۸۵ ‌درصد بودجه برای ۱۵ ‌درصد شاغلان

سید احسان خاندوزی،   3971024033 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
۸۵ ‌درصد بودجه برای ۱۵ ‌درصد شاغلان

در علم اقتصاد میان چهار دسته بازیگران داخلی و اصلی تمایز گذاشته می‌شود: واحدهای تولید کالا یا خدمت (بنگاه)، واحدهای مصرف نهایی (خانوار)، واحدهای تامین مالی (بانک و...) و در نهایت دولت. قانون بودجه در ظاهر تراز درآمد - هزینه یکی از بازیگران اصلی اقتصاد یعنی دولت است؛ اما جایگاه دولت به‌عنوان تنها واحد سیاست‌گذار به‌گونه‌ای است که سایر بازیگران را نیز متاثر می‌سازد. مهم‌ترین کانال‌های تاثیرگذاری بودجه بر سایر بازیگران، عبارتند از:

-میزان و شیوه مالیات و عوارضی که دولت می‌گیرد

-حجم و نوع یارانه‌ها و تزریق‌هایی که دولت انجام می‌دهد

-سیاست پولی و ارزی مندرج در لابه‌لای بودجه

-تولید کالای عمومی (انواع طرح‌های عمرانی که بخش خصوصی مایل به انجام آن‌ها نیست و تقاضای محصولات برای دیگر بنگاه‌ها ایجاد می‌کند.)

-افزایش تقاضای کل از طریق رشد مخارج و پرداخت حقوق

تجربه ما در اقتصاد ایران بیانگر آن است که اگر درآمدها، کمتر از پیش‌بینی محقق شود، آن سپری که نقش انقباض را زودتر از همه ایفا می‌کند، هزینه‌های عمرانی دولت (بند‌4) است. بر دامن کبریایی پرداخت حقوق و دستمزد، تحت عنوان‌هایی مانند هزینه‌های غیرقابل اجتناب، گردی نمی‌نشیند و خللی وارد نمی‌شود؛ اما همواره بودجه عمرانی، سریعاً منقبض یا منبسط می‌شود.

این در حالی است که برای بنگاه‌ها و خانوارهایی که کارمند دولت نیستند، مفیدترین بخش هزینه‌های دولت همان مخارج عمرانی است. تقاضا برای سیمان، فولاد و هزاران محصول راه‌سازی و ساختمانی و غیره وابستگی نسبتاً زیادی به اجرای طرح‌های عمرانی دارد، تقاضا برای اشتغال کارگران و مهندسان و امثالهم نیز تنها حدود 15‌درصد کل مخارج دولت است. این در حالی است که منافع بند‌5 به‌طور مستقیم تنها به کارمندان دولت می‌رسد(حدود 15‌درصد شاغلان کشور). به بیان دیگر منفعت مستقیم 85‌درصد مخارج دولت، تنها و تنها به 15‌درصد شاغلان کشور می‌رسد؛ یعنی به کارمندان دولت. این سهمی بوده که یک دهه قبل وضع بهتری داشت.

در‌خصوص بودجه۱۳۹۸ این اجماع وجود دارد که بخش درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی و حتی فروش اوراق، دچار بیش برآوردی است و سازمان برنامه‌و‌بودجه، متاسفانه با آگاهی از غیرواقعی بودن ارقام، درآمدها را فربه نشان داده است. به قاعده دولت‌های گذشته و کنونی، حتماً میزان تحقق بودجه عمرانی سال آتی از حدود 60‌هزار میلیارد تومانی که در بودجه نوشته شده، کمتر خواهد بود و این بخش، کماکان نقش سپر را ایفا خواهد کرد و منفعت تولید و اشتغال از محل بودجه، کمتر و کمتر خواهد بود، آن هم در سالی که تحریم، به اندازه کافی بخش‌های تولیدی و اشتغال را تحت فشار قرار داده است. اگر موضع بودجه‌ای دولت متفاوت بود، ما نیز می‌توانستیم سیاست‌های ضدچرخه‌ای داشته باشیم، یعنی در میانه رکود تولید و اشتغال، دولت سهم بیشتری در تحریک تولید و اشتغال داشته باشد نه بالعکس.

 اما با توجه به کاهش درآمدهای دولت در سال آتی، چگونه می‌توان مخارج عمرانی را افزایش داد؟

پاسخ‌های مبتنی‌بر افزایش درآمد؛ مثلاً فروش ارزهای صادرات نفت به قیمت بازار ارز، توان مخارج ریالی را افزایش می‌دهد و در کنار حمایت مستقیم از مصرف‌کنندگان کالاهای اساسی، می‌تواند تاحدی صرف هزینه‌های عمرانی بیشتر شود. دولت این مسیر را انتخاب نکرده و این گزینه از سوی مجلس نیز بعید به نظر می‌رسد. حمله سریع به فرارهای مالیاتی نیز با توجه به اقتصاد سیاسی دولت و مجلس، دور از انتظار است. برداشت بیشتر از صندوق توسعه ملی صرفاً برای طرح‌های عمرانی با پیشرفت بالا نیز در سطوح بالای کشور، مورد استقبال قرار نگرفته است. احتمال فروش بیشتر اوراق و استقراض دولت نیز باتوجه به شرایط اقتصاد سال آتی، اندک است. پس امیدی به این دسته از پاسخ‌ها نیست.

پاسخ مبتنی‌بر تغییر رویه هزینه؛ کاستن از مخارج جاری که برخی آن را مخارج غیرقابل اجتناب می‌دانند، تنها راه باقی مانده است.

اگر افزایش 20‌درصدی جبران خدمات کارکنان دولت تنها و تنها برای کارمندان با حقوق کمتر از خط فقر (حدود سه میلیون تومان) اعمال شود، مبالغ آزاد شده می‌تواند به‌گونه‌ای هزینه شود که غیر از 15‌درصد شاغلان کشور (یعنی کارمندان دولت) منفعت آن به بخش‌های دیگر اقتصاد نیز برسد؛ مانند حمایت از اشتغال با افزایش هزینه عمرانی دولت برای طرح‌های با درصد پیشرفت بالاو حمایت از بیکاران با افزایش پوشش بیمه بیکاری؛ چنانکه می دانید تنها حدود 10‌درصد بیکاران کشور از مزایای پرداختی بیمه بیکاری بهره می‌برند و 90‌درصد دیگر، در فشار قیمت‌های سال جاری هیچ پوشش و هیچ حمایتی ندارند! با توجه به چشم‌انداز خطیر بازار کار در ماه‌های آتی، این تغییر سیاست دولت می‌تواند از مخاطرات آینده بکاهد.

البته این پیشنهاد مخالفانی خواهد داشت مثل نویسنده این مقاله که استاد یک دانشگاه دولتی با درآمدی بیش از سه میلیون تومان است و در سال آینده نباید منتظر افزایش حقوق باشد؛ اما به نظر می‌رسد منافع تولید و اشتغال در میانه تحریم و افزایش اعتبار جمهوری اسلامی نزد طبقات مردم، آنقدر ارزش دارد که بتوان گوش را بر این مخالفت‌ها بست.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی

 

منبع: صبح نو

دیدگاه کاربران

مهدی۷۲۱۶۵۱۰۸:۵۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
بنام خدا- استاد محترم ! افزایش حقوق و درآمد ناچیز بیش از سه میلیونی شما، با دو تا راهنمایی رساله دکتری و ارشد معادل کل حقوق همان کارمندان سه میلیونی افزایش می یابد. شکسته نفسی نفرمائید لطفا!
ناشناس۷۲۱۶۵۵۰۸:۵۵:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
اصلابفرمایید همه و همه یک مقدار ثابت حقوق بگیرند و به مقدار مساوی هم کار کنند (شبیه آن چیزی که در مورد کمونیسم گفته می شود). شرایط آب و هوایی و منطقه ای و خیلی از مسایل دیگه را هم کنار بذاریم. اصلا چرا باید فیش های حقوقی با چندین بند داشته باشیم؟ حالا اگر کسانی حقوق و مزایای پنهان دارند اشکالی ندارد چون کسی نمی بیند و نعوذبلله خدایی هم در کار نیست. دیگه نه نیازی به درس خواندن و کسب مهارت و توسعه علم هست و نه نیازی به خلاقیت و ابتکار و نخبگی!!! همه بروند خوش باشند بروند خیابان گردی، بیابان گردی، تفریح، خواب خوش، دید و بازدید. خلاصه چه لزومی دارد یکی بنشیند تا نیمه های شب چشمش را کور کند؟ هیچی بهتر از خواب خوش نیست، چون قرار است یک استاد دانشگاه یا متخصص به اندازه همان آبدارچی حقوق بگیرد و سطح زندگی ها همه یکسان باشد.....هرکس هم خواست اختلاس، دزدی کلان، دلالی بکند نوش جانش چون حقشه با این پولها که نمی شود اشتغال درست کنی نمی شود مملکت بسازی. اصلا ....
ناشناس۷۲۲۱۹۳۱۴:۵۰:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
حرف شما در مورد استاد دانشگاه درست ولی مگر یک کارمند معمولی چه کار خاصی انجام می دهد که باید این قدر اختلاف درآمد با بخش خصوصی داشته باشد هزاران نفر جوان بیکار حاضرند با بهره وری بالا توی اون سازمان مشغول بشوند ولی کو کار ؟ حالا مثلا طرف فوق لیسانس گرفته چه گلی به سر مملکت زده که باید واسه کار نکردنش از بیت المال بهش حقوق بدهند در حالی که همون کار رو یک فوق دیپلمه به نحو احسن می تواند انجام دهد.
ناشناس۷۲۲۴۵۸۱۷:۴۱:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
نگاههای صفر و صدی برای نشنیدن یه حرف منطقی
علی۷۲۱۶۵۷۰۸:۵۸:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
شما پیشقدم شو، احدی جلوی شما رو نمیگیره . میتونی انصراف از افزایش حقوق سال 98 بدی، ولی برا دیگران نسخه نپیچ خواهشاً !!!!!!!!!
ناشناس۷۲۱۶۸۸۰۹:۳۱:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
چرا از پاداش بازنشستگی پرسنل وزارت نفت حرفی زده نمی شود ؟؟ حداقل ششصد میلیون تا یک میلیارد دریافت می کنند حالا مقایسه کنید با من معلم !
نرگس۷۲۱۶۹۸۰۹:۴۴:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
واقعا مطلب غیرواقع وسطحی نوشته شده آخه این چه مطلب بی ربطیه مثل اینکه درمملکت حضورنداری کسی که الان با این هزینه ها کمترازپنج میلیون هم بگیره نمیتونه زندگی کنه مستاجرباشی گوشت کیلویی نود تومن بخری وبچه مدرسه روداشته باشی که سالی سه میلیون وبیشترهزینه سرویس کنی وخیلی مخارج دیگه که کمرشکن هستن چرا زورتون به نجومی بگیرها نمیره ازاونها کم کنید نه اینکه اگه بخواد بیست درصد حقوق اضافه بشه براش مقاله بنویسید ببینید نظرچیه ودولت هم همون رو دنبال کنه اونی که ماهی بیست وچند میلیون میگیره وهیچ کارمثبتی هم انجام نمیده یا جاهای دیگه که بودجه های یامفت میبرن روبولد کنید
ناشناس۷۲۲۲۰۹۱۵:۰۱:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
حقوق سه میلیونی رو با کسی که بیکاره یا یک و نیم میگیره و همین هزینه ها را داره مقایسه کن
الف۷۲۱۷۵۰۱۰:۱۹:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
جناب آقای دکتر خاندوزی با سلام و احترام بهتر نیست به جای عدم افزایش حقوق کسانی مثل من که حدود ۳۰ سال از عمر خود را درس خوانده ام و الان به عنوان مدرس دانشگاه چیزی حدود پنج میلیون حقوق دارم و با لحاظ کسورات، دریافتی من کمتر از ۴ میلیون است، کاری کنیم که بسیاری از چند شغله های دولتی که تعداد زیادی از آنها به عنوان استاد دانشگاه سری هم به دانشگاه می زنند شغل دوم خود را کنار گذاشته و دو حقوق از منابع دولتی دریافت نکنند و به شغل شریف معلمی خود برگردند؟
ناشناس۷۲۱۷۸۳۱۰:۴۱:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
نویسنده این متن گویا در خلاء هستند و هیچ شناخت و درکی از وضعیت جامعه و اقتصاد و قیمت ها و سطح تورم و نسبت حقوق کارگرها و کارمندان با تورم نداره، ایشون خوبه یه کم مطالعه کنن اخبار رو ، در حالی که قیمت خودرو در چندین نوبت از ابتدای سال توسط دولت چند صد درصد افزایش داشته هیچ کسی معترض این نشده که این افزایش قیمت ها تورم زا خواهد بود ولی تا صحبت از افزایش حقوق ها میشه عده ای ... داد و هوار میکنن که افزایش حقوق منجر به افزایش نرخ تورم میشه.
ناشناس۷۲۱۸۵۷۱۱:۳۰:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
جناب استاد خاندوزی ، از کیسه خلیفه نبخشید. به دولت توصیه بفرمایید از نورچشمی ها مالیات بگیرد ، جلوی قاچاق را بگیرند ، اقتصاد را شفاف کنند آنوقت خواهید دید که منابع واقعی کشور چقدر است و چقدر سهم بودجه عمرانی خواهد شد.
ناشناس۷۲۱۸۵۹۱۱:۳۳:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
قرار نیست همه افراد جامعه یکسان حققو بگیرند. هر کس بر حسب توانمندی و زحمتی که کشیده است باید دریافتی داشته باشد.
ارش۷۲۲۰۸۳۱۳:۵۱:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
هرجوری که دوست دارید در خصوص هیات علمی‌ها تصمیم بگیرید برای من دیگه مهم نیست دیگه. من هیات علمی‌ای هستم که پوزیشن گرفتم از انگلستان و دارم میرم برای همیشه!! البته بعد از ده سال کار تو ایران! پارسال بعد از سیستم افزایش پلکانی فهمیدم که اینجا برای درس کسی ارزش قائل نیست.
ناشناس۷۲۲۱۰۸۱۴:۰۳:۵۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
از واقعیات جامعه دورید مثل افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان که به حداقلی ها فقط اضافه میشه جوری که الان فوق لیسانس با کسی که مدرک سیکل داره یجور حقوق میگیره مستخدم ومدیر یکی شدن با وجود این نخبگان ما اصلا مشکلی نداریم...
ناشناس۷۲۲۱۳۲۱۴:۱۶:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
آقای خاندوزی لطفا درآمدت رو اعلام کن و بعد این نسخه را بپیچ شاید شما به خاطر کارهای خارج از دانشگاه و ملک وراثتی به افزایش حقوق نیاز نداشته باشی ولی چرا شرایط شخصی خودت را به همه قیاس می کنی و برای دیگران نسخه می پیچی.
رضا۷۲۲۲۹۲۱۶:۰۲:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
برادر به فرض هم که پیشنهاد شما اجرایی شود مگر تعداد افرادی که بیش از 3 میلیون تومان حقوق می گیرند چند نفر است و منابع حاصل از این کار باطل چقدر است قطعا در حد هیچ در مقابل 95 هزار میلیارد تومان بودجه حقوق و دستمزد دولتی ها برادر دوران کمونیسم و اقتصاد دولتی گذشته و مشگل کشور عدم خلق ثروت است نه توزیع ان که با این اقتصاد فاسد و نا کارامد دولتی امیدی به بهبود هم نمی رود.
ناشناس۷۲۲۳۵۹۱۶:۳۶:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
جناب عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، آیا حاضرید حقوق 10 میلیونی شما برابر با یک حق التدریسی شود که سه میلیون می گیرد.
ناشناس۷۲۲۴۶۰۱۷:۴۲:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
باید قبول کرد که کارمندان دولت تو ایران نسبت به سایر اقشار بازده و بهروری کمتر و توقع و مصرف بیشتری دارند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین