دختران بسکتبال با دست‌های خالی آینده را می‌سازند!

گروه ورزشی الف،   3971026026

دختران بسکتبالیست ایران که این روزها با امید و انگیزه برای پیشرفت در عرصه های بین المللی و جهانی تلاش می‌کنند به حمایت‌های بیشتری نیاز دارند. آنها هر چند قدردان توجهات کنونی هستند اما حرکت سریعترشان در مسیر پر پیچ وخم موفقیت مستلزم نگاهی ویژه است.

دختران بسکتبال با دست‌های خالی آینده را می‌سازند!

 به گزارش ایسنا، تیم‌های ملی بسکتبال سه نفره زیر ۲۳ سال و بزرگسال بانوان که خرداد ماه سال آینده به مسابقات جام جهانی بسکتبال سه نفره اعزام می‌شوند، بعد از پایان مرحله گروهی لیگ برتر بسکتبال بانوان  از ۲۳ دی ماه در سالن آزادی فدراسیون بسکتبال جمع شدند تا زیر نظر نیکا بیک لیک لی و آزاده زمانپور کارشان را برای مسابقات مهم و سختی که پیش رو دارند آغاز کنند. بنابراین ۲۲ بازیکن در رده های زیر ۱۸ سال، زیر ۲۳ سال و بزرگسال انتخاب شدند تا در این اردوی سه روزه که تا فردا (چهارشنبه) ادامه دارد با یکدیگر تمرین کنند.

همه در تیم ملی همدل هستند

این بازیکنان در تیم‌های باشگاهی خود در قالب مسابقات لیگ بانوان رقابت سختی با همدیگر دارند اما در اردوی تیم ملی همگی هم دل و متحد تمرین می‌کنند تا از فرصتی که در سال‌های اخیر و با صدور مجوز بازی با پوشش اسلامی پیش رویشان قرار گرفته بتوانند به خوبی استفاده کنند. آنها در دو نوبت صبح و بعد از ظهر تمرین‌های تکنیکی و تاکتیکی خود را انجام می‌دهند اما از آنجایی که این اردو در فاصله تعطیلی بین سوپر لیگ برگزار شده است مربیان تصمیم گرفتند که  تمرینات سبک تری را برای بازیکنان درنظر بگیرند.

بازیکنان دعوت شده به تیم ملی تا ۲۰ دی در لیگ پنح نفره بازی می‌کردند و اکنون در اردوی تیم سه نفره حضور دارند. هرچند این دو سبک با همدیگر تفاوت‌هایی دارند و ممکن است روی بازی‌شان تاثیرگذار باشد اما آزاده زمانپور، سرمربی تیم زیر ۲۳ سال در این باره به ایسنا گفت:" سعی کردیم با خانم بیک لیک لی تمرینات را  به شکلی طراحی کنیم که در جهت بازی‌های پنج نفره هم باشد یعنی روی مواردی کار می‌کنیم که در بسکتبال پنج نفره هم از آنها استفاده می‌شود و شاید اصلا به پنج نفره هم کمک کند".

به نظر می‌رسد حضور نیکا بیک لیک لی و آزاده زمانپور در کنار هم و در یک اردوی مشترک یکی از نکات جالبی این اردو است چرا که این دو مربی در گروه اول لیگ بسکتبال رقابت داشتند اما وقتی که در اوج رقابت‌های لیگ، مربیان و بازیکنان در کنار هم و فارغ از هر آنچه قبلا رخ داده و رقابت‌هایی که داشتند در تیم ملی همدل و همراه برای یک هدف مشترک تمرین می‌کنند، نشاندهنده‌ی حرفه‌ای بودن و فراتر از آن اتحادی است که تیم‌ها برای رسیدن به موفقیت به آن نیاز دارند. بیک لیک لی، سرمربی تیم بزرگسال در این باره به ایسنا گفت: "رقابت‌مان در باشگاه و لیگ است اما برای تیم ملی همه باید آنقدر همکاری کنیم و همدل باشیم که تیم بهترین استفاده را از تمرینات ببرد".

چشم انتظار فدراسیون برای برگزاری بازی تدارکاتی  

اکنون که بازیکنان و کادر فنی با این نگاه و انگیزه کنار هم قرار گرفتند تا برای موفقیت تیم ملی بسکتبال بانوان ایران تلاش کنند فدراسیون بسکتبال هم  باید در تمامی مراحل کنارشان باشد هر چند که برگزاری اردو از اکنون که حدود پنج ماه تا مسابقات جام جهانی زمان باقی مانده نشان دهنده این است که فدراسیون به دنبال حمایت از دختران بسکتبالیست است اما انتظار می رود که این حمایت تا جایی ادامه پیدا کند که قبل از رقابت ها بازی‌های تدارکاتی مناسبی را برای آنها در نظر بگیرند، نه اینکه چون ماه های گذشته به بهانه مشکلات مالی و بدون هیچ بازی تدارکاتی مناسبی تیم‌ها را راهی مسابقات کنند.

اگر هدف پیشرفت دختران بسکبتالیست است و نگاه فدراسیون به این  بخش حمایتی است بنابراین ضرورت برگزاری بازی تدارکاتی باکیفیت در ماه‌های آینده احساس می‌شود. سعیده علی، ملی پوش بسکتبال در گفت‌وگو با ایسنا و در این باره بیان کرد:" بازی تدارکاتی خیلی مهم است. هیچ وقت هیچ تمرینی به اندازه مسابقه نمی‌تواند موثر باشد و تجربه و هماهنگی‌مان را با هم بیشتر کند". بیک لیک لی هم معتقد است: " بازی‌های دوستانه و تدارکاتی مهمترین اتفاقی است  که برای آماده سازی لازم است، اردو و تمرین بخشی از کار است اینکه بازیکن چقدر فضای اجرا دارد در بازی های رسمی اتفاق می افتد، بازی‌های دوستانه خیلی تاثیرگذار یست،  اکنون فرصت داریم و امیدوار هستیم این اتفاق بیفتد".

به تیم پنج نفره هم نگاه کنید

هرچند تیم‌های بسکتبال سه نفره کار خود را آغاز کردند اما تیم پنج نفره در یک سال گذشته جز برگزاری لیگ هیچ برنامه‌ی دیگری نداشته در واقع از زمان صدور مجوز بازی با پوشش اسلامی چیزی تحت عنوان تیم ملی بسکتبال پنج نفره نداشتیم و همچنان منتظر هستیم که کادر فنی مورد نظر فدراسیون اعلام شود. اما لیگ در حال تمام شدن است و سرمربی مشخص نشده که با پیگیری مسابقات بتواند بازیکنان مورد نظرش را انتخاب کند در چنین شرایطی این سوال پیش می‌آید  آیا با اینکه انتخاب بازیکن وظیفه‌ی مربی است فدراسیون لیست بازیکنان دعوتی را به او می‌دهد؟

 زمانپور در این باره بیان کرد: " نمی‌دانم اساس انتخاب مربی از نظر فدراسیون چیست اما مربی‌هایی که در لیگ کار می‌کنند شاید بتوانند جز نفرات انتخابی برای هدایت تیم ملی باشند اما  مربی برای انتخاب بازیکنان حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد نگاهی به آمار و فیلم بازی‌ها است باید فیلم تمام بازی‌ها را ببیند تا در حق هیچ بازیکن و تیمی اجحاف نشود".  

بیک لیک لی هم معتقد است: " اگر مربی انتخابی از مربیان لیگ باشد غالب بازیکن‌هاو تیم‌ها را می‌شناسد اما باید اردوی اول پرتعداد آغاز شود تا مربی بتواند در چند اردو تعداد بیشتری بازیکن ببیند و کسی جا نماند چون بازیکن دوست دارد دیده شود".

طبق اعلام فدراسیون بسکتبال تیم پنج نفره شهریور ماه سال آینده به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام می‌شود. از آنجایی که ایران به دلیل سال ها محرومیت از حضوردر میادین بین المللی باید از سطح دوم آسیا کار خود را شروع کند به نظر می رسد انتخاب سریع تر کادر فنی و برگزاری اردوهای آمادگی ضروری است چرا که نمی توان با برنامه ریزی دیرهنگام سال‌ها صعود به سطح اول آسیا را به تاخیر انداخت و به بهانه‌هایی چون دور بودن از سطح اول آسیا، قدرتمند بودن رقبا، بی تجربه بودن بازیکنان، مشکلات مالی و غیره گام‌هایی کم جان در این راه برداشت.

آرزوهایی که هنوز نفس می‌کشند

دختران  بسکتبالیست ایران با امیدها و آرزوهایی که توان و قوت دست ها و پاهایشان در زمین است می‌دوند و چشمانشان را وصل به توپ و سبد می‌کنند تا روزی سرافراز  بر بلندای آسیا بایستند.  آنها هر چند دیر پا  به میدان گذاشتند و حتی در این میان استعدادهای زیادی آمدند، چند سازی بازی کردند و بدون آنکه دیده شوند از دنیای حرفه ای خداحافظی کردند اما اکنون نگاهشان به آینده است.

 سعیده علی که سال‌ها جز برترین بازیکنان ایران بوده و اکنون نیز با تمام تجربه‌هایش بازیکن کلیدی تیم ملی است می‌گوید:" الان که  به مسابقات بین المللی اعزام می شویم خوشحال و امیدوار هستم و خیلی انگیزه دارم. شاید یکی از  دلایل موفقیتمان در یک سال گذشته همین انگیزه ای است که نهفته بوده و هیچ وقت شکوفا نشده".

علی که در اولین تجربه حضور در جام جهانی بسکتبال سه نفره جز ۱۵ بازیکن برتر مرحله مقدماتی انتخاب شد به گذشته ای که فرصت درخشیدن را از آنها گرفت اشاره و بیان کرد:  هر وقت به گذشته فکر می‌کنم خیلی تاسف می‌خورم شاید بازیکنان زیادی داشتیم که پتانسیل درخشیدن در سطح دنیا و آسیا را داشتند ولی هیچ وقت این فضا برایشان وجود نداشته. به هر حال چون  مثبت اندیش  هستم سعی می‌کنم خیلی به گذشته فکر نکنم و همیشه به پیش رو نگاه کنم.  امیدورام از این به بعد روند بسکتبال رو به پیشرفت باشد".

 این دختران هرچند قدردان حامیان و حمایت‌های امروزشان هستند اما به حمایت‌ها و توجهات ویژه تری نیاز دارند چرا که برای رسیدن به سایر کشورها باید سریع تر بدوند بنابراین به حامیانی دلسوز و کاربلد نیاز دارند.  

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین