با این شرایط، عقل نمی گوید: ازدواج کن

یاسمن ملکوتی، گروه تعاملی الف،   3971022031 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
با این شرایط، عقل نمی گوید: ازدواج کن

امروز بسیاری از کارشناسان و رسانه‌ها از کاهش ازدواج و افزایش طلاق صحبت می کنند و بعضا مردم و جوانان را به مادی گرایی و نداشتن توکل به خدا متهم می کنند. اما چقدر این نگرش صحیح است؟ در این یادداشت سعی می کنم واقعیات فضای ازدواج را بنویسم تا بلکه برخی از نگاه های غیرعقلانی به این موضوع دست بردارند. هم چنین به بررسی ابعادی از این نگاه بر اساس آمارهای رسمی می‌پردازم و نتیجه‌گیری در عقلانی بودن این نگاه را به خواننده واگذار می‌کنم. ما نمی توانیم از همه مردم و همه جوانان انتظار داشته باشیم که همانند یک روحانی یا طلبه ازدواج کنند و زندگی کنند.

 اگر مروجان فرهنگ ازدواج حقیقتاً به دنبال تحقق این امر در جامعه هستند باید در درجه اول به وجود امکانات اقتصادی و مادی جوانان برای ازدواج توجه داشته باشد.

انسان موجودی است که برای زندگی کردن همواره به اشتیاق و انگیزه نیاز دارد. منظور از اشتیاق، پاسخگویی به گرایشات و امیال مراحل مختلف زندگی است. گاهی پاسخگویی به این گرایش در قالب یک دوستی در دوران کودکی متبلور می‌شود و این دوستی اشتیاق‌هایی را با خود به همراه می‌آورد که ناخودآگاه انسان را برای زندگی کردن قانع می‌کند. ولی این نوع اشتیاق همواره نمی‌تواند دلیلی برای ادامه مسیر زندگی باشد چراکه پس از مدتی انسان گرایش‌های جدیدی در درون وجود خود احساس می‌کند که ناکامی در پاسخگویی به آن می‌تواند منجر به بی‌انگیزه شدن برای زندگی شود. در مرحله نوجوانی تا سنین بزرگ‌سالی گرایش به جنس مخالف در قالب نیاز عاطفی و نیاز جنسی، مهم‌ترین گرایشی است که عامل بسیاری از فعالیت‌های انسان برای پاسخگویی به آن برای ادامه زندگی است. در کشور ما پاسخگویی به این گرایش در قالب آئین ازدواج صورت می‌پذیرد. آئینی که برگزاری آن روزبه‌روز با جنجال‌ها و معضلات بیش‌تری روبرو می‌شود.

برخلاف گذشتگان ما که در طی کردن این مرحله از زندگی محاسبات عقلانی و اقتصادی جایگاه قابل‌توجهی نداشته است امروز اما درنتیجه رشد و بالندگی فکری قشر جوان، «محاسبات عقلانی» بیش از هر چیز در تصمیم‌گیری برای تحقق امر ازدواج موردتوجه است. فارغ از ارزش‌گذاری بر این نگاه، باید توجه داشت که این طرز فکر از طرف برخی از کارشناسان به‌خصوص کارشناسان دینی از اصلی‌ترین موانع بر سر راه ازدواج جوانان قلمداد می‌شود. باوجود همه تبلیغاتی که امروز به‌طور شبانه‌روزی در جهت تبلیغ ازدواج به‌خصوص به خاطر اوضاع نگران‌کننده جمعیت می‌شود بااین‌وجود نزدیک به 13 میلیون دختر و پسر ایرانی بالای 20 سال در سن ازدواج وجود دارد که در وضعیت تجرد به سر می‌برند. بر اساس آمارها قیمت مسکن طی 3 سال اخیر در ایران 3 برابر شده است. به‌عبارت‌دیگر ثروت خانواده‌ها طی 3 سال گذشته 3 برابر شده است و شاید این پدیده از منظر خانواده‌ها مثبت ارزیابی شود اما این وضعیت برای جوانانی که می‌خواهند ازدواج کنند امیدوارکننده نیست.

همچنین ایجاد اشتغال برای توزیع درآمدها با مشکلات جدی مواجه است و خط فقر در حال وسعت گیری چشم‌گیری است. چنان‌که در این زمینه مدیرکل دفتر فقرزدایی وزارت رفاه و تامین اجتماعی کشور گفته است: خط فقر شدید همان خط فقر گرسنگی است که افراد توانایی تامین هزینه سیر کردن خود را ندارند و تعداد چنین افرادی در کشور ما نزدیک به 700 هزار نفر است. همچنین بر اساس این آمار کسانی که علاوه بر گرسنگی قادر به تامین هزینه مسکن، پوشاک و آموزش خود نیز نمی‌باشند 7 میلیون و 800 هزار نفر است.

یقیناً در چنین شرایطی هر شخص داوطلب ازدواج قبل از هر چیز به محاسبه هزینه ازدواج می‌پردازد. هم‌اکنون هزینه برگزاری مراسم ازدواج از حداقل 5 میلیون تومان شروع می‌شود و به 100 میلیون تومان می‌رسد.(به نقل از روزنامه سرمایه). در نتایج یک نظرسنجی که اخیراً در شهر تهران از افراد بالای 18 سال انجام‌شده است، مهم‌ترین مشکل کشور ازنظر 28 درصد پاسخ‌دهندگان "بیکاری و عدم اشتغال" و دیگر دغدغه‌ها به ترتیب "گرانی و تورم" و "مسکن" بوده‌اند. هم‌چنین افرادی اعلام کرده‌اند که بیش از هر چیز نگران فرزندانشان هستند. بر اساس گفته وزیر سابق علوم و فناوری سالانه 150 هزار دانشجو، بدون قصد بازگشت از کشور خارج می‌شوند که مشکل اصلی عمده آن‌ها بیکاری و عدم اشتغال است. همچنین تصمیم‌گیری عقلانی برای ازدواج به دسترسی به مسکن نیز ارتباط پیدا می‌کند. در این زمینه مدیرکل تدوین ضوابط و مقررات شهرداری تهران گفته است که از مجموع 2 میلیون و 250 هزار واحد مسکونی در تهران 130 هزار واحد مسکونی خالی و بدون استفاده است. (به نقل از روزنامه خراسان) این در حالی است که هم‌اکنون طرح قابل‌توجهی برای خانه‌دار شدن مجردین در وزارت تعاون وجود ندارد.

از طرفی سیر تغییر روحیات جوان امروز جامعه در میزان گرایش او به ازدواج نیز بسیار موثر است. آسیب‌هایی همچون فرار از ارتباطات جمعی، گروهی و خویشاوندی، عزلت گرایی و درنتیجه خلوت‌گزینی گاه ناسالم، حداقل در بین نیمی از جوانان جامعه شایع است. در میان آثار منفی رشد گرایش به فردگرایی و دوری از ارتباطات جمعی، تمایل به استفاده بیش‌ازحد معقول از ابزارهایی چون کامپیوتر، استفاده از دستگاه‌های بازی‌های مجازی و هم‌چنین شبکه‌های اجتماعی مجازی بیش از همه به چشم می‌آید.

همچنین از دیگر عواملی که در رویکرد عقلانی در مقوله ازدواج موردتوجه است، توجه به چشم‌انداز ازدواج و آینده‌نگری آن است. بر اساس آمارها نیمی از معلولیت‌های نابینایی ناشی از بیماری‌های ژنتیکی است که بر اساس ازدواج‌های فامیلی ایجاد می‌شود و هم‌اکنون 64 درصد ازدواج‌ها به‌صورت فامیلی صورت می‌گیرد.(به نقل از روزنامه ایران) همچنین از دیگر هزینه‌های فرزند پروری هزینه تحصیل کودک است که گویا در برخی مدارس هزینه یک سال تحصیلی کودک یا نوجوان به 2 میلیون تومان صرفاً بابت شهریه می‌رسد. به هر صورت این مورد و موارد مشابه چنین آمارهایی نیز یکی از مواردی است که باعث ایجاد دغدغه‌هایی در ذهن کاندیداهای ازدواج می‌شود.

بدون شک آینده فرزندان نیز مدنظر کاندیداهای تاهل است. از این حیث معاون دفتر آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در آماری که مربوط به 10 سال پیش می‌باشد اعلام کرده 8 هزار و 457 نفر در سال 84 در مراکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی پذیرش‌شده‌اند. نداشتن مهارت فنی برای کار کردن، اعتیاد پدر و نبود سرپرست مرد ازجمله دلایل کار کردن این کودکان اعلام‌شده است. حال در چنین شرایطی کاندیدهای ازدواج باید این حق را داشته باشند که لااقل برای چند لحظه‌ای هم این احتمال را بدهند که ممکن است چنین آینده‌ای در انتظار فرزندان خودشان نیز باشد.

طلاق نیز از دیگر سرفصل‌های موردمحاسبه کنشگران عقلانی ازدواج است. در سال 87 بر اساسی آمار از معاون دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی از هر 5 ازدواج در تهران یک ازدواج منجر به طلاق می‌شود، این در حالی است که در طول 6 سال بعد، این آمار به 1 طلاق از 3 ازدواج افزایش‌یافته است. همچنین در آماری دیگر اعلام‌شده است که نزدیک به 12درصد از زوج‌های کشور سابقه طلاق قبلی داشته‌اند. این آمارها در حالی است که بسیاری از خانواده‌های ایرانی بنابر حفظ آبرو، طلاق عاطفی را بر طلاق رسمی ترجیح می‌دهند، پس می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت برای یک تصمیم عقلانی بسیار نگران‌کننده از آمارهای رسمی است. در طول سال‌های اخیر، به تاخیر افتادن سن ازدواج و هم‌چنین اوضاع آشفته فرهنگی باعث افزایش روابط پیش از ازواج در میان دختران و پسران شده است. تعمیم چشم‌گیر این روابط و هم‌چنین علنی شدن آن باعث ایجاد نوعی بی‌اعتمادی در هر دو طرف کاندید پسر و دختر شده است که در بسیاری موارد باعث به تاخیر افتادن سن ازدواج در افراد و در برخی موارد باعث بی‌انگیزه شدن نسبت به ازدواج شده است.

راه‌حل چیست؟
تربیت دختران و پسران برای اتخاذ رویکرد انسانی در مراودات اجتماعی در کنار برقراری عدالت اجتماعی در توزیع امکانات اقتصادی، از مهم‌ترین مواردی است که به‌واسطه تسهیل شرایط مادی و قراردادی ازدواج می‌تواند به کنترل‌پذیری مراودات دختران و پسران جامعه ما یاری رساند و از هر هزینه بی‌بندوباری و خودانگیختگی و بی‌هنجاری در این زمینه بکاهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۸۳۱۷۰۷:۵۶:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
اگر توی ایران هستی تحت هیچ شرایطی نباید ازدواج کنی با این اوضاع فلاکت بار اقتصادی بنده دیروز زنم رو طلاق دادم علی برکت الله ازدواج فعلا برای نجومی بگیرا و آقازاده هاست
ناشناس۷۱۸۳۸۳۰۸:۴۱:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
حالا فکرش رو بکنین هیچ فکری برا درآمدزائی و اشتغال نداشته باشن بیان چهار تا صفر پولا رو هم حذف کنن چه شود بهتره بگین بعضی تصمیمات متخذه اصلا عقلانی نیست نه فقط ازدواج کردن ما از خصوصی سازی فقط بلدیم تبانی کنیم و پول رو از دولت بگیریم و حق کاگر رو ندیم و پشت صحنه پولارو هرکی سهم خودش کنیم وضعیت کارهای خصوصی سازی شده بعضی قسمتهای دولت رو بررسی بفرمایین مثلا همین کارهای خدماتی جون کارگر بدبخت رو درمیارن آخر سر هم نه بیمه درست و حسابی ریختن نه قانونی پولشو دادن صداشون درمیاد اخراجی چون شرکتی هستی جای ده نفر هم باید کارکنی صدات درنیاد پشت صحنه هم پورسانت بگیرا پورسانتشونو میگیرن و صاحب شرکتهای خدماتی که اکثرا افراد بیسواد و فرصت طلب یا از نزدیکان آقایان هستن پول کارگر بدبخت رو به جیب میزنن اینم شد مثلا خصوصی سازی حالا چهار صفر پولا حذف بشه چه شود
ناشناس۷۱۹۰۳۷۱۴:۵۹:۱۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
آخه استاد عزیز، حذف صفر چه ربطی داره؟؟ چرا آسمون رو کشیدی وسط!؟
ناشناس۷۱۹۵۴۱۲۲:۱۱:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
ارتباط شو وقتی می فهمی که به سرعت صفرای دوست داشتنی یکی یکی دو تا دودا شروع به برگشتن میکنن ولی شمازیاد نگران نباش خدا بزرگ یک خاکی تو سرمون مریزیم
مجید۷۱۸۵۱۲۱۰:۱۷:۵۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
با عقلانیت نمیشه ازدواج کرد ولی باید با توکل بر خدا ازدواج کرد .
ناشناس۷۱۸۷۲۷۱۲:۱۸:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
اولین چیزی که خدا به آدم داده عقله
ناشناس۷۱۸۹۹۳۱۴:۲۲:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
روز جمعه مگه دادگاه بازه؟
ناشناس۷۱۹۳۱۸۱۸:۴۸:۳۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
من وقتی رفتم خواستگاری یک میلیون هم نداشتم ژن خوب و بچه مایه هم نبودم، پدرم هم حتی یک ریال به من نداد سختی کشیدم ولی ارزشش رو داشت
ناشناس۷۱۹۴۰۶۱۹:۴۷:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
راحت شدی به خدا، دمت گرم. درود بهت
ناشناس۷۱۸۳۱۹۰۷:۵۸:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
ما ازدواج کردیم هیچی نفهمیدیم از زندگی
علی یانگ۷۱۸۳۳۸۰۸:۱۱:۳۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
کی میخاد جواب این همه دختر و پسر مجرد رو در اخرت بده‌.اهای مسئول عزیز که فقط فکر جیبتی یه کم هم به فکر مردم باش.متوجه نیستن که با یه سری سیاست ها ریشه خونواده رو زدن
ناشناس۷۱۸۴۵۸۰۹:۴۴:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
جالب اینجاس که مسئولین اعتقادی به اخرت و قیامت ندارند اگر داشتند اینطوری از ملت نمیکندند
ناشناس۷۱۹۰۸۵۱۵:۲۹:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
مسئولین اگه به آخرت اعتقاد داشته باشند به والله با این شرایط فلاکت باری که برای مردم ایجاد کردند استعفا میدهند که بار گناهشون کم بشه. ولی حقیقتا به هیچ وجه اعتقادی وجود نداره
ناشناس۷۱۸۳۴۱۰۸:۱۳:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
بارها کلمهٔ عقلانی تکرار شد، اما من نفهمیدم راه حل نویسنده چیه. یعنی چه اتخاذ رویکرد انسانی؟!
سعید۷۱۸۵۰۲۱۰:۱۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
الان رویکرد ما انسانی نیست پس چیه؟حیوانی ه؟
ناشناس۷۱۸۳۴۸۰۸:۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
اونایی که ازدواج کردن پشیمانن به هزاران دلیل، اولیش مشکلات اقتصادی،بعد بی بند و باری و خیانت، اقایان مسوول نگاه به خودتان و فرزندانتان نکنید که فقط شرایط را برای خودتان و فرزندانتان فراهم کردید. امیداورم حداقل اون دنیا خداوند به حساب شما رسیدگی کند.
ناشناس۷۱۸۳۵۱۰۸:۱۸:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
اقایان مسوول کجا حرف بزنیم که شماها صدای ما را بشنوید.بیکاری و مشکلات اقتصادی بیداد میکند، حتی اگر هم جایی مشغول به کار باشی حقوقت را دریافت نمیکنی.ما چه کار باید بکنیم
ناشناس۷۱۸۳۶۹۰۸:۳۰:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
پس مجرد بمان تا بترشی و موهایت مانند دندان هایت سفید شود. من وقتی ازدواج کردم نیمسال دوم دانشگاه بودم و فقط بیست سال داشتم. محل زندگی مان جنوب تهران بود و من و همسرم در یک اتاق زندگی می کردیم که هم محل زندگی و خواب بود و هم آشپرخانه. دختر و پسرم هم در همان خانهبه دنیا آمدند. 7 سال در همان اتاق زندگی کردیم. بعد از اتمام و کار و تلاش بعدها خانه ای خریدم و ...... شما جوان اول زندگی همه چیز را می خواهید داشته باشید و این ناشدنی است. با این ادا و اطوال بهتر است مجرد بمانید و ازدواج نکنید. چون اگر ازدواج هم کنید به جدایی خواهد کشید.
ناشناس۷۱۸۵۴۲۱۰:۳۳:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
آفرین، هیچ جای دنیا بغیر از ایران و کشورهای عربی اینهمه رسوم و مراسمات پرهزینه برای عروسی ندارند. هنر اینکه دختر و پسر که ازدواج میکنن همه چیز را خودشون کم کم بسازن یا بدست بیارن ! ما ایرانیها میخواییم یک شبه ره صد ساله بریم.
ناشناس۷۱۸۵۵۴۱۰:۴۱:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
خداروشکر تو ایران با این شرایط خیلی بعید می دونم که موهات مثل دندونتات سفید بشه البته اگر منظور پیر شدن و عمر طولانیه اگر نه اینه همه استرس عصاب خوردی خودش سفید می کنه در نهایت تو 50 سالگی یا قبلش سکته می کنی
ناشناس۷۱۸۶۱۵۱۱:۰۹:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
اول بگو بعد اتمام تحصیلات کجا استخدام شدی بعد بیا درباره ترشیدن جوانان حرف بزن راست گفتن سیر از گرسنه خبر نداره
ناشناس۷۱۸۸۵۷۱۳:۱۳:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
من در یک شرکت خصوصی استخدام شدم. پارتی هم نداشتم. مدارک و مستنداتش هم موجود هست. اگر خواستید ارایه کنم.
ناشناس۷۱۸۷۳۵۱۲:۲۷:۰۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
اطوار
ناشناس۷۱۸۷۸۷۱۲:۴۵:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
جیب ما مثل شما پر نیست
ناشناس۷۱۸۳۷۱۰۸:۳۳:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
من هم که سه ساله ازدواج کردم عینه ... پشیمونم. تو خرج خودم هم موندم چه برسه به زن. حداقل زمان مجردی یه لباس آبرومند می پوشیدم. الان سالی یه پیرهن هم نمی تونم برای خودم بخرم
ناشناس۷۱۹۴۱۱۱۹:۴۹:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
این افرادی که منفی دادن نمیدونم برای چیه. اینکه نمیتونم آبرومند لباس بپوشم منفی داره؟
مهدی۷۱۸۳۸۰۰۸:۴۰:۵۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
من 42 سالمه و هنوز مجردم . اگه قبلا هم کورسویی از امید برای تشکیل زندگی داشتم اونم با اومدن دولت روحانی و چند برابر شدن قیمت ها از دست رفت . بهترین سالهای عمرم رو از من گرفتند .
ناشناس۷۱۹۰۵۲۱۵:۰۹:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
آره حیف شد باید زمان احمدی نژاد که رونق اقتصادی به وجود اومد و قدرت خرید مردم به طرز حیرت انگیزی بالا رفت ازدواج میکردی.
دکتر۷۱۸۳۸۴۰۸:۴۳:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
این که شرایط اقتصادی باید درست بشه و مشکلات معیشتی هم حل بشه خب حرف درستیه ولی.. ولی شرایط فعلا همینه بنابراین نباید به امید بهتر شدن شرایط بود. بلکه باید برای ازدواج اقدام کرد و البته لوازمش رو هم سنجید
مجید۷۱۸۴۳۶۰۹:۲۳:۵۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
آقایان محترم ... ، مصلحت نظام ، شورای نگهبان ، مجلس اسلامی و همه و همه واقعا کجایید ؟ بخدا جوانانمان از بین میرونندو هیچ کاری نمیتوانیم بکنیم . چه باسواد چه کم سواد چه بیکار و چه الکی کار .. افسرده , مریض ، روانی ، ... آیا فکر نمی کنید ...جامع مردم دچار مشکلات لاینحلی هستند که.. با این دید و منظری که ....هست..نمیشود . با انتخاب مشاوران واقعی و دلسوز به یافته های کارشناسی ارزش دهید و در تصمیم گیریها دخالت دهید ، هر چند که خیلی دیر شده است ولی شاید اصلاح مسیر نمایید .
مردم منفعت طلب۷۱۸۹۴۲۱۳:۵۵:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
فکر می کنی براشون مهمه جوان ها از بین بروند؟!!!!!!!!!!!!!! تو قرآن هم ذکر شده که خداوند وضعیت هیچ قوم و گروهی را تغییر نمی دهد مگر خودشان کاری کنند!!! ملتی که صف می کشن با منت فرغونی که ارابه مرگ هستند و با حداقل کیفیت که سالی 20 بار باید تعمیرگاه بری ثبت نام می کنند همدیگر را برای ثبت نام می کشن حقشون همچین مسئولانی.بزار بخورن ببرند بچه هاشونم کیف و حال در اونور آب کنن.
ناشناس۷۱۸۴۳۷۰۹:۲۶:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
مسئولان در عیش و خوشگذرانی و حرافی، اما مردم ، کارمندان و کارگران در بدبختی و خرج یومیه ؟؟؟؟؟
ناشناس۷۱۸۵۵۵۱۰:۴۳:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
تاریخ تکرار میشه همیشه تکرار شده ایندفعه هم میشه
ناشناس۷۱۸۴۵۴۰۹:۴۳:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
با این وضعیت اقتصادی کشور که یه جنس الان یه قیمته فردا یه قیمت کلی بالاتر نمی تونم اعتماد داشته باشم و با درامد ثابت خودم مسولیت یه فرد دیگه رو قبول کنم
ناشناس۷۱۸۴۸۹۰۹:۵۸:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
به‌عبارت‌دیگر ثروت خانواده‌ها طی 3 سال گذشته 3 برابر شده است و شاید این پدیده از منظر خانواده‌ها مثبت ارزیابی شود ا این موضوع فقط بی ارزش شدن پول هست نه ثروتمند شدن خانواده ممکنه قیمت خانه شما سه برابر شده باشد ولی یک سانتیمتر به مساحتش اضافه نشده یا کیفیت محل سکونت شما نسبت به قبل بهتر نشده است. پس ثروتی در کار نیست اضافه شدن تعدادی صفر فایده ای به حال ملت ندارد.
ناشناس۷۱۸۵۱۴۱۰:۱۹:۰۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
مجرد ها نمی دونن نعمت فرزند داشتن وبزرگ کردنش چه کیفی داره . اینقدر سرتون تو این شبکه های اجتماعی نباشه و به افق بنگرید. چیزیکه راحت بدست بیاد زودهم ازدست میره.
علی۷۱۹۲۶۰۱۷:۴۲:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
واسه کیف کردن خودت اون بچه معصوم رو آوردی تو این همه مصیبت
ناشناس۷۱۹۴۱۰۱۹:۴۹:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
آره پدر مادرمونو که از کیف هلاکن داریم میبینیم :))
ناشناس۷۱۸۵۱۵۱۰:۱۹:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
خداوند را شاکریم که حداقل فرزندان همه مسئولین دارای شغل دولتی و یا غیر دولتی بوده و اکثرا" هم ازدواج نموده اند تا فکر این مسئولین عزیز آزاد و راحت باشد و نگرانی از این بابت نداشته و به مدیریت کشور ادامه دهند . خداوندا هزاران بار شکر.
ناشناس۷۱۸۵۳۴۱۰:۲۸:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
برقراری عدالت اجتماعی در توزیع امکانات اقتصادی فکر می کنی در زمان جوانی جوانان اتفاق می افتد یا راه حل این فرموید نیست؟
ناشناس۷۱۸۵۹۲۱۰:۵۸:۱۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
آخه این مسئولین حکومتی که حتی بازنشسته ......ش ماهی10میلیون حقوق میگیره و تازه.......کی میتونن درد کارگر با ماهی 1.5میلیون حقوق را بفهمند؟
یک ایرانی۷۱۸۶۷۶۱۱:۵۱:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
من 5 ساله ازدواج کردم و برای زندگیم سختی خیلی زیادی کشیدم و هنوز از نظر مالی به ثبات نرسیدیم اما با تمام این سختی ها بهترین درست ترین تصمیم زندگیم ازدواج بود چون ارامشی که در کنار همسرم دارم به تمام این سختی ها می ارزه همیشه به همه توصیه میکنم ازدواج کنین و فقط دقت در انتخاب همسر داشته باشین انتخابتون اگه درست باشه کوه جابجا میکنین
ااا۷۱۸۸۷۸۱۳:۲۰:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
اگر زمان به عقب برمیگشت هرگز ازدواج نمیکردم
ناشناس۷۱۸۸۸۰۱۳:۲۱:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
ازدواج وبچه در این زمانه نشانه بی تفاوتی اشخاص به سرنوشت انها است
ناشناس۷۱۸۹۷۵۱۴:۱۰:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
اینها تازه تاثیرات دولت فخیمه و حرفهای احمدی نژاده هنوز مونده تا تاثیرات کارهای روحانی و خیانتی که اون ودوستانش به این مملکت کردند رو ببیند که اثراتش در سالیان بعد مشخص میشه
ناشناس۷۱۸۹۸۳۱۴:۱۵:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
به نظر من هر کسی از مشکلات خودش اگاه است بنابراین نسخه پیچی برای دیگرا فایدهای نداردوحرفها ونصایح گاهی به ان می ماند که یک نیشتر هم به زخم کسی زد نیمیداز این جمعییتی که درشهرها هستند مهاجرین هستند که در شهرها وروستاهای خودشان با کمترین امکانات ازدواج می کردند وشناخت هم از یکدیگر داشتند
س.ر۷۱۸۹۹۲۱۴:۲۲:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
قابل توجه مسوولین : در فیش حقوقی کارمندان دولت فرق فرد مجرد ومتاهل 175هزارتومان است وحق اولاد هم 32 هزارتومان حالا با این تفاوت حقوق آیا یه کارمند مجرد تصمیم به ازدواج میگیره یا نه؟
شاید وقتی دیگر۷۱۹۰۲۵۱۴:۵۲:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
حالا شما چرا اینقدر صحبت از ازدواج می کنید طرف اگه خواست و مصلحت دید ازدواج میکنه اگه نخواستم که هیچ ازدواج نکردن از یک ازدواج بی کیفیت و اجبار بهتر گول حرف قدیمیارو هم نخورید من تو شرکت خصوصی کار می کنم حقوقم تو این ۴ سال همش سی درصد اضافه شده در صورتیکه هزینه ها هم ۱۰ برابر شده پول خرید خونه ام ندارم پس بهتر بیشتر از این برای کسایی مثل من نسخه ازدواج نپیچید لطفا
ناشناس۷۱۹۰۴۱۱۵:۰۲:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
ازدواج خیلی ساده است و میشه ارزان برگزارش کرد، مشکل بعد از ازدواجه که افراد نیاز به شغل و درآمد دارند و در شرایط فعلی به هیچ وجه امنیت اقتصادی رو احساس نمیکنند.
ناشناس۷۱۹۳۱۳۱۸:۴۴:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
منظور از ازدواج اگر مراسم عقد و عروسیه که درست می فرمایید ولی بعدش که باید برن زیر کدوم سقف ؟ از کجا نون در بیارن ؟ نون رو تو کدوم یخچال بزارن ؟
ناشناس۷۱۹۲۹۲۱۸:۲۰:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
تو کافری به قران اعتقاد نداری به خدا اعتماد نداری
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین