نقدی بر یک آمار قابل تامل از حوزه فرهنگی کشور

عبدالسلام معروفی، گروه تعاملی الف،   3971029023 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
نقدی بر یک آمار قابل تامل از حوزه فرهنگی کشور

کارشناسان معتقدند ؛ فرهنگ، مجموعه ای از هنجارها، قوانین و عادات، آداب و رسوم، عقاید و باورها و ارزش ها و الگوهای ارتباطی و نیز امور مادی ارزشمند و معقول یک جامعه است که افکار، احساسات و رفتار اعضای آن اجتماع را شکل می دهد و یا به نوعی تحت تاثیر قرار می دهد. فرهنگ را می‌توان به‌عنوان مجموع ویژگی‌های رفتاری و اکتسابی افراد یک جامعه تعریف کرد. واژه تعیین‌کننده در این تعریف، همان واژه اکتسابی است که فرهنگ را از رفتاری که نتیجهٔ وراثت زیست‌شناسی است، متمایز می‌سازد، می گویند فرهنگ زیربنای توسعه در یک کشور است، می گویند فرهنگ اساس پیشرفت و ترقی شاخصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی در یک منطقه است.

بدین معنی که فرهنگ دستاورد فردی نیست، بلکه مجموعه‌ای از افراد در پیدائی آن شریک و سهیم هستند؛ فرهنگ عناصری شامل هنجارها، ارزش ها، عقاید و باورها، نماد ها، صنایع فرهنگی و هنری دارد و در دنیای نوین فرهنگی و اطلاع رسانی خود رسانه و فضای مجازی هم به یک فرهنگ تبدیل شده است. به گزارش مرکز آمار ایران ؛ ۸۰ درصد ایرانی ها در سال 96 حتی یکبار هم سینما نرفته اند! ۹۰ درصد ایرانی ها در این سال حتی یکبار هم تئاتر نرفته اند! ۳۲ درصد ایرانی ها می گویند در یکسال اخیر به موسیقی گوش نکرده اند و ۴۰ درصد ایرانی ها می گویند هیچ کتاب غیردرسی نخوانده اند/ ایسنا

بالغ بر ۲۶ دستگاه و ده ها نهاد فرهنگی در کشور وجود دارد که سالیانه میلیاردها تومان بودجه کشور در اختیار آنها قرار می گیرد، بدون آنکه در پایان سال عملکردی از آنها در اختیار افکار عمومی قرار گیرد و صراحتا اعلام کنند از قبل میلیاردها تومانی که در اختیارشان گذاشته اند چه کار شاخصی در راستای ارتقای شاخصه های فرهنگی انجام داده اند، بدون شک تعدد مراکز فرهنگی و موازی‌کاری در حوزه فرهنگ یکی از موضوعاتی است که به‌عنوان عامل ناکارآمدی سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی از آن یاد می‌شود.

امروز بیش از ده‌ها دستگاه و نهاد دولتی و عمومی زیر شاخه شورای فرهنگی عمومی در عرصه فرهنگی فعالیت‌های مجزا ، پراکنده و مشابه دارند که در نوع خود یک آسیب جدی به شمار می‌رود و زبان واحد کارشناسان و متخصصان فرهنگی این نکته است که عرصه فرهنگی دچار تصمیمات پراکنده، بی‌اثر و ناکارآمد بوده و حتی در برخی موارد به برنامه ضد‌فرهنگی یا چالش جدی تبدیل می‌شود. هر چند معتقدیم در عرصه فرهنگی هم‌افزایی و تعامل دستگاه‌ها و نهادها می‌تواند اثرات روشن و چشمگیری در جامعه داشته باشد اما رویکرد فعلی دستگاه‌های فرهنگی عمدتا بی‌هدف و به نوعی موازی‌کاری است.

سالیان سال است رهبر انقلاب صراحتا به موضوع تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و مقابله فرهنگی اشاره می فرمایند و دو هفته اخیر هم صراحتا به موضوع عدم غفلت از فضای مجازی تاکید فرمودند؛ در حالی که متاسفانه با نگاهی به آمار فوق و بسیاری از آمارهای فرهنگی که در این گزارش به آن اشاره نشده و با تحلیل محتوایی فضای فرهنگی و مجازی کشور به این نتیجه می رسیم حوزه فرهنگی کشور خود نیازمند یک آسیب شناسی فرهنگی است و نظام فرهنگی کشور به یک برنامه مدون نیازمند است تا بتواند در مقابل ناتوی فرهنگی و تهاجم فرهنگی دشمن و مورد تاکید رهبری و ارتقای شاخصه های فرهنگی کشور قدم بر دارد.

حال باید پرسید نهادهای فرهنگی و متولیان حوزه فرهنگی کشور کجا هستند و چرا دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور چند سال است یک آمار از آخرین وضعیت شاخصه های فرهنگی کشور را استخراج و بر اساس آن داده آمار بودجه فرهنگی کشور هزینه نمی شود و اینکه چرا دستگاه‌های فرهنگی کشور نتوانسته اند به رسالت اصلی خود و دغدغه‌های مورد نظر رهبری که همانا تقویت شاخصه های فرهنگی و تقویت فرهنگ ایرانی، اسلامی است به صورت کارشناسی ورود پیدا کنند و بودجه های فرهنگی در کدام بخش و حوزه هزینه می شود؟ و آیا در آستانه دهه چهلم انقلاب، کشور به یک برنامه مدون فرهنگی نیاز ندارد تا بتواند در این شرایط بحرانی و فشار آمریکا و غرب که هزاران برنامه فرهنگی در راستای فشار بر جامعه ایرانی و افزایش فاصله ها و حس بی اعتمادی اجرا می کنند بتواند پیکره فرهنگی کشور و جامعه را تقویت کند و در برابر تهاجم فرهنگی دشمن مقابله کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۸۸۴۵۰۸:۰۵:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
بودجه اینها باید قطع بشه ما در مناطق محروم کلی مشکل داریم به مستضعفین رسیدگی بشه
ناشناس۷۲۸۸۶۰۰۸:۱۵:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
سیاست دولت این است که مردم را به خیابان ها بکشد و حوادث فرانسه رقم بخورد تا شرایط را برای قراردادی مجدد با امریکا فراهم کنند
ققنوس۷۲۸۹۰۲۰۸:۵۷:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
علت این امار عجیب و غریب این است که این روزها هنر پست شده ولی جادویی ارجمند و با ارزش!!!!!!!!
ناشناس۷۲۹۰۵۰۱۰:۳۳:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
هنرمند را یا خانه نشین کردند یا فراری دادند
dayani۷۲۸۹۱۸۰۹:۱۳:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
همه برنامه های فرهنگی در همه این سالها این بوده است که راه را بر به اصطلاح فعالیتهای فرهنگی نادرست سد کنند، بدون اینکه مسیری تازه برای انرژی ذخیره شده پشت این سد باز کنند.
ناشناس۷۲۹۰۲۲۱۰:۰۸:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
بودجه اصلی باید به کتابخانه ها و مراکز فرهنگی هنری داده شود ولی می بینیم به موسساتی بعضا داداه می شود که در خلاف مسیر فرهنگ وانقلاب قدم بر می دارند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین