متخصص داخلی: نکات مهمی که در مورد «تب» باید بدانید

گروه سلامت الف،   3971026010 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

متخصص داخلی گفت: شایع‌ترین داروهای تب بر در درجه اول «استامینوفن» و در مرحله بعد« ایبوپروفن» است.

نکات مهمی که در مورد «تب» باید بدانید

غزل زاهدی متخصص داخلی در گفت‌وگو با فارس گفت: تب پاسخ طبیعی سیستم اعصاب مرکزی به بعضی بیماری‌های عفونی و غیر عفونی می باشد.روش‌های متعددی برای اندازه گیری دمای بدن وجود دارد،دو روش شایع دهانی و زیربغلی هستند.روش اندازه گیری دهانی برای کودکانی که همکاری مناسب دارند، روش انتخابی است.

وی افزود: روش اندازه گیری زیربغل نیز، ۰/۵ درجه از فرم دهانی کمتر است. دمای بدن در ساعات مخلف شبانه روز متفاوت است و حد بالای دمای بدن عادی با اندازه گیری دهانی،۳۷.۲ در صبح و ۳۷.۷ در ساعات عصر و شب است.

زاهدی افزود: تب قابل اهمیت که نیاز به تب بر و یا پاشویه دارد، در کودکان کمتر از سه ماه دمای بیشتر از ۳۸ و در کودکان سه تا سی و شش ماه دمای بیشتر از ۳۹ و در کودکان بزرگتر و بالغین دمای بیشتر از ۳۹/۵ است.

وی در خصوص نکات کاربردی درباره تب گفت: تب پاسخ طبیعی سیستم ایمنی است و باعث بدتر شدن روند بیماری نمی‌شود. اولین قدم در کاهش تب کودکان دادن مایعات کافی و جلوگیری از فعالیت بدنی است. در بچه هایی که استامینوفن و همزمان شربت سرماخوردگی میگیرند،برای جلوگیری از مسمومیت دارویی،باید دقت کنیم که در شربت سرماخوردگی استامینوفن وجود دارد یا خیر. دوز تب بر ها بر اساس وزن داده می شوند نه سِن.

متخصص داخلی با بیان اینکه شایع‌ترین تب برها استامینوفن در درجه اول و ایبوپروفن در قدم بعدی هستند گفت: از دادن آسپرین به دلیل خطر بروز سندرک رِی در کودکان پرهیز کنید. ترکیب استامینوفن و بروفن پیشنهاد نمی‌شود و اگر بعد از سه تا چهار ساعت از دادن هر کدام ازین داروها تب پایین نیاید،توصیه می شود این دو دارو به یکدیگر سوییچ پیدا کنند، یعنی استامینوفن به جای بروفن و برعکس. زمان شروع اثر این دو دارو بین ۳۰ـ۶۰ دقیقه است و اثر دارو ها معمولا تا شش ساعت باقی می‌ماند. در صورت باقی ماندن تب بعد از ۴ روز و یا افزایش درجه تب و یا شروع علایم جدید،کودک حتما باید توسط پزشک ویزیت شود. برای سرد کردن بدن با تن شویه از اسفنج و آب ولرم یا گرم استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه هرگز برای خنک کردن بدن به علت ریسک مسمومیت و عوارض مغزی از الکل استفاده نشود گفت:  در ۲ـ۴ درصد کودکان کمتر از پنج سال تب و تشنج اتفاق می افتد.علی رغم ایجاد ترس و نگرانی در والدین،اغلب این حادثه خوش خیم است و با ریسک بسیار کمی برای ایجاد صرع در آینده همراه است.

متخصص داخلی تصریح کرد: یک سوم این کودکان ممکن است مجددا دچار تب و تشنج شوند که اکثرا خود محدود شونده است و نیازی به درمان ندارد به جز مواردی که تشنج بیشتر از پنج دقیقه طول بکشد،و در این صورت والدین در منزل تا رساندن کودک به مرکز درمانی از دیازپام رکتال استفاده می‌کنند. در غیر اینصورت درمان تب در کودکانی که قبلا سابقه تب و تشنج کمتر از پنج دقیقه دارند یکسان است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۴۷۲۳۰۸:۳۳:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
خداوند همه بیماران را شفا بدهد و ان شا الله همه سالم وتندرست باشند.امین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین