از خلع لباس تا خلع اعتماد

اکبر نبوی،   3971025139 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
از خلع لباس تا خلع اعتماد

۱ ـ من هیچگاه امثال آقای سید حسن آقامیری را قبول نداشته‌ام. در نظر این بنده، اکثر قریب به اتفاق افرادی از جنس او به لباس شهرت بیشتر اهمیت می‌دهند تا حق‌گرایی و حقیقت‌محوری در بیان نظر و دیدگاه. آن‌ها اسیر و پابند مشهورات زمانه‌اند، به‌همین دلیل برایشان تعداد فالوور و لایک حتی از واقعیت‌گرایی هم خیلی بیشتر اهمیت دارد. کسانی چون آقامیری خیلی دوست دارند متفاوت باشند. متفاوت بنمایند. و... بگذریم.

۲ ـ مسلم است که بنده صلاحیت علمی و فقهی ندارم تا درباره‌ی حکم دادگاه علیه آقای آقامیری چون و چرا کنم. با این حال به عنوان کسی که سی‌ودو سال سابقه فعالیت رسانه‌ای دارم و حوزه‌ی کاری‌ام به شکل مستقیم با افکار عمومی گره خورده است، معتقدم اِعمال حاکمیت بدون اقناع افکار عمومی، سمی مهلک به شمار می‌آید. به‌همین خاطر نسبت به جنس رفتاری که با امثال حسن آقامیری می‌شود، اشکال جدی دارم.

این افراد، بخواهیم یا نخواهیم، بپسندیم یا نپسندیم، در میان مردم (در اندازه‌ی خود) پایگاه دارند و نمی‌توان بدون رفتار اقناعی، صرفا به محکومیت آنها اقدام کرد. اضافه آنکه، حتی غیرطرفداران او (کسانی چون بنده) هم نمی‌دانند اصل ماجرا چیست و چرا یک روحانی معروف را باید به داگاه کشاند، حکم حبس و خلع لباس علیه‌اش صادر کرد و ...

۳ ـ حسن آقامیری در ذهن مخاطبانش به عنوان یک روحانی منتقد و صریح‌اللهجه شناخته می‌شود. وقتی که قوه قضائیه با او برخورد می‌کند اما با گروهی از روحانیونی که (متاسفانه ادعای پیروی و دفاع از رهبری دارند) نگاه و برداشتی قشری و متحجرانه از دین دارند و دین‌گریزی را رواج می دهند و با استفاده از بلندگوها و رسانه‌های عمومی و رسمی دیدگاه‌های متصلبانه و عصر حجری خود را طرح می‌نمایند برخورد نمی‌کند، بدون تردید انواع شائبه‌ها جان می‌گیرند و اذهان گروه‌ها و طبقاتی از جامعه را آزار می‌دهند. از جمله اینکه: یک گروه، حاشیه امن دارند و هر چه بخواهند می‌گویند و می‌کنند اما با منتقدان، برخوردهای سخت و شدید می شود و...

۴ ـ به دلیل حاکمیت ذهن تکنیکی و تاکتیکی بر تصمیماتِ بسیاری از صاحبان قدرت، هنوز نیاموخته‌ایم که میان فرصت‌ها و تهدیدها تمیز قائل شویم و با درکی روشن‌بینانه و استراتژیک، از فرصت‌های بالقوه و بالفعل برای نیل به اهداف ملی استفاده کنیم.

امثال آقامیری به اعتبار پایگاه مردمی‌شان، نه یک تهدید بلکه یک فرصت تلقی می شوند. درک و برداشت نادرست از این موضوع و موضوعات مشابه، همیشه خسارت‌بار بوده و به کاهش ظرفیت‌های اجتماعی نظام منجر شده است. معلوم نیست چرا برخی بر رفتن در یک مسیر غلط و زیان‌بار، اینقدر پافشاری می کنند و حاضر نیستند از تجربه‌های تلخ و رنجبار گذشته درس بگیرند.
هرکس که مدعی دلسوزی برای انقلاب و نظام و کشور است، باید اول به پالایش انواع ذهنیات تکنیک‌زده‌ی خود اقدام کند تا بتواند در موقع و موقف تصمیم‌گیری و اعمال آن تصمیم، بهترین شیوه‌ها و روش‌ها را در پیش بگیرد.

۵ ـ در جهان امروز و با توجه به تکثر و فراگیری ابزارهای ارتباطی و به‌ویژه با انقلابی که شبکه‌های مجازی برای مخابره و انتشار پیام پدید آورده‌اند، حکمرانی و اعمال حاکمیت بر مبنای روش‌های گذشته، یکی از عینی‌ترین جلوه‌های تحجر و مبارزه با زمان است. و می دانیم که درافتادن با زمانه و فقدان تلاش برای مدیریت کردن آن، جز ناکامی و شکست و حرمان، فرجامی نخواهد داشت.
۶ ـ مراقب باشید. با صدور احکامی از جنس آنچه علیه حسن آقامیری صادر شده است، بیش و پیش از آنکه او را خلع لباس کنید، خود را در نزد افکار عمومی «خلع اعتماد» کرده اید.

دیدگاه کاربران

املی۷۲۳۶۵۹۱۴:۰۳:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
اقای نبوی کاملا با مقاله شما موافق هستم جا دارد اقای مهدیان مثل شما قلم بزند وواقعیت بین افکارعمومی وحکم را روشن کند نه اینکه یک جانبه برای جلب توجه دوستان خاص قلم بزند بهرحال ایکاش نقد مردم را به مسئولان انتقال داد ومسئولان هم نقد راپذیرفته واقدام کنند
ناشناس۷۲۳۶۶۸۱۴:۰۷:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
آقای نبوی گاردی که روبروی آقای آقامیری گرفته اید غیرواقعی و سرشار از توجیه است،اینکه هر کسی که رشد کرد و حقیقت دین رو گفت و حرف دل مردم رو زد با قلم و با خلع لباس بزنیم خروجی بیش از تفرقه بین مردم و عدم یکپارچگی ندارد،دوران سخن گفتن یکجانبه گذشته است.مشکل شخص آقامیری نیست که خلع لباس شد مشکل تفکر ایشونه که دیگر از بین نمی رود و در جامعه نفوذ خواهد کرد ولو اینکه غیرمنصفانه قلم بزنید.و من الله التوفیق
ناشناس۷۲۴۳۱۷۲۱:۱۲:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
اگر کسی حرف دل مردم رو زد دلیل نمیشه حرف دین رو هم زده. موارد زیادی در تاریخ داریم که حرف مردم با حرف دین تفاوت داشته. ضمنا بهتره بجای مردم از کلمه بخشی ازمردم استفاده کنی چون مخالفان زیادی هم داره.
فرناز۷۲۳۶۷۹۱۴:۱۱:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
بهترین قسمت این نوشته اینجا بود که گفته بود: " بیش و پیش از آنکه او را خلع لباس کنید، خود را در نزد افکار عمومی «خلع اعتماد» کرده اید."
ناشناس۷۲۳۶۸۹۱۴:۱۷:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
این همه تربیون دار تو کشور هست که گاهی کلیپ هاشون و برداشتشون از اسلام به عنوان خنده تو فضای مجازی پخش میشه،آیا یکیشون خلع لباس شد؟ آیا نماینده سراوان اخراج و محاکمه شد؟فعلا بنا بر این است که با کسانی که حرف مردم رو میزنند برخورد بشه مثل زائری مثل آقامیری و .... این نوع رفتار به قول آقای زائری شرم آوره و کاملا مشخصه پایان خوشی برای هیچ کس ندارد
ناشناس۷۲۴۳۶۸۲۱:۵۶:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
بر خلاف آنچه در اجتماع با طلاب و روحانیت بسیار سرد برخورد میشود اما مردم ثابت کرده اند که روحانیون منتقد امثال سید حسن آقا میری ، زائری و دانشمند را بسیار دوست میدارند به ویژه جوانان از اقشار مختلف با سلیقه های مختلف .
ناشناس۷۲۴۳۸۳۲۲:۰۵:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
کاش گوش شنوایی بود که بدانند مردم از روحانیت مجیزگو بیزارند .
ناشناس۷۲۳۶۹۳۱۴:۲۰:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
اکبر اقا داشتن لباس روحانیت افتخار است یا امتیاز است ادب تربیت معرفت انسانیت اخلاق رفتار کردار به لباس ربطی دارد یا نه
ناشناس۷۲۳۷۱۰۱۴:۳۰:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
منصفانه بود
ناشناس۷۲۳۷۳۸۱۴:۳۸:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
متاسفانه این دیدگاه تسامح و تساهل ضربه ی سنگینی به دیانت زده است ، یادم هست زمانیکه اصلاحات در حال ظهور کردن بود سردمداران این دیدگاه می گفتند نباید با بی حجابی با قوه ی قهریه برخورد شود بلکه باید افرد بی حجاب را آموزش داد ، بی حجابی نه تنها کم نشد بلکه روز به روز بر شدت آن افزوده شد و می شود، اگر یک روحانی از لباس خود سوء استفاده نماید ومسائلی غیر از آنچه مورد تایید شرع مقدس است به خورد جوانان بدهد چه کسی یا چه نهادی باید مانع فریب کاری چنین روحانیونی بشود؟ اگر دادگاه سکوت نماید و چنین افرادی خلع لباس نشوند ضرر آن به مراتب بیشتر از مدارا کردن با آنان است، جناب نبوی صحبت های حسن آقامیری انتقاد است یا شبهه افکنی در دین؟.
ناشناس۷۲۳۷۴۶۱۴:۴۲:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
احسنت، مقاله صحیح و بجایی بود ولی کو گوش شنوا؟؟
ناشناس۷۲۳۷۶۲۱۴:۵۸:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
مرحوم ملاصدرا هم به دلیل مقابله با تحجر دینی در دوره صفویه تبعید شد.
ناشناس۷۲۳۹۲۱۱۶:۲۸:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
البته قیاس مع الفارغ نکنید
ناشناس۷۲۴۵۹۰۰۲:۲۳:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
ملاصدرا حرفهایی می‌رد که بقیه متوجه نمی‌شدند. نه این بابا که حرفهای پوپولیستی و عامه پسند می‌زنه.
ناشناس۷۲۳۸۳۰۱۵:۴۲:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
من هم شما را قبول ندارم آقای نویسنده. آقا میری و آقامیری ها همانند ملاصدرا در زمان خود هستند. به دلیل تفکر و دنباله رو نبودن کورکورانه همیشه توسط عده ای از علمای زمانه خود مورد غضب بوده و هستند.
ناشناس۷۲۴۳۱۸۲۱:۱۵:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
لطفا یک جمله از ملاصدرا بفرمایید. درغیر اینصورت مقایسه شما اشتباه است.
ناشناس۷۲۳۸۳۴۱۵:۴۶:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
دوستان عجله نکنید، بذارید برو بچ ذات واقعیشون رو در زمانه اینترنت و فضای مجازی به همه ی دنیا نشون بدن!
dayani۷۲۴۰۷۹۱۷:۵۷:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
اگر ایشان خطایی کرده باید مانند هر فرد دیگری با او برخورد شود، معقول نیست امتیازی را که موسسه ای رسمی و قابل پذیرش نظام - حوزه علمیه - به وی داده است، از وی گرفت.
ناشناس۷۲۵۵۲۶۱۴:۵۸:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
واقعا درست است کسی که از جایی فارع التحصیل می شود اگر اخراج شود مدرک اش و تخصص اش را باطل می کنند؟.
ناشناس۷۲۴۱۲۶۱۸:۴۷:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
قرار است مهمترین کارکرد روحانیون تبلیغ باشد ، حال این سوال پیش می آید که هیچ کدام از آقایان علما نمی توانست نامبرده را به یک مناظره دعوت کند ، در حضور مردم او را رسوا کند ؟ چون او عمل مجرمانه ای هم انجام نداده بود ، ادعاهایی کرده است که اگر باطل است باید با دلیل و مدرک و در همان خطابه و منبر وی را رسوا کرد ،
ناشناس۷۲۴۳۳۲۲۱:۲۳:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
بنده معتقدم امثال سید حسن آقا میری علاوه بر درد دین ، درد انقلاب را هم دارند . گاهی نظام ها پس از گذر ایام دیگر ربطی به انقلاب ندارند یعنی از اهداف انقلاب خود دور میشوند لذا مطالبه اهداف انقلاب مهمتر از حفظ نظام ها است . بقول بزرگی هر کس وضعیت موجود را مورد انتقاد قرار دهد یک انقلابی است و به عقیده مردم کوچه و بازار امثال زائری ، دانشمند و سید حسن آقا میری یک انقلابی هستند .
بنده خدا۷۲۴۴۳۷۲۲:۵۰:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
جالب است هنوز عادت نکرده اید به شنیدن صدای مخالف عادت کنید و علم تکفیر دردسستان مانده است . اینکه ایشان انتقاد میکند و البته انتقادش بجاست به مذاق شما خوش نیامده است دلیل بر بی حقی آقای آقا میری و یا زائری نیست . پس تلاش کنید کمی با نگاهی واقع گرا به دنیای اطرافتان نگاه کنید
علی طباطبایی۷۲۴۴۸۶۲۳:۲۹:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
دوست عزیز، این امتیازی نیست که حوزه علمیه داده است، بلکه باتوجه به گذراندن دروس مربوطه و فراگیری علم به لباس روحانیت درآمده است . مانند آن است که بگوییم لباسی که نظام پزشکی به پزشکان امتیاز داده است . و البته سخنی با نویسنده مقاله که به طور نامحسوسی ضمن رد افکار و عقاید آقای آقامیری و دیگر روحانی خلع لباس شده، بدون منطق و دلیل قابل قبولی، برآیند و حکم صادره را به نوعی مظلوم وار و از سر دلسوزی بیان کرده اند . شما اگر نقدی علمی و دینی به سخنان ایشان دارین بیان کنید؛ نه به عنوان دفاع از نظام این عمل را تقبیح نمایید . ضمناً روحانیونی که سخنانی که در هیچ منبع موثقی آورده نشده و به عنوان دین به خورد مردم میدهند، چه حکمی برایشان زیبنده و شایسته است ؟؟
علیزاده۷۲۴۵۵۸۰۰:۴۵:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
سلام سایت الف بعضی وقتا اگر اظهار نطر درمورد افراد خاص نکنی پاک دامن تر و منصف تر بنطر میای چون بازم نسبت ب سایت دیگه جایگاهی از انصاف داری.
حسین۷۲۴۵۹۹۰۲:۵۷:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
یک پزشک یا یک مهندس اگر اشتباهات متعدد و مهلک را انجام دهند صلاحیت حرفه ای را از آن ها سلب می کنند با این حال روحانیونی که حتی بر اثر بیماری یا زوال عقل متاسفانه کنترل و قدرت منطق خود را از دست داده اند را از این کسوت حساس بازنشسته نمی کنند و حتی اعتبار چند ده ساله خودشان را هم از بین می برند حال افرادی مثل سیدحسن آقا میری را بدون اینکه باطل بودن سخنان اش را برای مردم اعلام کنید یا مناظره ای برایش در نظر بگیرید یا حتی اعلام جرم کنید در صحت عقل و محبوبیت و قدرت کلام خلع لباس می کنید. مگر کسوت معلم دین بودن به لباس است؟
ناشناس۷۲۴۷۱۷۰۸:۲۹:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
رویکرد فکری من سایت الف نیست ولی انتخاب اولم برای بازدید اخبار و تحلیل ها سایت الف است چون نظرات دیگران را می گذارد و اجازه ی اظهار نظر ( لایک ) را هم می دهد . کاش دیگران هم انصاف و اعتدال را رعایت کنند !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین