ترکان: وضعیت نهاد ریاست جمهوری «جهانگیری» را کلافه کرده است

گروه سیاسی الف،   3971025131 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

اکبر ترکان با بیان اینکه نهاوندیان ساختار نهاد ریاست جمهوری در دوره احمدی نژاد را حفظ کرد، گفت: وضعیت نهاد ریاست جمهوری جهانگیری را کلافه کرده است.

ترکان: وضعیت نهاد ریاست جمهوری «جهانگیری» را کلافه کرده است

اکبر ترکان، مشاور سابق رئیس جمهور و رئیس هیات مدیره شستا در گفتگو با مهر در رابطه به موضوع اختیارات معاون اول رئیس جمهور گفت: اختیارات قانونی که بر اساس تصمیمات کم یا زیاد نمی شود. اختیارات معاون به اعتبار رئیس است و یک هویت کاری مستقل نیست و معاون اول اصلی ترین معاون رئیس جمهور و اداره کننده جلسات هیئت وزیران است و نقش اصلی آن مانند نخست وزیر در سیستم سابق بود.

مشاور سابق رئیس جمهور ضمن تشریح ساختار نهاد ریاست جمهوری در دوره دولت های گذشته، گفت: دفتر رئیس جمهور در دوره های قبل تعداد کارکنان معدود و کمی داشت و نهاد ریاست جمهوری برای اداره زیر مجموعه های خود فعال بود و از دفتر رئیس جمهور تفکیک بود و در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و خاتمی، دفتر رئیس جمهور و نهاد ریاست جمهور از هم تفکیک بود.

نهاوندیان ساختار نهاد ریاست جمهوری در دوره احمدی نژاد را حفظ کرد

ترکان در ادامه با یادآوری این موضوع که دفتر رئیس جمهور و نهاد ریاست جمهوری در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد ادغام شد، افزود: روزی که برای تحویل دفتر ریاست جمهوری در ابتدای دولت روحانی به دفتر رئیس جمهور رفتیم، رییس دفتر احمدی نژاد ضمن توصیه به نهاوندیان گفت ما خیلی تلاش کردیم دفتر و نهاد را ادغام کنید و شما مراقب باشید و این ادغام را حفظ کنید.

وی، افزود: نتیجه این ادغام این شده که ریاست جمهوری به اندازه یک وزارتخانه پرسنل دارد و ۳۵۰۰ نفر در دفتر و نهاد ریاست جمهور کار می کنند و آن زمان که من در دولت آقای هاشمی وزیر بودم، کل نهاد ریاست جمهوری ۶۰۰ نفر کارمند داشت و دفتر رئیس جمهور هم حدود ۵۰ نفر پرسنل داشت.

معاون اجرایی سابق رئیس جمهور با طرح این موضوع که آقای نهاوندیان همان ساختار ادغام دفتر رئیس جمهور و نهاد ریاست جمهوری را حفظ کرد، گفت: دفتر رئیس جمهور هم به کارهای نهاد رسیدگی می کند و امور قابل رسیدگی در نهاد ریاست جمهوری بسیار متعدد و متکثر است و به نوعی در آنجا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد کار تعریف شده است چرا که  الان در نهاد ریاست جمهوری ورزشگاه، درمانگاه، صندوق قرض الحسنه و ... وجود دارد.

نهاد ریاست جمهوری جهانگیری را کلافه کرده است

ترکان تصریح کرد: در هر دوره ای از ریاست جمهوری کارکنان نهاد ریاست جمهوری افزایش یافته و بسیاری از دوستداران رئیس جمهور در نهاد استخدام شدند؛ از قبیل افرادی که در انتخابات کمک کرده بودند، پوستر چسبانده بودند، از تیر بالا رفته بودند و ... به این ترتیب به استخدام نهاد ریاست جمهوری درآمدند و تعداد کارکنان نهاد به ۳۵۰۰ نفر رسیده و اداره آن هم بسیار سخت شده و به اداره امور اصلی نمی رسند.

وی در همین رابطه بیان کرد: راه حل خروج از وضعیت فعلی نهاد ریاست جمهوری این است که تمام این پرسنل را به نهادهایی بدهند که به پرسنل نیاز دارند و باید یک نهاد ریاست جمهوری با ۵۰۰ پرسنل و زیر نظر معاون اول رییس جمهور داشته باشیم، همانطور که در دوره مرحوم حبیبی اینطور بود و نهاد ریاست جمهوری زیر نظر معاون اول بود و دفتر رییس جمهور برای انجام کارهایی در سطوح عالی به ۷۰ تا ۸۰ نیرو نیاز دارد.

ترکان تصریح کرد: به نظرم وضعیت فعلی نهاد ریاست جمهوری و دفتر رئیس جمهور موضوعی است که آقای جهانگیری را کلافه کرده است، زیرا معاون اول هم اکنون در اداره نهاد اختیاراتی ندارد و اداره نهاد توسط رئیس دفتر رئیس جمهور انجام می شود و اگر آقای جهانگیری بخواهد کارهای اداری مخصوص به خود را انجام دهد باید از رئیس دفتر رئیس جمهور بخواهد و این اشتباه است.

وی یادآور شد: از نظر مدیریتی ساختار فعلی ریاست جمهوری دچار اشکال است و از نظر من ادغام انجام شده در زمان آقای احمدی نژاد غلط بوده است.

ترکان در رابطه با صحبت های معاون اول حول مسائل اقتصادی و اختیارات معاون اول به نگرش های مختلف اقتصادی در دولت اشاره و عنوان کرد: باید بررسی کرد که بر اساس کدام نظریه دولت، اقتصاد را اداره می کند؟ در حال حاضر سه نظریه اقتصاد آزاد، دولتی و نظریه بینابینی وجود دارد.

وی اقتصاد آزاد را مبتنی بر بازار خواند و ادامه داد: در این نظریه ساز و کار بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعادل های لازم اقتصادی را به وجود می آورد و در این اقتصاد آزاد دولت دخالتی ندارد و برخی از دولتمردان به اقتصاد آزاد اعتقاد دارند و در مقابل عده ای هم اقتصاد را دولتی می دانند و فرمان همه امور را به دولت می سپارند و در بهداشت و درمان و آموزش و پرورش اقتصاد دولتی حاکم است همچنان که ساختار آموزش و پرورش از دولت آقای هاشمی رفسنجانی بزرگتر شده و تعداد دانش آموزان کمتر شده است.

ترکان در بخشی از سخنانش خاطر نشان کرد: عده ای اقتصاد بینابینی، آزاد و دولتی را قبول دارند و معتقدند باید سازمان حمایت فعال باشد تا جامعه در فشار غارتگران اقتصادی خُرد نشود و یا از سوی دولت در اموری که جزء موارد استراتژیک نیست دخالت می کند؛ مانند آنکه دولت ۴۲۰۰ تومان را که باید برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یابد، تحویل داده و در مقابل گوشی موبایل و خودرو وارد شده و ساختارهای فاسدی در این موضوع دست در دست هم دادند.

وی با تاکید بر این مهم که هم اکنون سه نوع نظریه اقتصادی در دولت مورد توجه است، گفت: شاید منظور آقای جهانگیری این بود که دولت سیاست های متنوع و به هم آمیخته اقتصادی را اعمال می کند چرا که در دوران جنگ اگر اعمال کنترل نبود ستاد بسیج اقتصادی برای این کنترل و تامین نیازهای اساسی مردم شکل نمی گرفت آیا می توانستیم که هشت سال بجنگیم؟

باید سیستم دقیق تری بر نظارت بازار اعمال شود

ترکان به وضعیت کنونی و نوسانات ارزی کشور پرداخت و گفت: اگر ارز از ۳۵۰۰ تومان به ۹ هزار تومان رسیده چرا نرخ پرتقال چهار برابر شده است؟ امسال متوسط قیمت میوه ها در بازار ایران در مقایسه با سل قبل که ۳ هزار تومان بود به ۱۰ هزار تومان رسیده و نمی شود اینها را به حال خود رها کرد و باید کنترل هایی انجام شود.

وی همچنین بیان کرد: در زمان جنگ بسیج اقتصادی کنترل ها را انجام می داد و اجازه کنترل بازار به غارتگران بازار را نداد و امروز که در تحریم هستیم باید سیستم های دقیق تری را برای کنترل قرار دهیم در غیر این صورت مردم آسیب می بینند و در شرایط فعلی برخی از بازاریان نشان دادند که به مردم رحم ندارند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۳۶۲۲۱۳:۴۷:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
این اقا اولین کسی بود که میگفت ارز باید گران شود تا صادرات افزایش یابد حالا نصیحت میکند
ناشناس۷۲۳۸۵۳۱۵:۵۶:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
اشکال سهم خواهی برخی مدعی فاقد عملکرد بر کرسی مدیریت کشور است که خود را بزرگ می‌بینند خود شکن آینه شکستن خطاست
ناشناس۷۲۳۶۲۷۱۳:۴۹:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
هیچ کنترلی برای اجناس اصلی مردم در بازار مانند میوه و لبنیات و......انجام نمی شود و فشار زیادی روی خانواده های متوسط به پایین وارد می شود
ناشناس۷۲۳۶۸۱۱۴:۱۳:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
به به بزباش!
محمد۷۲۳۶۸۶۱۴:۱۵:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
آقای ترکان بازنشسته هستند وبا چه مجوزی رییس شستا شده اند خود ایشان غیر قانونی بر یک شرکت بزرگ وموسسه عمومی غیر دولتی تکیه زده اند
ناشناس۷۲۳۶۹۴۱۴:۲۰:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
ایشان خودش گل سر سبد گرانی بوده
ناشناس۷۲۳۹۲۳۱۶:۳۰:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
مناطق آزاد معبر قاچاق کالا ....
ناشناس۷۲۳۹۴۷۱۶:۳۸:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
متخصص قورمه سیزی
علی 671۷۲۴۰۵۵۱۷:۳۳:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
ایشان استاد ارز 4200 تومانی هستند که دنبالهاش به 18 هزار توان کشیده شد
ناشناس۷۲۴۴۲۴۲۲:۲۹:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
یکی از متکبرترین مسوولان و البته یکی از ثروتمندترین انان ! خودش قبلا همه کاره مناطق ازاد و برادرش اصغر خان سرمایه گذار پشت پرده ؟
ناشناس۷۲۴۴۵۶۲۳:۰۵:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
جناب آقای ترکان ، وضعیت عملکرد اعضای دولت تدبیر و امید از صدر تا ذیل به ویژه ژنرالهایشان ( هشتاد و چند میلیون ایرانی ) را کلافه و مستاصل و ناتوان و گرسنه و .............. کرده است
ناشناس۷۲۴۴۷۱۲۳:۱۹:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
ایشان از همان اول انقلاب مسول بوده است تا بمیرد هم مسول است چون همیشه اینها یک گروه هستند که باید مسول باشند وگرنه فکر کنم که سکته کنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین