آیا به سوی جهانی بدون اپلیکیشن در حرکتیم/ هوش مصنوعی وارد می‌شود

گزارش بازرگانی،   3971026062

دوران، دوران پادشاهی گوشی‌های هوشمند است و مردم وقت زیادی را در طول روز صرف کار با این دستگاه‌ها می‌کنند. شاید فکر کنید که استفاده از اپلیکیشن‌ها ‌یکی از علت‌های این محبوبیت است و روز به ‌روز استفاده از آن‌ها در حال گسترش است؛ اما این موضوع درست نیست (حداقل بخش دوم ماجرا). در سال 2016، در مطالعات ComScore مشخص شد که بیش از پنجاه درصد کاربران گوشی‌های هوشمند در ایالات متحده‌ آمریکا در طول ماه هیچ برنامه‌ای نصب نمی‌کنند. فرقی نمی‌کند که این به خاطر عدم احساس نیاز است یا کمبود فضای ذخیره‌سازی؛ مسئله اینجاست که کاربران کمتر از حدی که تصور می‌شود به اپلیکیشن‌ها‌ دل بسته‌اند. به طور متوسط مردم فقط با حدود سه اپلیکیشن به طور جدی کار می‌کنند.

 

 

اپ‌هایی که دست‌وپا گیر هستند

این بدان معنی نیست که توسعه اپلیکیشن پیشرفت نمی‌کند. براساس اطلاعات مندرج در Statista، نرخ رشد برنامه‌های اندروید در ژوئن 2017 بیش از 1300 برنامه‌ی جدید در طول روز بود! بااین‌حال ComScore می‌گوید حذف (Uninstall) برنامه‌ها ‌نیز گسترش یافته است.

چرا این مسئله اهمیت دارد؟ یکی از دلایل‌اش این است که برنامه‌ها ‌ایستا و ثابت هستند؛ آنها اغلب برای یک منظور خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند و تنها زمانی ارتقا داده می‌شوند که بازیگران پشت صحنه تصمیم بگیرند یک آپدیت برای برنامه عرضه کنند.

با فراوانی برنامه‌های موجود، دانلود و انتخاب گزینه‌ها سخت‌تر می‌شود همچنین تنظیم و مدیریت برنامه‌ها‌ وقت‌گیر است. در تحقیقات IDC مشخص شد که دانش‌ورزان یا knowledge workers، به طور میانگین حدود 30 درصد از اوقات کاری روزانه‌شان را صرف جستجوی برنامه‌های مختلف برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود می‌کنند. همچنین وجود دستیاران دیجیتالی، نیاز به اپلیکیشن‌ها را در گوشی‌ها کاهش می‌دهد. مثلا تنها با یک دستور، پیتزا سفارش می‌دهید، هزینه‌اش را می‌پردازید و زمان تحویل آن را مشخص می‌کنید؛ روندی که شاید سه یا چهار برنامه را درگیر می‌کرد، حالا بدون نگاه کردن به صفحه نمایش قابل تحقق است. 

 

 

هوش مصنوعی علیه اپ‌ها

به این فکر کنید که یک دستیار با هوش مصنوعی چه‌ها ‌که نمی‌تواند بکند. شما را از اخبار مطلع کند (با اپلیکیشن‌های خبری خداحافظی کنید)، پیام‌های متنی را مستقیما ارسال کند (برنامه‌هایی مثل وی‌چت، واتس‌اپ و مسنجر فیسبوک بلااستفاده می‌شوند) و حتی تصاویر را ادیت کند و ویدئوهای‌تان را بهبود ببخشد! وقتی با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان تنظیمات گرافیکی مناظر ‌را به صورت فوری دستکاری کرد و آن‌ها را برای ارسال در شبکه‌های اجتماعی مهیا کرد، دیگر نیازی به VSCOcam نیست (مانند Master AI در سری Huawei Mate 20). اگر جزء آن دسته‌ای هستید که به تصاویر طبیعی علاقه دارند، نگران نباشید. Master AI  را می‌توان با یک دکمه روی صفحه خاموش کرد، یا به طور کل از روی تنظیمات منو غیرفعال کرد.

هوش مصنوعی در دوربین‌ها حتی قابلیت‌های بیشتری می‌تواند داشته باشد که جایگزین عملکرد برنامه‌های رایج این حوزه می‌شود؛ مثلا با استفاده از فناوری مبتکرانه‌ای مانند HiVision هوآوی، کاربران می‌توانند متن را مستقیم با استفاده از لنزشان ترجمه کنند؛ در اینجا هم نیاز به یک اپلیکیشن اضافه برای ترجمه از بین می‌رود. حالا قابل تصور است که تنها با دیدن غذا، بتوان تعیین کرد که آن وعده غذایی چقدر کالری دارد.

HiTouch  در حال حاضر برای تولید لینک‌های مستقیم برای محصولاتش به نصب اپلیکیشن آمازون احتیاج دارد، اما به زودی نرم‌افزار هوش مصنوعی قادر خواهد بود تا کاربران را بدون مطلقا هیچ کمکی از سوی برنامه‌های جانبی، به خرده‌فروشان آنلاین هدایت کند.

در انتظار نسل پنجم تکنولوژی

علاوه بر این، بازار اپلیکیشن‌های گوشی‌ها بخش‌بندی شده است. به عبارت دیگر کسب‌وکارها به ساختارهایی مجزا برای دستگاه‌های اپل و اندروید احتیاج دارند. این تلاش جداگانه برای توسعه‌دهنده، ناکارآمدتر و پرهزینه‌تر است. در سال 2017، گاردنر گزارش داد که 52 درصد از مدیران مشاغلی که با آنها گفتگو شده بود، ادعا کردند موسسات‌شان شروع به استفاده از botها، chatbotها، یا دستیاران مجازی در مقابله با اپلیکیشن‌های استاندارد موبایل کرده بودند.

به نظر می‌رسد مشاغل با شیب تندی پیش به سوی این دسته از فناوری‌ها ‌می‌روند تا سیستم‌های‌شان را امروزی‌تر کنند. ما همواره از توسعه و رشد فناوری نسل پنجم می‌شنویم و حالا نزدیک‌تر از همیشه به وقوع آن هستیم. بسیاری پیش‌بینی می‌کنند با پیشرفت نسل پنجم، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بیش از پیش شکوفا خواهد شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین