خودروسازی؛ صنعتی که چرخش به نفع خریدار نمی‌چرخد/ چرا شفاف نیستند؟

عماد عزتی،   3971029140 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
خودروسازی؛ صنعتی که چرخش به نفع خریدار نمی‌چرخد/ چرا شفاف نیستند؟

خودرسازان پس از افزایش قیمت ارز و افزایش هزینه‌ها به دنبال افزایش قیمت بودند و دولت برسر میزان افزایش قیمت‌ّا اختلاف داشتند، پس از اینکه شورای رقابت را از میدان قیمت گذاری خارج کردند، قرار شد سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده با بررسی رشد هزینه‌ها، میزان افزایش قیمت‌های خودروسازان را اعلام کند و در نهایت پاشنه در بر روی نظر خودروسازان چرخید و آنها در هفته گذشته قیمت‌‌های خود را بالا بردند و پراید ۲۲ میلیون تومانی به ۳۰ میلیون تومان رسید و قرار شد برای کاهش قیمت در بازار اقدام کنند. خودروسازانی که تا دیروز از نبود قطعه و... برای عرضه خودرو دلیل می‌آوردند، به یکباره اقدام به فروش فوری کردند.

اما آن‌ها بعد از چند روز دوباره قیمت‌ خودروهای تولید خود را بالا بردند، خودروهایی که در نگاه مردم مونتاژ است و کیفیت لازم را ندارد، مردم امروز به این خودروسازان وطنی اعتراض دارند اما خودروسازان گوش به حرف مردم نمی‌دهند و می‌گویند پراید ارزان‌ترین خودروی دنیا است.

از ابتدای سال‌جاری همزمان با ایجاد نوسان‌های ارزی در اقتصاد کشورمان اولین بازاری که نسبت به این نوسان‌ها واکنش نشان داد، صنعت خودروی ایران بود. صنعتی که هربار نامش به میان می‌آید ناخودآگاه به یاد بدقولی‌ها، کیفیت پایین و بهانه‌های مختلف در راستای افزایش قیمت خواهیم افتاد، نه اینکه منتظر ارایه دستاوردهای نوین و به روزی در راستای تحقق حقوق مصرف‌کنندگانش باشیم.

به راستی مشکل صنعت خودروسازی ایران چیست که از ابتدای شکل‌گرفتنش حتی یک روز خوش هم نداشته و همواره خون به دل مخاطبان (خریدارانش) خود چه در سوی تامین کنندگان قطعات مربوطه و چه در صف خریداران چهار چرخ وطنی کرده است؟

اگر بخواهیم واقعیت مشکلات صنعت خودرویی ایران یا همان جاده‌ مخصوصی‌های خودمانی را بدانیم، بد نیست نیم نگاهی به روند شکل‌گیری زنجیره تامین قطعات و همچنین سیستم فروش این خودروسازان داشته باشیم. زنجیره‌ای که همانند کلافی سردرگم آنقدر به دور خود با شرکت‌های مختلف اقماری پیچیده است که حتی متخصصان دولتی و کارشناسان خبره صنعت خودرویی نیز نمی‌توانند سر رشته را بیابند و با دنبال کردن آن، پی به گره‌های ایجاد شده در میانه راه ببرند تا مشکلاتش را برطرف کنند.

درحالی‌که کلاف در هم پیچیده صنعت خودرویی کشورمان قرار است در انت‌های مسیر کالایی با کیفیت به نام خودرو که با سلامت جامعه و سرنشینانش سروکار دارد، تحویل بازار مصرف دهد، اما ظاهرا در میانه این کلاف سردرگم رازهایی مثل رانت‌های گسترده و لابی‌های قدرتمند دیده می‌شود که گویی هرگز نمی‌توان پی به واقعیت صنعتی به نام خودروسازی در کشورمان برد و نسخه‌ای برای شفایش ارایه کرد.

برآیند رویه یاد شده این است که ظاهرا قرار نیست هرگز حال صنعت خودرویی کشورمان بهبود یابد؛ چون به قول معروف گرفتن ماهی از آب گل‌آلود ساده‌تر است و هرچه این صنعت بیشتر به دور خود پیچیده باشد و خبری از شفافیت در آن نباشد، امکان سوء استفاده بیشتری برای اهالی جاده مخصوص پایتخت ایجاد خواهد شد.

سوء‌استفاده‌ای که نه‌تنها باعث دلسردی مصرف‌کنندگان از آینده این صنعت شده، بلکه با توجه به انحصاری بودنش به نوعی عاملی در افزایش زیاده‌خواهی مدیران و سیاست‌گذاران آن نیز شده تا رسما به این باور برسیم که قرار نیست چرخ این صنعت در راستای حقوق خریداران بچرخد و تنها قرار است جیب گروهی خاص را پرتر کند.

اما واقعا برای درمان صنعت خودروی ایران چه باید کرد تا بتوانیم از مزایای واقعی آن در اقتصاد کشورمان استفاده کنیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سئوال شاید نیازی نیست زیاد به خودمان سخت بگیریم؛ چون تنها یک پاسخ مشخص دارد و باید اراده‌ای جدی برای تحققش داشته باشیم و آن کلمه «شفافیت» است.

شفافیتی که برای رسیدن به آن ابتدا باید سایه سنگین دولت از این صنعت دور شود و درپی آن بخش خصوصی واقعی در بازاری غیر انحصاری برآن حاکم باشد و بتوانیم ادعا کنیم چرخ این صنعت در راستای منافع تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان همزمان به حرکت در آمده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۹۸۵۷۱۶:۲۳:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
همین که دهها سال است که مردم ایران این مثلا صنعت ناراضی هستند و هزاران هزاران بار مقاله و انتقاد در دولتهای مختلف از مدیران دولتی این خودروسازها می شود ولی هیچ تغییر رویه ای داده نمی شود و صدای انها به هیچ جا نمی رسد و در بر روی همان پاشنه چرخها در همان جهت می چرخد نشان می دهد که چرا حال و روز ملت و اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی ایران این چنین است.
ناشناس۷۲۹۸۶۶۱۶:۲۸:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
اقتصاد ایران و خودرو سازی هم که جزیی از ان است تا تصمیم استراتژیک توقف رشد نقدینگی را نگیرد هیچ دستی توان مقابله و این چرخه باطل اقتصادی را ندارد. برای توقف رشد نقدینگی هم هیچ راهی نیست الا کاهش کسر بودجه و کاهش حیف و میل سرمایه مردم در مثلا بانکهای خصوصی با کاهش نرخ سودهای موهوم. برای کاهش کسری بودجه هم هیچ راهی نیست الا منظبط کردن بودجه و تخصیص بودجه به شرکتها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و هنچنین بستن و ادغام بانکهای خصوصی. برای همه اینها هم چاره ای نیست جز داشتن مدیرانی امین و شفاف و دلسوز و البته بسیار شجاع که فقط منافغ ملی را در نظر بگیرند نه منافغ حزبی و خودی و .... که انهم متاسفانه همه می دانیم چه اندازه کمیاب است چون مهم ترین معیار برای ما خودی بودن مدیر است و دانش و تخصص و مدیریت در درجات بعدی اهمیت می یابد اگر اصلا برای بالاییها اهمیتی داشته باشد>
رضا۷۲۹۹۰۳۱۶:۴۹:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
مشگل خودرو سازی دخالت دولت در امور ان است،شیوه و مبلغ قیمت گزاری،برنامه توسعه و نحوه هزینه کردن منابع مالی انها تحت نظر مدیران دولتی و سیاسی است پس مشگل عدیده دارند.
ناشناس۷۲۹۹۳۷۱۷:۱۱:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
وقتی دیدن رئیس بانک مرکزی جلوی ترخیص خودروهای لوکس رو از گمرک گرفت ، محصولات سایپا رو دوباره گرونترش کردن __________ این نشون میده واردکننده و تولید کننده دستشون تو یه کاسه اس علی برکت الله!!!!!!
سایپا مطمئن۷۲۹۹۵۵۱۷:۳۱:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
اگر این خودروساز ها نبودند معلوم نبود چه میشد . الان ملت با 3600 دلار سوار ماشین صفر میشوند . درحالیکه در دنیا با 3600 دلار دوچرخه صفر هم به شماها نمیدهند . ضمن اینکه اگر گران است پس چرا هنوز سایپا اعلام نکرده همه در صف هستند ؟ حتما قیمتش ارزان است که همه از چند روز قبل زنبیل میگذارند
ناشناس۷۲۹۹۹۲۱۸:۰۴:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
نه داداش فقط تحریم داخلی جواب میده مثل کاری که خودرو سازا بامردم کردن
ناشناس۷۲۹۹۹۳۱۸:۰۵:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
مدیران خودرو سازی ر احضار کنید و احکام برکناری انان ر به انها بدهید
کریم۷۳۰۶۰۱۰۷:۳۵:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
هیچ مادری بچه متولد شده خودش رو کنار نمی گذاره
مجید۷۳۰۰۲۴۱۸:۲۳:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
بابا ول کنید دیگه این خودرو رو.... خسته نشدید؟ نه دولت عرضه داره یا نمیخاد جلوی اینارو بگیره نه مردم وحدت دارن که ازشون خرید نکنن تا ورشکست بشن. این صنعت خودرو هرگز اصلاح نخواهد شد
بنده خدا. اصل۷۳۰۰۴۳۱۸:۳۵:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
کارگران هر دو خودرو سازی بززگ را به سایر کازخانه ها انتقال دهند و هردو خودرو سازی را منحل و به فساد در صنعت خودروسازی پایان دهند.
فیروزکلادشت سر۷۳۰۰۴۵۱۸:۳۵:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
دوستان عزیز این یک سیاستی هست دولت برای کسری بودجه خودش درپیش گرفته است مگر میشود مدیرعامل خودروسازی که توسط وزیر صمت منصوب میشود واین خودروسازان دولتی هم هستند ولی گوش بحرف دولت ووزیرش ندهد؟ پس این خواست دولت هست که تا میتوانیدبه بهانه های واهی مثل قطعه سازان وبیکاری500هزار کارگران خودروسازان قیمت را افزایش دهید دوستان هموطن محض رضای خدا اینقدر شوق واشتیاق به خرید این لگن های تولید داخل ندهید اگر بفکر امنیت وسرمایه خودتان نیستید لااقل یک خرد جمعی بخرج دهید تا این خودروسازان اینقدراز مردم کولی نگیرند شمارا بخدا نخرید نخرید بگذارید بیایند التماس شماها را کنند چرا ما نباید خودروی باکیفیت خارجی با قیمت مناسب سواریم بشیم ؟ یعنی شان ملت ایران از یک افغانی وعراقی هم کمتر هست؟دوستان این سیاست دولت هست ربطی به مدیران عامل خودروسازان ندارد وگرنه اگر قصدشان حمایت ازمردم بود همان لحظه اولیه مدیران را برکنار میکرد وقیمت را کاهش میداد مگر میشود خودرویی بخاطر ضبط درانبار بماند؟ گیربکس وسیلندر وموتور و..... برای تولید هست ومشکلی در ان نیست ولی خودرویی برای یک قطعه مثلا لامپ چراغ عقب و ضبط درانبار بماند تا تکمیل شود متاسفانه وقتی زه دور پراید بعنوان اپشن محسوب شود ووقتی که هنوز مسئولان اندکی برای جان ملت ..ارزش قائل نمیشوند وایربگ نمگذارند چه توقعی ازانها بجز سخنرانی وعده وعیده به امید بهتر شدن دارید ..
ناشناس۷۳۰۰۵۵۱۸:۴۱:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
صنعت خودروایران باید تعطیل بشود
ناشناس۷۳۰۱۱۲۱۹:۲۸:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
خودرو سازی یک صنعت فشل و ناتوان و به لحاظ مالی ورشکسته هست قیمت خودرو به ده برابر قیمت فعلی هم برسه اینها جز زیان مالی و خسارت به کشور نتیجه ای نخواهند داشت . چرا شفاف نیستنند ؟ پاسخ اینه : جز در شرایط غیر شفاف اختلاس ها و دزدیهای کلان رانتخواری فامیل بازی و... اتفاق نمی افته !!
ناشناس۷۳۰۱۵۲۱۹:۵۸:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
از تیترتون خوشم اومد. ایول
ناشناس۷۳۰۱۷۴۲۰:۱۷:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
نمیدونم چرا اینقدر به خودرو سازها گیر میدید ۵۰ درصد انحصار خودرو خود خودروسازها هستند که در حال حاضر راه حلی برای اونها نیست ولی ۵۰ درصد دیگه انحصار مشتریان پرو پا قرص و بهتر بگم خود ملت هستیم دیگه این پیش فروشهای عجیب غریب را کی خریده این ۶ میلیون مراجعه به سایت پیش فروش کیا بودند این ۱.۵ میلیون اقدام جهت ثبت نام پیش فروش از کجا اومدند این صفهای پیش فروشی که کمتر از یک ساعت جمع میشه از کجا هستند ملتی که غر میزنید اول اینها را جواب بدید خودرو ساز انحصار خودش را داره ولی خرید که اجباری نیست نخرید یه مدت همه چیز درست میشه
ناشناس۷۳۰۲۳۸۲۰:۵۱:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
قبل از اینکه تحریمهای ترامپ اثر خودرا بگذارد این گرانی بیرویه بویژه چند برابری گرانی خودرو مردم را ناراضی ومایوس کرده است واز همه مهمتر سکوت مسئولین وحرف های دوپهلو وزیر صنعت در مورد گرانی خودرو همه را عصبانی کرده تو هر محفلی صحبت از دهن کجی خودروی ها است
مسعود۷۳۰۵۴۳۰۲:۴۴:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
واقعا نباید خرید تا مجبور شن قیمت ها رو بیارن پایین ولی متاسفانه چیزی که اینجا گرون میشه ارزشش بیشتر میشه
ناشناس۷۳۱۱۳۴۱۲:۵۲:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
هر کمپینی به خاطر ابن الوقت بودن یک عده در ایران محکوم به شکست است
ناشناس۷۳۰۷۸۹۰۹:۴۷:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
یکی حرف درستی زد که خوروسازان مردم را تحریم کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا جلوی اونها را نمی گیرند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا با مافیای خودروسازها برخورد نمی شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چراچر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین