آتش اختلاف ترامپ و دمکرات ها در دامان 800 هزار آمریکایی

گروه جهان الف،   3971025052

تعطیلی بخشی از دولت آمریکا که از یکم دی ماه آغاز شده، زندگی 800 هزار نفر را به دلیل آنکه ترامپ و دمکرات ها نمی خواهند به مناقشه 5.7 میلیارد دلاری بودجه دیوار مرزی پایان دهند، به صورت مستقیم به چالش کشیده است.

به گزارش ایرنا، دو سال از عمر دولت دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا می گذرد و در این مدت او دو بار بخش هایی از دولت را تعطیل کرده است تا هم در تعداد و هم در طول مدت تعطیلی دولت، رکورددار باشد.

ماجرا از زمانی پیچیده شد که ترامپ در پایان سال دوم ریاست، خواستار تحقق شعار انتخاباتی خود شد که البته در طول مبارزات انتخاباتی به گونه ای دیگر مطرح کرده بود. او وعده ساخت دیوار مرز جنوبی آمریکا را با پول مکزیکی ها داده بود؛ در حالی که مکزیک در همان موقع، موضع گیری کرد و گفت؛ پولی برای این کار پرداخت نخواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا با رویکردی نژادپرستانه تلاش کرده است تا با متهم کردن مهاجران که عمده آنها فقرای کشورهای آمریکای لاتین هستند، به انواع جنایات و جرایم سازمان یافته و مافیای مواد مخدر، این شعار خود را اجرایی کند. اما دمکرات ها که در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا صاحب اکثریت در مجلس نمایندگان شدند که وظیفه اصلی آن تخصیص بودجه به دولت است، برگ دیگری رو کردند و قاطعانه با این درخواست به مخالفت برخاستند.

آنها برای این ادعای خود، استدلال می کنند که مواد مخدر و عاملان جرایم سازمان یافته از مرزها وارد نمی شوند، در فرودگاه ها به زمین می نشینند و همچنین امنیت مرزها هیچ ارتباطی به دیوار مرزی ندارد؛ چرا که در این سال ها مشاهده شده است که در مناطق دارای دیوار، مهاجران با حفر تونل یا عبور از بالا یا اطراف آن، خود را به خاک آمریکا رسانده اند.

دمکرات ها همچنین خواستار آن هستند که به جای استفاده از دیوار فیزیکی که عوارض زیست محیطی ناگواری هم برای منطقه خواهد داشت، از سیستم های الکترونیکی برای کنترل استفاده کنند که در این صورت، هزینه آن کمتر و کارایی آن بیشتر خواهد بود.

ترامپ اما این استدلال ها را قبول ندارد و حرف خود را می زند. او اواخر ماه دسامبر، وقتی که با چاک شومر رهبر اقلیت های سنا و نانسی پلوسی رهبر اقلیت های وقت مجلس نمایندگان دیدار کرد، بصراحت با تهدید گفت؛ در صورتی که بودجه این دیوار تامین نشود، او با افتخار دولت را تعطیل می کند.

چند روز پس از این دیدار، سرانجام ترامپ در 22 دسامبر 2018 (اول دی) اعلام کرد که دولت وارد تعطیلی موقت شده و بدین ترتیب، هزاران نفر از کارکنان بخش های مختلف آمریکا، سال جدید را با نگرانی جشن گرفتند.

شاید ابتدا کسی تصور نمی کرد که این تعطیلی با تعطیلی سال گذشته که تنها چند روز بود، متفاوت باشد اما سرسختی ترامپ، آن را از رکورد 22 روز در دولت کلینتون هم فراتر برد و در حال پایان یافتن روز بیست و چهارم آن است.

در همین حال، برخی سناتورهای جمهوریخواه و دمکرات پیشنهاد داده اند که دولت بازگشایی شود و مذاکرات برای رسیدن به توافقی برای دیوار مرزی ادامه یابد اما رئیس جمهوری آمریکا ترجیح می دهد که دولت، تعطیل باشد تا به این صورت بتواند سناتورها را تحت فشار گذاشته تا به خواسته او تن دهند.

دمکرات ها نیز که آینده سیاسی خود را با تن دادن به خواسته ترامپ زیر سوال می بینند، با قدرت ایستاده اند و ترامپ را به فریبکاری متهم می کنند.

با شکل گیری مخالفت های پراکنده، ترامپ بار دیگر رهبران سیاسی کنگره را به کاخ سفید دعوت کرد اما همه پیش بینی ها بر این بود که نتیجه ای حاصل نخواهد شد. او پس از این دیدار از مردم خواست تا با سناتورهای خود تماس بگیرند و از آنها بخواهند تا نسبت به امنیت مرزها کاری کنند.

ترامپ سری به مرزها نیز زد اما هیچ یک از این ها باعث نشد تعطیلی دولت تمام شود و دمکرات ها نیز متعهد شدند تا زمانی که این کار انجام نشود، طرح دیگری را از سد کنگره نخواهند گذراند. اکنون طرح الزام رئیس جمهوری به بازگشایی دولت در سنا مطرح است؛اما همه می دانند که ترامپ آن را امضا نخواهد کرد و این مساه باعث شده که به گفته میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنای آمریکا، با دو تعطیلی مواجه شوند.

او می گوید از یک سو دولت تعطیل است و از سوی دیگر نیز کنگره به دلیل مخالفت دمکرات ها نمی تواند طرح دیگری را پیش ببرد که اشاره وی به طرح «تقویت امنیت آمریکا در خاورمیانه» و حمایت از رژیم صهیونیستی بود.

از طرفی، دمکرات ها معتقدند که ترامپ زندگی آمریکایی ها را برای تحقق شعار انتخاباتی خود به گروگان گرفته است. چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات ها در سنای آمریکا روز دوشنبه در ادامه انتقاد به تعطیلی بخش هایی از دولت که بیست و چهارمین روز خود را سپری می کند، گفت: چرا ترامپ، دولت را بازگشایی نمی کند تا همزمان مذاکرات را هم ادامه دهیم؟

وی اضافه کرد: برای اینکه او فکر می کند استفاده از زندگی آمریکایی ها، حقوق و معیشتشان و همچنین خانواده ها به عنوان اهرمی برای طرح دیوارش، کار درستی است.

او گفت که آقای ترامپ آسیب رساندن به آمریکایی ها را پایان بده و دولت را بازگشایی کن.

شومر با بیان این که ترامپ به مزرعه لوئیزیانا رفته است و با کشاورزان صحبت می کند، اظهار کرد: این در حالی است که وزارت کشاورزی نمی تواند به وعده کمک مالی به آنها به دلیل تعطیلی دولت اقدام کند. او اضافه کرد ، کشاورزان نمی توانند وام دریافت کنند. اگر می خواهید به کشاورزان کمک کنید، دولت را باز کنید.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت؛ واقعیت این است که جمهوریخواهان تعطیلی دولت را شروع کردند و دمکرات ها در حال کار برای پایان دادن به آن هستند.

او خطاب به ترامپ اظهار کرد: زمان آن است که ایستادن در این مسیر را تمام و دولت را بازگشایی کنید. بگذارید سنا به طرح پایان دادن به تعطیلی دولت رای بدهد.

لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه که از مدافعان طرح دیوار مرزی است نیز از ترامپ خواست؛ به تعطیلی دولت پایان دهد و درباره دیوار مرزی بعداً به توافق برسد اما رئیس جمهوری آمریکا که می گوید هنر معامله را بخوبی می داند، این پیشنهاد را رد کرد.

حال، جدای از مسائل سیاسی، 800 هزار نفر از کارکنان بخش های دستگاه های مختلف در آمریکا و خانواده های آنها متاثر از تصمیم ترامپ برای پافشاری بر تعطیلی دولت شده اند؛ چرا که تاکنون حقوقی دریافت نکرده اند. آنان در صدد افزایش فشار به دولت هستند تا شاید آتشی را که این اختلاف به دامان آنها انداخته است، مهار کرده و به آرامش برسند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین