اطلاعات کلی در مورد عوارض خروج

گزارش بازرگانی،   3971023191 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
اطلاعات کلی در مورد عوارض خروج

 

با همگانی شدن خرید بلیط هواپیما و سفر به کشورهای مختلف در جهان امروز، موضوعات مختلفی حول محور مسافرت به وجود می‌آید و گهگاه عدم برخورداری از آگاهی کافی در مورد جزئیات این موضوعات باعث ایجاد مشکلات متعددی می‌شود. یکی از این موضوعات که در کشور ما نقل محافل مختلف است، عوارض خروج و شرایط ویژه است.

علی‌رغم اینکه سال‌‌ها است گردشگران هنگام خرید بلیط هواپیماخارجی یا بلیط هر وسیله نقلیه دیگر برای سفر به خارج از کشور اقدام به پرداخت عوارض خروج می‌کنند، باز هم بسیاری از گردشگران و مسافران از این موضوع اطلاعات مناسبی در اختیار ندارند. از این رو، پیشنهاد می‌شود که ادامه این مطلب که توسط مجموعه سفرستان تهیه شده است را مطالعه کرده تا با کسب آگاهی در مورد شرایط و قوانین مربوط به عوارض خروج از کشور، هنگام خرید بلیط هواپیما به مقاصد خارجی، مشکلی از این بابت متوجه مسافرت نشود.

عوارض خروج چیست؟

اگر بخواهیم برای عوارض خروج یک تعریف کلی ارائه دهیم باید آن را هزینه‌ای نامید که هنگام بیرون رفتن فرد از مرزهای یک کشور توسط آن کشور از او دریافت می‌شود. این عوارض معمولا بسته به سیاست‌های یک کشور تعریف می‌شود. به همین دلیل در برخی از کشورها صرفا عوارضی تحت عنوان عوارض پرواز در قیمت بلیط هواپیما مسافران لحاظ می‌شود و در برخی کشورها از جمله ایران این عوارض شامل سفر با هر وسیله زمینی، هوایی و دریایی به خارج از کشور می‌شود.

هزینه عوارض خروج از ایران

همانطور که گفته شد ایران جزو کشورهایی است که در بودجه‌بندی آن مبالغ مشخصی به‌عنوان عوارض خروج از کشور برای مسافران تعیین می‌شود. مثل سال 1397، در بودجه سال 1398 نیز هزینه این عوارض برای هر مسافر 220 هزار تومان در نظر گرفته شده است. البته با توجه به مقصد سفر و شرایط مختلف این هزینه تغییر می‌یابد. برای مثال هزینه عوارض خروج برای سفرهای زیارتی حج تمتع و عمره 110 هزار تومان برای هر نفر است.

از سویی دیگر، تعداد سفرهای هر مسافر هم بر هزینه عوارض او تاثیر دارد. بدین‌ترتیب در سفر دوم فرد این مبلغ به میزان 50 درصد افزایش یافته و 330 هزار تومان می­‌شود در سفر سوم به بعد با افزایش 100 درصدی به 440 هزار تومان می‌­رسد. از این رو، هر مسافر هنگام برنامه‌ریزی برای خرید بلیط هواپیما خارجی و یا سفر به آن‌ سوی مرزها با هر وسیله دیگری، باید مبلغ مربوط به عوارض خروج را هم قبل از سفر در نظر بگیرد تا دچار مشکل نشود.

معافیت‌ها از پرداخت عوارض خروج

همانطور که در سال 1397 زائرین اربعین از پرداخت عوارض خروج معاف شدند، در سال 1398 هم عوارضی برای این افراد در نظر گرفته نمی‌شود. البته باید به این نکته توجه داشت که این معافیت شامل حال کسانی که بلیط هواپیما کربلا می‌خرند، نمی‌شود و فقط برای کسانی است که به صورت زمینی به این شهر مقدس سفر می‌­کنند. همچنین ایرانیانی که در خارج از کشور اقامت داشته و از کارنامه شغلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخوردار هستند از پرداخت این عوارض معاف هستند.

دانشجویان دانشگاه‌های خارج از کشور که دارای اجازه خروج دانشجویی هستند، جانبازانی که برای درمان مجبور به خروج از کشور هستند، افرادی که دارای گذرنامه سیاسی و خدمتی هستند، خدمه وسایل نقلیه هوایی، دریایی و زمینی، افرادی که دارای پروانه گذر مرزی هستند و بیمارانی که با اخذ مجوز از شورای پزشکی در صدد درمان در خارج از کشور هستند، همگی می‌توانند از معافیت پرداخت عوارض خروج بهره‌مند شوند.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

تا همین چند وقت پیش پرداخت عوارض خروج از کشور فقط به صورت دستی و کاغذی امکان‌پذیر بود. به همین منظور مسافران با تعیین نوع مسافرت، مقصد و تعداد سفر خود اقدام به واریز مبلغ به شماره حساب 2110100250009 اداره کل مالیات بر ارزش افزوده می‌کردند. هرچند که به نظر می‌رسد هنوز هم این روند در برخی موارد وجود دارد اما با اعلام رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا، از تاریخ 26 آبان امسال، پرداخت عوارض به صورت دستی و کاغذی متوقف شده و تمامی کسانی که با خرید بلیط هواپیما یا بلیط هر وسیله دیگری قصد خروج از کشور دارند باید از طریق سامانه الکترونیکی اقدام به پرداخت عوارض کنند.

این سامانه که در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک راه­‌اندازی شده است به تمامی مرزهای کشور متصل بوده و مشکلی از این بابت متوجه مسافران نمی‌شود. لازم به ذکر است که راه‌اندازی سامانه جدید باعث کاهش بسیاری از تخلف‌ها و مزاحمت‌ها شده و به همین دلیل می‌توان آن را امری مهم در سهولت پرداخت عوارض خروج از کشور دانست.

پرداخت الکترونیک عوارض خروج از کشور

درگاه پرداخت اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور، دستگاه‌های CASHLESS، POZ و کیوسک و همچنین اپلیکیشن‌های بله و ایوا کانال‌هایی هستند که در کنار سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خروج (سداد) امکان پرداخت آسان عوارض خروج از کشور را فراهم می‌آورند. در سامانه سداد کافی است پس از ورود روی گزینه پرداخت عوارض خروج در زیر بنر کلیک کنید تا مراحل مختلف آن از جمله ارائه اطلاعات مربوط به مسافر و سفر پیش روی شما قرار بگیرد و با پشت سر گذاشتن آنها، عوارض خروج شما پرداخت شود.

راه‌اندازی سامانه پرداخت الکترونیک عوارض خروج از کشور باعث شده که دیگر نیازی به تلف کردن وقت در صف‌های بانکی نباشد. بدین‌ترتیب اکنون هنگام خرید بلیط هواپیما یا بلیط سایر وسایل نقلیه به شهرها و کشورهایی در آن سوی مرزهای ایران، مسافران می‌توانند در اسرع وقت عوارض خروج خود را پرداخت نمایند و سفر راحت و آسوده‌ای داشته باشند. بنابراین لازم نیست که نگران معطلی در بانک باشید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۱۰۸۳۱۸:۴۱:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
منظورتون همان باج خروج از کشوره؟
ناشناس۷۲۱۰۹۲۱۸:۴۷:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
"جزو کشورهایی است که در بودجه‌بندی آن مبالغ مشخصی به‌عنوان عوارض خروج از کشور برای مسافران تعیین می‌شود." میشه لطفا فهرست این کشورها رو بنویسید؟
ناشناس۷۲۱۲۴۳۲۰:۵۹:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ضمن تشکر بابت شفاف سازی، چند سوال برایم پیش آمده که سپاسگزار خواهم بود اگر پاسخ داده شود: ۱- میشه لطفا نام دو تا کشور دیگه که عوارض خروج دارند بگید. ۲- اگر عوارض خروج همان خدمات فرودگاهی است چرا دوباره در بلیط مبلغی بابت همین خدمات دریافت میشود؟ یعنی بابت استفاده از فرودگاه فرد یکبار عوارض فرودگاهی و یک بار عوارض خروج پرداخت میکند. ۳- اگر این مبلغ بابت استفاده از خدمات فرودگاهی است چرا فقط اتباع ایران باید این هزینه را پرداخت کنند؟ آیا شهروندان کشورهای خارجی از این خدمات استفاده نمیکنند یا اینکه تسهیلات ویژه‌ای صرفا مخصوص ایرانیان وجود دارد؟ ۴- اگر عوارض خروج بابت استفاده از خدمات فرودگاهی است چرا مبلغ آن بصورت تصاعدی بالا میرود. آیا فرد در پرواز دوم و سوم خود خدمات بیشتری از بارهای قبل دریافت میکند؟ ۵- کشورهایی که این عوارض را دریافت نمیکنند ... چکونه از پس هزینه‌های فرودگاهها یا مبادی ورودی، خروجی کشور خود برمی‌آیند؟ اگر آنها میتوانند صرفا با اتکا به عوارض فرودگاهی مستتر در قیمت بلیط این کار را انجام دهند چرا در ایران این امکان وجود ندارد؟ آیا فرودگاهای‌ ما تجهیزات‌ پیشرفته‌تر و تسهیلات هزینه‌برتری دارد؟ با توجه به موارد فوق آیا فکر نمیکنید نامی که کامنت‌گذار اول بر این دریافتی گذاشته‌اند بیشتر برازنده است؟
علی۷۲۱۵۴۵۰۴:۰۹:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
میشه توضیح بدید که چه تفاوتی بین خارجیها و ایرانیان مقیم خارج هست که از خارجیها عوارض دریافت نمیشه ولی ایرانیان مقیم خارج باید عوارض خروج بپردازند؟ اینطوری بنظر میرسه که فقط ایرانیها باید عوارض پرداخت کنند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین