وزیر راه و شهرسازی: اقشار بی‌مسکن ۸۰ درصد درآمد را صرف اجاره بها می‌کنند

گروه اقتصادی الف،   3971026114 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رشد تقاضا و عدم عرضه مسکن باعث می شود اقشار بی‌مسکن ۸۰ درصد درآمد خود را صرف اجاره بها کنند گفت:بحث قاطع مردم بحث مسکن است و سیاست‌های ما می‌تواند به تولید مسکن شتاب دهد.

وزیر راه و شهرسازی: اقشار بی‌مسکن ۸۰ درصد درآمد را صرف اجاره بها می‌کنند

به گزارش فارس، محمد اسلامی بعد از یک خانه تکانی اساسی در وزارت راه و شهرسازی و تغییر سه معاون مسکن و ساختمان،معماری و شهرسازی و بازآفرینی شهری ایران (بدون حضور رسانه ها) در مراسم تودیع و معارفه معاونان مسکن و ساختمان و شهرسازی و معماری با بیان اینکه رشد تقاضا و عدم عرضه یا کاهش عرضه در جامعه هدف، وضعیتی به وجود می‌آورد که اقشار فاقد مسکن بیش از ۸۰ درصد درآمد ماهانه خود را بابت اجاره‌بها پرداخت می‌کنند، گفت: این فقر و سختی که به خانواده‌های فاقد مسکن تحمیل می‌شود، آسیب‌های اجتماعی پیرامون خود دارد که باید در راستای بهبود این وضعیت حرکت شود.

وی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی به‌طور مستقیم و بی‌واسطه به زندگی فردی و اجتماعی مردم متصل است و تفکرات، ایده‌ها و سیاست‌گذاری مسئولان این وزارتخانه بدون درنگ بر زندگی مردم تاثیرگذار است.

وی مسئولیت در حوزه راه و شهرسازی را بنا بر دلایل مختلفی همچون تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی مردم، حساس و دارای اهمیت ویژه‌ای دانست و گفت: توسعه تقاضامحور، روند گسترش برنامه‌های توسعه‌ای‌ که اتفاق افتاده را شکل داده،‌اما این برنامه‌ریزی‌ها بر اساس مطالعات آمایش سرزمینی که استعداد‌های سرزمین، جمعیت، فرهنگ و استطاعت محیط را درنظر می‌گیرد، صورت نگرفته است و حتی اگر وجود داشته، با یکدیگر مرتبط و یکپارچه نبوده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما باید خود را مسئول و پاسخگو دانسته و قبل از اینکه به ساماندهی پرداخته شود، باید طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی سیاست‌های خود را اعلام کرده باشیم.

اسلامی با بیان اینکه «ما وارث گذشته‌ای هستیم که هر دو نظام‌ شهرسازی و ساختمان فاقد نظام کنترلی کارآمد و موثر است» تاکید کرد: باید به سمت تاثیرگذاری و ماندگار شدن با استقرار سیاست‌ها و طرح‌ها حرکت کرد. همچنین میراث گذشته‌ای که هزینه‌های فراوانی متاثر از نابسامانی‌ها را بر دوش مردم و حکومت تحمیل کرده، باید بر اساس آینده‌نگری و بررسی احتیاجات و الزامات دستیابی به توسعه متوازن و پایدار در طرح‌ریزی منطقه‌ای، سرزمینی، شهری و محلی تغییر داد.

وی با اشاره به طرح ویژه سواحل مکران گفت: تجربه مکران کار فوق‌العاده سختی بود و بی‌صبری زیادی مانند عسلویه وجود داشت، اما امروز در عسلویه علی‌رغم وجود کسب‌وکار، امکان سکونت و زندگی وجود ندارد و کارکنان آن منطقه به خاطر دوری از خانواده در رفت‌وآمد هستند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که یکپارچگی، توسعه متوازن و پایدار ملاک عمل قرار گیرد و بیش از این رفتار بیگانه با اکوسیستم و فرهنگ مردم در اقصی نقاط کشور نداشته باشیم. همچنین از تمامی قابلیت‌ها و استعدادها مانند ظرفیت دانشگاه، متخصصان، مردم، سازندگان و مشاوران حول یک محور و باور مشترک استفاده شود تا شاهد شکل‌گیری یک نوسازی تمدنی و شهری منتج به ارتقا کیفیت زندگی شهری باشیم.

*مسکن خواست قاطع مردم است

اسلامی با بیان اینکه امروز «بحث قاطع مردم بحث مسکن است» گفت: اگرچه دولت تولید کننده مسکن نیست اما سیاست‌های ما می‌تواند به تولید مسکن شتاب دهد، همچنین به‌موجب قانون باید سیاست‌گذاری و فراهم‌کردن زمین در بازار عرضه و تقاضای مسکن تعادل ایجاد کند. درعین حال برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد تکلیف قانونی وجود دارد، اما این مسئله نیازمند همکاری و تعامل سایر دستگاه‌ها و نهادها است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی آنچه رئیس‌جمهوری طی سال‌های گذشته مورد تاکید قرار داده و به دنبال تحقق آن است، فراهم شدن چرخه تولید مسکن و ایجاد شرایط فعالیت مردم توانمند، سازندگان و نقش‌آفرینیان در تولید مسکن به‌منظور رونق بازار ساخت‌وساز با تسهیل گری از سوی دولت است.

اسلامی در ادامه مبحث کنترل ساختمان را مهم دانست و گفت: باید از مصالح، سازندگان و نیروهای کار واجد شریط برای حصول اطمینان از استحکام، دوام و قوام ساختمان استفاده شود. همچنین از ضوابط و استاندارد‌های متناسب با اقلیم سرزمین ایران تبعیت شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر ایفای نقش کلیدی وزارت راه و شهرسازی در مبحث بازآفرینی شهری به‌عنوان دغدغه رئیس‌جمهوری اظهار داشت: امیدوارم با استقرار پژمان، خانم صادق مالواجرد و حسینی یک ترکیب فکری هم‌راستا و هم‌گرا در بحث بازآفرینی شهری و نوسازی شهرها با هدف ارتقا کیفیت زندگی مردم ایجاد و مهار حاشیه‌نشینی فراهم و ریل‌گذاری مناسبی برای آیندگان مهیا شود.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به فرزانه صادق مالواجرد به‌منظور انتخاب وی برای سمت معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: باید نشان دهید که بانوان شایسته مسئولیت‌های سنگین هستند و با اقتدار می‌توانند این مسئولیت‌ها را دنبال کنند.

وی افزود: مقید بودم در وزارت راه و شهرسازی یکی از سمت‌های عالی‌رتبه به بانوان فرهیخته واگذار شود و با توجه به ویژگی فعالیت و تجربه خانم صادق مالواجرد در شهرداری تهران، هیچ معاونتی بهتر از معاونت معماری و شهرسازی برای ایشان نیست.

اسلامی با بیان اینکه «امیدواریم با یک حرکت جهادی تحرک و تحولی در پیشبرد امور شهر، شهرسازی، مسکن و ساختمان فراهم کنیم» خاطرنشان کرد: همواره در شورایعالی معماری و شهرسازی به عنوان یک عضو معتقد بودم باید واقع‌بینی وجود داشته باشد و اینکه چگونه می‌توان به‌صورت واقعی بهبود کیفی شهری و طرح‌ها را دنبال کرد تا نشان دهیم که وزارت راه و شهرسازی فعلی و وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در طول تاریخ با افتخار به مردم خدمت کرده‌اند و نزد مردم از احترام ویژه‌ای برخوردار است.

وزیر راه و شهرسازی در احکامی جداگانه فرزانه صادق‌مالواجرد را به سمت معاون خود در حوزه معماری و شهرسازی، محمد پژمان را به سمت مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و مازیار حسینی را به سمت معاون خود در امور مسکن و ساختمان منصوب کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۵۳۴۳۱۳:۳۱:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
بحث قاطعبه مردم قطع رانتها.... از سفره اقتصاد هستش !!!
مازنی۷۲۵۴۷۹۱۴:۳۴:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
عزیز من تئوری پرداز و آمار گیر باندازه کافی داریم حتی اضافی هم داریم که صادر کنیم ، مجری کیه ؟
ناشناس۷۲۵۵۴۹۱۵:۱۱:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
احمدی نژاد داشت با مسکن مهر افراد را خانه دار می کرد که شما اصلاح طلبان با تخریب زیاد نگذاشتید که این کار به درستی به ثمر برسد..................
مجید۷۲۵۵۷۶۱۵:۲۴:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
جناب وزیر اگر میخواهید در کوتاه مدت کاری برای مردم انجام دهید، بر خانه های خالی مالیات سنگین ببندید. تنها در تهران بیش از سیصد هزار واحد خالی از سکنه وجود دارد. احتکاری مسکن بدترین احتکار است. جلوی احتکار مسکن را بگیرید.
ناشناس۷۲۵۵۸۰۱۵:۳۰:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
کمی از آن زمین ها ....را، کمی از آن بودجه ای که صرف .... می کنید، رو هم بگذارید و مسکن تولید کنید! اسمتان عوض می شود ولی ... تان چه این جناح چه آن جناح چه بی جناح، بین ... یا ... پایان ندارد!??
ایرانی۷۲۵۸۳۲۱۸:۳۹:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
من سازنده میشناسم کل واحدهایی که ساخته اصلا نمیفروشه جدیدا به یکی از فامیل هاش اونم به علت فامیلی یک واحد اونم به قیمت روز فروخت چنان منتی سرش گذاشت که نگو اگر مالیات سنگین بذارید دیگه خونه هارو احتکار نمیکنن یا میفروشن یا اجاره میدن که در هر دو صورت باعث کاهش اجاره بها در سطح تهران میشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین