ایران، حزب‌الله و غزه در ارزیابی امنیتی سال 2019 رژیم صهیونیستی

گروه جهان الف،   3971027200

گزارش بررسی وضعیت امنیتی رژیم صهیونیستی در سال 2019 تخمین می‌زند که احتمال وقوع جنگی تمام عیار علیه تل‌آویو در سال جاری وجود دارد که بازیگران اصلی آن حزب‌الله، سوریه، حماس و ایران خواهند بود.

به گزارش فارس، اندیشکده مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (INSS) شامگاه چهارشنبه در گزارش جدیدی به رئیس این رژیم، تخمین زد که در سال 2019، علی‌رغم اینکه ایران همچنان چالش شماره یک تل‌آویو خواهد بود اما منطقه به‌قدری پرتنش شده که جبهه‌های متعددی می‌تواند علیه این رژیم گشوده شود.

این اندیشکده، که مسئولیت سنجش چالش‌های امنیتی و نظامی پیش‌روی رژیم اسرائیل و ارائه سندهای چشم‌انداز به مقامات تل‌آویو را برعهده دارد، در گزارش جامع سالانه خود برای سال 2019، مدعی شد که اسرائیل باید خود را برای جنگی تمام عیار در سال جاری (میلادی) آماده کند و حتی احتمال دارد که مجبور شوند به‌طور مستقیم به لبنان یا ایران نیز تهاجم کنند.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» در این گزارش آمده است: «متلاطم‌ترین جبهه‌هایی که اسرائیل با آن مواجه است؛ سوریه، لبنان و نوار غزه است. در هر سه آنها، علی‌رغم وجود بازدارندگی، پتانسیل بالایی برای افزایش تنش‌ها به‌سمت درگیری وسیع و جنگ با بیش از یک جبهه به‌صورت همزمان وجود دارد».

اندیشکده امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه جدی‌ترین تهدید علیه اسرائیل در سال 2019، وقوع نبردی تمام‌عیار در جبهه شمالی است، ادعا می‌کند که در این جنگ حزب‌الله، سوریه و ایران شرکت خواهند داشت و تبعات آن تا جنوب اراضی اشغالی کشیده خواهد شد که نهایتا باعث شروع عملیات‌های حماس و گروه‌های مقاومت از نوار غزه نیز می‌شود.

در ادامه این گزارش، تهدیدات علیه رژیم صهیونیستی در سال جاری میلادی بر اساس وخامت و درجه رخ‌دادن آن رتبه‌بندی شده است (رتبه وخامت هر تهدید با فوریت آن رابطه‌ای معکوس دارد). لیست تهدیدات علیه این رژیم بر اساس رتبه وخامت آن بدین شرح است: «برنامه هسته‌ای ایران، حزب‌الله، فعالیت‌های ایران در مناطق شمالی و حماس در نوار غزه». از لحاظ فوریت تهدیدات اما وضعیت نوار غزه در صدر قرار دارد.

این اندیشکده امنیتی صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران مدعی است که دولت آمریکا به رهبری «دونالد ترامپ» در حال اتخاذ «سیاست سخت» علیه جمهوری اسلامی است و تغییر رفتار تهران در غرب آسیا را به مولفه مرکزی سیاست خارجی واشنگتن تبدیل کرده است. بر این اساس، آمریکا معتقد است که رفتار ایران در منطقه، منافع متحدان استراتژیک خود یعنی رژیم‌های اسرائیل و سعودی را به‌خطر می‌اندازد.

در بخش دیگری از این گزارش با تاکید بر اینکه ایالات متحده برخلاف تمام تهدیدات کلامی که دارد، هنوز آماده تقابل نظامی با ایران نیست، آمده است: «مهم است که درک کنیم آمریکا روی اقدامات خود علیه ایران، در سطح دیپلماتیک و اقتصادی تمرکز کرده و از آمادگی تقابل نظامی برخوردار نیست. این عدم آمادگی با تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان آمریکا از سوریه آشکارا مشخص شد».

اندیشکده امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به کابینه تل‌آویو توصیه می‌کند که برای رسیدن به تفاهم شفاف با آمریکا جهت به اشتراک‌گذاری اطلاعات و اقدامات بازدارنده علیه ایران، تلاش کند و اگر تهران زمانی از پایبندی به توافق هسته‌ای سال 2015 سر باز زد، نقشه‌راه دیپلماتیک و نظامی مشترکی برای مقابله با ایران داشته باشند.

این گزارش ضمن اشاره به لزوم تداوم حملات هوایی برای ممانعت از رسیدن تسلیحات پیشرفته به جنبش حزب‌الله در لبنان، می‌نویسد: «حمایت ایرانی‌ها از قدرت گرفتن حزب‌الله در لبنان چیز جدیدی نیست ولی کیفیت سلاح‌های ارسالی به آنها طی دو سال قبل نگران‌کننده است. ریشه اصلی نگرانی اسرائیل، پروژه تبدیل کردن موشک‌ها و راکت‌های (حزب‌الله) به نوع نقطه‌زن و دقیق، ارتقای توانمندی‌های پدافند هوایی حزب‌الله و ارائه موشک‌های دوربرد دریایی به این سازمان است».

این اندیشکده صهیونیستی با بیان اینکه تل‌آویو فعلا می‌تواند به رویکرد کنونی خود در حملات موشکی به مواضع مقاومت در سوریه با هدف ممانعت از تثبیت نظامی ایران در این کشور ادامه دهد، مدعی شد: «البته اسرائیل باید برای این احتمال آماده باشد که جنگ مستقیما به (داخل) لبنان یا ایران کشیده شود. فرایند بازسازی ارتش سوریه آغاز شده است... وقت آن رسیده که احتمالات عملیاتی دیگر نیز در نظر گرفته شود».

در بخش مربوط به حماس در این گزارش، تاکید شده که اسرائیل باید طرح عملیاتی برای وارد کردن ضربه سخت به شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی در غزه آماده کند: «در سه دور درگیری بین حماس و اسرائیل در یک دهه قبل، ضربه چندان مهلکی به شاخه نظامی حماس وارد نشده است و مهم است که آنها در صورت وقوع درگیری (جدید) بهای آن را بپردازند».

اندیشکده امنیت داخلی رژیم صهیونیستی احتمال وقوع درگیری نظامی بزرگ در جنوب در سال 2019 را «بسیار بالا» پیش‌بینی کرده و دلیل اصلی آن را بحران روبه‌وخیم‌تر شدن وضعیت انسانی در غزه عنوان می‌کند.

به نوشته جروزالم‌پست، «عاموس یادلین» رئیس این اندیشکده در جلسه ارائه این گزارش به «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی، با هشدار درباره احتمال وقوع تغییرات بزرگ در اتحادها در منطقه طی سال جاری، گفت با اینکه ایران هنوز هم تهدید اصلی علیه تل‌آویو است اما تنش‌های نوظهور دیگری در غرب آسیا وجود دارد.

یادلین که پیشتر ریاست رکن اطلاعاتی ارتش رژیم اسرائیل را نیز برعهده داشته، در گفت‌وگو با ریولین هشدار داد که احتمال خیزش فلسطینیان در کرانه باختری بعد از کنار رفتن «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان از صحنه سیاسی وجود دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  15. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. وحدت ملی با وعده صادق

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

آخرین عناوین