بودجه 98 و انتظار معلمان از مجلس/ چرا باید آموزش و پرورش جولانگاه بخش خصوصی شود؟

گروه اقتصادی الف،   3971025221 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در نامه سرگشاده کانون تربیت اسلامی به نمایندگان مجلس بر حذف بخش‌های مربوط به خرید خدمات و نیز تامین منابع مالی برای اجرای نظام رتبه‌­بندی معلمان در لایحه بودجه 98 تاکید شده و آمده است: چرا باید آموزش و پرورش جولانگاه بخش خصوصی و نیروهای غیرمتخصص قرارگیرد؟

بودجه 98 و انتظار معلمان از مجلس/ چرا باید آموزش و پرورش جولانگاه بخش خصوصی شود؟

به گزارش فارس، در نامه سرگشاده کانون تربیت اسلامی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمده است: چنانکه استحضار دارید تعالی و ترقی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یک کشور و تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد محصول و نتیجه نظام آموزشی و تربیتی آن کشور است. در این میان معلمان، محوری‌ترین نقش را دارند و به راستی آنان پرچمدار تغییر و تحولات آتی و مسوول تمامی مقدراتی هستند که در آینده برای جامعه رقم زده می شود.

اگرچه توجه به تعلیم و تربیت استحکام بنای پیشرفت و تعالی را امکان‌پذیر می‌سازد و رشد آموزش و پرورش هم به توسعه منابع انسانی آن بستگی دارد، اما در چند سال اخیر به ویژه در لایحه بودجه سال جاری این توجه به تدریج کاهش یافته و دولتمردان تلاش دارند سهم این نهاد سرنوشت‌ساز و تحول آفرین را از بودجه دولت تنزل دهند و دانسته و ندانسته به جایگاه حاکمیتی آن خدشه وارد آورند.

هرچند بر اساس بند دوم سیاست‌های کلان تحول در آموزش و پرورش(سند ابلاغی مقام معظم رهبری) و نیز قانون خدمات کشوری و بند دهم راهبردهای کلان سند تحول بنیادین، بر حاکمیتی بودن آموزش و پرورش تاکید شده است، هرچند اما از لایحه بودجه سال 1398 چنین استنباط می‌شود که دولت قصد دارد مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی احتمالی خویش را با صرفه جویی در هزینه‌های آموزش و پرورش و خرید خدمات با عنوان و سرپوش «توسعه مشارکت بخش خصوصی» جبران نماید. این نگاه چنان بر برنامه­‌های پیشنهادی به‌خصوص لایحه بودجه سیطره انداخته که گویی دست‌اندرکاران آنها، سیاست‌های مالی را تنظیم­‌گر و تعیین‌­کننده­ اصلاحات ساختاری و فرآیندی آموزش و پرورش می‌دانند.

در ادامه این نامه آمده است: کاهش سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، تعلل و تعویق در اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان با عدم تخصیص مالی به آن و مکلف کردن آموزش و پرورش از ابتدای سال تحصیلی 99-98 به اجرای خرید خدمات برای 10 درصد از دانش‌­آموزان تحت پوشش علاوه بر تعداد دانش‌آموزان مشمول فعلی، همه و همه نشان‌­دهنده­ بی مهری به نظام آموزش و پرورش کشور است.

همچنین مکلف کردن آموزش و پرورش به تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود از جمله در پژوهش‌سراها، راهنمایان آموزشی، مربیان بهداشت، متصدیان آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها تا پایان سال 98، حداقل 30 درصد و تا پایان سال 99 حداقل 50 درصد موضوعی است که تاکنون سابقه‌ای در نظام آموزشی کشور نداشته و شیوه خطرناکی است که همانند تزریق بیماری به بدنه ضعیف آموزش و پرورش کشور، آن را دچار اختلال، بیماری و آسیب می نماید.

چرا باید جایگاه تخصصی، کارشناسی و حرفه‌ای تعلیم تربیت کشور این گونه مورد تهاجم قرار گیرد و حرفه‌ای‌ترین گروه آنان از طریق خرید خدمات به کار گمارده شوند؟!

چرا باید آموزش و پرورش جولانگاه بخش خصوصی و نیروهای غیرمتخصص قرارگیرد؟! آیا در سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها اجازه ورود فرد غیرحرفه‌­ای و غیرکارشناس را برمی‌­تابیم؟! در همه جا صالح‌­ترین و شایسته‌­ترین افراد برای نظام تعلیم و تربیت انتخاب شده و تربیت می‌شوند و آنان را با ارائه مشوق‌های متعدد و گوناگون به طور مستمر آموزش می‌دهند. چرا برخی دولتمردان ما به آموزش و پرورش نگاهی غیر تخصصی دارند؟

در این نامه تاکید شده است: اکنون که زمان بررسی بودجه سال 98 فرارسیده است، دلسوزان تعلیم و تربیت کشور چشم امیدشان به شماست تا جایگاه و عظمت آموزش و پرورش را قدر بنهید و نگذارید شان و منزلت معلمان در جامعه تنزل یابد و با تصویب بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش و حذف بخش‌های مربوط به خرید خدمات و نیز تامین منابع مالی برای اجرای نظام رتبه‌­بندی معلمان، مسوولیت سنگین و تاریخی خویش را در خدمت به سرنوشت آینده سازان کشور ایفا نمایید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۴۴۷۴۲۳:۲۲:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
خرید خدمت یعنی سپردن بچه ها
فرهنگی۷۲۴۵۲۱۰۰:۱۰:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
نمایندگان فعلی مجلس بدانند بحث تصویب رتبه بندی واقعی و کامل فرهنگیان در بودجه 98 برای همه همکاران فرهنگی مهم و هرگونه اقدام نمایندگان را دراین زمینه رصد نموده و قطعا این امر را در انتخابات سال آینده مجلس تاثیر خواهند داد .
ناشناس۷۲۴۵۹۵۰۲:۳۴:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
سرانه بودجه آموزش و پرورش کشور با این همه منابع عظیم ثروت در کشور تاسف آور هست.
ناشناس۷۲۵۲۵۹۱۳:۰۰:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
بودجه ای که امروز از آموزش و پرورش دریغ می کنند چند سال دیگر چندین برابرش را باید صرف تجهیز زندانها و تامین امنیت اجتماع بکنند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین