توجیه برایان هوک برای ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا

گروه جهان الف،   3971021148 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران در یک پیام توییتری مواضع آمریکا برای برطرف کردن محدودیت مسافرتی شهروندان معمولی ایرانی برای سفر به آمریکا را بیان کرد.

به گزارش ایسنا، برایان هوک در پیامی تصویری در صفحه توییر فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا به نام یواس‌ای در فارسی ، در پاسخ به سوال فردی مبنی بر این‌که چرا آمریکا محدودیت مسافرتی برای شهروندان معمولی ایران را برطرف نمی‌کند؟ با بیان این که ما احساس شما را در این مورد درک می‌کنیم ، این اقدام را نمونه‌ای از سیاست‌های حکومت ایران که به گفته وی موجب رنج مردم ایران می‌شود، خواند.

وی در ادامه با بیان این که اولویت دولت آمریکا حفاظت از شهروندان آمریکایی است،  با عنوان کردن این که ایران بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است، ادعا کرد که ایران بررسی سابقه شهروندانش که به آمریکا سفر می‌کنند را دشوار می‌کند.

وی افزود: دولت ترامپ صدور ویزا برای کشورهایی که از تبادل اطلاعات در مورد مظنونین به تروریسم خودداری می‌کنند را محدود کرده است چراکه آمریکاییان و همه دنیا را ناامن‌تر می‌کنند. محدودیت‌های ویزایی تنها زمانی می‌توانند حذف شوند که آن کشور با همان ملزومات امنیتی حداقلی که بقیه دنیا از آن تبعیت می‌کنند، تطابق داشته باشد. این سیاست به طور دوره‌ای بازبینی می‌شود و می‌تواند تغییر کند. یک کشور در واقع از این فهرست خارج شده است؛ چراکه سیستم به اشتراک گذاشتن اطلاعاتش را با ما بهبود بخشید. حکومت ایران هم باید همین کار را بکند. ما می‌خواهیم شهروندان ایرانی مطیع قانون، از ایالات متحده بازدید کنند. اما این در دست حکومت شماست(ایران). ما امیدواریم پس از آن‌که حکومت شما گام‌های ضروری برای بهبود سیستم به اشتراک‌گذاری اطلاعات با ما را بردارد، محدودیت‌های ویزایی را بازبینی کنیم.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مدتی بعد از آغاز به کار رسمی خود در کاخ سفید دستور ممنوعیت موقت ورود اتباع شش کشور مسلمان شامل ایران، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی را صادر کرد. برخی دادگاه‌های آمریکایی در راستای مخالفت با این اقدام ترامپ به طور مستقل و جداگانه این ممنوعیت را به حالت تعلیق درآوردند.

ترامپ پیش از این در پیامی توییتری با ادعای اینکه در راستای محافظت از امنیت کشورش دست به چنین اقدامی زده است، از وزارت دادگستری آمریکا خواست تا به فرمان ممنوعیت سفر به آمریکا پایبند باشد.

این در حالی است که ضمن صدور این فرمان ریاست جمهوری آمریکا،کارشناسان تاکید کرده بودند که دستور مهاجرتی ترامپ خلاف قوانین این کشور است؛ چراکه طبق قانون دولت نمی‌تواند بر اساس نژاد، فرقه یا مذهب مانع  از ورود افراد به خاک آمریکا شود.

علاوه بر این یک خبرنگار  از مارک تونر، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه آمریکا پرسیده بود:  افرادی که تحت تاثیر این دستور قرار می‌گیرند، بسیار بالا است و بیش از نیمی از آنها از ایران هستند. دولت آمریکا در دوره های پیشین، چه رئیس‌جمهور دموکرات بوده باشید یا جمهوری خواه، به دنبال این بوده است که به طور مستقیم با مردم ایران وارد تعامل شود، اما چنین اقدامی حامل چه پیامی برای ایرانی‌ها خواهد بود. به ویژه اینکه در ایران هیچ جنگی نیست و گروه‌هایی مثل داعش و دیگر گروه های تروریستی این چنینی در ایران حضور ندارند. بنابراین، آمریکا با جلوگیری از ورود ایرانی‌ها چه چیزی می‌خواهد به دست آورد؟

مارک تونر در پاسخ گفت: نکته اول در این مساله این است که ما همواره موظف به حفظ امنیت و ایمنی مردم آمریکا هستیم و زمانی که درباره ایمنی و امنیت آمریکایی ها صحبت می‌کنیم، باید آنها ( ایرانی‌ها ) را در یک دسته بندی دیگر قرار دهید.

وی در ادامه با طرح ادعاهایی علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران و بی ثبات کننده خواندن آنها، گفت: این به معنی آن نیست که ما نمی‌خواهیم شاهد نقشی سازنده‌تر به عنوان یک بازیگر جهانی و بازیگری منطقه‌ای باشیم. این منوط به دولت ایران و تصمیماتی که می‌گیرد، است.  آنچه ما در ماه‌های گذشته،‌یعنی از زمان اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 شاهد آن بوده‌ایم، این است که این کشور به رفتار بد خود در منطقه ادامه داده است. ایران نقشی بی ثبات کننده در منطقه دارد. آنها از تروریسم حمایت می کنند و نسبت به این اقدامات ایران نگران هستیم. من می‌دانم که آنچه در لیبی یا سوریه اتفاق می افتد با ایران متفاوت است اما آنها از فعالیت‌های تروریستی حمایت می کنند.

وی در پاسخ به‌ سوالی مبنی بر اینکه وقتی واشنگتن می‌گوید ایران از تروریسم حمایت می‌کند، منظورش حزب الله است، اما نام حزب الله در فهرست گروه‌های تروریستی نیست، بنابراین چرا آمریکا مانع از ورود مردم ایران می‌شود. به تکرار ادعاهای خود پرداخت و نگرانی واشنگتن نسبت به اقدامات تهران را مشروع دانست.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، تونر که در دولت پیشین آمریکا نیز در همین سمت فعالیت می‌کرد،‌ در ادامه ادعاهای خود گفت: بنابراین با توجه به وجود چنین پروسه‌هایی در ایران، علیرغم اینکه ما می‌دانیم مردم از دولت جدا هستند و تعامل مردم دو کشور ( ایران و آمریکا) چه تاثیرات مثبتی می‌تواند داشته باشد، باید از امنیت خود محافظت کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۱۸۲۷۶۰۲:۵۱:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
مسوولین آمریکا در فرافکنی زبده هستند. کشوری که عملیات تروریستی در آمریکا انجام داده عربستان است، یعنی متحد آمریکا نه ایران!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  8. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  9. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  10. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  11. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  14. دبی؛ چند روز پس از سیل

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  17. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  18. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  19. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین