نکات مهم در خرید تصفیه آب

گزارش بازرگانی،   3971022044

در هنگام خرید دستگاه تصفیه آب به خاطر داشته باشید که انواع مختلف از فیلتر‌ها، در دستگاه تصفیه آب استفاده می‌شوند که هر کدام از آنها، بخشی از آلودگی‌ها را از آب جدا می‌کنند. اکثر دستگاه‌های تصفیه آب خانگی، از دو تا سه فیلتر مختلف برای تصفیه کردن آب استفاده می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم برای داشتن آبی سالم حتما دستگاه تصفیه آبی را خریداری کنید که در چند مرحله و با کمک فیلتر‌های مختلف آب را تصفیه می کنند.

شناخت فیلترهای مختلف تصفیه آب

رایج‌ترین فیلترهای آب خانگی، از گرانول‌های کربن فعال استفاده می‌کنند که به نام کربن فعال یا AC شناخته می‌شوند. این نوع فیلتر‌ها نوعی ذغال دارند که از طریق آن بسیاری از ناخالصی‌ها را از آب می گیرند. اما در نظر داشته باشید که پس از مدتی، ناخالصی‌ها در این نوع فیلترها رسوب پیدا می‌کند و باید تعویض شوند.

نوع دیگری از فیلتر‌ها، فیلتر اسمز معکوس است که در آنها آب با فشار از فیلتر عبور می‌کند و فیلتر، مواد شیمیایی موجود در آب را جدا می کند. این نوع فیلترها عملکرد خوبی دارند و معمولا دستگاه های تصفیه آبی که این نوع فیلترها را دارند، بسیار قابل اعتماد و مفید هستند.

مدل دیگری از فیلترها، فیلترهای مبدل یونی هستند که در نرم کردن آب (حذف سنگ آهک) بسیار خوب هستند. آن‌ها برای جدا کردن اتم‌ها از مواد آلاینده و ایجاد یون‌ها طراحی شده‌اند. آن‌ها در فرآیندی یون‌ها را به دام می‌اندازند و به جای آنها، یون‌هایی که کمتر مزاحمت ایجاد می‌کنند را آزاد می‌کنند. به زبان ساده، آنها یون‌های خوب را با یون‌های بد جایگزین می‌کنند. آب سخت دارای ترکیبات منیزیم و کلسیم است و هنگامی که آب از یک فیلتر مبدل یونی عبور می‌کند، این ترکیبات به یون‌های منیزیم و کلسیم تقسیم می‌شوند.

دانه‌های فیلتر منیزیم و یون‌های کلسیم جاذب‌تر از سدیم هستند، آن‌ها منیزیم و یون‌های کلسیم را جذب و یون‌های سدیم خود را آزاد و جایگزین آنها می‌کنند. آب بدون یون‌های منیزیم و کلسیم، طعم بهتری پیدا می‌کند.

 

انتخاب دستگاه تصفیه آب زیر سینکی مناسب تر است یا دستگاه تصفیه آب رومیزی؟

به طور معمول، یکی از مهمترین نکاتی که هر خریدار دستگاه تصفیه آب با آن روبرو می‌شود، تصمیم گیری درباره انتخاب یکی از دو مدل دستگاه تصفیه آب خانگی زیر سینکی یا دستگاه تصفیه آب رومیزی است. بهتر است بدانید، دستگاه تصفیه آب زیر سینکی، در درون کابینتی که سینک آشپزخانه بر روی آن قرار دارد، نصب می‌شود و آب تصفیه‌شده توسط شیر جداگانه ای که در کنار شیر آب آشپزخانه تعبیه می‌شود، خارج می‌شود.

دستگاه تصفیه آب رومیزی هم بر روی کابینت قرار می‌گیرد و معمولاً به‌گونه‌ای طراحی شده که هماهنگی خوبی با سایر لوازم آشپزخانه مانند یخچال، لباسشویی، ظرف‌شویی و غیره داشته باشد. حتما به خاطر داشته باشید که این دو مدل از لحاظ کارکرد کاملا شبیه هم هستند و هر دو مدل دستگاه فرآیند و قدرت یکسانی برای تصفیه آب دارند. فقط تفاوت عمده این دو مدل دستگاه‌ با هم در این است که دستگاه ‌های تصفیه آب رومیزی به علت داشتن طراحی ظاهری مشابه با سایر لوازم آشپزخانه، معمولا قیمت بالاتری دارند و فیلترها و قطعات آنها نیز معمولا اختصاصی برای همان مدل دستگاه تصفیه آب طراحی شده‌اند؛ در نتیجه ممکن است مصرف‌کننده در زمان تعویض فیلتر آب و یا هنگام بروز مشکل برای قطعات دستگاه با مشکلاتی برای تهیه فیلترها و قطعات جایگزین مواجه شود و یا مجبور شود هزینه بیشتری برای تامین آنها بپردازد.

همچنین توجه به این نکته نیز بسیار بااهمیت است که در صورتی که با مشکل کمبود فضا در آشپزخانه های کوچک روبرو هستید، انتخاب دستگاه های تصفیه آب زیرسینکی می تواند این مشکل شما را برطرف کند و از فضای آشپزخانه خود به نحوه بهینه استفاده کنید.

چه فناوری هایی در دستگاه تصفیه آب استفاده‌ می شود؟

یک دستگاه تصفیه آب خانگی فارغ از مراحل پیش‌تصفیه آب، می‌تواند از دو فناوری مختلف برای انجام فرآیند تصفیه آب بهره ببرد: 1) فناوری اسمز معکوس (RO) 2) فناوری اولترا فیلتراسیون (UF)

انتخاب هرکدام از این فناوری ها، منوط به آلاینده‌های آبی است که قرار است تصفیه شود. در ابتدا لازم است میزان جامدات محلول در آب (TDS) در نظر گرفته شوند که شما می توانید مقدار آن را برای آب ورودی به منزل تان با انجام یک آزمون ساده و یا از طریق پرسیدن از اداره آب و فاضلاب منطقه تان، به دست ‌آورید.

البته TDS به ‌تنهایی عامل تعیین کننده کیفیت آب شرب نیست، بلکه بیانگر میزان سختی آب یا رسوباتی است که هنگام جوشاندن آب، در ظرف یا کتری ته نشین می‌شود. معمولا رسوبات آب شامل یون‌ها و عناصر مختلفی مانند کلسیم، منیزیم و غیره است که برای بدن مفید هستند. اما در صورتی‌که مقدار آنها در آب مصرفی بالا باشد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی نظیر سنگ کلیه، نشستن رسوب در ظروف آشپزخانه و کتری، لک شدن ظرف ها و حتی تغییر مزه و طعم و بوی آب شود. از طرف دیگر کمبود این عناصر در آب، در درازمدت باعث پوکی استخوان می‌شود.

استفاده از فیلتر اسمز معکوس (RO) بیش از ۹۵ درصد یون‌ها و عناصر موجود در آب را حذف کند، در حالی‌که فناوری اولترا فیلتراسیون (UF) روی این عناصر تاثیرگذار نیست و در واقع برای از بین بردن دیگر آلودگی‌های آب مانند آلودگی‌های میکروبی استفاده می‌شود؛ در نتیجه انتخاب هرکدام از این فناوری ها به کیفیت آب ورودی منزل شما بستگی دارد و اصلا دلیلی بر برتری فیلترهای اسمز معکوس (RO) به فیلتر‌های اولترا فیلتراسیون (UF) یا برعکس نیست، چراکه هریک از این فناوری‌ها برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود.

به عنوان مثال اگر در یک منطقه میزان TDS آب برای نوشیدن مناسب، ولی حاوی آلودگی‌های میکروبی باشد، استفاده کردن از دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس (RO) آلودگی‌های میکروبی را از بین می برد، اما در عین حال باعث کاهش یون ها و عناصر مفید برای بدن هم می شود که ممکن است مشکلاتی مانند پوکی استخوان را در پی داشته باشد.

همچنین توجه کنید که دستگاه تصفیه آب دارای فیلتر اسمز معکوس (RO) به علت داشتن پمپ و تجهیزات الکتریکی بیشتر، معمولا قیمت بیشتری دارد و تعمیرات و نگهداری از آن هم بیشتر است؛ از این رو زمانی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس (RO) را انتخاب کنید که مقدار TDS آب زیاد باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین