یک کارشناس اقتصادی: حذف صفرها از پول، نیازمند استدلال محکم و مستدل است

گروه اقتصادی الف،   3971026027 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: حذف صفرها از پول ملی نوعی سرگرم کردن افکار عمومی و سرپوش گذاشتن روی سیاست‌گذاری‌های اشتباه گذشته و حال کشور است و باید به جای این‌کار، سرمایه بانک‌ها را افزایش داد.

مهدی بشارتده سلوطی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر با جمع بندی نظرات اساتید و نخبگان اقتصادی کشور می‌توان نتیجه گرفت که استدلال محکم، مستدل و منطقی پشت حذف صفرها از واحد پولی ملی کشور و تبدیل ریال به تومان دیده نمی‌شود و حذف صفرها هیچ تاثیری در ارزش پول ملی، بهبود وضعیت و روند تولید، اشتغال، چرخه عرضه و تقاضا، رشد نقدینگی، افزایش پایه پولی و نرخ تورم نخواهد داشت.

وی با مرور سابقه و پیشینه این طرح تصریح کرد: باید قبول کنیم که حذف صفرها از پول ملی متکی به استقبال کارشناسان، افکار و اقبال عمومی و توجیه رسانه‌ای هم نیست و هر بار که این سناریو توسط سیاست‌گذاران برجسته شده است با مقبولیت و پذیرش افکار عمومی روبه رو نشده و یقینا می‌توان گفت کمترین تحلیل تکنیکال در میان اقتصاددانان و کارشناسان اهل فن پشت پرده این طرح وجود دارد.

اقدامات نمایشی به جای انجام وظایف اساسی

این کارشناس اقتصادی با ابراز تاسف از اقدامات نمایشی سیاست‌گذاران کشور در شرایط کنونی جامعه، خاطرنشان کرد: هم اکنون که ایران در میان فلج کننده‌ترین جنگ اقتصادی قرار داشته و بحران بر پیکره اقتصاد ملی همچون سونامی هجوم آورده است مسئولان به دنبال طرح‌های غیرضروری بوده و سعی دارند با ارائه نمایش خدمت بر وظایف اصلی خود سرپوش بگذارند.

وی با ابراز این عقیده که کشور در تامین مواد غذایی و دارویی هم چالش‌های جدی پیش رو دارد، رفتار مسئولان را مورد نقد قراد داد و افزود: به جای این‌که اصلاح نظام بانکی، سیاست پولی، مالی و نگارش و ابلاغ آیین نامه‌های قانون مبارزه با پولشویی در دستور کار قرار گیرد، فرصت استثنایی و تلاش مجموعه بانک مرکزی معطوف و مصروف هیاهوی حذف چهار صفر از پول ملی می‌شود.

حذف صفر اقدامی سطحی و غیرضرور

استاد اقتصاد دانشگاه علم و فناوری مازندران کاهش صفرهای پولی ملی را یک اقدام در پوسته ظاهری کالبد اقتصاد دانست و گفت: این تصمیم یک اقدام ساختاری و جوهری نافذ نبوده آن هم در شرایطی که امروز چالش اصلی اقتصاد ملی کشور متوجه تولید، اشتغال، نرخ سود، مناسبات و ارتباطات و فعل و انفعالات با سیستم بانکی بین المللی است.

بشارتده با بیان این‌که بانک مرکزی باید زمان را به حل و فصل امور مهم‌تری اختصاص دهد، تاکید کرد: اکنون اقتصاد ملی در برخورد با تکانه‌های سهمگین گرفتار شده و سیستم حسابداری بانک‌های کشور متناسب و متناسب با تغییر و تحولات بانکداری در کشورهای توسعه یافته جهان متحول نشده‌اند، بنابراین افزایش سرمایه بانک‌ها دراین بازه ارجحیت بیشتری نسبت به کاهش صفرها دارد.

وظیفه فعلی بانک مرکزی تمرکز بر روی FATF است

این کارشناس وظیفه فعلی بانک مرکزی را تمرکز بر روی FATF عنوان و خاطرنشان کرد: با وجود این‌که ایران، قانون مبارزه با پولشویی را تصویب کرده است، اما تاکنون این قانون در ریل اجرایی قرار نگرفته و صرف‌نظر از مشکلات آن، ایران وجاهت و عزت بین المللی مناسبی به دلیل قرار گیری در لیست سیاه FATF ندارد، بنابراین اکنون بانک مرکزی بهتر است با تعجیل و شتاب بیشتری ساز و کارهای اجرای این قانون را تهیه و تدوین کند.

بشارتده توجه، پایش، پردازش و شفاف‌سازی طرح‌هایی این چنین از طریق مطبوعات، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را خواستار شد و تصریح کرد: این رفتار رسانه‌ها با معرفی درست طرح و بیان مزایا و معایب آن سبب خواهد شد تا سیاست گذاران کشور از فرصت، مجال و انرژی گذاشتن بر روی سناریوهای ویترین ساز منصرف شده و قابلیت، ظرفیت، پتانسیل و توان آنها مصروف چالش‌های اورژانسی اقتصاد ملی شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۴۷۱۵۰۸:۲۸:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
چه استدلالی بهتر از این که ارزش پول ملی طی سالها به یک دو هزارم کاهش یافته است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین