چرا کابوس قتل خاشقجی بن سلمان را رها نمی‌کند؟

گروه جهان الف،   3971030011

موضوع ترور خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در حالی رو به فراموشی بود که سخنان آتشین سناتور لیندسی گراهام از ترکیه دوباره موجبات وحشت بن سلمان را فراهم کرد.

 چرا کابوس قتل خاشقجی بن سلمان را رها نمی‌کند؟
مهر نوشت: در حالی که موضوع جمال خاشقجی اخیرا در رسانه‌ها تا اندازه‌ای فروکش کرده بود و محمد بن سلمان سرمست از این بود که از این چالش خطرناک عبور کرده است، اما گویا سناتور آمریکایی یعنی لیندسی گراهام بی تفاوت نیست و دوباره لرزه بر اندام ولیعهد سعودی انداخت.

خاشقچی که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، ۱۰ مهر ماه گذشته برای انجام امور اداری خود به کنسولگری عربستان در ترکیه مراجعه کرد و اندکی پس از ورود به این مکان، به قتل رسید. ریاض پس از ۱۸ روز انکار و تکذیب، در پی فشار‌های بین المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرد. ترکیه می‌گوید خاشقچی را یک تیم ۱۵ نفره از شهروندان سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول خفه کردند. جسد خاشقچی که ابتدا از مقربان دربار سعودی بود و بعد‌ها به منتقد آل سعود تبدیل شد، سه ماه پس از قتل هنوز پیدا نشده است.

ریاض اتهام دست داشتن ولیعهد سعودی در قتل این روزنامه نگار منتقد را رد کرده، اما این ماجرا سبب تیرگی روابط عربستان با آمریکا شده است. پیشتر در ماه جاری، جلسه محاکمه ۱۱ تن از متهمان این پرونده در عربستان برگزار و دادستان کل این کشور برای پنج تن از متهمان، اعمال مجازات مرگ را خواستار شد.

پرونده‌ای که می‌رفت فراموش شود دوباره کانون توجهات قرار گرفت
 
«لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه آمریکا بار دیگر بر دست داشتن ولیعهد عربستان در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل سعود تاکید کرد و گفت که بهبودی روابط ریاض و واشنگتن نیازمند برخورد با «محمد بن سلمان» است.

وی گفت: «به این نتیجه رسیده ام که روابط بین عربستان و آمریکا پیشرفتی نخواهد داشت، مگر اینکه با بن سلمان برخورد شود». گراهام که متحد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و سناتور ایالت کارولینای جنوبی است، پیشتر گفته بود که بن سلمان در قتل خاشقچی مشارکت داشته است. وی در عین حال، روز شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در آنکارا، افراد مظنون به دست داشتن در قتل خاشقچی را به اعمال تحریم‌های جدید تهدید کرد.
 
گراهام همچنین افزود: «تحریم افراد دخیل در قتل خاشقچی را آغاز و در بیانیه‌ای قاطعانه اعلام می‌کنیم که بن سلمان از این مساله (قتل خاشقچی) مطلع بوده و مسئول آن است». سناتور گراهام همچنین با اعلام اینکه پیشتر شور و اشتیاق زیادی در حمایت از بن سلمان داشته است، به اشتباه بودن این راه، اذعان کرد.

رای الیوم در مطلبی با اشاره به این موضوع یعنی موضع گیری جدید لیندسی گراهام آورده است: «گراهام مجددا موضوع ترور جمال خاشقجی را به کانون توجهات بدل کرد و آن هنگامی بود که در جریان نشستی در آنکارا محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را مسئول آن دانست و بر ضرورت برخورد واشنگتن با بن سلمان تاکید و به شکل تلویحی از مجازات سخن گفت.

این رسانه نوشت: گراهام از نزدیکان ترامپ است و یکی از بزرگترین حامیان آن است و با تمام توان پشت مصوبه مجلس سنای آمریکا در حدود یکماه قبل در محکومیت ولیعهد سعودی و محکومیت وی به عنوان مسئول اول ترور خاشقجی ایستاد. وی محرک مصوبه‌ای در همین مجلس با موافقت ۶۰ سناتور در مخالفت با همکاری آمریکا با سعودی‌ها در جنگ یمن نیز محسوب می‌شود.

رای الیوم آورده است: گراهام این حرف‌های آتشین را از آنکارا پایتخت ترکیه هنگام سفر به آن بیان کرد و بعید نیست که میزبانان وی یعنی ترکها، شواهد و مستنداتی در اختیار وی گذاشته باشند و شاید فایل تصویری باش که ترور خاشقجی به شکل شنیع را نشان می‌دهدگراهام این حرف‌های آتشین را از آنکارا پایتخت ترکیه هنگام سفر به آن بیان کرد و بعید نیست که میزبانان وی یعنی ترکها، شواهد و مستنداتی در اختیار وی گذاشته باشند و شاید فایل تصویری باش که ترور خاشقجی به شکل شنیع را نشان می‌دهد.

خطرناکتر این است که گراهام گفت که از حمایت ابتدایی که از ولیعهد سعودی داشته پشیمان است و تاکید کرد که وی و دیگر اعضای مجلس سنا طی روز‌های اندک آتی بیانیه کوبنده‌ای صادر خواهند کرد و در آن تاکید خواهند کرد که شاهزاده بن سلمان به طور قطع یقین در جریان ترور بوده و مسئول آن است و سلسله مجازات‌هایی اعمال خواهد شد.

این سناتور آمریکایی از ماهیت این تحریم‌ها سخنی نگفت، اما به شکل تلویحی اشاره کرد که علیه عاملان این جنایت خواهد بود و به طور تلویحی از درخواست برکناری ولیعهد حرف زد.

اما سئوالی که مطرح است آیا سناتور گراهام و رفقایش توان اعمال این مجازات‌ها و راضی کردن ترامپ برای موافقت با آن را دارند؟ سئوال دیگر اینکه واکنش ولیعهد سعودی در قبال این تهدیدات و برخورد با آن‌ها چگونه خواهد بود؟ آیا مهمترین خواسته آن‌ها یعنی کناره گیری از منصبش را خواهد پذیرفت؟ بعید نیست که تلاش گراهام و مجلس سنای آمریکا برای اعمال فشار بر ترامپ موفق شود، زیرا ترامپ در حال ضعف بی سابقه‌ای با نزدیک شدن به اعلام گزارش نهایی از سوی بازرس رابرت مولر درباره ارتباطش با روسیه به سر می‌برد.

رای الیوم نوشت: بن سلمان حاکم کنونی سعودی بر همه امور در عربستان به ویژه امنیتی و نظامی مسلط است و شاید دشوار باشد که از سمتش کنار زده شود. نزدیکان وی می‌گویند که بن سلمان تا آخرین لحظه با هر گونه کنارزدنش از قدرت مقابله خواهد کرد.

روز‌های آینده برای عربستان و به ویژه محمد بن سلمان سخت خواهد بود روز‌های آینده برای عربستان و به ویژه محمد بن سلمان سخت خواهد بود و هنگامی که سناتور گراهام با این لحن سخن می‌گوید و آنهم از ترکیه حتما وی از موضوعاتی باخبر است که بسیاری در داخل ریاض و خارج آن از آن بی خبرهستند. ما باید منتظر تحولات این نبرد و به دنبال آن نتایجش که شروع شده است، باشیم».

به هر حال گویا قرار نیست که نفرین خاشقجی عاملان آن را رها کند که در این میان محمد بن سلمان که با تلاش‌های فراوان به دنبال این بود که از تبعات ترور خاشقجی خود را برهاند، همچنان باید با کابوس جمال خاشقجی دست و پنجه نرم کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین