اعتیاد اقتصاد ایران به بوی نفت و بازگشت دوباره رشد اقتصادی به زیر صفر/ رکود تورمی تشدید خواهد شد؟

گروه اقتصادی الف،   3971026112 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

لایحه بودجه برای ارائه در صحن مجلس، این روزها در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، اما با توجه به پیش‌بینی‌ها، آیا رکود تورمی در سال آینده عمیق‌تر خواهد شد؟ آیا لایحه بودجه براساس نیازها و شرایط اقتصادی سال ۹۸ تدوین شده است؟ آیا دولت برنامه‌ای دارد تا رشد اقتصادی منفی نشود؟ شواهد ...

اعتیاد اقتصاد ایران به بوی نفت و بازگشت دوباره رشد اقتصادی به زیر صفر/ رکود تورمی تشدید خواهد شد؟

رشد اقتصادی و رشد پایدار اشتغال‌زا؛ واژه‌های آشنایی که سال‌هاست در اقتصاد ایران مطرح و درباره آن حرف زده می‌شود. با این حال، دستیابی به رشد مثبت همراه با اشتغال موضوعی است که سال‌های متمادی اقتصاد ایران را به خود مشغول کرده است.

اقتصاد ایران از ناکارآمدی رنج می‌برد و به اعتقاد صاحبنظران برای کارآمد کردن آن باید اصلاح ساختاری در حوزه‌های بانکی، مالیاتی، تامین اجتماعی، ایجاد شفافیت و... رخ دهد و این موارد در کوتاه مدت نمی‌توان انجام داد. 

کارشناسان اقتصادی می‌گویند در کنار موارد بالا تحریم‌های اقتصادی، اقتصاد تک محصولی و نفتی، تصمیمات سلیقه‌ای، افت و خیز نرخ ارز، نامتعادل بودن موازنه واردات و صادرات و... باعث شده تا کشتی اقتصاد ایران نتواند از تلاطم خارج شود و همچنان در شرایط نامناسب قرار داشته باشد.

سال‌ها فروش نفت، دولت‌ها و خرج کردن منابع نفتی در اقتصاد بدون توجه به لزوم فاصله گرفتن اقتصاد ایران از تک محصولی و همچنین بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی، باعث شده تا تولید و فعالیت‌های اقتصادی در روند مناسبی قرار نگیرد. تولیدکنندگان مرتبا می‌گویند فشارهای اقتصادی ناشی از تغییرات ناگهانی نرخ ارز و تصمیمات خلق الساعه دولت‌ها باعث نابودی و به تعطیلی کشیده شدن بنگاه‌ها و در نتیجه ریزش نیروی کار شده است.

در سال‌های اخیر دولت تدبیر و امید از نرخ رشد مثبت اقتصادی ایران خبر داده و اعلام کرد که سالیانه دستکم بیش از ۶۰۰ هزار فرصت جدید شغلی ایجاد شده است. در عین حال، رشد تعداد بیکاران و جویندگان شغل نشان می‌دهد که یا رشد اقتصادی آنچنان که دولت می‌گوید اتفاق نیفتاده و یا منجر به ایجاد شغل نشده، یعنی رشد بی‌کیفیت و حاصل فروش نفت بوده است.

پیش از این برخی مقامات دولتی از جمله علی ربیعی؛ وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توجیه اینکه چگونه رشد اقتصادی اتفاق افتاده، اما اشتغالی رخ نداده و تعداد بیکاران افزایش یافته است؟ گفته بود که ما با پدیده رشد اقتصادی بدون شغل مواجه‌ایم، یعنی با نوعی از رشد اقتصادی مواجه‌ایم که منجر به ایجاد اشتغال نمی‌شود!

طبق استانداردهای بین المللی، ‌هر یک درصد رشد اقتصادی باید ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار شغل نیز به همراه داشته باشد. به بیان ساده‌تر، اگر رشد اقتصادی ایران در سال به طور متوسط ۲ تا ۳ درصد باشد، نتیجه آن باید دستکم ایجاد ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار فرصت جدید شغلی باشد؛ یعنی خروجی رشد اقتصادی واقعی، خود را در بازار کار کشور نمایان می‌کند.

بانک جهانی در گزارش نیم سال اول چشم انداز اقتصاد جهانی اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۳.۶ درصد کاهش خواهد یافت. این پیش بینی در حالی است که اقتصاد ایران در طول دو سه سال اخیر در روند رشد مثبتی قرار گرفته بود، اما پیش بینی کاهش دوباره نرخ رشد اقتصادی، به معنای وارد شدن فشار بیشتر بر بخش تولید، خسارت نوسانات اخیر ارزی و همچنین تشدید فشارهای آمریکا بر اقتصاد ایران و در نتیجه تشدید بیکاری در بازار کار خواهد بود.

با این حال، سید کمال سیدعلی؛ معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نرخ ارز به عنوان عاملی که می‌تواند قیمت تمام‌ شده کالا و خدمات را کاهش یا افزایش دهد، معتقد است: با رونق تولید، نرخ رشد اقتصادی می‌تواند در ادامه سال بهبود یابد.

وی درباره تاثیر ثبات نرخ ارز در رشد اقتصادی گفت:‌ هیجان‌های بازار ارزی کاهش یافته و تاثیر سفته‌بازی بر روی نرخ ارز کمتر شده است؛ همچنین شرایط تحریمی از گذشته بدتر نیست به این دلیل که مجامع بین‌المللی حمایتی از تشدید تحریم‌ها علیه ایران انجام نداده‌اند و این احتمال که نرخ رشد اقتصادی کشور در ادامه سال روند مطلوب‌تری داشته باشد، قوت گرفته است.

اما پس از پیش بینی اخیر بانک جهانی از نرخ رشد اقتصادی ایران در سال آینده، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در تحلیلی از لایحه بودجه سال ۹۸ و شرایط سال جاری، سناریوهایی را در زمینه عملکرد اقتصاد ارائه کرد و طی آن عنوان شد که نرخ رشد اقتصادی در سال آینده بین منفی ۴.۵ تا منفی ۵.۵ درصد است.

بنابراین پیش‌بینی مرکز پژوهش های مجلس درباره نرخ رشد اقتصادی ایران در سال آینده، حتی از بانک جهانی نیز بدتر است و این احتمال که نرخ رشد اقتصادی منفی تا ۵.۵ درصد نیز با افت مواجه شود، وجود دارد، در عین حال باید امیدوار بود که نیم میلیون شغل از اقتصاد ایران حذف نشود* چون در شرایط فعلی بیکاری بیش از ۳ میلیون نفر، بیکاری دوباره ۵۰۰ هزار شاغل می‌تواند مسائل و بحران‌های فراوانی را در اقتصاد ایران ایجاد کند.

مرکز پژوهش های مجلس در تحلیل اخیر خود، نقش نفت را در اقتصاد ایران و افت و خیز رشد اقتصادی محوری توصیف کرد و عنوان شد که با در نظر گرفتن سناریوها و عملکرد مورد انتظار بخش‌های اقتصادی، پیش بینی می‌شود در سال ۱۳۹۷ رشد اقتصادی ایران در سناریوی اول منفی ۲.۶ و در سناریوی دوم منفی ۵.۵ درصد باشد. این میزان برای رشد بدون نفت به ترتیب ۰.۵ (نیم) درصد و منفی یک درصد برآورد می‌شود.

همچنین با در نظر گرفتن عواملی همچون وضعیت صادرات نفت، بودجه دولت (و در نتیجه تاثیر آن بر بخش ساختمان و خدمات عمومی در طرف عرضه اقتصاد) و واردات و صادرات (و تاثیر آن بر بخش‌های صنعت و بازرگانی) رشد سال ۱۳۹۸ بین منفی ۵.۵ تا منفی ۴.۵ درصد پیش بینی می‌شود.

مرکز آمار ایران نیز به عنوان مرجع رسمی اعلام و انتشار آمارهای مربوط به رشد اقتصادی، نرخ رشد اقتصادی ۶ ماهه نخست سال جاری اقتصاد ایران را با نفت ۰.۴ درصد و بدون نفت ۰.۳ درصد اعلام کرد؛ همچنین این مرکز، نرخ رشد گروه کشاورزی را ۲,۵-، گروه صنعت ۱.۲ - و گروه خدمات را نیز ۲.۳ درصد نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل ارزیابی کرد. رشد منفی بخش صنعت در کنار بخش کشاورزی، حاکی از بحرانی‌تر شدن شرایط تولید و بنگاه‌های فعال در این بخش‌ها است.

علاوه بر پیش‌بینی‌های مربوط به بانک جهانی، مرکز آمار ایران و مرکز پژوهش‌های مجلس، صندوق بین المللی پول نیز در تازه ترین گزارش خود تحت عنوان چشم انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و آسیای میانه در سال ۲۰۱۸ میلادی پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری میلادی منفی ۱.۵ درصد خواهد بود و این رقم برای سال آینده میلادی منفی ۳.۶ درصد است؛ همچین صندوق بین المللی پول تورم قیمت مصرف کننده ایران را در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۹.۶ درصد و این رقم برای سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۴.۱ درصد خودهد بود.

براساس این گزارش، پس از ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس این لایحه این روزها در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و پس از آن برای تصویب به صحن علنی مجلس می‌رود، اما با توجه به پیش‌بینی‌ها، آیا رکود تورمی در سال آینده عمیق‌تر خواهد شد؟ آیا لایحه بودجه‌ای که برای سال آینده تدوین شده، می‌تواند این برای مقابل با چالش‌ها باشد؟ آیا دولت برنامه‌ای دارد تا رشد اقتصادی منفی و اقتصاد ایران کوچک نشود؟؛ شواهد اینگونه نیست و باید منتظر تصمیم مجلس و دولت مردان امید و تدبیر بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۵۲۹۱۱۳:۱۲:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
جالبش این است که می گویند این اقدامات امریکا جنگ روانی است و تاثیری ندارد. اگر تاثیر داشت می خواست چکار کند؟!
ناشناس۷۲۵۵۲۸۱۴:۵۸:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریمها مربوط نیست .
ناشناس۷۲۵۸۶۸۱۹:۰۷:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
شما خسته نشدی ...
ناشناس۷۲۵۳۰۹۱۳:۲۰:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
مقصر اوضاع نابسامان اقتصادی فعلی آنهایی هستن که به روحانی رای دادند.
ناشناس۷۲۵۴۵۴۱۴:۲۱:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
مثلا شماها بودید کشور تحریم نمیشد ؟؟
ناشناس۷۲۶۱۳۶۲۳:۲۹:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
یعنی بالخره فهمیدید که روحانی کاری نکرده و پنج سالی سره کاری
ناشناس۷۲۵۵۱۷۱۴:۵۱:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
آره داداش ... نه اینکه آخه سایر گزینه ها از نوابغ اقتصادی دنیا بودن و جهان بینی خاصی داشتن! الان روحانی رای آورده عرصه بر نوابغ سخت شده لابد؟؟؟
ناشناس۷۲۶۲۱۲۰۰:۲۶:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
دکتر قالیباف بهترین گزینه بود و اگر رئیس جمهور شده بود مشکلات امروز وجود نداشت .
ناشناس۷۲۵۵۶۸۱۵:۲۱:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
شما دوران محمود را فراموش نکن دوست عزیز تمام این شرایط رقت انگیز اسفبار امکان نداشته 5 ساله بوجود بیاد
ناشناس۷۲۵۳۲۷۱۳:۲۸:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
اقتصاد ایران نفتی چون هیچ تکنولوژی برای تولید نداره ! پراید پژو 30 سال پیش رو تولید میکنه
ناشناس۷۲۵۳۳۶۱۳:۲۹:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
با این بودجه ، شاهد فلاکت اقتصادی خواهیم بود !!!!
ناشناس۷۲۵۳۴۱۱۳:۳۱:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
مردم باید پراید پژو با تکنولوژی 20 سال پیش بخرن اسمش هم شده تولید ملی !!!
ناشناس۷۲۵۳۴۵۱۳:۳۲:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
رسیدن به تکنولوژی روز دنیا برای تولید و صادارت به صورت ....داخلی حداقل 1000 سال زمان نیاز دارد . تکنولوژی هر محصولی در کشور خاصی با زحمت تولید شده...
ناشناس۷۲۵۳۶۴۱۳:۴۳:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
تا وقتی تکنولوژی روز دنیا رو برای تولید نداشته باشم اقتصاد ما به جای نخواهید رسید . همش شعار
رضامیرزایی۷۲۵۳۸۲۱۳:۵۳:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
اقتصاد ضعیف را به گردن نعمت وثروت نفت نینداز .ارزش نفت را از کشورهای واردکننده وصادرکننده بپرس.
ناشناس۷۲۵۴۴۴۱۴:۱۴:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
همه کشورهای عربی با نفت به توسعه و شکوفایی رسیدند.
ناشناس۷۲۵۵۳۱۱۴:۵۹:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
با این همه جاذبه های توریستی چرا به دنبال صنعت توریسم نمی رویم ؟؟ اصلاح روابط بین المللی با کل دنیا تغییرات فرهنگی زیرساختهای اقامتی و ارتباطی تقریبا هیچ چیز برای گسترش صنعت توریسم نداریم ولی از جایی باید شروع کرد پس ما این .. سالها چکار می کردیم ؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۷۲۵۷۹۶۱۸:۱۲:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
توریسم زیرساخت میخواد و امکانات + آزادی های فردی ، و... هر وقت این شرایط فراهم شد توریست جذب میشه
ناشناس۷۲۵۶۵۵۱۶:۱۴:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
اینهمه اختلاس در کشور ما خدا به همسایه های ما رحم کند که رشد اقتصادی اونها پایین نیاد
ناشناس۷۲۵۶۸۷۱۶:۳۱:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
ظاهرا همه مقصر هستند بجز تصمیم گیران و مسئولین ....
ناشناس۷۲۵۷۸۴۱۷:۵۹:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
ظاهرا مردم مقصر هستند که در انتخابات شرکت کردن و این مسئولین را انتخاب کردند !!!!!!!!!
ناشناس۷۲۵۸۰۰۱۸:۱۷:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
ایران یک راه برای نجات داره و اون اینه که سرند لیاقت رو درست اجرا کنند یعنی آدم تحصیل کرده توانا (نه فقط مدرک) در بالا قرار بگیر دیگران به ترتیب توانایی واقعی پایینتر....
ناشناس۷۲۵۸۸۵۱۹:۱۹:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
الان هم اونهایی که اون بالا هستند فکر می کنند از همه با سواد تر و لایق تر و مهم تر ... هستند که تایید صلاحیت شده اند ! معیاری برای لیاقت و توانمندی هست ؟؟ چه کسی تعیین می کنه اون معیارها چیه و اون سرند که شما می فرمایی دست کی باشه خوبه ؟؟
رضا۷۲۵۸۹۶۱۹:۴۸:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
روزی که یک بشکه نفت نتوانیم بفروشیم در ابتدای مسیر توسعه قرار می گیریم دیگر دولت نقدینگی را افزایش نخواهد داد چون افزایش حقوقی در کار نخواهد بود و کسی در ۵۰ سالگی بازنشست نخواهد شد .نمی توانند شرکت های ورشکسته دولتی را با تزریق پول از بیت المال سرپا نگه دارند پس یا ورشکست می شوند یا اصلاح ،نمی توانند سالی ۹۰۰ هزار میلیارد تومان ثروت ملی را در قالب یارانه دادن تباه کنند و نمی توانند سود بانکی بیشتر از ۲ درصد بدهند همه جیز هم خصوصی می شود و این می شود اصلاح مملکت
ناشناس۷۲۶۱۴۳۲۳:۳۵:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
همان اعتیادبه نفت بهتره چون دولتی میاند تولید را درست کنند یک چاه هم مثل مالیات .بیمه و... می کند
ناشناس۷۲۶۲۱۷۰۰:۳۰:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
باید جوانان سر کار بیایند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین