برجام سه ساله شد/ خروج آمریکا از توافق و تعلل بی پایان اروپایی‌ها/ احتمال ارائه یک پیشنهاد ضعیف به ایران وجود دارد

گروه سیاسی الف،   3971027180 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

اجرای برجام سه ساله شد، اما با وجود خروج آمریکا و بازگشت تحریم‌ها، کشورهای اروپایی تا کنون نتوانسته اند پیشنهادی را برای ارائه به ایران جهت برخورداری از منافع برجام ارائه دهند و هر روز که می گذرد چشم انداز ارائه یک بسته پیشنهادی کارآمد تیره و تار می شود.

برجام سه ساله شد/ خروج آمریکا از توافق و تعلل بی پایان اروپایی‌ها/ احتمال ارائه یک پیشنهاد ضعیف به ایران وجود دارد

به گزارش الف، با پیروزی حسن روحانی در سال 1392 سکان هدایت مذاکرات هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه سپرده شد. روحانی با شعار حفظ همزمان انرژی هسته ای و بهبود اوضاع اقتصادی  توانسته بود در انتخابات رقبای خود را شکست دهد.

در 13 مرداد 1392 حسن روحانی در مراسم تحلیف خود گفت:«در تعاملات بین‌المللی، دولت تلاش خواهد کرد تا با ایجاد اعتماد متقابلِ بهتر و بیشتر بین ایران و کشورهای منطقه و جهان، امنیت ملی و پیرامونی خود را گسترش دهد.»

از آن زمان به بعد مسیر پر پیچ و خم مذاکرات هسته ای شروع شد تا در نهایت به امضای برجام منجر شد. اولین دور مذاکرات در 5 مهر سال 1392 در نیویورک برگزار شد. نشست نیویورک، میان ایران و اعضای گروه 1+5 (شامل روسیه، چین، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان) صورت گرفت. این مذاکرات در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد که در برای نخستین بار نیز محمدجواد ظریف و جان کری به مدت نیم ساعت دیدار و گفت و گو کردند.

بعد از آن در 23 مهرماه، نشست دوم در ژنو سوئیس برگزار شد که ظریف طرح خود را با عنوان «پایانی بر یک بحران غیرضروری؛ آغازی برای افق‌های جدید» ارائه داد. کاترین اشتون در پایان نشست ژنو، مذاکرات هسته‌ای را واقعی توصیف کرد.

از آن روز به بعد مذاکرات متعددی در ژنو، وین، مسقط، لوزان و ... برگزار شد تا در نهایت توافق جامع هسته ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 در تیرماه 1394 بدست آمد. در 29 تیرماه نیز قطعنامه 2231 شورای امنیت صادر شد که به موجب آن همه قطعنامه های ضدایرانی لغو شد. بر این اساس قطعنامه های 1696، 1737، 1747، 1803، 1835، 1929 یکباره لغو شد.

 بر اساس برجام 26 دی ماه به عنوان روز اجرا شناخته می شد. در واقع روز اجرا روزی بود که آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام تعهدات ایران را به صورت کامل گزارش می داد. در این روز محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی در یک بیانیه مشترک، آغاز رسمی توافق هسته ای و رفع تحریم های ایران را اعلام کردند.

با وجود اجرایی شدن برجام و تائید چندین باره انجام تعهدات ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، اما تهران بارها از کارشکنی های صورت گرفته توسط آمریکا در انجام مبادلات و سرمایه گذاری کشورهای غربی گلایه کرد. البته بعد از توافق هسته ای، بسیاری از شرکت های اروپایی در حوزه انرژی و خودروسازی وارد ایران شدند و قراردادهایی نیز در زمینه خرید هواپیما منعقد شد اما مشخص بود بواسطه تهدیدات آمریکایی ها، شرکت های خارجی تمایل چندان برای ورود جدی به بازار ایران نداشتند و انجام مبادله با ایران را ریسک پذیر می دانستند.

در فروردین سال 1395 ، ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام، تا کنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است.

سیف که در آمریکا به سر می برد گفته بود ایران سه ماه بعد از اجرای شدن برجام، توان دست‌یابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط‌شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است. رئیس بانک مرکزی ایران اضافه کرد بانک‌های اروپایی کماکان نگران نقض قوانین آمریکا و مواجه شدن با جریمه‌های سنگین این کشور هستند.

رهبر انقلاب هم در 8 اردیبهشت 1395 در دیدار با کارگران فرمودند: علت آنکه بانک های بزرگ دنیا حاضر به همکاری با ایران نیستند، «ایران هراسی» است که امریکایی‌ها ایجاد کرده و ادامه می دهند. ایشان تاکید کردند: بارها گفته ام که نمی توان به امریکایی‌ها اعتماد کرد و اکنون علت این مسئله در حال روشن شدن است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه بر روی کاغذ می نویسند و می گویند «بانکها با ایران معامله کنند» اما در عمل، به گونه دیگری اقدام می شود تا «ایران هراسی» به‌وجود آید، افزودند: امریکایی‌ها می گویند ایران یک کشور حامی تروریسم است و ممکن است به علت حمایت از تروریسم، مورد تحریم قرار گیرد.

همچنین رهبری در در مراسم بیست‌ و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) در 14/3/1395 با اشاره به مذاکرات با 1+5 و حتی مذاکرات جداگانه با آمریکا در موضوع هسته‌ای فرمودند: با تلاش برادران فعال ما، مذاکرات به نقاط مشترکی رسید اما آمریکا تاکنون در «عمل به تعهدات خود»، بدقولی و بدعهدی کرده و دبّه درآورده است. ایشان افزودند: خیلی‌ها قبل از مذاکرات هسته‌ای نیز این رفتار آمریکا را می‌دانستند و پیش‌بینی می‌کردند اما برخی نمی‌دانستند که حالا باید بدانند.

رهبر انقلاب تاکید کردند: اگر بر فرض محال در هر زمینه‌ای ازجمله حقوق بشر، موشکی، تروریسم، لبنان، فلسطین و هر قضیه‌ی دیگری با آمریکا، بحث و مذاکره کنیم و از اصول و مواضع خود کوتاه هم بیاییم، او کوتاه نمی‌آید و بعد از لبخندها و تبسم‌ها و حرف‌ها، در عمل اهداف خود را دنبال می‌کند.

البته مذاکره کنندگان ایران هم نتوانسته بودند تمام شرط و شروط اعلامی را در زمان توافق برجام رعایت کنند و همین امر موجب شده بود که مصائب بسیاری در این راه بوجود آید. با این وجود با آغاز مراحل مقدماتی انتخابات در آمریکا مشخص شد بسیاری از نامزدها چندان گرایشی به حفظ برجام ندارند. شدیدترین موضع را در این باره دونالد ترامپ داشت. این نامزد جمهوریخواهان برجام را بدترین توافق تاریخ و فاجعه می دانست و گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات، کاخ سفید از آن خارج خواهد شد.

با پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون مشخص بود که سیاست خروج آمریکا از برجام تقویت شده است. این در صورتی بود که هیلاری کلینتون بیشتر در پی حفظ برجام ظاهری با عدم پایبندی به تعهدات واشنگتن و فشار به ایران بود.

دونالد ترامپ اگر چه در ابتدا دستور رفع تحریم های هسته ای مطابق برجام را امضا کرد اما اعلام کرد چنان چه توافق هسته ای تغییر نکند و برنامه موشکی ایران را نیز شامل نشود از دستور لغو تحریم ها خودداری خواهد کرد. در پی این اقدامات، عملاً در 18 اردیبهشت 1397 دونالد ترامپ فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن تحریم های تعلیق شده در یک دوره زمانی سه ماهه و 6 ماه برمی گشت.

بعد از سخنان ترامپ، حسن روحانی با اعلام ماندن ایران در توافق هسته ای از آمریکا به عنون موجود مزاحم یاد کرد که با خروج واشنگتن، کشورهای دیگر ضامن برخورداری ایران از مزایای توافق خواهند شد.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه اعلام کرد« برجام یک توافق چند جانبه است و نمی‌توان آن را به طور یک طرفه ترک یا ملغی کرد». در ادامه بیانیه تاکید شده بود« تا زمانی که ایران به تعهداتش در این توافق پایبند بماند، چنانچه تاکنون چنین کرده، اتحادیه اروپا هم به برجام متعهد خواهد ماند».

متعاقب خروج آمریکا، مذاکرات و رایزنی تهران و اتحادیه اروپا برای تضمین برخورداری ایران از منافع برجام کلید زده شد. رهبر انقلاب چند شرط برای انجام توافق جدید با اروپا بیان کردند از جمله اینکه آمریکا قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ را نقض کرده است؛ اروپا باید یک قطعنامه علیه نقض آمریکا صادر کند، اروپا باید متعهد شود که بحث موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را مطرح نخواهد کرد، اروپا باید با هر گونه تحریم جمهوری اسلامی مقابله کند، فروش کامل نفت ایران را تضمین کند، بانک‌های اروپایی باید تجارت با جمهوری اسلامی را تضمین کنند و ...

اما همزمان با رایزنی اروپا و ایران، دور اول تحریم های آمریکا علیه ایران اجرایی شد. در این مرحله مبادلات با دلار و ریال و خرید و فروش فلزات گرانبها ممنوع شد و صنایع خودروسازی ایران نیز هدف تحریم قرار گرفت. در آبان ماه نیز تحریم نفتی ایران دوباره برقرار شد.

اما با وجود بازگشت تحریم ها، کشورهای اروپایی تا کنون نتوانسته اند پیشنهادی را برای ارائه به ایران جهت برخورداری از منافع برجام ارائه دهند و هر روز که می گذرد چشم انداز ارائه یک بسته پیشنهادی کارآمد تیره و تار می شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۷۷۶۵۰۸:۴۴:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
علی برکت الله
ناشناس۷۲۷۸۶۷۱۰:۱۸:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
مسیر برجام از انجا منحرف شد که دیگر رفع تحریم هدف نبود ، بلکه خودِ برجام هدف شد...
ناشناس۷۲۷۸۸۵۱۰:۲۹:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
نظامی ها وظیفه خود رو انجام دادن و سوریه رو حفظ کردن...الان که دستگاه دیپلماسی باید شرایط حضور بخش خصوصی در بازسازی سوریه رو فراهم کنه ، کل دغدغه اش شده حفظ جنازه برجام برای مقاصد جناحی خودش.. خود وزیر حمل و نقل سوریه در مصاحبه با المیادین گفت که تعلل دولت ایران برای ما هم تعجب اوره..در حالی که ما به کشورهای عربِ پشیمان گفته ایم که دوستانِ شرایط سخت ، در اولویت اند.
ناشناس۷۲۷۹۰۷۱۰:۴۸:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
ضعف دولت در مقابل اروپایی ها تاسف بار است این از وضع بازار داخل که هیچ کنترلی نیست اینم از دیپلماسی شون
ناشناس۷۲۸۱۵۷۱۴:۲۰:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
برجام فقط یک هدف داشت: برچیدن برنامه هسته‌ای ایران و بس! همون سال اول کاملا به هدفش رسید، دیگه کسی براش تره هم خورد نمیکنه چه آمریکا، چه اروپا، و چه روسیه و چین، به غیر دولت روحانی که چسبیده به میت برجام و ولش نمیکنه!!
ناشناس۷۲۷۷۷۸۰۸:۵۷:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
بزک نمیر بهار میاد کمبوزه و خیار میاد داستان برجام و اروپا
ناشناس۷۲۷۷۹۰۰۹:۱۸:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
قراره تا 1400 مسامحه کنند هر دو طرف، بلکه ترامپ رای نیاره. آنوقت مجددا به ظاهر برجام بچسبند تا آخر الزمان.
ناشناس۷۲۸۰۰۹۱۲:۰۹:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
قرار بود اگر انها خارج شدند ما هم خارج شویم و به توان داخلی اتکا کنیم... پس چه شد؟ اینهم شعار بود؟
ناشناس۷۲۷۸۷۲۱۰:۱۹:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
برای برجامی های وطنی ، نحوه اجرای برجام هیچ اهمیتی ندارد ، فقط کاغذ برجام مهم است برای کاسبی در داخل..
حقیقت تلخ است۷۲۷۸۸۹۱۰:۳۸:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
وقتی کل اتحادیه اروپا هیچ کاری در برابر آمریکا ویا از ترس او نمیتواند بکند ...... این ناتوانی گویای یک حقیقت انکارناپذیر است : آمریکا کدخدای جهان است چه بپذیریم و چه نپذیریم.
ت۷۲۷۹۱۷۱۰:۵۸:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
جوونیمون تلف شد. چرا ما باید اینقدر بدبختی بکشیم
ناشناس۷۲۸۰۵۰۱۲:۴۳:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
آن سه ننگی که به پیشانی ایران زده اند / ترکمنچای و گلستان و سپس برجام است
ناشناس۷۲۸۰۶۳۱۲:۵۳:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
راحت ترین کار اینه که در جای گرم و نرم بشینیم و همش انتقاد کنیم و امر و نهی کنیم ، لطفا پاسخ بدید که بجز برجام چه راهی وجود داشت؟! واقعیت اینست که برجام فقط یه فرصت برای فرار بود که قدرش را ندانستید .
ناشناس۷۲۸۰۹۹۱۳:۲۲:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
"برجام فتح الفتوح بود ..."
ناشناس۷۲۸۱۷۶۱۴:۴۷:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
چرا واقعیت را از مردم پنهان می کنید و نمی گویید علت واقعی تاخیر اروپا چیست؟ چرا نمی گویید تا ایران مراودات مالی خود را شفاف نکند اروپا کانال مالی را باز نخواهد کرد و خیلی ها هم در ایران از این شفافیت مالی می ترسند و ...
ناشناس۷۲۸۲۵۳۱۶:۳۶:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
جایگزین برحام چه بود؟
امیر۷۲۸۲۷۷۱۷:۱۹:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
متنی پر از یاس و نا امیدی و نوشته های یک طرفه مه فقط از تند رو های مخالف دولت بر می اید. بارها در متن به صورت کاملا جهت دار به مشکلات اشاره شده که این نشانه تلاش نویسنده در سیاه نمایی است. برای شما متاسفم که آرزوی شکست ایران را دارید.
ناشناس۷۲۸۳۳۳۱۸:۲۹:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
اینهمه سکوت ایران در قبال اروپا چه معنایی دارد اگر سکوت لازم بود باید در برابر امریکا بود نه اروپا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین