آیا ایراد از مسلمانی ما است؟

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3971023044 ۵۵ نظر، ۱۱ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا ایراد از مسلمانی ما است؟

امروزه اغلب مردم با هیجان خبرهای مربوط به اختلاس یا سوء مدیریت -اعم از راست و دروغ، کم یا زیاد- را بدون تحقیق و حتی زحمت یک جستجو به سرعت برای هم می فرستند، اگر چه کم نیستند از ارسال کنندگان که به نوبه خود در کف کوچه و بازار، اداره و سازمان از بداخلاقی و ترش رویی به مردم و کم کاری و گران فروشی گرفته تا پارتی بازی و احتکار و نادیده گرفتن قانون را در حد خودشان انجام می دهند.

شاید نسل جدید که در کتابهای معارف از اهمیت صداقت و امانت داری در اسلام می خوانند به حدی که یک نخ غصبی در لباس، نماز را باطل می کند یا می شنوند که چقدر در این دین رعایت حق مردم، دوری از غیبت و تهمت و ... توصیه شده، تصور کنند که یا ما مردمی عجیب هستیم یا مشکل از اسلام ماست.

این وضع وقتی حادتر می شود که چنین خبرهایی نه اصلا، ولی خیلی کمتر از غرب به گوش ما رسیده و وقتی هم می رسد همراه با برخورد پر سر و صدا و آبروریزی برای شخص متخلف است. حال چگونه است که با این همه دستورات دینی ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم؟ آیا عیب از مسلمانی ماست؟ آیا دستورات اسلامی برای جامعه ای آرمانی نوشته شده یا ما انسانهای شایسته ای نیستیم؟

شاید کلید این موضوع در همان روایت معروف از زمان حضرت علی (ع) باشد، وقتی که ایشان زره مفقود شده خود را نزد فردی از یک اقلیت دینی دید و برای پس گرفتن آن به دادگاه رفت. قاضی به علت نداشتن شاهد، حق را به اقلیت دینی داد نه به بالاترین مقام حکومت و خلیفه مسلمانان که همه پشت سرش نماز می خواندند و بر عدالت و صداقتش ایمان داشتند. شاید خیلی ها جنبه برجسته این روایت را برابری همه در برابر قانون حتی یک غیرمسلمان با خلیفه مسلمین بدانند که البته بسیار نکته مهمی است اما جنبه کمتر توجه شده این واقعه، قانون گرایی و اتکا به شواهد و مدارک حتی با وجود علم به صداقت و راستگویی یک طرف محکمه است.

رعایت قانون به حدی اهمیت داشته که قاضی حاضر به پذیرش حرف بالاترین مقام حکومتی و کسی که خود وی را نصب کرده نشد، لذا یک جامعه دینی هم بدون رعایت حرمت قانون، امکان برقراری عدالت را نخواهد داشت.

مشکلی که ما با آن مواجه هستیم در حقیقت کمبود قوانینی جامع، مانع و به روز همراه با اجرای قاطع آنهاست. پس اگر روش کار، قانون یا مقررات ما نقص داشت، جامع یا به روز نبود آمار تخلف و جرم زیاد می شود، آماری که نباید آن را به پای ضعف دین یا مسلمانی گذاشت.

ایمان و دینداری بسیار ارزشمند هستند ولی در اداره جامعه باید با استفاده از ابزار قانون و با کمک پژوهش های جامعه شناختی و استفاده از تجربیات ملل مختلف به سمت حذف زمینه بروز هر نوع جرم و تخلف رفته و از سوی دیگر هزینه جرایم به قدری بالا برود که کمتر کسی به خود اجازه قانون شکنی بدهد.

اگر رعایت قوانین در غرب جلب توجه می کند علت آن بی دینی یا دینداری نیست بلکه نظم و قاطعیت در اجرای قانون چنین نتیجه ای داشته است. البته اخبار بسیاری از تخلفات کوچک و متوسط در رسانه های ما منعکس نمی شود اما در مجموع رعایت قانون در غرب مثل تیغ تیز و برنده است.

خیلی از جرایم که حتی به نظر ما کوچک می رسد با درج شدن در سوابق جنایی، مانع از استخدام فرد در بسیاری از مشاغل می شود. جریمه های رانندگی بسیار بالا همراه با امتیاز منفی و در مواردی همراه با زندان است. در این حالت آنقدر جریمه و مجازات تاثیرگذار می شود که کسی حاضر به پذیرش ریسک خطا نیست، حتی اگر احتمال عبور خودروی پلیس پنج درصد باشد.

این روش به تدریج باعث می شود تا مردم عادت به قانونمداری کنند، برعکس بی توجهی به قانون و عدم قاطعیت در اجرا، کم کم زمینه تجری از قوانین را به وجود می آورد. البته دینداری و ایمان مانند روح در جسم، به جامعه جهت و سمت می دهد، و عمل را از اهداف مادی صرف تعالی می‌بخشد و رضایت خالق را مد نظر قرار می‌دهد. سطح انسانها را از موجودات مادی یا عاطفی به سمت معنوی و الهی سوق می دهد اما همه اینها مانند میوه های رخشانی هستند که بر شاخه سالم سر گرفته از خاک پاکیزه و پرداخت شده رشد می کنند. اگر ما نتوانیم ابتدا چارچوب های قانونی را به دقت بنا کنیم، آنگاه عمل از روی ایمان عده ای نمی تواند موجب فلاح جامعه شود.

در نهایت ما ابتدا باید در هر شاخه و عرصه ای زمینه بروز اختلاف و جرم را از بین ببریم، همان کاری که با دوربین های کنترل سرعت، نصب دوربین در مکان های مختلف و حتی در لباس نیروهای انتظامی انجام می دهیم.

باید با کمک فناوری، اطلاعات به لحظه و فراگیر را به گونه ای فراهم و جمع آوری کرد که امکان تخلف و اختلاس گرفته شود. البته همه اینها وقتی می تواند موفق باشد که قوانین دست و پا گیر و فراوان جمع آوری و به جای آنها چارچوب های حداقلی اما کاملا شفاف، دقیق و مبتنی بر تحقیق و واقعیات جامعه قرار گیرد.

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۹۷۷۷۰۷:۴۵:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
وقتی مسئولان میخورند و میبرند ؛ چرا مردم نه ؟! مگر نه اینکه سرمایه های کشورمان خدادادی است ؟
ناشناس۷۱۹۸۲۰۰۸:۲۶:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
اگر هر دو به هم نگاه کنند کی جامعه روی فلاح و رستگاری را خواهد دید؟ کی فرزندان ما به آینده امیدوار خواهند شد؟
محمد۷۱۹۸۲۱۰۸:۲۶:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
البته این واقعیت تلخیه ولی با این حرف شما موافق نیستم خلاف خلاف است. اما مردم باید تلاش کنند کسانی را بر سر قدرت بیاورند که سالمتر باشند. متاسفانه برخی مسئولین خودشان علنا قانون گریز هستند و خود را مبرا از بازرسی می دانند. تا زمانی که از دین نون بخوریم وضع همین است. سایت هایی که مسئولین فیلتر می کنند خودشان از آن طریق حرف می زنند. همدیگر را تهدید می کنند گر پرده درافتد نه تومانی و نه من. نتیجه اینکه هر بلایی سرمان می آید از خودمان است.
جامعه شناس۷۱۹۸۶۹۰۸:۵۰:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
تز و دکترین بعضی از مدیران و مسولان کشور این شده اگر ما ندزدیم دیگران می دزدند و فکر می کنند که خیلی زرنگند پس ما می دزدیم تا دیگران ندزدند و فکر نکنند خیلی زرنگند این دور و تسلسل باطل شده بلای جان کشور ما
رضامیرزایی۷۲۱۱۲۰۱۹:۱۶:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
2 تا اعدام شوند میگند بقیه بدزدند ما نمی دزدیم
ناشناس۷۱۹۹۱۷۰۹:۰۸:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
به نظر خوت این تفکرت درسته و این تفکر منجر به پیشرفت میشه؟
ناشناس۷۲۰۵۵۹۱۳:۵۲:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
با مسوولان دزد هم جامعه هیچگاه سعادتمند نمی شود .شرط لازم عدم وجود مسوول دزد است و شرط کافی مردم درستکار.
ناشناس۷۲۰۷۵۲۱۵:۱۹:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ایراد از طمع مسئولین و مدیران و ضعفشان در برابر شیاطین دور و برشان است بابا !....
معلم۷۲۱۰۴۳۱۸:۰۸:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
تیتر زدید ما اول بگید منظور از ما کیه؟؟ مردم یا .....
ناشناس۷۱۹۷۷۸۰۷:۴۶:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
جناب آقای مقیمی ایراد ار مسلمانی ما نیست ایراد از سیستم اداره کشور است تجربه کشورهای غربی نشان داده شفافیت اقتصادی دوای درد تخلف، دزدی و اختلاس است یعنی برای هر شخص باید دارایی، درامد سالانه و منشا آن مشخص باشد که متاسفانه فعلا اولویت های ما اموری دیگر است
ناشناس۷۲۰۱۵۹۱۱:۲۰:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
قانون شاید اشکال داشته باشد که این از کم سوادی قانونگذار است اما اشکال اصلی بر سر مجریان قانون است که آنها خود را نمایندگان خدا در روی زمین می دانند و هربلایی دلشان می خواهد با تفاسیر مختلف از قانون بر سر آن می آورند.
ناشناس۷۱۹۷۸۳۰۷:۵۰:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
در نهایت به این میرسیم که اداره جامعه بشری، با عقل بشر و رعایت همان قانون انسانی کاملا ممکنه!
ناشناس۷۲۰۱۴۶۱۱:۱۳:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ایشون هم تو متن دقت کنین گفت ممکنه و بعدشم توضیح داد برتری دین چیه. اینجا حرف این بود که با اینکه با دین میشه اداره کرد جامعه رو به بهترین شکل چرا تو ایران خوب جواب نداده و بعدشم نتیجه گرفته که یه علت بزرگش نبود قانون سفت و سخته...تروخدا یاد بگیرید یکم دقیقتر مسایلو تحلیل کنید...
فرزاد۷۱۹۷۸۴۰۷:۵۰:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ایراد از نبود نظارت صحیح است و فامیل بازی
جعفری۷۱۹۷۸۵۰۷:۵۰:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
هم دینمون خوب است هم قوانین مون تا حدودی بازدارنده است منتها مصلحت بینی ها کار را خراب میکنه
ناشناس۷۱۹۷۸۷۰۷:۵۱:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ژن برتر ها مگه میذارن
حافظ۷۱۹۷۹۴۰۸:۰۲:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
نویسنده بسیار درست و منطقی گفته
ناشناس۷۱۹۸۱۰۰۸:۱۳:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
خود را برتر دانستن و تقسیم کردن مردم به دلایل مختلف و بوجود اوردن یک طبقه اشراف وابسته و رانتی و قانون فقط برای افراد ضعیف نتیجه این میشود
ناشناس۷۱۹۸۱۲۰۸:۱۴:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
مصلحت ها و ژن برتری و فامیل بازی مسئولین همه داره بنام دین تموم میشه این یعنی مسلمونی فی نفسه بد نیست مسلمونی وقتی ریا وظاهر شد بد میشه
یک ایرانی۷۱۹۸۲۲۰۸:۲۶:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
شما کاملا درست میفرمایید ایراد از ما مردم است که خودمون کم فروشی و هر کار بدی انجام میدم بعد از مسولینمون که اینقد پاک دستن غیبت میکنم تهمت میزنیم بخدا ما لیاقت شماهارو نداریم همتون بزارین با هم برین بزارین ما هم اینجا بمونیم
بیگی29۷۱۹۸۴۱۰۸:۳۷:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
آنها مشکلات را از چشم مسلمانی میبینند .بزرگترین ضربه شما با بی مدیریتی کشور به مسلمانی است بعد به کشور.
ناشناس۷۱۹۸۵۳۰۸:۴۲:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
باید همه افراد در برابر قانون برابر باشند، تمرکز قدرت و ثروت عدم پاسخگویی و عدم پاسخگویی فساد می آورد .
ناشناس۷۱۹۸۵۵۰۸:۴۳:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
هم قوانین باید محکم و شفاف باشند و هم ما باید به قوانین احترام بگذاریم . و نظارت هم باید درست باشد. و اگر مسئولین درست قوانین را اجرا کنند و عدالت را هم رعایت ، آنوقت اعتماد مردم به مسئولین بالا خواهد رفت و بالطبع مشکلات هم کمتر خواهد شد. سر بلند و سرافراز باشد همیشه ایران و ایرانی
ناشناس۷۱۹۸۶۴۰۸:۴۸:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
همه چی خوبه فقط مشکل از اونجا شروع میشه که همه دنیا رو میخوایم ببریم بهشت
ناشناس۷۱۹۸۶۸۰۸:۵۰:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ایراد از آنجاست که اختلاس و دزدی فراگیر شده و قبلا یک یا دو مورد بود اما اکنون تعدادش زیاد شده یعنی یک جای کار ایراد داره خاوری بابک زنجانی، دکل گم شده، کاسپین ، پدیده شاندیز، ثامن ، نیشکر هفت تپه ، فولاد اهواز ... خوب خود شما بگوئید ایراد از مسلمانی ما نیست؟
ناشناس۷۱۹۹۰۸۰۹:۰۲:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
آفرین به این تحلیل. ما ایرانیها مردم خوبی برای هم نیستیم. نمونه اش عدم احترام به هم و قانون در رانندگی هست که نتیجه اون سالی ۱۵ هزار کشته هست! بد رانندگی کردن ما تقصیر کیه؟!! تا کی باید تقصیر رفتار بد خودمون را گردن این و آن بندازیم؟!!!! تا کی؟ همچین میگیم مسول و مدیر انگار مدیران از جای دیگه آمدن! کارمندان دولت از همین مردم ایران هستن !!!!! حالا دیگه دست برداریم از بهانه گیری!
ناشناس۷۱۹۹۱۸۰۹:۰۹:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
البته ما که نه ، مسئولین ، اگر هم می بینیم مردم قانون را رعایت نمی کنند ، تخلف می کنند ، در ساختمان سازی قوانین را رعایت نمی کنند ، مالیات نمی پردازند و بسیاری از موارد دیگر برای این است که به دولتها اعتماد ندارند ، اگر آن روزی که رئیس بانک مرکزی می گوید دلار نخرید چون قرار است ارزان شود ، همه ما به صرافی ها هجوم می آوریم زیرا اطمینان داریم که قرار است گران شود ، یا امروزی که می خواهند با منت بیست درصد به حقوق ها اضافه کنند ، حرف ما را نمی شنوند که ما حاضریم حقوقمان را هم کم کنید اما قیمت دلار را به 12 ماه پیش برگردانید ، هیچ کدام از مفاسد و معایب اقتصادی و اجتماعی را نمی توان به مردم نسبت داد
ناشناس۷۱۹۹۴۰۰۹:۲۶:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
اقای مقیمی من تمام فرمایشات شمارا کاملا قبول دارم اطاعت از قانون یک اصل است در کاناداتمام ملیتها وجود دارند از شرقیها گرفته تا امریکای جنوبی چینی افریقایی خلاصه از تمام دنیا ولی همه با دوستی ومهربانی بدون تخلف از قانون حتی کوچکترین تخلف رانندگی در کنار هم با ارامش زندگی میکنند پلیس با هیچ متخلفی حتی بالاترین مقام اصلا کوتاه نمی اید همین خاوری در کانادا حتی جرات کوچکترین تخلف در رانندگی را ندارد چه برسد به دزدی چرا؟ وقتی در ایران قانونا ماهواره را قدغن میکنند وهمه ماهواره دارند چه معنی میدهد عملا مردم را به قانون شکنی ترغیب میکنند و حرمت قانون را ازبین میبرند این همه مصرف کننده مشروبات الکلی وفیلتر ها نه قانون درست نه اجرای درست کار
سید۷۲۰۵۸۱۱۴:۰۰:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
بله درست است اقای خاوری در کانادا تخلف رانندگی نمیکند و چه دولت خوبی دارد کانادا که به یک دزد پناه داده و حاضر نیست از او بپرسد این همه پول را که آوردی کانادا از کجا آوردی ؟ دزدی کردی؟ مال مردم ایران است ؟ یا دسترنج خودت است .
ناشناس۷۲۱۶۶۰۰۸:۵۹:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
خوب شروع کردی اما نتیجه گیری مطابق معمول به میل خود. درکانادا هم مشروب وجود داره هم ماهواره هم اسلحه. اما یک اصل مهم وجود داره ؛ وزیر تا وضیع در مقابل قانون برابرند. واقعا برابرند نه فقط روی کاغذ.!
علی کریمی۷۱۹۹۵۰۰۹:۳۰:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
جناب آقای مقیمی مسئله پیچیده تر از آن است که با راه حل پیشنهادی شما بتوان مشکل مطرح شده را حل کرد. راه حل قطعی و منطقی ایجاد زیر ساخت هایی است که دلایل ارتکاب جرم و تخلف را از بین ببرد. جهت روشن شدن آنچه مد نظر است به دو مثال زیر توجه فرمایید: 1- برای کنترل تخلفات رانندگی استفاده از دوربین های کنترل سرعت و فناوری اطلاعات را توصیه کرده اید. آیا با این اقدام که به صورت وسیع در کشور اجرا شده تخلفات رانندگی و مرگ ومیر ناشی از تصادفات کاهش داشته است؟ آمار نشان می دهد ، خیر. برای حل این مشکل باید: - استاندارد های ایمنی در ساخت خودرو ها به صورت جدی رعایت شود. - ساخت جاده های مواصلاتی به روز که بتوان به صورت ایمن با حداکثر سرعت رانندگی کرد. در حال حاضر در بیشتر جاده های کشور شما باید باسرعت 90 کیومتر بر ساعت رانندگی کنید و این یعنی خستگی و از دست دادن زمان ، که آنرا باارزش تر از طلا می دانیم . - با توسعه زیر ساخت های شهری امکان تردد راحت در شهر ها را فراهم کرد. در حال حاضر در تمامی کلان شهر ها و شهرهای بزرگ ترافیک و نبودن فضا برای پارک همه را دچار مشکل کرده است. در چنین فضایی زمینه برای ارتکاب تخلف فراهم است. 2- ریشه اختلاس ، سوءمدیریت و عدم وجود قاطعیت در اجرای قانون برای همه ، عدم وجود یک سیستم نظارتی کاآرمد در کشور است. تجربه کشور های مختلف نشان داده است که که کارآمدترین و موثر ترین سیستم نظارتی رسانه های مستقل و آزاد است. تا جایی که رابطه یک رئیس جمهور با یک زن و پرداخت رشوه برای سکوت ، توسط رسانه های مستقل و آزاد بر ملا می شود.
ناشناس۷۲۰۹۳۲۱۶:۵۸:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
بیان همه مسائل البته در یک مختصر مقدور نیست.
ناشناس۷۱۹۹۶۴۰۹:۳۶:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
خوب همه حرفهایی که زدی نشان میدهد ایراد از مسلمانی ماست.
ناشناس۷۱۹۹۸۰۰۹:۴۳:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
بک نکته مهم برای کاهش جرایم (بزرگ و کوچک) آموزش به خصوص در دوران کودکی است. در کشوری که من هستم (فنلاند) مسایل اخلاقی (راست گفتن، به وسایل کسی دست نزدن و یا اجازه گرفتن، و همین مسایل کوچک) را در دوران مهدکودک و پیش‌دبستاتی و دبستان به بچه‌ها آموزش میدند. و آدم دقیقا نتیجه اش رو میبینه که مردم در اینجا چقدر مسایل اخلاقی و قانونی رو رعایت میکنند. و لزوما هم به خاطر ترس از قانون و جریمه نیست. یک حس بازدارنده‌ای در درونشان بوجود میاید در دوران کودکی و بر اساس آموزش!
ناشناس۷۲۰۲۳۱۱۱:۵۱:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
اونها که مسلمان نیستند پس نه خودشون ارزش دارن نه کارها و عملکردشون ! فقط ما خوبیم !
ن.د۷۱۹۹۹۱۰۹:۵۲:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
کار از آنجا خراب می شود که قانون توسط بالاترین مقامات کشور دور زده می شود. وقتی مسئوولین ،قانون را زیرپا می گذارند- حتی قانون اساسی را_ چه انتظاری از مردم دارید!؟ کافی است یک بار تمام اصول قانون اساسی را با حوصله بخوانید وآنگاه مقایسه کنید ببینید از این قانون چیش مانده! مردم که مسئوول اجرای قانون اساسی نیستند و البته رئیس جمهور هم تنها کسی نیست که باید در این زمینه پاسخگو باشد. اصل ۳۰ ام قانون اساسی را نگاه کنید این اصل به موضوع آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه می پردازد. وضعیت آموزش ما را با این اصل مقایسه کنید ببینید آیا آلان چنین است؟ هنوز جوهر قانون اساسی خشک نشده بود شروع کردن به پول گرفتن از دانش آموز به انواع و اقسام بهانه ها. این روزها دیگر احتیاج به بحث ندارد. لذا در پاسخ به سئوال اصلی و تیتر نوشته شما باید گفت مگر دین چیزی جز ترویج اخلاق است؟ آیا نادیده گرفتن قانون چیزی جز بی اخلاقی؟(البته این حداقل اش است) خیلی از مسائل پیچیده نیستند و پاسخ سرراستی دارند.
ناشناس۷۱۹۹۹۹۰۹:۵۶:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
یه جای سیستم خیلی خرابه . با تعویض قوانین فکر نکنم مشکل حل بشه.ربطی هم به دین و مذهب نداره.سیستم باید تعمییر اساسی بشه وگرنه تا صد سال دیگه هم همین وضعمونه.
ناشناس۷۲۰۲۶۲۱۲:۰۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
اتفاقا به دین ربط داره، وقتی دین به گونه ای باشه که حق داشته باشه در تمامی جوانب و جزییات جامعه دخالت کنه و همه راه حلها رو در دین بدونه، پس وظیفه اش اصلاح همه اموره، راهی هم که شما دنبالشی اینه که سیستم به گونه ای اصلاح بشه که عده ای نتونن مقاصد و منافع خودشون رو در پوشش دین به صورت قانون در بیارند.
ناشناس۷۲۰۰۱۵۱۰:۰۶:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
قانع نشدم!
ناشناس۷۲۰۰۱۶۱۰:۰۶:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
در کشورهای غربی تک تک افراد از شخص اول مملکت تا بقیه باید جوابگو باشندر مقابل مردم اما اینجا برای چند مدت بیشتر برای ماندن در منصب قدرت چاپلوسی بیشتر زمان بیشتر در کشورها شخصی فرماندار بشه میلونها تومن هزینه میکنن و بنر چاب میکنن تا چاپلوسی خودشونو به رخ یکدیگر بکشن و مردم به چشم میبینن که پول هر کدوم از اون بنرها میشه بخاری خرید و نمیخرن تا جان عزیزان شون در خطر باشه در مدرسه به مسلمونی ربطی نداره سیستم مشکل داره نیاز به کارشناس و ساعتها بررسی نیست قانون اساسی درست اجرا بشه همه یکسان
عدالت۷۲۰۰۷۲۱۰:۴۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ایراد از مدیران فاسد و ریاکار و دروغگو و عدم نظارت به مدیران و گاها فساد میباشد و هیچ ربطی به چیز دیگری ندارد
ناشناس۷۲۰۰۸۵۱۰:۴۷:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
دین ما بهترین دین است. ولی عده ای با پوشش دین در مناصب نشسته اند و فقط به منافع شخصی خود فکر می کنند و با لباس دین به دین لطمه می زنند.
جانباز 70درصد۷۲۰۱۲۱۱۱:۰۱:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ایراد از نوع تفکر مان است از کودکی نیاموختیم همیشه اولین جمله این بود بابا آب داد بابا نان داد .... این یعنی اینکه یک نفر وظیفه دارد تو را تر و خشک کند حتی در میان سالی و پیری ... پدر ومادر پیر و دردمند باید مراقب فرزند و فرزندان 50 ساله خویش باشند ؟؟؟ اگر در مهد کودک و دبستان به فرزندانمان جارو و دستمال برای نظافت و تمیزی اطراف خودش بدهیم . در بزرگسالی طبیعت زیبایش را آشغالدانی نمی کند .... اگر از کودکی آموخته بودییم که هر چیز اطرافمان با ارزش است هیچگاه در بزرگسالی بدنبال نو کردن گوشی آخرین مدل نمی گردییم ... اگر آموزش صحیح می گرفتیم کمتر در بزرگسالی اسیر افراد نامحرم و شهوت پرست می افتادیم و اگر ..... اگر هر چیزی سرجایش بود چه خوب بود ....
آملی۷۲۰۱۳۲۱۱:۰۵:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
بنظرم غالبا قوانین درست طراحی و نوشته میشه و البته بعضا دارای نقایصی هم هستند... اما اشکال اساسی در نوع اجرای قانونه که بشکل دلبخواهی و توسط نهادهای قدرت و ثروت و مقامات و سازمانهای مختلف دور زده میشه و موجبات تبعیض ... مثال ساده اش همین استفاده از فضای مجازی که برای ما مردم عادی محدودیت ایجاد میشه ولی بسیاری مسئولین از آن استفاده میکنند... یا طرف حرف از تقوا و صبر و ادب میزنه نوبت خودش که میشه ...؟؟!! مردم حواسشان هست این چیزا رو می بینند ، بالاخره همه چیز فضای مجازی که جعلی و روتوش و کلیپ سازی نیست ... بعدا یه جایی که دستشان میرسه میخوان جبران کنند مثلا در رانندگی ، مثلا زباله ریزی و خرابکاری در محیط زیست ، آتش زدن جنگلها و ... یه مثالی ما مازندرانیها داریم که میگه : گد که بورده دار کچیک شونه خال یعنی بزرگه که ازتنه درخت بالا رفت کوچیکه میره بالاتر رو سر شاخه ها
دکتر جمشید وحیدا۷۲۰۵۱۰۱۳:۳۱:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
مشکل از مسلمانی ما نیست بلکه از عقب افتادگی فکری ماست که ما را در دنیای قبیله نشینی زندانی کرده است. مردم بی گناهند باید بر رسی کرد تا ببینیم علت عقب افتادگی فکری ماچیست و با آن مبارزه نمود و آنرا رفع نمود. تا این عقب افتادگی فکری وجود دارد دشمنان داخلی و خارجی ملت ایران و ایران ما را به اسارت خواهند گرفت و در اسارت آنها باقی خواهیم ماند.
ناشناس۷۲۰۷۱۱۱۴:۵۷:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
فقط یک سوال از علما ومسولین خیلی از جوانان دارند از اسلام فرار میکنند گناه گردن کیست
منظری۷۲۱۶۶۵۰۹:۰۵:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
شک نداشته باشید اشکال از ایمان ضعیف خودشان است. 80 میلیون مسلمان معتقد داریم. حالا یکی دومیلیون هم نامعتقد. اشکال از متولیان دین نیست.
ناشناس۷۲۰۹۰۷۱۶:۴۳:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
نه ایراد از پرتاب آپولو 11 به سمت کره ماه است!
ناشناس۷۲۱۱۴۸۱۹:۳۷:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
آقا دمت گرم نیم ساعته داریم میخندیم یعنی بهتر از این نمیشد به این سوال جواب داد
ناشناس۷۲۱۲۲۷۲۰:۴۵:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ما که « امید » را فرستادیم تا « زهره » را ارشاد کند !
ناشناس۷۲۱۰۰۹۱۷:۴۴:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
کشورهای اروپایی مسلمان نیستند چقدر پیشرفت کردند؟ ما چی؟
ناشناس۷۲۱۲۸۲۲۱:۲۳:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
در عوض اونها می رن جهنم ما می ریم بهشت !
ناشناس۷۲۱۰۸۰۱۸:۴۰:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
از سایت الف تشکر می کنم که اجازه می ده عقایدمان را مطرح کنیم .ممکنه با خطی مشی سیاسی اقای توکلی موافق نباشم اما اگر انتخاباتی در اینده شرکت کنم ایشون تنها کسی هست که من رای می دم بهشون . اما در مورد مشکل مسلمانی ما ... از دیدبنده حجم اختلاس ها قادر نیست مسبب این وضع اقتصادی باشد .بلکه علتهای دیگری هست هست . باید اراده ای وجود داشته باشه که مشکات اقتصادی حل شود .باید بدانند که وقتی برای سالها وضع مالی مردم خراب هست انها برای امرار معاش اخلاق را زیر پا می گذارند .
ناشناس۷۲۱۳۷۸۲۲:۵۵:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
چون خودمان را بدون هر دلیل و علت قابل قبولی ، در تمام زمینه ها بهتر از همه انسانهای دیگر جهان میدانیم پس بدون شک و تردید ( ایراد از مسلمانی ما است و اسلام به ذات خود ندارد عیبی ) .
ناشناس۷۲۱۵۱۰۰۱:۲۶:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
قطا ایراد از مسلمانی همه و بالاخص مسولین کشور است فقط پوسته از مسلمانی مانده ای کاش از دین مایه نمی گذاشتند

پربحث‌های اخیر

  1. نظر شما در مورد فرار مالیاتی پزشکان و عدم نصب کارخوان در مطب‌ها چیست؟

  2. الف منتشر کرد: طرح مجلس برای بنزین؛ اختصاص سهمیه به هر ایرانی ۲۴ لیتر در ماه/ قیمت بنزین خارج از سهمیه برمبنای ۹۰ درصد فوب خلیج فارس

  3. جهانگیری: ما برای برون رفت از مشکلات برنامه داریم/ نظام اسلامی را از رانت و فساد پاک می‌کنیم

  4. محمد هاشمی: نتیجه عملکرد دولت روحانی کاهش ارزش پول ملی شد

  5. احمد توکلی: رهبری نظری درباره پالرمو و CFT به مجمع اعلام نکرده‌اند/ ظریف نتوانست مجمع را درباره لایحه پالرمو قانع کند

  6. افت بهای سکه و ارز + جدول

  7. موسوی خوئینی‌ها از هاشمی انتقاد کرد تا روحانی را هدف بگیرد/ انتقاد از افزایش 3 برابری بودجه نهاد ریاست جمهوری/ یکی از مشاوران دولت تحت تعقیب قرار گرفت

  8. خوب شد ابرقدرت نیستیم آقای خیابانی!

  9. صالحی: توان تولید انبوه IR۸ را داریم/ همه امور هسته ای را طراحی می کنیم

  10. روحانی اهل فناوری؛ مخترعی که امام جماعت است   

  11. شریعتمداری نامه وزیران به رهبر انقلاب برای لوایح FATF را تایید کرد

  12. بازیگر سینما و تلویزیون: همیشه گفته‌ام رهبری را دوست دارم/ انقلاب اسلامی هویت محکمی به ایران در دنیا داد

  13. فشار معیشتی خانوار افزایش یافت، دولت اقدام کند، منتظر نماند/ میزان خط فقر چقدر است؟

  14. ماجرای صداهای عجیب برج میلاد چیست؟

  15. سخنگوی قوه قضائیه: موافق "دادگاه علنی" هستم

  16. حمله به مامور اورژانس با بیل + عکس

  17. پمپئو: ما در راستای تشکیل ائتلاف ضد ایران حرکت می کنیم!

  18. «حمیرا ریگی» سفیر ایران در برونئی شد

  19. واعظی: اگر بتوانیم منسجم عمل کنیم قطعاً از شرایط کنونی به سلامت عبور خواهیم کرد

  20. میرسلیم: در قانون اساسی تعیین سرنوشت مردم برعهده مردم است

  21. قیمت خودروهای داخلی در بازار

  22. دادستان کشور: آمریکا فقط ادعای حمایت از حقوق بشر را دارد

  23. نوری همدانی: اگر جلوی اسراف‌ها گرفته شود می‌توان امیدوار به رفاه اقتصادی مردم بود/ مردم می‌خواهند در زندگی خود ارزانی را ببینند

  24. کارکنان دولت سال آینده چقدر حقوق می‌گیرند؟

  25. جان کری: «دونالد ترامپ» باید استعفاء دهد

پربحث‌های دیروز

  1. نظر شما در مورد فرار مالیاتی پزشکان و عدم نصب کارخوان در مطب‌ها چیست؟

  2. به جای کوکب خانم و پترس فداکار و چوپان دروغگو، بیرانوند را قصه کتابهای درسی کنید

  3. الف منتشر کرد: طرح مجلس برای بنزین؛ اختصاص سهمیه به هر ایرانی ۲۴ لیتر در ماه/ قیمت بنزین خارج از سهمیه برمبنای ۹۰ درصد فوب خلیج فارس

  4. آقای روحانی! اینجا که واتیکان نیست!

  5. جهانگیری: ما برای برون رفت از مشکلات برنامه داریم/ نظام اسلامی را از رانت و فساد پاک می‌کنیم

  6. سوختن سیم‌کارت در صورت استفاده از فیلترشکن!  

  7. آقای رئیس‌جمهور! سلطان موز چه نسبتی با شما دارد

  8. ظریف: به شما اطمینان می‌دهم آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود!   

  9. بیرانوند مغلوب دروازه‌بان عربستان شد + عکس

  10. عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان: اصالت صوت منتشر شده علیه «سلمان خدادادی» در حال پیگیری است

  11. چرا گوشت گوسفندی حکم طلا را پیدا کرده؟

  12. جنگ یمن چه تاثیری بر آینده جهان خواهد داشت

  13. افزایش 60 هزار تومانی حق مسکن کارگران/مذاکرات مزد 98 از هفته آینده آغاز می شود

  14. کاهش ۳۰ درصدی قیمت ساخت مسکن در سال آینده

  15. ۳عامل موثر در موشک پرانی‌های نتانیاهو

  16. پوری‌حسینی: ممنوع‌الخروجی برای من مجازات نیست

  17. زمان حال را غنیمت بشمار  

  18. پیش‌بینی رییس اتحادیه از اوضاع بازار مسکن در سال آینده

  19. محمد هاشمی: نتیجه عملکرد دولت روحانی کاهش ارزش پول ملی شد

  20. احمد توکلی: رهبری نظری درباره پالرمو و CFT به مجمع اعلام نکرده‌اند/ ظریف نتوانست مجمع را درباره لایحه پالرمو قانع کند

  21. هایکو ماس تحریم هواپیمایی ماهان را برای امنیت آلمان ضروری خواند

  22. افت بهای سکه و ارز + جدول

  23. موسوی خوئینی‌ها از هاشمی انتقاد کرد تا روحانی را هدف بگیرد/ انتقاد از افزایش 3 برابری بودجه نهاد ریاست جمهوری/ یکی از مشاوران دولت تحت تعقیب قرار گرفت

  24. خوب شد ابرقدرت نیستیم آقای خیابانی!

  25. چرا کرباسچی دیروز چند ساعت بازداشت و سپس آزاد شد؟

پربحث‌های هفته

  1. نظر شما در مورد فرار مالیاتی پزشکان و عدم نصب کارخوان در مطب‌ها چیست؟

  2. غیرت برای زنان کجا رفته؟

  3. تشدید اختلافات ایران و اروپا، احتمال تحریم‌های جدید و فروپاشی برجام

  4. اروپا به ایران: نمی‌توانیم برنامه موشکی‌تان را تحمل کنیم/ لغزش اروپا به سمت ترامپ

  5. بازداشت خبرنگار پرس‌تی‌وی در آمریکا

  6. تاج و داورزنی کنارخواننده معروف لس آنجلسی   

  7. اسماعیل بخشی دستگیر شد

  8. توزیع دو کیلو گوشت یخ‌زده با کارت ملی!/ برای گرفتن گوشت منجمد، منجمد شوید!

  9. جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور ظریف و احمدی‌نژاد  

  10. کدامیک به برجام محتاج ترند، ایران یا اروپا؟

  11. روحانی از احمدی‌نژاد هم پایین‌تر است

  12. روحانی: ما نمی‌توانیم با خواست عمومی مردم مبارزه کنیم، این نه قانونی است و نه شرعی/ اولین کسی که رادیو را ممنوع کرد پهلوی اول بود/ روزانه اگر فیلترشکن آمد چه خواهیم کرد؟

  13. چرا پراید ۲۱ میلیون تومانی یک هفته‌ای ۳۶ میلیون تومان شد؟

  14. به جای کوکب خانم و پترس فداکار و چوپان دروغگو، بیرانوند را قصه کتابهای درسی کنید

  15. فقط ۳۰ ثانیه تا موفقیت

  16. ویدئو/ آقای مترجم کار دست کی‌روش و خیابانی داد  

  17. فیلم اعترافات اسماعیل بخشی و همدستانش   

  18. جدال اصلاح طلبان و دولت اعتدال/ خبری از حال و روز مردم دارند؟

  19. الف منتشر کرد: طرح مجلس برای بنزین؛ اختصاص سهمیه به هر ایرانی ۲۴ لیتر در ماه/ قیمت بنزین خارج از سهمیه برمبنای ۹۰ درصد فوب خلیج فارس

  20. آذری جهرمی: هزینه ساخت ماهواره پیام ۱.۲ میلیون یورو بود

  21. آقای روحانی! اینجا که واتیکان نیست!

  22. یارانه نقدی ۳۳۰ هزار میلیارد تومان را بلعید!

  23. امام جمعه اسالم؛ تلگرام را رفع فیلتر کنید

  24. کور هستید؛ برجام را هنوز اجرا می‌کنیم؛ دم از مذاکره می‌زنید/ نه سانتریفوژ می‌چرخد و نه چرخ زندگی مردم/ خودروی که تماما در ایران تولیدمی‌شود، نیازی به ارز ندارد!/معنی موفقیت را نفهمیدیم

  25. جهانگیری: ما برای برون رفت از مشکلات برنامه داریم/ نظام اسلامی را از رانت و فساد پاک می‌کنیم

آخرین عناوین