اردوغان: ترکیه برای مبارزه با تروریست‌ها نیاز به اجازه کسی ندارد

گروه جهان الف،   3971026088

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به اهمیت همکاری‌ها با روسیه و ایران برای حل مشکلات در سوریه، ادعای آمریکا درباره برخورد آنکارا با کُردهای سوری را تکذیب کرده و در عین حال بر مبارزه قاطع ترکیه با گروه‌های تروریستی در سوریه تاکید کرد.

به گزارش تسنیم، "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه مقاله‌ای اختصاصی درباره عواقب خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه برای روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو نوشته است.

اردوغان در این مقاله یادآور شده است، جنگ داخلی در سوریه که در سال 2011 آغاز شده و جان بیش از صدهزار نفر را گرفته، با توجه به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نظامیان از این کشور، وارد مرحله جدیدی می شود. در ماه دسامبر گذشته، من در جریان مذاکراتی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به وی گفتم که ترکیه در مرحله جدید حل و فصل مشکلات در سوریه، قاطعانه اقدامات ضروری را برای برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه انجام می دهد. به همین دلیل ما می‌خواهیم که به همکاری های نزدیک خود با روسیه و ایران در چارچوب مذاکرات آستانه ادامه دهیم.

به عقیده وی، خروج آمریکا از سوریه، اقدامی کاملا درست است، برای اینکه بحران سوریه تنها توسط کشورهایی قابل حل و فصل است که اوضاع در این کشور به طور مستقیم به نفع یا به ضرر آنها تمام می شود. در این راستا ترکیه در حفظ تمامیت ارضی این همسایه خود تاکید داشته و تلاش میکند تا منافع نمایندگان سیاسی همه اقشار جامعه سوریه تامین شده و مردم سوریه که در نتیجه اقدامات تروریستی به سایر کشورها پناه برده بودند، به کشورشان بازگردند. برای دسترسی به این اهداف، ترکیه و روسیه باید به همکاری های خود و هماهنگی اقداماتشان ادامه دهند و توافقات صورت گرفته بین دو کشور درباره حل و فصل اوضاع در استان ادلب در سال گذشته نمونه بارز مثبت بودن همکاری های ما و نقش قابل توجه آن برای دفاع از کشورهای خود و ملت سوریه است.

اردوغان در ادامه نوشته است، از سوی دیگر هفته‌های اخیر ما شاهد آن هستیم که  ساختارهای جدیدی در ایالات متحده به وجود آمده که تلاش می کنند تا مانع از اجرای تصمیم خروج نظامیان آمریکایی از سوریه شوند. ما شاهد هستیم که با این هدف اظهاراتی از سوی مقامات دولت ترامپ در مخالفت با این مسئله شنیده می‌شود. اظهاراتی مانند اینکه «در صورت خروج آمریکا، ترکیه ‌کُردها را نابود می‌کند» یا «متحدان کُرد خود را رها کرده ایم».  قبل از هر چیز من می خواهم این مسئله را مورد توجه قرار دهم که دولت ترکیه هیچ مشکلی با کردهای سوریه یا با گروه کُرد که در کشور همسایه زندگی می کنند، ندارد. این ادعا که در آمریکا منتشر شده، کاملا بی‌پایه و اساس است. از سوی دیگر ما همیشه و به طور علنی گفته ایم و باز هم می گوییم که اجازه نخواهیم داد که هیچ عاملی امنیت ملی ما و همچنین تمامیت ارضی سوریه را در معرض خطر قرار دهد.

طی سالهای گذشته آمریکا از گروه‌های مسلح مختلف حمایت کرده و به آموزش «نیروهای متحد دموکراتیک» سوریه پرداخته است که از جمله گروه‌های مسلحی هستند که با دولت سوریه مبارزه کرده و شاخه سوریه «حزب کارگر کردستان» که در ترکیه یک سازمان تروریستی شناخته شده هم جزو آنها هستند. این اقدام آمریکا اشتباهی راهبردی و اخلاقی بود که به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش اتخاذ شده، ولی این اشتباه آمریکا دلیلی برای آن شده که بخشی زیادی از مردم سوریه که مدتها تحت کنترل داعش بودند، بعد از نابودی آنها تحت کنترل دیگر سازمان‌های تروریستی درآیند. به بیان دیگر، «آمریکا بره را به دست گرگ سپرده است».

امروزه گروه‌هایی که زیر پوشش نیروهای دموکراتیک سوریه قرار داده‌اند، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. قبل از هر چیز باید تاکید کنم که شاخه سوریه حزب کارگر کردستان، اصلا بخشی از مبارزه با تروریسم نبوده، بلکه برعکس، با متقاعد کردن برخی مقامات رسمی آمریکایی تلاش کردند تا به بهانه مبارزه با داعش، دولت مستقلی را در شمال سوریه به وجود آورند.  این مسئله باعث شد که ما عملیات نظامی «شاخه زیتون» را آغاز کردیم و این گروه تروریستی را از منطقه عفرین خارج ساختیم. در آینده نزدیک هم ما با کمک دوستان و متحدان خود، اقدامات لازم برای حفظ تمامیت ارضی سوریه را اتخاذ خواهیم کرد.

امروزه برخی گروه‌ها در آمریکا این حقیقت را نادیده می‌گیرند که این گروه‌های مسلح نمایندگان ملت کرد سوریه نیستند، بلکه دقیقا برخلاف منافع آنها عمل می کنند. این یک واقعیت است که ده‌ها هزار شهروند کُرد سوری به خاطر اعمال فشارهای این گروه‌ها سالهای زیادی به ترکیه پناهنده شده اند و این مسئله ثابت کننده ماهیت اصلی این گروه است. به همین دلیل اتهاماتی که طی این چند هفته اخیر در آمریکا منتشر شده، هیچ کدام با واقعیت مطابقت ندارد. علاوه بر این، آنکارا از هیچ کسی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی که بیش از 30 سال است علیه مردم ما اقدامات تروریستی انجام می دهند اجازه نمی‌گیرد. ما این حق را برای خود قائل هستیم هر زمانی که شرایط مقتضی باشد، این توریست ها که امنیت کشور ما و سوریه را به خطر انداختند، تحت تعقیب قرار دهیم.

و بالاخره ما نمی خواهیم که ارزش موفقیت‌هایی که ما به همراه روسیه و ایران در چارچوب مذاکرات آستانه به دست آورده ایم و پیشرفت قابل توجهی در حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه حاصل شده را کاهش دهیم. ما باید به همراه یکدیگر روی بازسازی سوریه و تامین امنیت و ثبات در این کشور کار کنیم. این تنها روش برای پایان دادن به کار تروریست‌ها و ممانعت از تقویت دوباره سازمان‌های تروریستی از جمله داعش است و بدین طریق سوریه از دخالت خارجی رها خواهد شد.

اردوغان تاکید کرد که ترکیه مواضع کاملا شفافی در قبال سوریه دارد. هرگونه بی‌ثباتی در مرزهای جنوبی کشور را با همکاری و اقدامات مشترک با دوستان و متحدان خود، از بین می‌بریم. در چنین شرایطی ما باید مبارزه قاطعی با گروه‌های تروریستی مانند داعش و شاخه سوریه حزب کارگر کردستان داشته باشیم. مشکلاتی که در منطقه ما وجود دارد، باید تنها توسط خود ملت‌ها حل و فصل شوند. زمان آن گذشته است که تیترهای روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این سیاست را تعیین کنند.

از آغاز جنگ داخلی در سوریه، ترکیه تنها کشوری بوده که به خوبی از عهده حل و فصل بحران انسانی و بی ثباتی در منطقه برآمده است. ما تنها کشوری بودیم که به وعده های خود پایبند بودیم. از آغاز این بحران، ترکیه کمک‌های انسانی زیادی به مردم سوریه کرده و تاکید کرده که این بحران تنها راه حل سیاسی دارد. در این رابطه ما حاضر هستیم با دوستان و متحدان خود همکاری لازم را انجام دهیم و این همکاری‌ها به مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین