سیاست عجیب ترامپ در قبال ترکیه

گروه جهان الف،   3971025047 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس‌جمهوری آمریکا بلافاصله یک روز و با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای در موضع خود درباره نابودی اقتصاد ترکیه در پی تماس تلفنی که با همتای ترکیه‌ای خود داشت از وجود امکان گسترده توسعه همکاری اقتصادی میان دو کشور سخن گفت!

سیاست عجیب ترامپ در قبال ترکیه

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جزئیات تماس تلفنی خود با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای‌اش را طی توییت‌هایی منتشر کرد و از امکان گسترده توسعه سطح همکاری اقتصادی میان آمریکا و ترکیه سخن گفت.

او تاکید کرد: با اردوغان درباره توسعه اقتصادی صحبت کردم. براساس گزارش الجزیره، البته رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر دوشنبه به همتای ترکیه‌ای خود نسبت به عواقب هرگونه آزار و اذیتی به شبه نظامیان کرد سوریه هشدار داد.

این تغییر موضع یک روز بعد از تهدید ترامپ علیه اقتصاد ترکیه بود. ترامپ در توییتی تهدید کرده بود در صورت حمله ترکیه به کردهای سوریه که در کنار آمریکا با داعش می‌جنگند اقتصاد این کشور را نابود خواهد کرد. در تماس تلفنی میان دو رئیس‌جمهوری آنها ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را بررسی کردند.

اردوغان در تماس تلفنی شب گذشته به ترامپ تاکید کرد، آماده حمایت کامل از فرایند خروج آمریکایی‌ها از سوریه است. ترامپ گفت:‌ من با اردوغان موفقیت‌های حاصل شده طی دو هفته اخیر در راستای فرایند نابودی باقی‌مانده‌های داعش در سوریه و ایجاد منطقه امن به مساحت ۲۰ مایل در سوریه را بررسی کردم.

قابل توجه است که در واکنش به تهدید اخیر ترامپ، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اظهار کرد: ایجاد منطقه حائل در سوریه ایده رجب طیب اردوغان است نه ایده آمریکا. ما قبلا این طرح را مطرح کردیم. ریاست‌جمهوری ترکیه نیز تصریح کرد: دو رئیس‌جمهوری بر فرصت ندادن به گروه‌ها برای سنگ‌اندازی در مسیر فرایند خروج نیروهای آمریکایی و بالا بردن روابط اقتصادی میان دو کشور به عالی‌ترین سطح تاکید کردند.

ریاست‌جمهوری ترکیه افزود: این دو مقام علاوه بر بررسی روابط دو جانبه منطقه عاری از تروریسم در شمال سوریه را به منظور منع درگیری و تنش بین نیروهای ترکیه‌ای و شبه‌نظامیان کرد بررسی کردند.

طبق این بیانیه، اردوغان به ترامپ تاکید کرده ترکیه مشکلی با کردها ندارد و تنها به دنبال مقابله با گروه‌های تروریستی است که امنیت ملی آن را تهدید می‌کنند. براساس بیانیه ریاست جمهوری ترکیه، دو رئیس‌جمهوری بر لزوم اجرای طرح نقشه راه درباره شهر منبج سوریه که سال گذشته میلادی به توافق دو طرف رسید، تاکید کردند.

طبق این بیانیه، اردوغان از تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه استقبال و به آمادگی ترکیه به حمایت همه جانبه از این موضوع اشاره کرد. کاخ سفید هم اظهار کرد: ترامپ به همکاری با اردوغان برای حل و فصل نگرانی‌های امنیتی ترکیه در شمال سوریه ابراز تمایل کرده است.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا با وجود توجه به نگرانی‌های امنیتی ترکیه اما در عین حال گفته است، برای آمریکا مهم است که ترکیه آسیبی به کردها و نیروهای دموکراتیک سوریه وارد نکند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اظهار کرد: ترامپ مذاکرات ویژه‌ای با اردوغان داشت و بر موضع ثابت خود در حمایت از کردها که در کنار ما می‌جنگند، تاکید کرد.

آمریکا ۱۹ دسامبر از تصمیم خود برای خروج از سوریه همزمان با آمادگی ارتش ترکیه برای عملیاتی گسترده علیه یگان‌های مدافع خلق کرد خبر داد که آنکارا آنها را گروه تروریستی می‌داند، در حالی آنها با واشنگتن در مقابله با داعش همکاری دارند. این تضاد در منافع موجب تنش‌هایی میان دو طرف شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۳۱۸۳۰۹:۳۹:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
ترکیه از اون کشورایی است که چماق باید بالای سرش باشد
ناشناس۷۲۳۳۶۴۱۱:۱۱:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
این قدرت دیپلماسی ترکیه رو میرسونه هم کار سیاسیش رو انجام میده و هم اقتصادش پویاست کاش درس بگیریم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین