آیا ایراد از مسلمانی ما است؟

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3971023044 ۶۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا ایراد از مسلمانی ما است؟

امروزه اغلب مردم با هیجان خبرهای مربوط به اختلاس یا سوء مدیریت -اعم از راست و دروغ، کم یا زیاد- را بدون تحقیق و حتی زحمت یک جستجو به سرعت برای هم می فرستند، اگر چه کم نیستند از ارسال کنندگان که به نوبه خود در کف کوچه و بازار، اداره و سازمان از بداخلاقی و ترش رویی به مردم و کم کاری و گران فروشی گرفته تا پارتی بازی و احتکار و نادیده گرفتن قانون را در حد خودشان انجام می دهند.

شاید نسل جدید که در کتابهای معارف از اهمیت صداقت و امانت داری در اسلام می خوانند به حدی که یک نخ غصبی در لباس، نماز را باطل می کند یا می شنوند که چقدر در این دین رعایت حق مردم، دوری از غیبت و تهمت و ... توصیه شده، تصور کنند که یا ما مردمی عجیب هستیم یا مشکل از اسلام ماست.

این وضع وقتی حادتر می شود که چنین خبرهایی نه اصلا، ولی خیلی کمتر از غرب به گوش ما رسیده و وقتی هم می رسد همراه با برخورد پر سر و صدا و آبروریزی برای شخص متخلف است. حال چگونه است که با این همه دستورات دینی ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم؟ آیا عیب از مسلمانی ماست؟ آیا دستورات اسلامی برای جامعه ای آرمانی نوشته شده یا ما انسانهای شایسته ای نیستیم؟

شاید کلید این موضوع در همان روایت معروف از زمان حضرت علی (ع) باشد، وقتی که ایشان زره مفقود شده خود را نزد فردی از یک اقلیت دینی دید و برای پس گرفتن آن به دادگاه رفت. قاضی به علت نداشتن شاهد، حق را به اقلیت دینی داد نه به بالاترین مقام حکومت و خلیفه مسلمانان که همه پشت سرش نماز می خواندند و بر عدالت و صداقتش ایمان داشتند. شاید خیلی ها جنبه برجسته این روایت را برابری همه در برابر قانون حتی یک غیرمسلمان با خلیفه مسلمین بدانند که البته بسیار نکته مهمی است اما جنبه کمتر توجه شده این واقعه، قانون گرایی و اتکا به شواهد و مدارک حتی با وجود علم به صداقت و راستگویی یک طرف محکمه است.

رعایت قانون به حدی اهمیت داشته که قاضی حاضر به پذیرش حرف بالاترین مقام حکومتی و کسی که خود وی را نصب کرده نشد، لذا یک جامعه دینی هم بدون رعایت حرمت قانون، امکان برقراری عدالت را نخواهد داشت.

مشکلی که ما با آن مواجه هستیم در حقیقت کمبود قوانینی جامع، مانع و به روز همراه با اجرای قاطع آنهاست. پس اگر روش کار، قانون یا مقررات ما نقص داشت، جامع یا به روز نبود آمار تخلف و جرم زیاد می شود، آماری که نباید آن را به پای ضعف دین یا مسلمانی گذاشت.

ایمان و دینداری بسیار ارزشمند هستند ولی در اداره جامعه باید با استفاده از ابزار قانون و با کمک پژوهش های جامعه شناختی و استفاده از تجربیات ملل مختلف به سمت حذف زمینه بروز هر نوع جرم و تخلف رفته و از سوی دیگر هزینه جرایم به قدری بالا برود که کمتر کسی به خود اجازه قانون شکنی بدهد.

اگر رعایت قوانین در غرب جلب توجه می کند علت آن بی دینی یا دینداری نیست بلکه نظم و قاطعیت در اجرای قانون چنین نتیجه ای داشته است. البته اخبار بسیاری از تخلفات کوچک و متوسط در رسانه های ما منعکس نمی شود اما در مجموع رعایت قانون در غرب مثل تیغ تیز و برنده است.

خیلی از جرایم که حتی به نظر ما کوچک می رسد با درج شدن در سوابق جنایی، مانع از استخدام فرد در بسیاری از مشاغل می شود. جریمه های رانندگی بسیار بالا همراه با امتیاز منفی و در مواردی همراه با زندان است. در این حالت آنقدر جریمه و مجازات تاثیرگذار می شود که کسی حاضر به پذیرش ریسک خطا نیست، حتی اگر احتمال عبور خودروی پلیس پنج درصد باشد.

این روش به تدریج باعث می شود تا مردم عادت به قانونمداری کنند، برعکس بی توجهی به قانون و عدم قاطعیت در اجرا، کم کم زمینه تجری از قوانین را به وجود می آورد. البته دینداری و ایمان مانند روح در جسم، به جامعه جهت و سمت می دهد، و عمل را از اهداف مادی صرف تعالی می‌بخشد و رضایت خالق را مد نظر قرار می‌دهد. سطح انسانها را از موجودات مادی یا عاطفی به سمت معنوی و الهی سوق می دهد اما همه اینها مانند میوه های رخشانی هستند که بر شاخه سالم سر گرفته از خاک پاکیزه و پرداخت شده رشد می کنند. اگر ما نتوانیم ابتدا چارچوب های قانونی را به دقت بنا کنیم، آنگاه عمل از روی ایمان عده ای نمی تواند موجب فلاح جامعه شود.

در نهایت ما ابتدا باید در هر شاخه و عرصه ای زمینه بروز اختلاف و جرم را از بین ببریم، همان کاری که با دوربین های کنترل سرعت، نصب دوربین در مکان های مختلف و حتی در لباس نیروهای انتظامی انجام می دهیم.

باید با کمک فناوری، اطلاعات به لحظه و فراگیر را به گونه ای فراهم و جمع آوری کرد که امکان تخلف و اختلاس گرفته شود. البته همه اینها وقتی می تواند موفق باشد که قوانین دست و پا گیر و فراوان جمع آوری و به جای آنها چارچوب های حداقلی اما کاملا شفاف، دقیق و مبتنی بر تحقیق و واقعیات جامعه قرار گیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۹۷۷۷۰۷:۴۵:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
وقتی مسئولان میخورند و میبرند ؛ چرا مردم نه ؟! مگر نه اینکه سرمایه های کشورمان خدادادی است ؟
ناشناس۷۱۹۸۲۰۰۸:۲۶:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
اگر هر دو به هم نگاه کنند کی جامعه روی فلاح و رستگاری را خواهد دید؟ کی فرزندان ما به آینده امیدوار خواهند شد؟
محمد۷۱۹۸۲۱۰۸:۲۶:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
البته این واقعیت تلخیه ولی با این حرف شما موافق نیستم خلاف خلاف است. اما مردم باید تلاش کنند کسانی را بر سر قدرت بیاورند که سالمتر باشند. متاسفانه برخی مسئولین خودشان علنا قانون گریز هستند و خود را مبرا از بازرسی می دانند. تا زمانی که از دین نون بخوریم وضع همین است. سایت هایی که مسئولین فیلتر می کنند خودشان از آن طریق حرف می زنند. همدیگر را تهدید می کنند گر پرده درافتد نه تومانی و نه من. نتیجه اینکه هر بلایی سرمان می آید از خودمان است.
جامعه شناس۷۱۹۸۶۹۰۸:۵۰:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
تز و دکترین بعضی از مدیران و مسولان کشور این شده اگر ما ندزدیم دیگران می دزدند و فکر می کنند که خیلی زرنگند پس ما می دزدیم تا دیگران ندزدند و فکر نکنند خیلی زرنگند این دور و تسلسل باطل شده بلای جان کشور ما
رضامیرزایی۷۲۱۱۲۰۱۹:۱۶:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
2 تا اعدام شوند میگند بقیه بدزدند ما نمی دزدیم
ناشناس۷۱۹۹۱۷۰۹:۰۸:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
به نظر خوت این تفکرت درسته و این تفکر منجر به پیشرفت میشه؟
ناشناس۷۲۰۵۵۹۱۳:۵۲:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
با مسوولان دزد هم جامعه هیچگاه سعادتمند نمی شود .شرط لازم عدم وجود مسوول دزد است و شرط کافی مردم درستکار.
ناشناس۷۲۰۷۵۲۱۵:۱۹:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ایراد از طمع مسئولین و مدیران و ضعفشان در برابر شیاطین دور و برشان است بابا !....
کریم۷۲۰۹۸۵۱۷:۳۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
مطمئن باشید ...به اسم اسلام بسیاری از اختلاسها از سوی کسانی که به اصطلاح از فیلترهای مربوط به استخدام می گذرند و در مدارج بالا قرار میگیرند با هماهنگی و گروهی دست به غارت می زنند و همین افراد در راهپیمائی ها چفیه روی دوش انداخته(خاوریها) و ادای مسلمانان دو آتیشه را بازی می کنند .بله ایراد از مسلمانی آنهاست که باعث شده بسیاری از مردم از اعتقادات مذهبی خود ....سست اعتقاد شوند.
معلم۷۲۱۰۴۳۱۸:۰۸:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
تیتر زدید ما اول بگید منظور از ما کیه؟؟ مردم یا .....
ناشناس۷۲۲۴۲۵۱۷:۱۹:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
وقتی به این کامنت و اونهایی که لایک کردند نگاه کنیم متوجه می شویم خیلیها وجدان ندارند...
ناشناس۷۲۷۱۴۳۱۸:۱۱:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
ایراد درخیلی چیزهاست.وقتی کاردرستی انجام میدهیم هیچکس نمیگوید به خاطر مسلمانی ماست ولی وقتی کار خطایی انجام میدهیم میشود به خاطر مسلمانی.
ناشناس۷۱۹۷۷۸۰۷:۴۶:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
جناب آقای مقیمی ایراد ار مسلمانی ما نیست ایراد از سیستم اداره کشور است تجربه کشورهای غربی نشان داده شفافیت اقتصادی دوای درد تخلف، دزدی و اختلاس است یعنی برای هر شخص باید دارایی، درامد سالانه و منشا آن مشخص باشد که متاسفانه فعلا اولویت های ما اموری دیگر است
ناشناس۷۲۰۱۵۹۱۱:۲۰:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
قانون شاید اشکال داشته باشد که این از کم سوادی قانونگذار است اما اشکال اصلی بر سر مجریان قانون است که آنها خود را نمایندگان خدا در روی زمین می دانند و هربلایی دلشان می خواهد با تفاسیر مختلف از قانون بر سر آن می آورند.
ناشناس۷۱۹۷۸۳۰۷:۵۰:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
در نهایت به این میرسیم که اداره جامعه بشری، با عقل بشر و رعایت همان قانون انسانی کاملا ممکنه!
ناشناس۷۲۰۱۴۶۱۱:۱۳:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ایشون هم تو متن دقت کنین گفت ممکنه و بعدشم توضیح داد برتری دین چیه. اینجا حرف این بود که با اینکه با دین میشه اداره کرد جامعه رو به بهترین شکل چرا تو ایران خوب جواب نداده و بعدشم نتیجه گرفته که یه علت بزرگش نبود قانون سفت و سخته...تروخدا یاد بگیرید یکم دقیقتر مسایلو تحلیل کنید...
فرزاد۷۱۹۷۸۴۰۷:۵۰:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ایراد از نبود نظارت صحیح است و فامیل بازی
جعفری۷۱۹۷۸۵۰۷:۵۰:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
هم دینمون خوب است هم قوانین مون تا حدودی بازدارنده است منتها مصلحت بینی ها کار را خراب میکنه
ناشناس۷۱۹۷۸۷۰۷:۵۱:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ژن برتر ها مگه میذارن
حافظ۷۱۹۷۹۴۰۸:۰۲:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
نویسنده بسیار درست و منطقی گفته
ناشناس۷۱۹۸۱۰۰۸:۱۳:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
خود را برتر دانستن و تقسیم کردن مردم به دلایل مختلف و بوجود اوردن یک طبقه اشراف وابسته و رانتی و قانون فقط برای افراد ضعیف نتیجه این میشود
ناشناس۷۱۹۸۱۲۰۸:۱۴:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
مصلحت ها و ژن برتری و فامیل بازی مسئولین همه داره بنام دین تموم میشه این یعنی مسلمونی فی نفسه بد نیست مسلمونی وقتی ریا وظاهر شد بد میشه
یک ایرانی۷۱۹۸۲۲۰۸:۲۶:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
شما کاملا درست میفرمایید ایراد از ما مردم است که خودمون کم فروشی و هر کار بدی انجام میدم بعد از مسولینمون که اینقد پاک دستن غیبت میکنم تهمت میزنیم بخدا ما لیاقت شماهارو نداریم همتون بزارین با هم برین بزارین ما هم اینجا بمونیم
بیگی29۷۱۹۸۴۱۰۸:۳۷:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
آنها مشکلات را از چشم مسلمانی میبینند .بزرگترین ضربه شما با بی مدیریتی کشور به مسلمانی است بعد به کشور.
ناشناس۷۱۹۸۵۳۰۸:۴۲:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
باید همه افراد در برابر قانون برابر باشند، تمرکز قدرت و ثروت عدم پاسخگویی و عدم پاسخگویی فساد می آورد .
ناشناس۷۱۹۸۵۵۰۸:۴۳:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
هم قوانین باید محکم و شفاف باشند و هم ما باید به قوانین احترام بگذاریم . و نظارت هم باید درست باشد. و اگر مسئولین درست قوانین را اجرا کنند و عدالت را هم رعایت ، آنوقت اعتماد مردم به مسئولین بالا خواهد رفت و بالطبع مشکلات هم کمتر خواهد شد. سر بلند و سرافراز باشد همیشه ایران و ایرانی
ناشناس۷۱۹۸۶۴۰۸:۴۸:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
همه چی خوبه فقط مشکل از اونجا شروع میشه که همه دنیا رو میخوایم ببریم بهشت
ناشناس۷۱۹۸۶۸۰۸:۵۰:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ایراد از آنجاست که اختلاس و دزدی فراگیر شده و قبلا یک یا دو مورد بود اما اکنون تعدادش زیاد شده یعنی یک جای کار ایراد داره خاوری بابک زنجانی، دکل گم شده، کاسپین ، پدیده شاندیز، ثامن ، نیشکر هفت تپه ، فولاد اهواز ... خوب خود شما بگوئید ایراد از مسلمانی ما نیست؟
ناشناس۷۱۹۹۰۸۰۹:۰۲:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
آفرین به این تحلیل. ما ایرانیها مردم خوبی برای هم نیستیم. نمونه اش عدم احترام به هم و قانون در رانندگی هست که نتیجه اون سالی ۱۵ هزار کشته هست! بد رانندگی کردن ما تقصیر کیه؟!! تا کی باید تقصیر رفتار بد خودمون را گردن این و آن بندازیم؟!!!! تا کی؟ همچین میگیم مسول و مدیر انگار مدیران از جای دیگه آمدن! کارمندان دولت از همین مردم ایران هستن !!!!! حالا دیگه دست برداریم از بهانه گیری!
ناشناس۷۱۹۹۱۸۰۹:۰۹:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
البته ما که نه ، مسئولین ، اگر هم می بینیم مردم قانون را رعایت نمی کنند ، تخلف می کنند ، در ساختمان سازی قوانین را رعایت نمی کنند ، مالیات نمی پردازند و بسیاری از موارد دیگر برای این است که به دولتها اعتماد ندارند ، اگر آن روزی که رئیس بانک مرکزی می گوید دلار نخرید چون قرار است ارزان شود ، همه ما به صرافی ها هجوم می آوریم زیرا اطمینان داریم که قرار است گران شود ، یا امروزی که می خواهند با منت بیست درصد به حقوق ها اضافه کنند ، حرف ما را نمی شنوند که ما حاضریم حقوقمان را هم کم کنید اما قیمت دلار را به 12 ماه پیش برگردانید ، هیچ کدام از مفاسد و معایب اقتصادی و اجتماعی را نمی توان به مردم نسبت داد
ناشناس۷۱۹۹۴۰۰۹:۲۶:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
اقای مقیمی من تمام فرمایشات شمارا کاملا قبول دارم اطاعت از قانون یک اصل است در کاناداتمام ملیتها وجود دارند از شرقیها گرفته تا امریکای جنوبی چینی افریقایی خلاصه از تمام دنیا ولی همه با دوستی ومهربانی بدون تخلف از قانون حتی کوچکترین تخلف رانندگی در کنار هم با ارامش زندگی میکنند پلیس با هیچ متخلفی حتی بالاترین مقام اصلا کوتاه نمی اید همین خاوری در کانادا حتی جرات کوچکترین تخلف در رانندگی را ندارد چه برسد به دزدی چرا؟ وقتی در ایران قانونا ماهواره را قدغن میکنند وهمه ماهواره دارند چه معنی میدهد عملا مردم را به قانون شکنی ترغیب میکنند و حرمت قانون را ازبین میبرند این همه مصرف کننده مشروبات الکلی وفیلتر ها نه قانون درست نه اجرای درست کار
سید۷۲۰۵۸۱۱۴:۰۰:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
بله درست است اقای خاوری در کانادا تخلف رانندگی نمیکند و چه دولت خوبی دارد کانادا که به یک دزد پناه داده و حاضر نیست از او بپرسد این همه پول را که آوردی کانادا از کجا آوردی ؟ دزدی کردی؟ مال مردم ایران است ؟ یا دسترنج خودت است .
ناشناس۷۲۴۰۰۷۱۷:۰۵:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
بله ایشون سرمایه برده به کانادا باید تحویلش بگیرن خائنین مملکت ما که برخی از خواص و آقازاده هستند مملکت رو به یغما بردن کدوم مسئول جلوشون رو میگیره اصلا ما مسیولی که واسه رضای خدا کار کنه داریم یدونه مسئول بگو 4 میلیون بیشتر نگیره و پائین که نه وسط شهر بشینه
ناشناس۷۲۱۶۶۰۰۸:۵۹:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
خوب شروع کردی اما نتیجه گیری مطابق معمول به میل خود. درکانادا هم مشروب وجود داره هم ماهواره هم اسلحه. اما یک اصل مهم وجود داره ؛ وزیر تا وضیع در مقابل قانون برابرند. واقعا برابرند نه فقط روی کاغذ.!
علی کریمی۷۱۹۹۵۰۰۹:۳۰:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
جناب آقای مقیمی مسئله پیچیده تر از آن است که با راه حل پیشنهادی شما بتوان مشکل مطرح شده را حل کرد. راه حل قطعی و منطقی ایجاد زیر ساخت هایی است که دلایل ارتکاب جرم و تخلف را از بین ببرد. جهت روشن شدن آنچه مد نظر است به دو مثال زیر توجه فرمایید: 1- برای کنترل تخلفات رانندگی استفاده از دوربین های کنترل سرعت و فناوری اطلاعات را توصیه کرده اید. آیا با این اقدام که به صورت وسیع در کشور اجرا شده تخلفات رانندگی و مرگ ومیر ناشی از تصادفات کاهش داشته است؟ آمار نشان می دهد ، خیر. برای حل این مشکل باید: - استاندارد های ایمنی در ساخت خودرو ها به صورت جدی رعایت شود. - ساخت جاده های مواصلاتی به روز که بتوان به صورت ایمن با حداکثر سرعت رانندگی کرد. در حال حاضر در بیشتر جاده های کشور شما باید باسرعت 90 کیومتر بر ساعت رانندگی کنید و این یعنی خستگی و از دست دادن زمان ، که آنرا باارزش تر از طلا می دانیم . - با توسعه زیر ساخت های شهری امکان تردد راحت در شهر ها را فراهم کرد. در حال حاضر در تمامی کلان شهر ها و شهرهای بزرگ ترافیک و نبودن فضا برای پارک همه را دچار مشکل کرده است. در چنین فضایی زمینه برای ارتکاب تخلف فراهم است. 2- ریشه اختلاس ، سوءمدیریت و عدم وجود قاطعیت در اجرای قانون برای همه ، عدم وجود یک سیستم نظارتی کاآرمد در کشور است. تجربه کشور های مختلف نشان داده است که که کارآمدترین و موثر ترین سیستم نظارتی رسانه های مستقل و آزاد است. تا جایی که رابطه یک رئیس جمهور با یک زن و پرداخت رشوه برای سکوت ، توسط رسانه های مستقل و آزاد بر ملا می شود.
ناشناس۷۲۰۹۳۲۱۶:۵۸:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
بیان همه مسائل البته در یک مختصر مقدور نیست.
ناشناس۷۱۹۹۶۴۰۹:۳۶:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
خوب همه حرفهایی که زدی نشان میدهد ایراد از مسلمانی ماست.
ناشناس۷۱۹۹۸۰۰۹:۴۳:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
بک نکته مهم برای کاهش جرایم (بزرگ و کوچک) آموزش به خصوص در دوران کودکی است. در کشوری که من هستم (فنلاند) مسایل اخلاقی (راست گفتن، به وسایل کسی دست نزدن و یا اجازه گرفتن، و همین مسایل کوچک) را در دوران مهدکودک و پیش‌دبستاتی و دبستان به بچه‌ها آموزش میدند. و آدم دقیقا نتیجه اش رو میبینه که مردم در اینجا چقدر مسایل اخلاقی و قانونی رو رعایت میکنند. و لزوما هم به خاطر ترس از قانون و جریمه نیست. یک حس بازدارنده‌ای در درونشان بوجود میاید در دوران کودکی و بر اساس آموزش!
ناشناس۷۲۰۲۳۱۱۱:۵۱:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
اونها که مسلمان نیستند پس نه خودشون ارزش دارن نه کارها و عملکردشون ! فقط ما خوبیم !
ن.د۷۱۹۹۹۱۰۹:۵۲:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
کار از آنجا خراب می شود که قانون توسط بالاترین مقامات کشور دور زده می شود. وقتی مسئوولین ،قانون را زیرپا می گذارند- حتی قانون اساسی را_ چه انتظاری از مردم دارید!؟ کافی است یک بار تمام اصول قانون اساسی را با حوصله بخوانید وآنگاه مقایسه کنید ببینید از این قانون چیش مانده! مردم که مسئوول اجرای قانون اساسی نیستند و البته رئیس جمهور هم تنها کسی نیست که باید در این زمینه پاسخگو باشد. اصل ۳۰ ام قانون اساسی را نگاه کنید این اصل به موضوع آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه می پردازد. وضعیت آموزش ما را با این اصل مقایسه کنید ببینید آیا آلان چنین است؟ هنوز جوهر قانون اساسی خشک نشده بود شروع کردن به پول گرفتن از دانش آموز به انواع و اقسام بهانه ها. این روزها دیگر احتیاج به بحث ندارد. لذا در پاسخ به سئوال اصلی و تیتر نوشته شما باید گفت مگر دین چیزی جز ترویج اخلاق است؟ آیا نادیده گرفتن قانون چیزی جز بی اخلاقی؟(البته این حداقل اش است) خیلی از مسائل پیچیده نیستند و پاسخ سرراستی دارند.
ناشناس۷۱۹۹۹۹۰۹:۵۶:۱۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
یه جای سیستم خیلی خرابه . با تعویض قوانین فکر نکنم مشکل حل بشه.ربطی هم به دین و مذهب نداره.سیستم باید تعمییر اساسی بشه وگرنه تا صد سال دیگه هم همین وضعمونه.
ناشناس۷۲۰۲۶۲۱۲:۰۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
اتفاقا به دین ربط داره، وقتی دین به گونه ای باشه که حق داشته باشه در تمامی جوانب و جزییات جامعه دخالت کنه و همه راه حلها رو در دین بدونه، پس وظیفه اش اصلاح همه اموره، راهی هم که شما دنبالشی اینه که سیستم به گونه ای اصلاح بشه که عده ای نتونن مقاصد و منافع خودشون رو در پوشش دین به صورت قانون در بیارند.
ناشناس۷۲۰۰۱۵۱۰:۰۶:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
قانع نشدم!
ناشناس۷۲۰۰۱۶۱۰:۰۶:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
در کشورهای غربی تک تک افراد از شخص اول مملکت تا بقیه باید جوابگو باشندر مقابل مردم اما اینجا برای چند مدت بیشتر برای ماندن در منصب قدرت چاپلوسی بیشتر زمان بیشتر در کشورها شخصی فرماندار بشه میلونها تومن هزینه میکنن و بنر چاب میکنن تا چاپلوسی خودشونو به رخ یکدیگر بکشن و مردم به چشم میبینن که پول هر کدوم از اون بنرها میشه بخاری خرید و نمیخرن تا جان عزیزان شون در خطر باشه در مدرسه به مسلمونی ربطی نداره سیستم مشکل داره نیاز به کارشناس و ساعتها بررسی نیست قانون اساسی درست اجرا بشه همه یکسان
عدالت۷۲۰۰۷۲۱۰:۴۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ایراد از مدیران فاسد و ریاکار و دروغگو و عدم نظارت به مدیران و گاها فساد میباشد و هیچ ربطی به چیز دیگری ندارد
ناشناس۷۲۰۰۸۵۱۰:۴۷:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
دین ما بهترین دین است. ولی عده ای با پوشش دین در مناصب نشسته اند و فقط به منافع شخصی خود فکر می کنند و با لباس دین به دین لطمه می زنند.
جانباز 70درصد۷۲۰۱۲۱۱۱:۰۱:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ایراد از نوع تفکر مان است از کودکی نیاموختیم همیشه اولین جمله این بود بابا آب داد بابا نان داد .... این یعنی اینکه یک نفر وظیفه دارد تو را تر و خشک کند حتی در میان سالی و پیری ... پدر ومادر پیر و دردمند باید مراقب فرزند و فرزندان 50 ساله خویش باشند ؟؟؟ اگر در مهد کودک و دبستان به فرزندانمان جارو و دستمال برای نظافت و تمیزی اطراف خودش بدهیم . در بزرگسالی طبیعت زیبایش را آشغالدانی نمی کند .... اگر از کودکی آموخته بودییم که هر چیز اطرافمان با ارزش است هیچگاه در بزرگسالی بدنبال نو کردن گوشی آخرین مدل نمی گردییم ... اگر آموزش صحیح می گرفتیم کمتر در بزرگسالی اسیر افراد نامحرم و شهوت پرست می افتادیم و اگر ..... اگر هر چیزی سرجایش بود چه خوب بود ....
آملی۷۲۰۱۳۲۱۱:۰۵:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
بنظرم غالبا قوانین درست طراحی و نوشته میشه و البته بعضا دارای نقایصی هم هستند... اما اشکال اساسی در نوع اجرای قانونه که بشکل دلبخواهی و توسط نهادهای قدرت و ثروت و مقامات و سازمانهای مختلف دور زده میشه و موجبات تبعیض ... مثال ساده اش همین استفاده از فضای مجازی که برای ما مردم عادی محدودیت ایجاد میشه ولی بسیاری مسئولین از آن استفاده میکنند... یا طرف حرف از تقوا و صبر و ادب میزنه نوبت خودش که میشه ...؟؟!! مردم حواسشان هست این چیزا رو می بینند ، بالاخره همه چیز فضای مجازی که جعلی و روتوش و کلیپ سازی نیست ... بعدا یه جایی که دستشان میرسه میخوان جبران کنند مثلا در رانندگی ، مثلا زباله ریزی و خرابکاری در محیط زیست ، آتش زدن جنگلها و ... یه مثالی ما مازندرانیها داریم که میگه : گد که بورده دار کچیک شونه خال یعنی بزرگه که ازتنه درخت بالا رفت کوچیکه میره بالاتر رو سر شاخه ها
دکتر جمشید وحیدا۷۲۰۵۱۰۱۳:۳۱:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
مشکل از مسلمانی ما نیست بلکه از عقب افتادگی فکری ماست که ما را در دنیای قبیله نشینی زندانی کرده است. مردم بی گناهند باید بر رسی کرد تا ببینیم علت عقب افتادگی فکری ماچیست و با آن مبارزه نمود و آنرا رفع نمود. تا این عقب افتادگی فکری وجود دارد دشمنان داخلی و خارجی ملت ایران و ایران ما را به اسارت خواهند گرفت و در اسارت آنها باقی خواهیم ماند.
ناشناس۷۲۰۶۶۱۱۴:۳۸:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
مشکل از مسلمانی ما است مسلمانی ما بعضی را فراتر از قانون ، ...می داند مسلمانی ما ، به ما اجازه توجیه اعمال خلافمان را می دهد مسلمانی ما به ما اجازه فرار از قانون و دور زدن قانون و افتخار به آن را می دهد مسلمانی ما به ما اجازه نامسلمانی می دهد و به فرمایش قرآن : ان الله لا یغیر ما بقوم الا یغیروا ما بانفسهم خدا قومی را تغییر نمی دهد مگر آنکه خودشان خود را تغییر دهند
ناشناس۷۲۰۷۱۱۱۴:۵۷:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
فقط یک سوال از علما ومسولین خیلی از جوانان دارند از اسلام فرار میکنند گناه گردن کیست
منظری۷۲۱۶۶۵۰۹:۰۵:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
شک نداشته باشید اشکال از ایمان ضعیف خودشان است. 80 میلیون مسلمان معتقد داریم. حالا یکی دومیلیون هم نامعتقد. اشکال از متولیان دین نیست.
ناشناس۷۲۰۹۰۷۱۶:۴۳:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
نه ایراد از پرتاب آپولو 11 به سمت کره ماه است!
ناشناس۷۲۱۱۴۸۱۹:۳۷:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
آقا دمت گرم نیم ساعته داریم میخندیم یعنی بهتر از این نمیشد به این سوال جواب داد
ناشناس۷۲۱۲۲۷۲۰:۴۵:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ما که « امید » را فرستادیم تا « زهره » را ارشاد کند !
ناشناس۷۲۱۰۰۹۱۷:۴۴:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
کشورهای اروپایی مسلمان نیستند چقدر پیشرفت کردند؟ ما چی؟
ناشناس۷۲۱۲۸۲۲۱:۲۳:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
در عوض اونها می رن جهنم ما می ریم بهشت !
ناشناس۷۲۱۰۸۰۱۸:۴۰:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
از سایت الف تشکر می کنم که اجازه می ده عقایدمان را مطرح کنیم .ممکنه با خطی مشی سیاسی اقای توکلی موافق نباشم اما اگر انتخاباتی در اینده شرکت کنم ایشون تنها کسی هست که من رای می دم بهشون . اما در مورد مشکل مسلمانی ما ... از دیدبنده حجم اختلاس ها قادر نیست مسبب این وضع اقتصادی باشد .بلکه علتهای دیگری هست هست . باید اراده ای وجود داشته باشه که مشکات اقتصادی حل شود .باید بدانند که وقتی برای سالها وضع مالی مردم خراب هست انها برای امرار معاش اخلاق را زیر پا می گذارند .
ناشناس۷۲۱۳۷۸۲۲:۵۵:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
چون خودمان را بدون هر دلیل و علت قابل قبولی ، در تمام زمینه ها بهتر از همه انسانهای دیگر جهان میدانیم پس بدون شک و تردید ( ایراد از مسلمانی ما است و اسلام به ذات خود ندارد عیبی ) .
ناشناس۷۲۱۴۰۲۲۳:۰۸:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
ایراد از اسلام و مسلمانی ما نیست ایراد از ناآگاهان.. انها که مدعی ....هستند میباشند ، ایراد از نبود شفافیت نبود نظارت نبود بازرسی صالح است ، ایراد از قدسی سازی ادمها است ایراد از قبول ریاکاریها توسط مسئولین و مدیران است ، ایراد از اینهمه ریخت و پاشها است ، ایراد از نبود مطبوعاتی قوی و بروز و مطالبه گر است ایراد از صدا و سیماهای انحصاری است ایراد از نبود شبکه های تلوزیونی که طلبکار امور و حق مردم باشند است ، ایراد از خفاکاری و ...در زمان انفجار اطلاعات و بروز و افشای حقایق است ..... مشکل از مسلمانی یا نامسلمانی مردم ایران نیست مشکل از به روز نکردن و بروز نبودن قوانین با مسایل امروز جهان است ، مشکل از مردم نیست مشکل از مسئولین است . ...
ناشناس۷۲۱۵۱۰۰۱:۲۶:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
قطا ایراد از مسلمانی همه و بالاخص مسولین کشور است فقط پوسته از مسلمانی مانده ای کاش از دین مایه نمی گذاشتند
ناشناس۷۲۳۸۸۱۱۶:۰۸:۴۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
ایراد از نظام سیاسی ماست بعضی مسئولین پوسته ای از اسلام باقی گذاشت
ناشناس۷۲۵۶۷۹۱۶:۲۴:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
بسیاری از این قوانین در دنیا هم هست وبا آن جامعه را اداره می کند مشکل کشور ما این است که مسئولین خودرا بالاتر از قانون می دانند وتا این تفکر در جامعه است قطعا مشکلی حل نخواهد شد ببینید با قانون منع بکارگیری بازنشستگان چگونه برخورد شد آمار بیکاری در کشور چند میلیونی است هیچیک از افراد انقلابی و مسئولین محترم کشور با سابقه بالا.. حاضر به کناره گیری نیستند ...اگر استثنائ هم برای هیچکس قائل نمی شدند نتیجه بهتری حاصل می شد یادمان نرود که وقتی انقلاب شد همین حکومت بدست جوانها و بی تجربه ها ( کارنابلاها ) افتاد ولی بدلیل اعتقاد وایمانی که داشتند از پس مشکلات برآمدند وکار کشور علیرغم همه مشکلات وجنگ بسامان شد ولی الان هر روز که می گذرد وضع بدتر می شود.
ناشناس۷۲۸۰۶۰۱۲:۵۲:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
بله ایراد از مسلمانی ماست. چرا که در بسیاری از دست اندرکاران حکومتی و دولتی رفتار مسلمانی دیده نمی شود. از نویسنده متشکرم که مختصر و مفید مشکل را بیان کرده اند. زمان کم است. امیدوارم اشتباهات...قبلی تکرار نشود ..نکند دیر پیام مردم را شنیده شود. روز به روز داریم فقیرتر می شویم و یادمان باشد پیامبر معظم اسلام فرموده است شکم گرسنه ایمان ندارد.... پیام مردم را بفهمیم و قوانین اسلامی را پیاده کنیم‌. چون اسلام کاملترین دین و بهترین قوانین را دارد. اشکال از مسلمانی ماست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین