وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: استفاده از بخاری غیرایمن در ۱۴۰ هزار کلاس درس/ ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیاز به کنکور ندارد

گروه اجتماعی الف،   3971023043 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۴۰ هزار کلاس در کشور از وسایل گرمایشی غیرایمن استفاده می‌کنند، گفت: پویشی ایجاد شده است تا یکبار برای همیشه سیستم‌های گرمایشی مدارس استاندارد شود.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: استفاده از بخاری غیرایمن در ۱۴۰ هزار کلاس درس/ ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیاز به کنکور ندارد

به گزارش فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک با اشاره به بودجه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: همه در جریان شرایط اجتماعی و ملاحظات بودجه هستند اما به رغم همه شرایط به دلیل نگاه دولت، بودجه ما نسبتا متعارف دیده شده است البته آموزش و پرورش همیشه با کسری بودجه مواجه بوده است.

وی ادامه داد: آنچه که برای آمورش و پرورش در سال گذشته پیش‌بینی شد ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم در لایحه بودجه 98 به ۵۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ ضمن اینکه سهم آموزش و پرورش در سال 97 از بودجه عمومی دولت ۱۱.۳ درصد بود که این میزان برای سال ۹۸ به ۱۳.۴ درصد رسیده است و ۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد و در نتیجه کسری بودجه نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود.

*  لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون‌های دولت تصویب شد

بطحایی با اشاره به وضعیت معیشتی فرهنگیان در بودجه 98، گفت: وقتی دولت با درآمد انقباضی مواجه است، این شرایط برای همه کارکنان دولت وجود دارد اما اینکه معلم با قلب آرام و رضایت کاری یه سر کلاس برود تاثیر به مراتب بیشتری دارد چرا که ما گرانبهاترین امانت را که دانش‌آموزان هستند، یه آنها می سپاریم؛ دولت در بودجه ۹۸ همه تلاش خود را می‌کند که این فاصله کمتر باشد.

وی با اشاره به معلمی که ماه‌ها از خانواده دور است و در مناطق صعب العبور خدمت می‌کند، افزود: یکی از توجهات، رتبه‌بندی است؛ به لطف خداوند و عنایت دولت، در این شرایط سخت، دولت پذیرفت که ردیفی را در بودجه برای رتبه‌بندی معلمان بگنجاند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون‌های دولت بررسی و تصویب شد و هم اکنون در صحن دولت است و یک جلسه نیز بررسی شده است که امیدواریم به‌زودی تصویب و به مجلس ارائه شود.

وی تصریح کرد: از رتبه‌بندی معلمان نباید تلقی بهبود حقوق و مزایا شود بلکه یکی از آثار آن است؛ رتبه‌بندی، ارتقای مهارت‌ها و شایستگی‌هاست.

بطحایی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان متناسب با اعتباراتی که دولت می‌تواند پیش‌بینی کند، جلو می‌رود و باید بگویم هر آنچه در آموزش و پرورش داریم مدیون تلاش‌های آنهاست؛ بودجه در دو سناریو نوشته شده است و اگر سناریو دوم محقق شود، این همسان‌سازی به نتیجه خوبی می‌رسد.

وی تاکید کرد: در جلسه‌ای از دولت نیست که موضوع بازنشستگان مطرح شود و درباره همسان‌سازی صحبت نشود ولی مشکل، محدودیت‌های اعتباری است.

بطحایی درباره معوقات بازنشستگان گفت: در آموزش و پرورش، معوقات کمتر از قبل شده است. پاداش ۹۶ را در ابتدای امسال پرداخت کردیم و مرخصی ذخیره و برخی معوقات نیز پرداخت شد؛ 
در سال ۹۷، علی‌رغم آنکه درآمدهای دولت در تهدید بیشتر قرار داشت عملکردمان بهتر از قبل بود.

* ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای ۷۲ برنامه سند تحول نیاز داریم

وزیر آموزش و پرورش درباره پیگیری اجرای سند تحول اظهار کرد: در این یکسال گذشته آنچه به عنوان زیر ساخت سند تحول بود، تمام کردیم و ۶ زیرنظام تصویب شود. 

وی ادامه داد: آن روزی سند تحول اتفاق افتاده است که بچه‌ها در مدرسه شادتر باشند و با شادی به مدارس بیایند و به سختی از مدرسه دل بکنند مثلاً آن روز که برف آم، خوشحال نشوند که مدرسه تعطیل است.

بطحایی با تاکید بر اینکه یادگیری باید منتج به رضایت افراد شود نه کسالت، گفت: زیرنظام‌های سند تحول تصویب شد و در هر زیر نظام برنامه‌هایی ذکر شده است و اگر اجرا کردیم یعنی سند تحول اجرا شده است.

وی افزود: این برنامه‌ها حدود 300 برنامه است که در سال ۹۸ تعداد ۷۲ برنامه بر اساس اولویت‌هایی انتخاب شد و برای اجرایی کردن این برنامه‌ها علاوه بر بودجه فعلی، اعتبارات دیگری نیاز داریم یعنی ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای ۷۲ برنامه نیاز داریم.

وزیر آموزش و پرورش درباره حادثه آتش‌سوزی مدرسه زاهدان ضمن تسلیت به خانواده 4 دانش‌آموز جان‌باخته، گفت: در منطقه زاهدان گازرسانی نبوده و چاره‌ای نبوده است که از بخاری نفتی استفاده شود؛ هزاران کلاس دیگر نیز از بخاری نفتی استفاده می‌کنند؛ ممکن است بخاری استاندارد داشته باشیم اما برای کلاس ایمن نیست.

وی با اشاره به ایجاد پویشی با عنوان «همه برپا» افزود: ۱۴۰ هزار کلاس در کشور از وسایل گرمایشی غیرایمن استفاده می‌کنند؛ پویشی ایجاد شد تا یکبار برای همیشه سیستم‌های گرمایشی استاندارد شود و در این پویش هر کسی با هر بضاعتی که دارد برای جمع‌آوری وسایل گرمایشی غیر ایمن اقدام می‌کند.

بطحایی با بیان اینکه در دو هفته ایجاد این پویش، استقبال خوبی شده است و با این روند تا یک یا دو سال آینده مشکل سیستم گرمایشی حل می‌شود، اضافه کرد: ۵ هزار بخاری استاندارد برای مناطق سیستان و بلوچستان فرستادیم. 

وی تصریح کرد: همین چند روز پیش در اصفهان، فضای آموزشی خطر آفرین شناسایی شد که دانش‌آموزان را بین دو مدرسه تقسیم کردیم چون ایمنی آنها مهمتر بود البته مشکلاتی برای خانواده‌ها در دوری مدرسه از خانه ایجاد شد و دانش‌آموزان دوست نداشتند از معلم خود جدا شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مهر ماه امسال ۵۰ درصد مدارس ساخته شده توسط خیرین احداث شده بود، گفت: اگر کمک خیرین به این سمت هدایت شود، تاثیرگذاری زیادی دارد؛ مدرسه در کشور داریم که دیوار ندارد. چندی پیش در استان خوزستان گاو وحشی به یک دانش‌آموز در مدرسه صدمه زده بود.

وی تاکید کرد: معتقدم می‌توان بخشی از اعتباراتی که توسط شهرداری‌ها حتی توسط بخش‌های دولتی هزینه می‌شود به آموزش و پرورش اولویت دارد؛ مثلا در منطقه مشاهده کردم در کنار ساختمان شیک شهرداری، مدرسه ای داریم که بسیار فرسوده است و ۴۰۰ دانش‌آموز در آن درس می‌خوانند.

بطحایی افزود: مگر توقع نداریم پله های دادگاه خلوت شود مگر توقع نداریم آسیب‌ها کمتر شود باید همه کمک کنند البته تلاش دولت رو به جلو بوده است الان ۳۰ درصد مدارس ناایمن است اما ۱۰ سال پیش این عدد معکوس بوده است؛ نیاز است همه با هم وارد شویم تا زمانی که مدارس ایمن نشده است هیچ ساختمان دولتی و حکومتی ساخته نشود.

طحایی با اشاره به افزایش کیفیت در آموزش و پرورش گفت: نرخ پوشش پیش‌دبستان به رقم بالای ۷۰ درصد رسیده است و نرخ تحت پوشش دختر و پسر برابر شده است همچنین تحت پوشش دانش‌‌آموزان در دوره ابتدایی به بالای ۹۸ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه امروز ۵ هزار کلاس درس دارای تک دانش‌آموز داریم و هزاران کلاس با ۳ دانش‌‌آموز اداره می‌شود، افزود: کیفیت آموزش در استان‌های مختلف متفاوت است؛ در هنگام ارائه لایحه بودجه 98 توسط رئیس‌جمهور از پیش‌بینی ۴ میلیون تومان به ازای هر دانش‌آموز صحبت شد که این رقم در محاسبه بودجه 98 در نظر گرفته شده است؛ این عدد در سال جاری حدود۳ میلیون یعنی ۲ میلیون و ۸۰۰ می شود یعنی این میزان برای هر دانش‌آموز به طور میانگین هزینه می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص وضعیت مدارس غیردولتی گفت: تعداد مدارس غیردولتی که مبالغ سنگین می‌گیرند، کم است و مابقی شرایط سخت دارند و بر اساس قوانین و دستورالعمل‌ها عمل می‌کنند.

وی تصریح کرد: خصوصی‌سازی آموزش در دوره آموزش عمومی به هیچ وجه مطرح نیست بلکه این وظیفه دولت است که هزینه تحصیل را پرداخت کند؛ در حالی که خصوصی سازی به معنی هزینه از جیب والدین است.

بطحایی ادامه داد: منظور رئیس‌جمهور بهره‌وری است. یعنی با حفظ کیفیت با روش‌هایی هزینه تمام شده آموزش را کاهش دهیم مثلا ما در یک روستا برای یک دانش‌آموز به جای استفاده از معلم رسمی از معلم بازنشسته و سربازمعلمی که آموزش دیده است، استفاده کنیم که بومی همان منطقه است و به جای ۶۰ میلیون تومان، ۴۰ میلیون تومان هزینه کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره استفاده از کتب کمک درسی توسط دانش‌آموزان اظهار کرد: مسیر تعلیم و تربیت در آموزش عمومی قدری منحرف شده است؛ در مدرسه باید با اشتیاق، شور و نشاط یادگیری اتفاق بیفتد و این در صورتی است که دانش مورد نیازشان باشد در حالی که وقتی یادگیری حافظه محور است، فراموش می شود یا نفرت ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: اعلام کردیم در دوره ابتدایی استفاده از کتب کمک آموزشی ممنوع است و دانش‌آموز زندگی کردن را باید تمرین کند، صحبت کردن و استدلال کردن را باید دنبال کند. بیشتر وقت‌ها این کتاب‌های کمک آموزشی باعث شده است خلاقیت بچه ها دچار آسیب شود و با حل‌المسائل به تعبیری سم را داریم در روح و روان بچه ها وارد می‌کنیم.

بطحایی درباره مشق شب گفت: تکالیف دانش‌‌آموزان باید در مدارس با نظارت معلم انجام شود و در خانه، تکالیف مهارت محور انجام شود؛ مثلا در بازدیدی از یک مدرسه، از دانش‌آموز سوم دبستان خواستم کفشش را ببندد ولی بلد نبود و این مهارت‌ها باید آموزش و تمرین شود یعنی بخش عمده از تعلیم و تربیت ما در پایه پایین‌تر، مهارت است و در این راستا باید اول باید افکار عمومی و پدر و مادر را با این اهداف همراه کنیم که فکر می‌کنم نسبت به سال گذشته پیشرفت خوبی داریم و مقداری خانواده‌ها باور کردند.

* ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیاز به کنکور ندارد 

وزیر آموزش و پرورش درباره حذف کنکور گفت: با همکاری همکارانم در وزارت علوم، مقدمات کاهش نقش کنکور را شروع کردیم و ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیاز به کنکور ندارد و این یعنی پایان استرس و اضطراب‌هاست و ما دوره نوجوانی را تاکنون زهرشان می‌کردیم.

وی افزود: به عبارت دیگر ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌‌ها از طریق امتحانات نهایی است. دانش‌آموزان پایه دوازدهم تاثیر امتحانات نهایی امسال و دانش‌آموزان سال‌های قبل، امتحانات نهایی پایه یازدهم را مدنظر قرار می‌دهیم.

بطحایی در پاسخ به این پرسش که چرا امتحانات هر 3 پایه دوره دوم متوسطه امتحان نهایی ندارد که در کنکور لحاظ شود، اظهار کرد: البته در این خصوص بحث‌های کارشناسی است تا این حس ایجاد نشود که تا پارسال یک کنکور بود اما الان ۳ کنکور می‌شود؛ البته طرحی است که در هر سال پایه های دوره دوم متوسطه، چند درس امتحان نهایی باشد که در حال بررسی هستیم.

وی درباره توجه به دانش‌آموزان تیزهوش، گفت: ما در سند تحول به تمام ساحت‌های تعلیم و تربیت توجه داریم و تنها ساحت علمی مورد توجه نیست بر همین مبنا، دامنه طرح شهاب را وسیع می کنیم تا همه ساحت ها از چهارم ابتدایی تحت پوشش قرار گیرند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تنها راه نجات آموزش و پرورش از چالش‌های موجود این است که کار را به دست معلمان بسپارد.

دیدگاه کاربران

علی۷۲۰۰۱۳۱۰:۰۴:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
جناب وزیر یکماه قبل خود شما فرمودید ۱۲۸ هزار بخاری ناسالم و نا ایمن دارید آیا در این یکماه ۱۲۰۰۰ بخاری خراب شده و یا کلاس جدید ساختید و یا اشتباه آمار دادید ؟ هرکدام است را بفرمائید چون گرفتن یک آمار تعداد بخاری که نباید خیلی سخت و ناشدنی باشد ؟
ناشناس۷۲۰۱۸۳۱۱:۳۲:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
قبلا" اعلام کرده بودند که این مشکل بجز تعداد معدودی مدرسه بر طرف شده است ، پس معلوم شد که مسئولین فقط آمار و اطلاعات غلط و سراپا کذب به مردم می دهند ،بابا ایول به شما مسئولین .... مردمی ؟؟!!
سجاد۷۲۰۲۵۶۱۲:۰۲:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
جمله آخر جالبه دنبال این هستیم که کار را دست معلم بسپاریم خوب وزیر محترم به نظرت معلمی که دو شغل داره برای تامین معاش و حال موندن سر پا نداره میتونه کارایی لازم رو داشته باشه معلمی که تبعیض و فرق و میبینه میتونه کارایی داشته باشه معلمی که تا الان به زور اجاره میداد الان نمیتونه اجاره بها رو بده میتونه کارایی داشته باشه و... چرا یک باربرای همیشه به معلم مانند رهبر فرهنگی و تربیتی فرزندان نگاه نمیکنیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین