جان آدم به قیمت ۶۰ هزار تومان!

گروه اجتماعی الف،   3971025142

تصادف کامیون‌ها و خودروهای ناایمن با ماشین‌های سواری همچنان قربانی می‌گیرد اما در حال حاضر برای مقابله با این خطر فقط از ابزار جریمه استفاده شده است.

روزنامه خراسان نوشت: سه سال پیش بود که پلیس راهنمایی و رانندگی در اقدامی نجات بخش دستورالعمل کنترل جدی نصب حفاظ ایمنی و سپر تکمیلی در کامیون‌ها و برخورد با خودروهای ناایمن را صادر و به تمامی عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور ابلاغ کرد. اما این ابلاغیه فقط به دریافت جریمه از متخلفان خلاصه شد و همچنان در جاده های کشور شاهد رفت و آمد این کامیون های ناایمن و به دنبال آن تصادفات دلخراش و خونین هستیم. تصادفاتی که بارها تصاویر آن ها منتشر شده است. تصاویری از خودروهای سواری که کاملا به زیر کامیون کشیده شده‌اند و سرنشینان آنها به فجیع ترین شکل ممکن در لابه‌لای آهن پاره های خودرو له شده‌اند.

ابزاری جز جریمه نداریم

طرح ایمن سازی کامیون‌ها طی سال‌های گذشته، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مطرح و اجرایی شد. مطابق این طرح حفاظ ویژه‌ای از جنس فایبرگلاس در جلو، عقب و دو طرف کامیون‌های قدیمی نصب می‌شد تا هنگام بروز تصادف نقش ضربه گیر را ایفا و از بروز تلفات سنگین جلوگیری کند. به ویژه آن که در این گونه تصادفات گاهی تمامی سرنشینان خودروی مقابل که در میان آنها زنان و کودکان نیز هستند در همان دقایق اولیه جان خود را از دست می‌دهند.

تمام این حوادث می‌تواند با نصب یک حفاظ ایمنی در این کامیون‌ها کاهش یابد زیرا باعث می‌شود در موقع تصادفات و شاخ به شاخ شدن خودروهای سواری با کامیون ها، مانع از به زیر کشیده شدن خودروها شود. این در حالی است که آمارها از رقم بالای تلفات جانی در برخورد بین خودروهای سواری و کامیون و تریلر حکایت دارد به نحوی که گفته می شود ۹۹ درصد از این نوع تصادفات منجر به تلفات جانی می‌شود.

فقط می‌توانیم جریمه کنیم

جولان کامیون هایی که بدون توجه به این قانون و بدون نصب سپر محافظ در جاده ها تردد می کنند در حالی است که پلیس راهنمایی و رانندگی هم با جدیت به دنبال اجرای قانون مصوب است اما عملا راهی جز جریمه کردن کامیون های متخلف ندارد. کارشناس معاونت امور حمل و نقل پلیس راه کشور در گفت وگو با خراسان درباره این دستورالعمل با بیان این که در حوزه حمل و نقل عمومی متولی تصمیمات، سازمان راهداری است افزود: آشکارسازی سپر خودروهای سنگین دستورالعملی است که در سال ۹۴ به تصویب رسید و از طریق پلیس راه به تمام پاسگاه های کل کشور ابلاغ شد اما در اجرای این دستورالعمل بخش های مختلفی از شرکت سازنده خودرو تا متولی حمل و نقل عمومی که سازمان راهداری است تاثیرگذار هستند و ما به عنوان پلیس فقط در حوزه اجرا می توانیم ورود کنیم.

۶۰ هزار تومان جریمه

سرگرد حسن طالبی با بیان این که نصب نکردن سپر ایمن برای کامیون ها جریمه ۶۰ هزار تومانی دارد اظهار کرد: چنان چه پلیس راهور گزارشی داشته باشد مبنی بر این که کامیون ها در محور خاصی، این  مشخصه را رعایت نکرده‌اند، از مسئولان استان مذکور می خواهیم که طرح مصوب را در زمانی که تعیین می کنیم اجرا کنند. وی تاکید کرد: متاسفانه مشکلی که ما داریم این است که دیگر نهادهای تاثیرگذار در این حوزه به وظایف خود به درستی عمل نمی کنند و ما به عنوان مجری قانون نمی توانیم برخورد بازدارنده ای جز اعمال جریمه انجام دهیم. در حالی که حتی کارخانه تولید کننده سپر و نوع سپر در تصادفاتی که رخ می دهد و تلفات بالای آن، تاثیر گذار است و هدف از این دستورالعمل هم این است که با جانمایی سپر ایمن به عنوان مانع عمل شود.

وی تاکید کرد: مجوز فعالیت یک خودروی حمل و نقل عمومی در بُعد باری بارنامه و در بُعد مسافری، صورت وضعیت است که توسط راهداری صادر می شود. علاوه بر این مدیر فنی قبل از حرکت باید خودرو را از هر لحاظ مورد بررسی قرار دهد و ایمنی خودرو را تایید و در صورت وجود نقص از صدور صورت وضعیت یا بارنامه خودداری کند. تمام این  مجوزها توسط راهداری صادر می شود.

پیگیری هایی که بی‌نتیجه مانده است

طالبی با اشاره به پیگیری هایی که پلیس راهور در این باره تاکنون داشته است، تصریح کرد: برای پیگیری اجرای صحیح این دستورالعمل‌ جلسات مختلفی با مسئولان راهداری داشتیم اما متاسفانه نتیجه ای نداشته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین