نگاه برخی مدیران؛ رشد اقتصاد ایران و بزرگ‌ترین خیانت به اقتصاد مقاومتی

سید امیر سیاح،   3971025068 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
نگاه برخی مدیران؛ رشد اقتصاد ایران و بزرگ‌ترین خیانت به اقتصاد مقاومتی

یکی از بهترین کارآفرینان ایران که واحد تولیدی‌اش را واقعاً با سرمایه شخصی از مقیاس کوچک تاسیس و به‌تدریج در مسیر حلال و صادقانه رشد کرده، در سال‌های اخیر موفق شده فناوری پیشرفته‌ای را از مسیر تحقیق و توسعه، بومی و حتی محصولات دانش‌بنیانش صادر کند.

این صنعتگر میهن‌دوست اخیراً بعد از سال‌ها دوندگی و تحمل اذیت‌ها، موفق شده برای فروش محصولاتش با یک سازمان دولتی قرار‌داد ببندد.

آن دسته از شرکت‌های دانش‌بنیان که محصول‌شان را معمولاً به سازمان‌ها و نهادهای حکومتی می‌توانند بفروشند، حیات و ممات‌شان به تصمیم و نگرش دولتمردان وابسته است. همین دلیل، نوع و شروط خریدهای دولت، می‌تواند مسیر رشد یا سرکوب این دسته از کارآفرین‌ها و فن‌آفرین‌ها را تعیین کند.

مسیری که این کارآفرین نخبه رفته، مصداق کامل اقتصاد مقاومتی است: یعنی خلق ثروت از مسیر دستیابی به فناوری برتر و تجاری‌سازی و صادرات آن. این مسیری است که همه اجزای حکومت باید با تمام توان در هموار کردنش بکوشند و همه کارآفرینان را به پیمودن آن تشویق و کمک کنند. این همان مسیری است که ایران را ثروتمند، قدرتمند و مرفه می‌کند.

با وجود اهمیت حیاتی تولید و صادرات کالاهای دانش‌بنیان برای ایران، برخلاف تصور و شعارها، آنچه در عمل در حال وقوع است، نه تشویق واحدهای تولیدی دانش‌بنیان، بلکه سرکوب و لگدمال کردن انگیزه‌ها و توانایی‌های آن‌هاست.

کارآفرین مورد اشاره در ابتدای این نوشته، برای نگارنده نقل کرده است که در سال‌ ۹۱ که دور اول تحریم شروع شد، ایشان با همکاری تعدادی متخصص جوان، پس از چند ماه مطالعه و مهندسی معکوس، موفق شده‌اند دانش فنی یک محصول با فناوری پیشرفته خارجی را به‌دست آورند و به لبه دانش جهانی موجود در آن محصول برسند.

آن‌ها بعد از زحمات زیاد، آن محصول را به خط تولید رسانده و حتی برای آن، استانداردهای بین‌المللی دریافت کرده و وارد بازارهای جهانی شده‌اند. اما وقتی خواسته‌اند محصول خود را به سازمان‌ها و نهادهای حکومتی ایران بفروشند، مدیران دستگاه نیازمند این محصول، این شرکت را مجبور کرده‌اند از رقیب خارجی خود، لیسانس دریافت کند.

در واقع مسوولان، فن‌آفرین ایرانی را که با زحمت بسیار توانسته همتای اروپایی و آمریکایی خود را در بازارهای جهانی عقب براند، برای فروش محصولش در کشور خود، ناچارکرده‌اند از شرکت رقیب خارجی‌اش، لیسانس و دانش فنی‌ گدایی کند که خودش آن را با زحمت و تلاش علمی به‌دست آورده است.

این رفتار مسوولان دولتی، قبلاً هم توسط فن‌آفرینان و کارآفرینان دانش‌بنیان دیگر کشور هم گزارش شده و خیانتی غیر‌قابل باور و شرم‌آور است.

نکته غم‌انگیز ماجرا اینکه برخی مدیران دولتی حاضرند برای خرید محصول خارجی، صد درصد وجه را پیش‌پرداخت کنند و بدون هیچ ضمانت و با تحقیر و منت در این شرایط تحریم، از خارجی‌ها بخرند؛ اما حاضر نیستند همان محصول را با ضمانت و بیمه و خدمات پس از فروش، حتی به‌صورت قسطی از شرکت ایرانی خریداری کنند.

ریشه این رفتار، سفر خارجی یا پورسانت یا دله‌دزدی‌های مرسوم نیست. منت‌کشی مدیران دولتی از شرکت‌های خارجی و در عین حال تحقیر و سرکوفت به شرکت‌های داخلی، ناشی از نوعی بینش است که متاسفانه در بسیاری از مدیران خود‌باخته و غرب‌زده دولتی ما رواج دارد. این طرز تفکر، شرکت ایرانی را هر چقدر هم دانش فنی پیشرفته‌ای داشته  باشد، مجبور می‌کند تحت لیسانس یک چشم آبی یا مو زرد کار کند.

در بینش این مسوولان، فناوری برتر، مخصوص آمریکا و برخی کشورهای پیشرفته اروپایی غربی است و ایرانی هیچ وقت نمی‌تواند حتی به آن مرزهای فناوری نزدیک شود.

در نگاه این مدیران، نقش ایران در پازل اقتصاد جهانی، این است که نفت بفروشد و در کارخانه‌های تاسیس‌شده توسط سرمایه‌گذاران خارجی، کالاهایی تحت لیسانس خارجی‌ها را مونتاژ کند. در این نگرش، سهم ایرانی از زنجیره ارزش جهانی، حقوق کارگری است و سهم بزرگ‌تر را شرکت‌های صاحب فناوری و برند باید بردارند.

چه بسیار شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی که بر اثر استیلای این بینش در همان بدو تولد، جوان‌مرگ شده و چه بسیار نخبگان علمی و فن‌آفرین ایرانی که در مواجهه با این نوع برخورد مدیران دولتی، مایوس و سرخورده از ایران مهاجرت کرده‌اند.

تا وقتی این بینش و رفتار بر مدیران و سیاست‌گذاران ارشد جمهوری اسلامی نفوذ موثر دارد، اقتصاد مقاومتی و پیشرفت و موفقیت ایران، محال است؛ اما روزی که دست این خیانت‌کاران از مناصب اجرایی و تصمیم‌ساز کوتاه شود، فن‌آفرینان و کارآفرینان ایرانی می‌توانند در بسیاری از حوزه‌های کاری به لبه فناوری جهانی دست یابند و محصولات دانش‌بنیان خود را در بازارهای جهانی عرضه و ثروت و رفاه را نصیب کشور کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۳۲۸۲۱۰:۳۰:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
من با افتخار تمام کالای با کیفیت خارجی رو با قیمت بالاتر از کالای ایرانی میخرم و سالهای متمادی ازش استفاده میکنم
ناشناس۷۲۳۴۹۰۱۲:۲۵:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
مردم باید پراید پژو با تکنولوژی 20 سال پیش بخرن اسمش هم شده تولید ملی !!!
ناشناس۷۲۳۶۸۰۱۴:۱۲:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
هشتاد در صد قطعاتش چینیه. ای کاش فقط تکنولوژی بیست سال پیش اروپا بود اما ساخت ایران بود
ناشناس۷۲۳۶۰۶۱۳:۳۹:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
همه خائنین به ایران روحیه شما رو دارند و به خیانتشون افتخار هم میکنند.
ناشناس۷۲۳۸۴۶۱۵:۵۳:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
تو فکر کنم کارخونه داری هستی که جنس بنجل تولید و به بازار روانه میکنه نه ؟
ناشناس۷۲۴۴۱۰۲۲:۲۲:۱۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
من کارخونه دار نیستم ولی خدا رو شکر که بر خلاف امثال تو روی وطنم غیرت و تعصب دارم.
ناشناس۷۲۳۳۰۰۱۰:۳۸:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
اینقدر مطالب کلی بی سرو ته ننویسید، هرکسی میتواند این ادعاها را داشته باشد ولی آیا درست است؟ وظیفه یک خبرگزاری معتبر این است که کمی کنکاش کند که مطلب صحیح است یا خیر
یوسف۷۲۳۳۵۹۱۱:۰۸:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
یک دوست دارم که رشته اش مهندسی معدنه ولی الان 7 سال تو کار ساخت قطعات برقیه رفتم کارگاهش یک قطعه نشونم داد گفت اینو از روی یکی از قطعات شرکت زیمنس آلمان با مهندسی معکوس ساختیم (یک تیم 2 نفره بودند) ولی میگفت با اینگه من این قطعه رو گارانتی میکنم ولی کسی ازم نمی خره و باید با کلی منت اینو از آلمانی ها بخرن و درآخر گفت قیمت من یک سوم نمونه آلمانیه اونجا واقعا اشکم در اومد
ناشناس۷۲۳۴۱۳۱۱:۳۶:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
کدام اقتصاد مقاومتی . جدول (1-7 یا 7-1) اعتبارات هزینه ای بودجه از صفحات 201 به بعد را نگاه کنید . آیا بجای در اولویت قرار دادن عمران و تکمیل بزرگراه ها ، وقتی در بودجه سالیانه بیش از یکهزار میلیارد تومان به بخش هایی خاص اختصاص داده میشود، چگونه اقتصاد مقاومتی حاصل خواهد شد؟
یک بازنشسته۷۲۳۵۳۱۱۲:۵۴:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
کسانیکه این اعتبارات را از بودجه سالیانه میگیرند، سال اول با ده میلیون شروع کرده اند که امروز سر جمع همه آنها به بیش از 1100 میلیارد تومان رسیده . ناگفته نماند آنها در قبال ارتزاق از بیت المال، به همان اندازه نیز عزت خود را از دست داده اند و یکدفعه هم نمیشود آنرا قطع کرد زیرا عوارض دارد . شفاف سازی بودجه و فشار افکار عمومی باعث خواهد شد........، با برنامه ریزی بتوانند در آینده نزدیک جایگاه اولیه و مردم پسند قبلی را پیدا کنند. انشاءالله.
ناشناس۷۲۳۵۵۴۱۳:۰۶:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
بنده قبلا دیده بودم . اقتصاد مقاومتی با این ریخت و پاش ها هرگز میسر نخواهد بود . یک قلم از پروژه های عمرانی و یا ملی و بزرگراهی ناتمام با درصد کمی از این مبالغ به سال نکشیده تکمیل میشود . به کجا میرویم ما ؟
ناشناس۷۲۳۵۵۵۱۳:۰۶:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
در کشور های توسعه یافته بهداشت و اموزش عمومی و به هزینه دولت است و اقتصاد در دست بخش خصوصی در ایران بهداشت و آموزش را خصوصی کرده اند واقتصاد در دست دولت است
ناشناس۷۲۳۵۶۲۱۳:۰۹:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
مملکت با این بریز و بپاش به سامان نمیرسد .
ناشناس۷۲۳۴۱۸۱۱:۳۹:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
اقتصاد مقاومتی تلاش همگانی نیاز دارد و هر سازمان، نهاد و یا موسسه ای باید در قبال بودجه ای که میگیرد پاسخگوی ماحصل آن باشد .
ناشناس۷۲۳۴۳۱۱۱:۴۴:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
آقای توکلی اقتصاد مقاومتی که با شعار حاصل نمیشود . چرا بجای تکمیل بعضی پروژه ها که سالهاست بر زمین مانده، در بودجه سالیانه بیش از 1000 میلیارد تومان به بخش هایی اختصاص داده میشود که پیش از این از وجوهات شرعی تامین میشدند ؟ آیا میدانید با این مبالغ در سال چه پروژه های ملی عظیمی میشود تکمیل و به بهره برداری رساند؟
ناشناس۷۲۳۴۵۵۱۲:۰۲:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
از نویسنده محترم تمنا دارم قبل از صرف وقت و عمر خود به اینگونه نگارشات ، یک نگاهی به بودجه مملکت در تخصیص اعتبارات و هزینه ها (صفحات 201 تا 204) نیز بیندازند .
ناشناس۷۲۳۴۷۹۱۲:۱۸:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
آقای سید امیر سیاح یادداشت ها و مطالب شما بسیار تند است و به جای نقد منصفانه، بیش تر افراد را تخریب می کنید. مسلمان باید منصف باشد.
ناشناس۷۲۳۴۸۱۱۲:۲۱:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
زیاد به این شرکت های به اصطلاح دانش بنیان اعتماد نکنید. بعضی هایشان کلاهبردار هستند.
ناشناس۷۲۳۴۸۷۱۲:۲۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
تا وقتی تکنولوژی روز دنیا رو برای تولید نداشته باشم اقتصاد ما به جای نخواهید رسید . همش شعار
ناشناس۷۲۳۴۹۳۱۲:۲۶:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
رسیدن به تکنولوژی روز دنیا برای تولید و صادارت به صورت مقاومتی و داخلی حداقل 1000 سال زمان نیاز دارد . تکنولوژی هر محصولی در کشور خاصی با زحمت تولید شده...
ناشناس۷۲۴۰۱۳۱۷:۰۷:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
اولین جایی که اقتصاد مملکت رو نشونه گرفته متولیاش یعنی وزارت اقتصاد مخصوصا صمت هست ........که جز فلج کردن تولید کاری نمیکنن
پیمان۷۲۴۶۲۲۰۵:۰۹:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
چرا دقیقا از همون زمانی که تصمیم به حمایت از تولید داخلی گرفته شد یهو دلار دوباره منفجر شد و وضعیت اقتصادی مردم به این روز افتاد؟ پس کی از مردم حمایت کنه؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین