سروش: سهم سایپا از فروش هر پراید ۲۰۰۰ دلار است/ پراید تولیدی امروز با پراید قبلی متفاوت است

گروه اقتصادی الف،   3971026034 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه متاسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری منجر به زیاندهی شرکت شده و فرصت سرمایه‌گذاری برای توسعه محصول و ارتقای کیفیت را به شدت محدود کرده است، گفت: پراید تولیدی امروز اگرچه از لحاظ ظاهری شبیه به پراید اولیه است ولی از لحاظ مشخصات فنی، موتوری و امکانات با پراید قبلی متفاوت است.

سروش: سهم سایپا از فروش هر پراید ۲۰۰۰ دلار است/ پراید تولیدی امروز با پراید قبلی متفاوت است

محمدرضا سروش در گفت‌وگوی چالشی با ایسنا ابتدا به بیان کلیاتی از صنعت خودرو پرداخت و گفت: صنعت خودروسازی کشور علی‌رغم تمام­ محدودیت­ها توانسته سالانه  ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو تولید کند که نشان‌دهنده پتانسیل صنعتی بالای کشور در این صنعت، توان بالای قطعه­‌سازی و مدیریت­ زنجیره تامین است که در طول زمان برای کشور ایجاد شده است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: در حال حاضر صنعت خودرو ظرفیت تولید حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو را دارد. توانایی تولید قطعات و مونتاژ خودرو نشان از دانش و ظرفیت صنعتی بالای کشور است که البته ضعف به‌روز نبودن محصولات نیز وجود دارد.

سروش با بیان اینکه رشد صنعت خودرو مدیون تصویب قانون خودرو در سال­ ۱۳۷۲ است و توسعه صنعت خودرو عمدتا در زمانی که مالکیت متعلق به دولت بود پایه­‌گذاری شده است، گفت: از زمانیکه مالکیت به بخش غیردولتی واگذار و توسعه صنعت فراموش شد و مدیران آن بیشتر به فکر توزیع سود سهام بوده‌اند.

وی شرط موفقیت پایدار در صنعت را سرمایه­‌گذاری برای توسعه دانست و گفت: اگر در شرکتی توسعه صورت نگیرد، سود پایداری حاصل نخواهد شد. قرار بود واگذاری شرکتها ذیل اصل ۴۴ سبب شکوفایی اقتصادی شود و با وجود انتقال مالکیت، مدیریت انسجام پیدا نکرد و سبب خروج منابع از شرکت­ها شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با یادآوری اینکه سایپا براساس گزارش­ها تا قبل از سال ۱۳۹۰ حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان سود توزیع کرده است، گفت: این میزان توزیع سود، بدون سرمایه­‌گذاری برای محصولات آتی، روند ناخوشایندی را برای شرکت ترسیم کرده است.

وی ادامه داد: هرگاه درآمدهای نفتی و ارزی کشور خوب بوده است، روی واردات خودرو تاثیر داشته و واردات به خوبی انجام شده است و هر زمان که محدودیت‌های منابع داشتیم به صنعت خودرو توجه بیشتری شده است.

مدیرعامل سایپا در ادامه پاسخگوی سئوالات بود که با هم می‌خوانیم:

فرمایشات شما درست، اما مردم این صحبت­ها را نمی­‌پذیرند. در این صنعت قرار بر این بوده که به جایی برسیم، وعده‌هایی داده شده که اکثرا محقق نشده است. اکنون در مقایسه با سرعت سیرصنعت خودرو ­در کشورهای آسیایی و نه اروپایی در چه جایگاهی قرار داریم!؟

در اینکه فاصله ما با بعضی کشورهای پیشرفته زیاد است، شکی نیست، چرا که محیط­ها متفاوت است. تنها بنگاه با بنگاه نباید مقایسه شود. صنعت خودرو مشکلاتی دارد. بخشی از این مشکلات مربوط به درون بنگاه و صنعت و بخشی مربوط به خارج از صنعت است.

اگر به این شکل پیش برویم و بگوییم مقصر اصلی ما نیستیم و مشکل جای دیگر است، ۲۰ سال دیگر هم مشکل حل نخواهد شد. در حال حاضر وضعیت مالکیت مدیریت در صنعت خودروسازی به چه شکلی است؟ دولتی یا غیردولتی؟

در حال حاضر سهم دولت بسیار کم است. درواقع در سایپا ۱۷ درصد و در ایران خودرو ۱۵ درصد سهم متعلق به دولت است. مسائل باید ساختاری حل شود. همانطور که قبلا هم ذکر شد رشد صنعت خودرو در زمانیکه مالکیت و مدیریت دولتی بود، اتفاق افتاده است. قرار بود مالکیت غیردولتی شود تا سرعت رشد و توسعه بیشتر و افزایش بهره‌وری داشته باشیم.

اگر قرار به قیاس باشد، هدف از اصل ۴۴ ایجاد توسعه بوده است، اما همان زمان حس شد که دولت و مدیریت آن، دست و پا گیر است و نباید مدیران سیاسی و غیرحرفه­‌ای وارد این عرصه نشوند؛ اما نتیجه نگرفتیم.

علی‌رغم قدمت محصولات تولیدی، کیفیت محصولات در حد استانداردهای مصوب کشور است. کیفیت مطلوبیتی است که مشتری از محصول و خدمات دریافتی انتظار دارد و باید متناسب با پرداختی­ باشد. نرخ ارزهای خارجی متغیر اصلی در اقتصاد ما بوده و مشخص‌کننده قیمت فولاد، مس، آلومینیوم، مواد پتروشیمی، پلاستیک، لاستیک و غیره است و با توجه به اینکه خودرو نیز از همین اجزا تشکیل شده و حدود ۷۵ تا۸۰ درصد قیمت تمام شده خودرو از این مواد تشکیل شده، بنابراین محصول تابع قیمت ارز است. کارخانه برای محصول پراید ۲۰۰۰ هزار دلار می‌گیرد در بازار هم قیمت این محصول ۳۲۰۰ دلار است. در اصل پراید یک محصول ۶۰۰۰ دلاری است که اگر با سایر محصولات هم قیمت مقایسه شود، از حداقل کیفیت قابل قبول برخوردار است.

چرا مردم در مورد همین پراید می‌گویند پراید کره‌­ای بهتر بود؟ خود ماشین که تغییر نکرده است!؟

پراید تولیدی امروز اگرچه از لحاظ ظاهری شبیه به پراید اولیه است ولی از لحاظ مشخصات فنی، موتوری و امکانات با پراید قبلی متفاوت است. متاسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری منجر به زیاندهی شرکت شده و فرصت سرمایه‌گذاری برای توسعه محصول و ارتقای کیفیت را به شدت محدود کرده است.

در حال حاضر صنعت خودروسازی زیان‌ده شده است. این صنعت زیان‌ده تا کی می‌تواند اینطور ادامه دهد؟

طبق قوانین برنامه و قانون اصل ۴۴، در جایی که دولت قیمت‌گذاری می‌کند و بنگاه با زیان مواجه می­‌شود، دولت باید زیان را جبران کند. به نظر با توجه به شرایط اقتصادی و مالی دولت، بهتر است در خصوص نحوه اداره و سیاست‌گذاری صنعت خودرو تجدیدنظر شود.

مردم تا کی باید تاوان این وضعیت را بدهند!؟

وقت آن رسیده که نسبت به نظامات بنگاه‌داری و تدوین استراتژی توسعه صنایع بزرگ اقدام جدی و حرفه‌ای به عمل آید. تفکیک مالکیت از مدیریت و توجه به مدیریت حرفه‌ای بنگاه‌ها می‌تواند بخشی از مشکلات موجود را برطرف کند.

گفته می‌شود که شما در شرایط سختی به مدیریت این شرکت منصوب شده‌اید، آیا واقعاً همین طور است؟

شرکت در شرایط مالی سختی قرار دارد. از یک طرف قیمت تمام شده محصولات از قیمت فروش بالاتر است و از سوی دیگر شرکت دچار کمبود نقدینگی است. بخشی از کمبود نقدینگی به‌خاطر قیمت غیرعادلانه محصولات است. اگر نقدینگی وجود داشت، حتما تولید به این حد آسیب نمی­‌دید.

شرکت­های خودروسازی از سال ۱۳۹۱ تحت فشار قیمت‌گذاری­‌های دستوری قرار گرفته‌اند و قدرت تحرک­شان گرفته شده که باعث زیان‌دهی­ نیز شده است. زمانیکه بنگاهی زیان‌ده شد، فرآیند توسعه محصول آسیب می‌بیند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۴۷۰۴۰۸:۲۱:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
البته ما که نمیتوانیم بگوییم پراید خوب است یا بد . کسایی میتوانند بگویند که سوار ماشینهای بنز ، بی ام و ، لندکروز ، شورلت ، نیسان و رولزرویس شده اند . ما به مانند حشره ای میمانیم که داخل سیب زندگی میکند و فکر مکند دنیا همان سیب است . ما چون همش پراید سوار شدیم پس پراید برایمان خوب است .
ناشناس۷۲۴۷۲۰۰۸:۳۱:۰۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
آقا سروش حالتون چطوره فقط خواستم احوال شما رو بپرسم
محمد۷۲۴۷۷۹۰۹:۰۲:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
سهمشون از کشتار مردم چقدر است؟
ناشناس۷۲۴۸۰۹۰۹:۱۶:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
جناب سروش سال پیش که دلار کمتر از 4 هزار بود از مردم پول گرفتید، کجا سرمایه گذاری شده، خرید ....؟ تکلیف رنو ها را مشخص کنید بعد در مورد آینده صحبت کنید. راستی چطور در دادگاه لاهه از شرکت کیا موتورز شکایت کرده بودید که رای به نفع شما شد..
سلام۷۲۴۸۲۳۰۹:۲۳:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
یا نمیدونه 6000 دلار چقدره یا اینکه از بازار خودرو جهان خبره نداره ده ها مدل خودرو کمپانی های معروف زیر قیمت 6000 دلار عرضه میشن . شعار شرکت بنز (مردم ما لیاقت بهترین ها را دارند ) شعار ایران خودرو و سایپا (همین هم از سرتون زیاده )
ناشناس۷۲۵۳۰۷۱۳:۱۸:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
لطفا دو نمونه نام ببرید.
سروش۷۲۵۵۴۶۱۵:۰۵:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
پراید دست دوم در بهترین حالت بیست تومنه اما مزدا ام ایکس فایو هشتصد یورو یعنی حدود دوازده میلیون هم چنین سه مدل از آلفا رومئو و...
ناشناس۷۲۴۸۷۳۰۹:۴۹:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
سروش عزیز و امثال سروشها: روزی درد عزیزانتان را به خاطر گرفتن پول زور از مردم به چشم خواهید دید
ناشناس۷۲۴۹۷۸۱۱:۰۱:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
انشالله به حق پنج تن
مهرداد رجبي۷۲۴۹۰۳۱۰:۰۵:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
آقای سروش مدیر عامل محترم سایپا: تکنولوژی و طراحی پراید مربوط به دهه 1980 است و حداقل 40 سال از تکنولوژی روز عقب است. در زمینه توسعه و نو آوری متاسفانه شرکت های خودرویی سایپا و ایران خودرو و دیگر شرکت ها با این همه زیر ساخت و کارشناس و هکاری با داشنگاه های داخل از توانایی فنی و علمی برای ارائه خودرهای جدید و بهینه سازی خودروهای موجود برخودار نیستند، قیمت های خودروهای تولیدی داخل با توجه به کیفیت، راحتی و استحکام و میزان مصرف سوخت و آلایندگی نسبت به بازار بین المللی بسیار بالا و مردم باید جور شما را بکشند. پیشنهاد نگارنده به دولت و شرکت های تولید خودرو این است که با مشارکت شرکت های کره ای یا ژاپنی نسبت به بهینه و با کیفیت کردن خودروهای تولیدی از نظر : سبک سازی بدنه و موتور، حداقل کردن میزان سوخت و تولید آلایندگی و استحکام بدنه و ساشی و ... اقدام شود و به منظور ایجاد رقابت در بازار بین المللی خودروهای جدید و مشترک با مشارکت شرکت های ژاپنی و کره ای تولید شود. دولت می تواند منابع مورد نیاز شرکت های ژاپنی و کره ای را از اختلاف میزان مصرف بنزین در خودروهای موجود قبل و بعد از بهینه کردن به شرکت های ژاپنی و کره ای بپردازد. در غیر این صورت و با رویه موجود مردم باید قربانی مالی و جانی سیاست های غلط دولت و شرکت های تولید خودرو باشند. با تشکر - مهرداد رجبی - دکترای انرژی
ناشناس۷۲۴۹۱۵۱۰:۱۳:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
این حرف ها قابل قبول نیست چون زمانی که در سال های 1388 و 1389 سایپا با حجم وسیع نقدینگی مواجه بود به جای سرمایه گذاری مناسب 3500 میلیارد تومان از وجوه خود را صرف خرید سهام شرکت مادر توسط شرکت رده چهار زیرمجموعه خود به قیمت 7000 ریال برای هر سهم کرد که فاجعه بود این تصمیم برای سایپا و صنعت خودروسازان
محمد.س۷۲۴۹۱۷۱۰:۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
بفرما . بدهکارم شدیم. چون قیمت ماشیناشون پایینه نتونستن پیشرفت کنن. شرافت ، حیا ، آزادگی ، مردانگی ، غیرت و انسانیت ، چیزی یه که اینا ندارن. از اینها وقیح تر در جهان هستی فکر نمی کنم بشه پیدا کرد.
ناشناس۷۲۴۹۲۸۱۰:۲۳:۰۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
"محصولات از قیمت فروش بالاتر است؟ حتما همینطور است. کارگرها ساعتی 20 دلار و مهندسین ساعتی 30 دلار حقوق میگیرند. و مدیران فقط برای رضای خدا کار میکنند. خدا از شما قبول کند.
حسین۷۲۴۹۵۷۱۰:۴۲:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
اگر نمی توانید که نمی توانید لطفا بروید کنار. بدهید به دست افراد توانمند. اینکه قیمت تمام شده شده بالاست آیا باید مردم تاوانش را بدهند؟ عرضه ندارید
ناشناس۷۲۴۹۷۰۱۰:۵۶:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
توهین به شعور مردم. قطعا خودروسازان باید روزی به خاطر کیفیت بی نهایت پایین و قیمت چند برابر محصول نسبت به ارزش واقعی محاکمه شوند...
ناشناس۷۲۴۹۷۶۱۱:۰۱:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
راست میگه . سایپا هر روز بدتر از دیروز !!!
ناشناس۷۲۵۰۰۴۱۱:۱۹:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
الف جان از شما به عنوان یک رسانه حق طلب خواهش می کنیم گزارش مفصلی از موضوع افزایش قیمت خودروهای پیش فروش شده و عدم تحویل آنها تهیه کنید و این موضوع را پیگیری بفرمایید زیرا مالباختگان آن زیاد است و تجمعات برای این موضوع در حال افزایش است
ناشناس۷۲۵۰۱۹۱۱:۲۵:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
دلیل مشکلات زیان دهی شرکت های خودروسازی 1.حمایت غلط دولت 2.کارکنان بیش از نیاز این شرکت ها که با امدن هر دولتی هم به تعداد آنها اضافه می شود 3.انحصار تولید و واردات خودرو 4. حضور مدیران غیرمتخصص و نا شایسته
ناشناس۷۲۵۰۲۸۱۱:۳۰:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
اعداد 2000 ، 3200 و 6000دلار نا مفهوم است.سهم سایپا 2000 دلار است بقیه مبلغ یعنی 1200 دلار چگونه هزینه میشود و سهم چه کسانی است ؟ 6000 دلار بر چه مبنایی گفته شده است ؟
ناشناس۷۲۵۰۳۶۱۱:۳۵:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
ازش پرسیده مردم میگن پراید کره ای بیست سال پیش بهتر بود، جواب سربالا میده
ناشناس۷۲۵۰۵۶۱۱:۴۴:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
آقا اگر زیان میده خوب درشو گل بگیر
ناشناس۷۲۵۱۷۹۱۲:۲۴:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
والله گاوداری بکنند به صرفه است حداقل مردم کشته نمیشوند
ناشناس۷۲۵۲۱۰۱۲:۴۱:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
حاضرم با سود تضمین شده تحویلش بگیرم. آقا اصلا با مزایده اجارش بدید امکان نداره ضرر بده
ناشناس۷۲۵۰۷۰۱۱:۵۰:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
آقای سروش خب اگه راست میگین و زیان ده هستش چرا درشو تخته نمیکنین بره؟ فک نکنم هیچ کدوم از این ملت راضی به زیان شما باشن پس منتی سرشون نذارین و همین الان اعلام ورشکستگی کنین و تعطیلش کنین بره. ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازس
ناشناس۷۲۵۱۰۳۱۲:۰۰:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
حداقل 400 میلیون دلار از پراید در میارید ده درصد هم سود داشته باشه میشه 40 میلیون دلار من اگر بودم با این کشش بازار تیراژ را بالا میبردم هم قطعه سازی رونق میگرفت هم سودم بیشتر میشد البته میدونم شماها ....این کارها را ندارید و فقط بلدید پاداش بگیرید چهل میلیون دلار = 400000000000 تومان دیگه خود دانید که چقدر بی ... اید (البته خیلی بیش از اینه و من خیلی دست پایین حساب کردم)
ناشناس۷۲۵۱۲۸۱۲:۰۷:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
شرکت در شرایط مالی سختی قرار دارد. قیمت تمام شده محصولات از قیمت فروش بالاتر است شرکت دچار کمبود نقدینگی است با مدرک حرف بزنین . شما هوا به مردم می فروشید بعد کمبود دارید. کمبود ویتامین راستگویی دارید
teddy bear۷۲۵۲۰۴۱۲:۳۸:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
یکی نیست بگه اگه تولید براتون زیان ده هست چه اصرررررارررری برای ادامه ی کار دارید ؟؟؟اصلآ عقل منطق احساس میگه باید جلوی ضرر را گرفت و تعطیل کرد !!!مگر اینکه ما رو شبیه یه موجود گوش مخملی فرض کردید ک
یک هموطن۷۲۵۶۴۳۱۶:۰۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
واقعا دفاع از چنین صنعتی ناجوره سالی چند هزار میلیارد به بهانه اینکه کارگران بیکار میشوند به یک صنعت دست وپاگیر تزریق میشود حالاهم میگویند پراید الان باگذشته فرق دارد آره باد لاستیکاش مال بعد تحریم هاست که دقیقا قیمتش رو دویا سه برابر میکند اگر 15000میلیارد داده شود همه کارمنداش بازخرید میشوند ودیگه دغدغه که نه بهانه حرام کردن بودجه از دست میرود
ناشناس۷۲۵۶۷۲۱۶:۲۲:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
راست میگه با آپشن زه بغل نمیدونید چه تغییری کرده باید بخرید و بفهمید
ناشناس۷۲۵۷۵۶۱۷:۳۳:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
فرصت سرمایه‌گذاری برای توسعه محصول و ارتقای کیفیت را به شدت محدود کرده است!!!!!!!!!!!!! توسعه محصول و ارتقای پراید 2019
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین