‌های موفقیت شما خواهد بود پس همین امروز برنامه خود برای زود بیدار شدن از خواب را آغاز کنید.

در ادامه ما ۵ دلیل دیگر در مورد اهمیت صبح زود بیدار شدن را برای شما بازگو کرده‌ایم:

صبحانه

همه می‌دانیم که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روز است، اما همچنین می‌دانیم که یکی از وعده‌های غذایی است که بیشتر از دیگر وعده‌ها حذف می‌شود.

خوردن یک صبحانه کامل می‌تواند دستاوردهای زیادی برای شما داشته باشد:

یک وعده غذایی کامل، سرشار از مواد مفید، ویتامین‌ها و مواد معدنی را دریافت می‌کنید.
توانایی و عملکرد شما در کارهای روزانه را افزایش می‌دهد.
قدرت و استقامت بیشتری در فعالیت‌های بدنی خود در طول روز را دارید.
همچنین خوردن صبحانه می‌تواند در کاهش سطح کلسترول موثر باشد.

برای درست کردن یک صبحانه کامل ۱۰ دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید. حتی اگر عجله دارید، موز و ماست را به همراه خود ببرید که یک صبحانه دلچسب و مقوی است.

مطمئناً آب پرتقال یک انتخاب سالم به عنوان یک نوشیدنی صبح است، اما قهوه نیز برای شما بد نیست. نه تنها به شما قدرت فوق العاده‌ای در بیدار شدن از خواب می‌دهد، بلکه دارای خواص ویژه‌ای هم هست؛ قهوه دارای آنتی اکسیدان‌ها، مواد مغذی ضروری و حتی موادی برای مبارزه با افسردگی است اما کافئین موجود در قهوه هنوز می‌تواند جنبه‌های منفی خود را داشته باشد، بنابراین حداکثر یک یا دو فنجان در روز برای صبح کافی است.

ورزش

ورزش کردن در صبح یکی از بهترین راه‌هایی است که روز خود را به جریان بندازید. موجب افزایش انرژی می‌شود و همچنین کمک می‌کند که خواب بهتری در شب داشته باشید. کسانی که نزدیک به زمان خواب ورزش می‌کنند، بسیار سخت‌تر به خواب می‌روند. آن را بخشی از برنامه صبح خود قرار دهید که به زودی به شما امکان ضعف و بی‌حالی کمتر و هشیاری بیشتر را می‌دهد.

داشتن یک برنامه ریزی متعادل نیز کمک می‌کند تا راحت‌تر از رختخواب بیرون بیایید، ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید. زنگ ساعت خود را برای یک زمان ثابت در هر روز تعیین کنید، صدای زنگ آن را قطع نکنید و هرگز چرت نزنید. یک ساعت دراز کشیدن در رختخواب بسیار وسوسه انگیز به نظر می‌رسد، اما در مورد همه کارهایی که نیاز به انجام دادن آن دارید، فکر کنید.

تمدد اعصاب

شما پس از چند بار قطع کردن صدای زنگ ساعت از خواب بیدار می‌شوید و پس از آن متوجه می‌شوید که دیر است. شما برای آماده شدن هرچه سریع‌تر عجله می‌کنید. سپس شما با ترافیک صبح مواجه می‌شوید و حتی شاید برای یک جای پارک به دردسر بیفتید. همه‌ی این مشکلات به خاطر دیر بیدار شدن به وجود می‌آید که موجب ناراحتی و از دست دادن تمرکز می‌شود.

هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید، سه چیز که شما به خاطر آن‌ها شکر گذارید را بنویسید، این کار باعث فعالیت مناسب مغز شما می‌شود و در خلق و خوی شما تاثیر خوبی می‌گذارد، زیرا شما متوجه می‌شوید که پیدا کردن سه چیز برای شگرگذاری بسیار آسان است.

یک مجله در را خارج از اتاق خواب خود نگه دارید و خود را مقید کنید که از رختخواب بیرون بیایید و آن را بخوانید. هنگامی که شما در تخت خواب نشسته و یا دراز کشیده‌اید، مغز به ارتباط “تخت” با چیزی غیر از خواب عادت می‌کند. که این بخشی از علت آن است که چرا پژوهش‌ها می‌گویند تلویزیون را از اتاق خود بیرون نگه دارید. شما به تماشای بیش از حد تلویزیون در رختخواب عادت می‌کنید، که رابطه‌ی تخت خواب و خواب را از هم جدا می‌کند. رختخواب فقط باید برای خوابیدن باشد.

درست بعد از بیدار شدن از رختخواب خود بیرون بیایید.

خواب بیشتر

همه ما می‌دانیم که باید هشت ساعت خواب مفید داشته باشیم، اما ما فقط می‌خواهیم به تماشای یک قسمت بیشتر از سریال مورد علاقه خود بنشینیم. داشتن مقدار مناسب خواب نه تنها به شما انرژی بیشتری را برای روز می‌دهد، بلکه سلامت روان، خلاقیت و کنترل وزن شما را بهبود می‌بخشد. با این حال، یک خط نازک بین خواب کافی و بیش از حد خوابیدن وجود دارد. خواب به مدت ۱۰ ساعت و برای مدت طولانی در بستر ماندن باعث می‌شود که شما در طول روز خسته‌تر شوید.

زودتر بخوابید. ممکن است در ابتدا تنظیم خواب سخت باشد، اما اگر یک دو بار زود از خواب بیدار شوید، روزهای های بعدی بیدار شدن راحت‌تر می‌شود.

بهره‌مندی بیشتر

زود بیدار شدن از خواب، علاوه بر همه‌ی مواردی که در بالا ذکر شد، به بهره‌وری بیشتری در طول روز منجر می‌شود. صبح زمانی است که مغز هوشیارتر و متمرکزتر است، پس مهم‌ترین وظایف خود را در اول صبح انجام داده و کارهای ساده‌تر که نیاز به تمرکز کمتری دارد را برای بعد بگذارید.

چرت زدن صبح‌گاهی را برای همیشه کنار بگذارید، هیچکدام از ما تغییر ناگهانی را دوس ندارد، بنابراین گام‌های کوچک بدارید و قدم به قدم پیش بروید و خود را برای بیدار شدن همیشگی در صبح اول وقت و بدون چرت زدن آماده کنید.

منبع: مجله سلامت

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

محمد قاسمی۷۳۰۸۳۷۱۰:۱۳:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
پیشنهاد میکنم کتاب معجزه سحر خیزی هال الرود رو بخونید البته ترجمه های دیگه هم هست که جالب نیستن
ناشناس۷۳۱۸۴۰۲۰:۰۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
لذت زندگی خواب صبحگاهی تا لنگه ظهر است

پربحث‌های اخیر

  1. ترامپ: 1500 نظامی آمریکایی به خاورمیانه اعزام می‌شوند

  2. دستگیری ۳۰ مرد و زن در کلاس مختلط یوگا

  3. گفتگوی جذاب عادل فردوسی‌پور با ژاوی بعد از خداحافظی +فیلم  

  4. انتقاد رییس سازمان نظام پزشکی از تمسخر پزشکان در رسانه ملی

  5. ازدواج دستیار شفر با یک دختر ایرانی!

  6. پیش بینی قیمت مسکن در تابستان ۹۸

  7. کدام واحدهای اجاره‌ای مشمول مالیات می‌شوند؟

  8. تصاویر: خرمشهر آزاد شد  

  9. فرشید اسماعیلی سکوتش را درباره چیپ جنجالی دربی شکست

  10. خاطره رئیس کل بانک مرکزی از روز آزادی خرمشهر

  11. نصیرزاده قانون 50-50 را تایید کرد!

  12. شلوار ترامپ سوژه رسانه‌ها شد/عکس  

  13. مسی سکوتش را شکست

  14. انفجار در شهر لیون فرانسه

  15. اعتراف اسرائیل به ترور سمیر قنطار در سوریه

  16. جبران خسارت‌های سیل از بودجه ۹۸ امکان‌پذیر نیستن

  17. کره‌شمالی برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با آمریکا شرط گذاشت

  18. ترامپ با پنتاگون هم اختلاف پیدا کرد

  19. افزایش ذخیره نفت ایران در ساحل و بر روی آب

  20. توضیح دبیر انجمن صنایع لبنی برای بالا رفتن قیمت شیر

  21. فیلمی از لحظه فوران کوه گِلفشان در ایران  

  22. ماکرون به استعفای «ترزا می» واکنش نشان داد

  23. حمله سعودی به پالایشگاه فرآورده‌های نفتی در «تعز»/ شهادت ۹ نفر

  24. ماجرای تیراندازی خیابان جشنواره چه بود؟

  25. توصیه عجیب سایت انگلیسی درباره علیرضا جهانبخش

پربحث‌های دیروز

  1. دردسرهای قولنامه، صدای رئیس قوه را هم درآورد

  2. ترامپ: 1500 نظامی آمریکایی به خاورمیانه اعزام می‌شوند

  3. دستگیری ۳۰ مرد و زن در کلاس مختلط یوگا

  4. گفتگوی جذاب عادل فردوسی‌پور با ژاوی بعد از خداحافظی +فیلم  

  5. هانی‌زاده: آمریکایی‌ها فهمیدن تهدیدات نظامی علیه ایران کارساز نیست/ عربستان به دنبال ائتلاف ضدایرانی در منطقه است/ ترامپ می‌خواهد معادله قرن را تا ماه آینده عملیاتی کند

  6. ازدواج دستیار شفر با یک دختر ایرانی!

  7. نیابت قضایی به دادستان شیراز برای دستگیری خانم تک‌خوان ابیانه

  8. ظریف: لقب «تروریست» فقط برازنده ترامپ است/ ایران پایان او را خواهد دید

  9. واردات غذای سگ و گربه ممنوع شد

  10. کدام واحدهای اجاره‌ای مشمول مالیات می‌شوند؟

  11. تصاویر: خرمشهر آزاد شد  

  12. فیلم| پرواز اقتدار؛ پرش چتربازان سپاه پاسداران از برج میلاد  

  13. خطیب جمعه اصفهان: اطلاعیه دادستان اصفهان مطابق قانون و فتوای مراجع بود

  14. فرشید اسماعیلی سکوتش را درباره چیپ جنجالی دربی شکست

  15. خاطره رئیس کل بانک مرکزی از روز آزادی خرمشهر

  16. نصیرزاده قانون 50-50 را تایید کرد!

  17. شلوار ترامپ سوژه رسانه‌ها شد/عکس  

  18. قیمت وام مسکن برای اقشار مختلف

  19. آیت‌الله موحدی کرمانی: بیت‌المال باید به همه برسد نه عده‌ای خاص/ از ثروتمندان مالیات بیشتری گرفته شود

  20. انفجار در شهر لیون فرانسه

  21. اعتراف اسرائیل به ترور سمیر قنطار در سوریه

  22. جبران خسارت‌های سیل از بودجه ۹۸ امکان‌پذیر نیستن

  23. کره‌شمالی برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با آمریکا شرط گذاشت

  24. ترامپ با پنتاگون هم اختلاف پیدا کرد

  25. افزایش ذخیره نفت ایران در ساحل و بر روی آب

پربحث‌های هفته

  1. کشتیم که کشتیم دیه‌شو میدیم! / نظر شما درباره‌ی این فیلم چیست؟!

  2. آیا دوچرخه سواری بانوان جرم است؟

  3. لفاظی تازه ترامپ علیه ایران: هرگز دوباره آمریکا را تهدید نکنید

  4. محکومیت «یاسین رامین» در پرونده شیرخشک‌های آلوده وارداتی به ۱۷ سال حبس

  5. برجام؛ ترامپ و توافق جدید

  6. عابربانک پرسپولیس و وزیر سابق کجا شلاق می‌خورند؟

  7. فرار از جنگ صلح به بار نمی‌‌آورد

  8. واکنش‌ها به درخواست روحانی برای اختیارات ویژه/ تاکتیک دو سر برد رئیس جمهور/ بگوید در چه مواردی محدودیت دارد/ خیری ندیده ایم از این اختیارها

  9. صدای خاموش تجرد قطعی

  10. توضیح نماینده خرمشهر درباره انتشار عکسی افطاری وی در فضای مجازی

  11. محسنی اژه‌ای: از بی‌عفتی فیلم بگیرید و برای ما بفرستید/ روحانی چه اختیار ویژه‌ای می‌خواهد؟/ رضایت اصحاب رسانه از جلسه با رئیسی

  12. تخریب ویلاهای خاص با قاطعیت دستگاه قضا/ از ویلای داماد شمخانی تا دختر وزیر سابق

  13. هشدار شديد دهقان به روسای قوا؛ دستورالعمل چپاول اموال مردم را لغو كنيد

  14. چراغ‌های روشن به هنگام سحر  

  15. پاسخ به چند شبهه پرتکرار در موضوع حجاب

  16. اژه‌ای:‌ دشمن به دنبال رواج بی‌عفتی و بی‌اخلاقی در جامعه است/ چرا فیلم قانون‌گریزی‌ها را برای مقامات قضایی نمی‌فرستید؟

  17. روحانی: قیمت ارز ۱۳ هزار تومان و حتی ۸ هزار تومان نیست / بنگاه‌های دولتی باید واگذار شود

  18. آموزش فریب دادن زنان متاهل در سریال نمایش خانگی!

  19. رفتار عجیب نمایندگان برای تعویق کنکور/ موافقت 81 نفر به رغم فریادی های 150 نماینده

  20. دولت فعّال يا قوّال

  21. صالحی امیری: با هر دولتی به‌جز دولت روحانی، شرایط بدتر می‌شد/ قیمت خودرو در انتظار تصمیم شورای رقابت/ بعد از سرافراز، اصلاح ساختار صدا و سیما منتفی شد

  22. پوتین درباره ایران دقیقا چه گفت؟

  23. شریعتمداری: علیرغم تلاش دولت همچنان مردم در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برند

  24. مراسم ازدواج بازیگر زن در زیر آب! + عکس

  25. سفرهای عجیب و غریب اعضای شورای شهر به کشورهای اروپایی/ نظر عباس عبدی درباره خاطرات هاشمی رفسنجانی/ جزئیات ماجرای جنجالی تصادف پورشه با پراید در اصفهان

پربحث‌های هفته

  1. انتقاد رییس سازمان نظام پزشکی از تمسخر پزشکان در رسانه ملی

  2. سن مناسب فرزندآوری برای مردان چند سالگی است؟

  3. زولبیا و بامیه رنگی نخورید

  4. ۶ میلیون ایرانی کارت اهدای عضو دارند

  5. ایرانی‌ها روزانه چقدر نمک مصرف می‌کنند؟

  6. با آب سرد افطار نکنید

  7. مهم‌ترین عامل مرگ در ایران و دنیا را بشناسید

  8. فشارخون از شایع‌ترین علل بروز بیماری‌های قلبی - عروقی

  9. میزان مجاز مصرف نمک در بیماران قلبی

  10. چگونه فشارخون ما بالا می رود/نکاتی که باید رعایت کنیم

  11. دستکاری کامل حافظه انسان ممکن می‌شود

  12. هشدار وزارت بهداشت؛ پرتوهای خورشید را جدی بگیرید

  13. ماساژور پوشیدنی برای کارمندان+تصاویر  

  14. دانش‌آموزان و دانشجویان از «شب‌بیداری» در فصل امتحانات خودداری کنند

  15. بیمار مرگ مغزی جان 4 نفر را نجات داد

  16. راهی برای درمان مبتلایان به کبد چرب

  17. نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری است

  18. ارتباط ساعت خواب با چاقی در کودکان

  19. افراد کم‌خون سحری چه بخورند؟

  20. باید و نبایدهای افطار تا سحر

  21. نمایشگر «موبایل»؛ مخرب خواب نوجوانان

  22. چند دستور برای جلوگیری از انتقال هپاتیت C به دیگران

  23. بازسازی بافت قلب با سلول های بنیادی جنینی

  24. ارتباط ساعت خواب با چاقی در کودکان

  25. رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از نارسایی قلبی

آخرین عناوین