هفت تکنولوژی نوآورانه برای سال ۲۰۱۹

گروه فناوری الف،   3971022109

تکنولوژی به‌طور هیجان‌انگیز و گریزناپذیری درحال‌پیشرفت است. بااین‌حال، پیش‌بینی پیشرفت‌های آتی در این حوزه کار سخت، اما جذابی است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛  در این مقاله، به اتفاقات مهم احتمالی در حوزه‌ فناوری نگاهی می‌اندازیم که درسال آینده‌ میلادی شاهد آن‌ها خواهیم بود.

۱. اخلاق در فناوری

برندهای فناوری باید رویکرد فعالانه‌تری در حوزه‌ بررسی پیامدهای اخلاقی پلتفرم‌ها و محصولاتشان داشته باشند. در مِی۲۰۱۸ (برابر با اردیبهشت۱۳۹۷)، سازمان عفو بین‌الملل بیانیه تورنتو را اعلام کرد که در آن، حق استفاده‌ برابر و بدون هرگونه تبعیض از سیستم‌های یادگیری ماشین را برای همگان محفوظ می‌داند. اکنون، شرکت‌های مختلف متوجه این موضوع شده‌اند که محصولات آن‌ها تا چه اندازه می‌تواند تاثیر به‌سزایی در زمینه‌هایی از قبیل سلامت روان، افسردگی، تهدید سایبری و حتی خودکشی داشته باشد.

خروجی خلاق

برنرز لی، سازنده‌ تارنمای جهانی یا همان اینترنت (WWW)، در گفت‌وگویی بیان کرده امروزه، وب به موتوری بی‌عدالت و تبعیض تبدیل شده ‌است. این موتور زیر سیطره‌ قدرتمندانی است که اهداف خودشان را پیش می‌برند. وی معتقد است به نقطه‌ بی‌تعادلی بحرانی رسیده‌ایم و تغییری برای بهبود این وضعیت لازم است.

۲. فناوری در محیط شهری

شرکت‌های فعال در حوزه‌ فناوری سعی می‌کنند به جزئی‌ترین امور زندگی روزمره‌ افراد توجه کنند تا راه‌حلی نوآورانه برای مشکلات آن‌ها بیابند. طراحی شهری راهی برای رسیدن به آینده‌ای درهم‌تنیده با اجزای کاملا متصل به یکدیگر است.

شهر هوشمند

شرکت علی‌بابا در‌حال‌توسعه‌ لایه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی است که نقش مغز شهر را ایفا خواهد کرد. این شرکت در‌حال‌آزمایش این سیستم‌ها در یکی از شهرهای چین است. در خیابان‌های شهر، هزاران دوربین به‌کار گرفته می‌شوند تا اطلاعات لازم برای کنترل چراغ‌های ترافیکی و بهینه‌سازی جریان ترافیک و تشخیص حوادث دراختیار گرفته شود. البته این حجم از دوربین‌های جمع‌آوری داده ممکن است خطرهایی برای حریم خصوصی افراد ایجاد کند.

۳. فناوری نزدیک‌ونزدیک‌تر می‌شود

شرکت‌های فناوری تلاش می‌کنند هرچه بیشتر به زندگی روزمره‌ افراد نزدیک شوند تا محصولاتشان جزئی از بدن یا محیط زندگی آنان شود. این تلاش‌ها برای ایجاد خدماتی است که به بهترین وجه با کاربر تعامل دارند. فونت‌های جدید اوبر (Uber) و بلندگوها‌یی که صدا را به‌صورت سه‌بعدی با محیط خانه درهم می‌آمیزند، همه‌وهمه تلاش‌هایی برای رسیدن به این هدف محسوب می‌شوند.

هفت تکنولوژی نوآورانه که در سال ۲۰۱۹ بُروز آن‌ها را شاهد خواهیم بود

۴. سیستم‌های بی‌درنگ با قابلیت تطبیق بیولوژیکی

پیشرفت‌های فناورانه موجب تولید دستگاه‌هایی شده‌اند که قابلیت تطبیق بیولوژیکی دارند. این دستگاه‌ها در آینده‌ای نه‌چندان دور جزئی از بدن کاربر خواهند شد. تطبیق سریع این نوع افزونه‌ها با محیط اطراف، گویای ارتقای سطح ادراک فناوری است.

Image result for ‫فناوری بیولوژیک‬‎

شرکت پوما با همکاری مرکز طراحی دانشگاه MIT کفشی طراحی کرده‌ که به حرکات پا و میزان خستگی فرد واکنش نشان می‌دهد. کفی‌های این کفش با تحلیل عرق پای فرد و سایر پارامترها، اطلاعات بیولوژیکی وی را استخراج می‌کنند. مدارهای الکتریکی تغییرات را شناسایی می کنند و داده‌هایی مناسب برای جلوگیری از خستگی و بهبود عملکرد فرد ارائه می دهند.

۵. سلامتی و شبکه‌های اجتماعی

افزایش بی‌حد‌ومرز استفاده از شبکه‌های اجتماعی، تاثیرات نامطلوبی بر وضعیت روحی‌روانی افراد گذاشته است. فشار روحی ناشی از شبکه‌های اجتماعی ممکن است به ناراحتی و اضطراب و افسردگی منجر شود.

Related image

تیم تحقیقاتی فیسبوک در دسامبر۲۰۱۷ (برابر با آذر۱۳۹۶) اعلام کرد وقتی افراد زمان زیادی صرف مطالعه‌ نوشته‌های دیگران می‌کنند؛ ولی با آنان ارتباطی برقرار نمی‌کنند، احساس ناخوشایندی به آنان دست می‌دهد. شرکت‌های تولید پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی این‌چنینی در‌حال‌آگاه‌سازی کاربران درباره‌ این شبکه‌ها و کنترل میزان استفاده و تاثیرات آن بر افراد هستند.

۶. فرمانروایی اصوات

امروزه، گوش‌ها به دروازه‌هایی مهم برای غول‌های فناوری تبدیل شده‌اند. برای نمونه، می‌توانید به میزان نفوذ شگفت‌انگیز ایرپادهای اپل توجه کنید. همچنین، اسپاتیفای سرویس اسپات‌لایت را معرفی کرده که محتوای ویدئویی را به پادکست‌های صوتی تبدیل می‌کند.

Image result for ‫اصوات‬‎

۷. اکوسیستم‌های اوبر

در سال ۲۰۱۸، اوبر با هدف احداث اولین سیستم حمل‌ونقل هوایی درون‌شهری، فناوری پرواز و فرود عمودی برای ماشین‌های الکتریکی (eVTOL) را معرفی کرد.

Uber flying taxi / تاکسی پرنده اوبر

این پلتفرم در‌حال‌تلاش برای رفع تمام نیازهای کاربران است. حتی سرویس سفارش غذای این شرکت (UberEats)تا پایان سال جاری میلادی برای ۷۰درصد از شهروندان آمریکایی دردسترس خواهد بود.

مدیر اجرایی Uber بیان کرده این شرکت متعهد است تمام روش‌های حمل‌ونقل ازجمله دوچرخه، پیاده‌روی، مترو یا اوبر را در اپ خود برای کاربر گِردهم آورد تا وی بتواند سریع‌ترین و اقتصادی‌ترین گزینه را انتخاب کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین