دولت برنامه گریز

گروه اقتصادی الف،   3971030010

لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ مملو از مواردی است که نشان می دهد دولت برنامه گریز است و قصد ندارد در چارچوب یک برنامه مدون حرکت کند.

خراسان در یادداشتی نوشت: یکی از شعارهای اصلی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور که به تازگی از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شده ، آن است که این لایحه منطبق با سیاست های کلی نظام و اسناد بالادستی تهیه، تدوین و تنظیم شده است. حال آن که با نگاهی موشکافانه به عملکرد دولت و روند بودجه ریزی سال آینده واضح و مبرهن است که در بخش دولت فعلی انطباق لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور با سیاست های بالادستی نظام، از مرز یک شعار فراتر نرفته است چراکه در این لایحه آن چه بیش از پیش خودنمایی می کند، تناقضات مواد قانونی با ماده قانون های اسناد بالادستی است. در این یادداشت تلاش شده به برخی از این موارد و تناقضات به صورت کلی و تیتروار اشاره شود.

بند 5 لایحه اقتصاد مقاومتی بر این مهم تاکید دارد که سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف یکی از سیاست‌های کلی نظام لحاظ شود، حال آن که در لایحه بودجه سال آینده  شاهد رعایت این اصل نیستیم.

در بند 16 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز با وجود آن که صرفه جویی در هزینه های عمومی کشور همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار داشته و یکی از اصول پایه ای نظام جمهوری اسلامی است اما مبرهن است که با عنایت به افزایش هزینه های عمومی، این بند مهم نیز رعایت نشده است.

بند 17 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز به شکل شفافی بر اصلاح نظام درآمدی و به تبع آن افزایش سهم درآمدهای مالیاتی   و نداشتن وابستگی به درآمدهای نفتی اشاره و تاکید داشته و دارد که بار دیگر شاهدیم در لایحه بودجه کشوری سال ۹۸ کاهش درآمدهای نفتی مورد توجه قرار نگرفته است. اصل مهمی که قطعا این بخش از درآمدهای کلان کشور را دچار مشکل خواهد کرد.

سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در بند ۱۸ بر افزایش سهم صندوق توسعه ملی از فروش و صادرات منابع نفتی و گازی اشاره دارد که این بند نیز در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور رعایت نشده و مورد غفلت واقع شده است. همان طور که در بند 19 مجدد شاهدیم با وجود آن که بارها در راستای سیاست های کلی نظام به شفافیت و روان سازی اقتصاد اشاره و تاکید شده اما دولت به ایجاد ردیف های متعدد و راه اندازی صندوق ها و شوراهای متنوع روی آورده است و همچون دیگر بندهای اشاره شده، اصول سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را زیر پا می گذارد و مورد غفلتی سوال برانگیز قرار می دهد.

ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه بر ممنوعیت هر گونه بخشودگی عوارض و مالیات تاکید دارد، حال آن که این اصل مهم در برخی مواد لایحه بودجه رعایت نشده است. مانند بند «ب» قانون که به نظر می رسد مجلس شورای اسلامی باید این موارد را اصلاح کند.

با وجود آن که در ماده 17 قانون برنامه  ششم توسعه که به بانک داری و تکلیف بر این حوزه اشاره و تاکید دارد، هرگونه تکلیف به این حوزه  را مشروط به ایجاد منبع برای جبران تکلیف کرده که با وجود اهمیت این اصل شاهدیم که دولت به این مهم توجه نکرده است.

در ماده 28 قانون برنامه توسعه نیز با وجود آن که به کوچک و چابک سازی دولت اشاره شده اما در مقام عمل در لایحه بودجه سال آینده کشور می بینیم که این اصل مهم رعایت نشده و عملاً در جایی که دولت تاکید به ماندن و گسترش بخش دولتی دارد شاهد اتفاق و اقدام رو به جلویی نیستیم حتی در حوزه توسعه فضاهای آموزشی در وزارتخانه آموزش و پرورش.

این نکات در حالی در این یادداشت مورد تاکید قرار گرفت که لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور مملو از مواردی است که نشان می دهد دولت برنامه گریز است و قصد ندارد در چارچوب یک برنامه مدون حرکت کند. در همین زمینه می توان سیاست هایی را که دولت باید رعایت کند و نکرده است، به صورت کلی نام برد که لایحه فوق به بخش هایی از آن ورود کرد ه و چشم انتظار تغییر آن است از جمله: سیاست های شهرسازی، سیاست های کلی مسکن، سیاست های کلی نظام اداری، سیاست های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، سیاست کلی سلامت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین