بعیدی نژاد: اعمال فشار سیاسی کمکی به پرونده نازنین زاغری نمی ‌کند

گروه سیاسی الف،   3971027132

سفیر ایران در انگلیس در نشستی با حضور رسانه‌های این کشور تصریح کرد : اعمال فشار سیاسی کمکی به حل پرونده «نازنین زاغری» نمی‌کند و دستگاه قضایی ایران تسلیم فشار نمی شود.

به گزارش ایرنا، «حمید بعیدی نژاد» در این نشست متذکر شد که سیاسی کردن پرونده این متهم که به دلیل جرائم امنیتی در ایران محاکمه و به حبس محکوم ‌شده است، نه‌ تنها به حل آن کمک نمی‌کند بلکه روند آن را پیچیده‌تر می‌کند.

او به‌ طور مشخص، فضاسازی‌های تبلیغاتی «ریچارد رتکلیف» همسر زاغری در انگلیس را غیر سازنده خواند و تصریح کرد : مشورت‌های نادرست وی به همسرش در زندان، او را دچار استرس و پریشانی کرده است.

بعیدی نژاد در این نشست از سندی پرده برداشت که در آن پس از اعلام آمادگی ایران برای صدور ویزا به رتکلیف برای ملاقات با همسرش در تهران، وی در پاسخ به ‌طورعجیبی این سفر را به آینده موکول کرده است. این درحالی ‌که است که رتکلیف بارها در مصاحبه با رسانه‌های انگلیسی مدعی شده است که دولت ایران اجازه سفر به کشور و ملاقات با همسر و دختر را نمی‌دهد. زاغری مدیر پروژه شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» انگلیس است که فروردین‌ماه سال 1395 در تهران دستگیر شد.

سپاه ثارالله کرمان مدتی بعد در بیانیه‌ای درباره این دستگیری اعلام کرد: «طی اقدامات اطلاعاتی گسترده در فضای مجازی و حقیقی یکی از سر شبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که ماموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود، شناسایی و دستگیر شد.»

پرونده وی سپس موردبررسی قرار گرفت و وی در دادگاه انقلاب به 5 سال حبس محکوم شد.

بعیدی نژاد پس از پایان نشست با رسانه‌های انگلیسی، در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی گفت: در دوره‌های مختلف اتهاماتی از طرف مقام‌ها، رسانه‌ها و اشخاص در قبال خانم زاغری متوجه جمهوری اسلامی ایران می‌شود که نادرست است و خیلی از آن‌ها بر اساس ناآگاهی و بی‌اطلاعی از قوانین ایران است. بخشی از آن‌هم به دلیل جهت‌گیری‌ها و مقاصد سیاسی ابراز می‌شود.

وی اشاره کرد به‌ طور ویژه طی روزهای اخیر موضوع دسترسی خانم زاغری به امکانات درمانی بدون دلیل قانع‌کننده‌ای در محیط رسانه‌های انگلیس مطرح شد و همسر ایشان در چندین مصاحبه سعی کرد اتهامات نادرستی را وارد کند. لذا ما امروز اکثر رسانه‌های انگلیس را برای شرکت در نشستی در سفارت دعوت و تلاش کردیم تا به بخش‌هایی از مطالب نادرستی که نقل می‌شود پاسخ بدهیم.

بعیدی نژاد افزود : در این نشست عنوان شد که آیا جز قاضی کسی می‌تواند درباره بی‌گناه بودن مجرم قضاوت کند؟ قاضی پرونده بر اساس مدارک متقن و اختیاراتی که دارد جرم ایشان را احراز و حکم زندان صادر کرده است. لذا کسی حق ندارد درباره صلاحیت قاضی پرونده نظر بدهد. اینکه گفته می‌شود ایشان بی‌گناه است و یا مدارک کافی نبوده مطالب ساده اندیشانه و مغرضانه‌ای است.

وی ادامه داد که اینک پرسیده می‌ شود چطور خانم زاغری به اطلاعات طبقه ‌بندی ‌شده‌ای دسترسی داشته که بخواهد منافع امنیتی ایران را به خطر بیندازد. در این نشست توضیح داده شد که حکم جاسوسی و نقض مسائل امنیتی یک کشور دارای طیف وسیعی است. اگر فرد با عناصر خارجی ارتباط سازمان‌دهی شده داشته باشند و اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و مهمی را به سرویس‌های جاسوسی ارائه دهد با حکم اعدام مواجه می‌شود.

سفیر کشورمان افزود: حکمی که برای زاغری صادرشده به علت اینکه مربوط به مسائل جاسوسی و امنیتی است سنگین است. اما برای این اتهامات سنگین حکم 5 سال متناسب با اقدامات غیرقانونی صادرشده که ایشان مرتکب شده است. لذا اگر ایشان به آن اطلاعاتی که برخی رسانه‌ها ادعا می‌کنند دسترسی داشت قطعاً احکام سنگین‌تری متوجه او بود و نبایستی این‌طور قضاوت شود که چطور ایشان چنین دسترسی‌هایی داشته است.

بعیدی نژاد ادامه داد: برای رسانه‌ها همچنین توضیح داده شد که ازنظر حقوق ایران ایشان یک تبعه ایرانی محسوب می‌شود و ما به‌هیچ‌وجه نمی‌پذیریم که یک کشور خارجی بخواهد درباره یک تبعه ایرانی اظهارنظر کند.

وی تصریح کرد این‌ها دخالت صریح در امور داخلی ایران محسوب می‌شود و غیرقابل‌قبول است. اینکه ما موضوع ایشان را دنبال می‌کنیم فقط به خاطر اهداف انسان دوستانه است که روشن شود این فرد در ایران در چه شرایطی قرار دارد. اما به معنای این نیست که ما دخالتی را از طرف کشور خارجی بپذیریم و هر نوع دخالت در این زمینه کاملاً مردود است.

سفیر کشورمان با بیان اینکه زاغری تبعه ایرانی است خاطرنشان کرد که مقامات جمهوری اسلامی ایران تمام اقدامات را اتخاذ خواهند کرد تا وی به امکانات لازم درمانی دسترسی داشته باشد. او در همین پیوند اظهارات عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران را نیز موردتوجه قرارداد و افزود وی در مصاحبه‌ای 'به این امر تاکید کرد که نیاز زندانیان برای دسترسی به امکانات درمانی در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت'.

وی همچنین توضیح داد که زندان‌های ایران به کلینیک‌های درمانی مجهز است و چنانچه پزشک تشخص دهد که یک زندانی به امکانات تخصصی نیاز دارد، قطعاً با وقت مناسبی که برای او گرفته می‌شود مساعدت خواهد شد. بعیدی نژاد خاطرنشان کرد، ارائه تسهیلات درمانی به زندانیان بر اساس ملاحظات سیاسی صورت نمی‌گیرد که از برخی افراد سلب شود.

بعیدی نژاد درعین‌حال گفت : دستگاه قضایی ایران تسلیم فشارهای خارجی نخواهد شد که بخواهد امکانات ویژه‌ای را در اختیار برخی از افراد قرار دهد. همه زندانیان ازنظر ما یکسان هستند و رویه‌های یکسانی برای زندانیان پیگیری می‌شود. وی در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد که برخی تصور می‌کنند چون زاغری یک‌سوم دوره زندانش را گذرانده باید مشمول عفو قرار بگیرد.

سفیر کشورمان توضیح داد: هیچ عفوی به‌صورت خودکار انجام نمی‌شود و گذشت زمان عفو را مشخص نمی‌کند. علاوه بر گذشت زمان شروط دیگری نیز بایستی احراز شود و برای دادستان محرز شود که فرد از اقدامات خود متنبه شده و قصد ندارد که اقدامات مجرمانه‌اش را تکرار کند.

وی افزود : اگر مجموع این مسائل مقامات زندان را به این ارزیابی برساند، آن‌ها به مقامات عالی توصیه می‌کنند که برای ایشان عفو در نظر گرفته شود. بعیدی نژاد یادآور شد که رسانه‌های انگلیس اطلاعات کمی را دراین‌باره داشتند و این نشست فرصتی را ایجاد کرد تا ابهامات آن‌ها برطرف شود.

وی افزود در این نشست تاکید شد که پرونده این متهم، بایستی در فضایی آرام مراحل قانونی خود را طی کند.اما به دلیل توصیه‌های غلطی که به وی ارائه‌شده، او در یک فشار روانی قرارگرفته که کمکی به پرونده‌اش نمی‌کند. به گفته بعیدی نژاد چنانچه مقام‌های زندان تشخیص دهند که ایشان از شرایط عفو برخوردار است، مانند زندانیان دیگر مدنظر قرار داده می‌شود. اما اینکه تصور شود با از طریق اعمال فشارهای سیاسی و غوغا سالارهای رسانه‌ای ایشان مورد عفو قرار می‌گیرد با رویه‌های قانونی در ایران نسبتی ندارد.

وی یادآور شد ؛ فشارهای سیاسی پرونده این متهم را پیچیده‌تر کرده و کمکی به حل آن نخواهد کرد.

سفیر کشورمان به همسر نازنین زاغری نیز توصیه کرد که از سیاسی و رسانه‌ای کردن این پرونده پرهیز کند چراکه اقدامات او کمکی به حل آن نمی‌کند.

وی افزود: باید اجازه داد که مسیر قانونی طی شود و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هم تلاش خواهند کرد تا آنجا که ممکن است به افراد کمک کنند تا در فضای سالمی، رویه‌های قانونی اجرا شود.

سفیر کشورمان در خصوص احضارش از سوی وزیر خارجه انگلیس پاسخ داد و گفت: در این جلسه ایشان نگرانی‌هایی را در مورد امکانات و دسترسی‌هایی که خانم زاغری باید داشته باشد ابراز کرد. بنده با صراحت بیان کردم که طرح این‌گونه مسائل از طرف دولت انگلیس و وزارت امور خارجه مصداق دخالت در امور داخلی ایران محسوب می‌شود. ایشان (زاغری) یک تبعه ایرانی است و ما قطعاً به‌عنوان یک تبعه ایرانی به مسائل درمانی ایشان توجه داریم؛ لذا نمی‌پذیریم که دولت‌های خارجی مثل دولت انگلیس بخواهند در این موضوع دخالت کنند.

وی همچنین عنوان کرد: در فواصل مختلف به مقامات انگلیسی توضیح داده‌ایم که سالانه صدها هزار نفر ایرانی دو تابعیتی به ایران سفر می‌کنند. از میان آن‌ها تعدادی به علت خلافشان با اقدام مقام‌های امنیتی و با اقدامات قانونی روبرو می‌شوند و نباید آن را تعمیم دهیم که همه ایرانیان دو تابعیتی نگران شوند.

بعیدی نژاد تصریح کرد : سیاسی کردن موضوع افراد دو تابعیتی نه‌تنها کمکی به فرد نمی‌کند، بلکه ممکن است بر روی روابط ایران با کشورهای دیگر تاثیر منفی بگذارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین