جدال اصلاح طلبان با نوبخت و واعظی

گروه سیاسی الف،   3971021092 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنان رئیس دفتر رئیس جمهور علیه جریان اصلاح طلب، و اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان استعفای قاضی زاده هاشمی از وزارت بهداشت، اختلافات بین این جریان و جریان اعتدال را نمایان کرد؛ اختلافی که مدتی است نشانه‌های آن پدیدار شده است.

برترین ها: سخنان رئیس دفتر رئیس جمهور علیه جریان اصلاح طلب، و اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان استعفای قاضی زاده هاشمی از وزارت بهداشت، اختلافات بین این جریان و جریان اعتدال را نمایان کرد؛ اختلافی که مدتی است نشانه‌های آن پدیدار شده است.

اختلاف مذکور زمانی شعله ور شد که محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی، تصریح کرد که پیروزی وی در انتخابات، به دلیل محبوبیت او در نزد مردم بوده است، نه حمایت اصلاح طلبان. این مساله موجب عصبانیت اصلاح طلبان شد که علت اصلی روی کار آمدن دوباره روحانی را حمایت محمد خاتمی از او می دانند.

نوبخت و واعظی علیه سرمایه مردمی روحانی

همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنشی تند به استعفای وزیر سابق بهداشت گفته بود: بنده هم می‌توانم در جمع بازنشستگان شرکت کنم و بگویم پول به شما داده نشده و با دستمالی اشکم را هم پاک کنم؛ این که مشکلی را حل نمی‌کند. می خواهید ما هم مستعفی شویم. اینها که مشکل کشور را حل نمی کند.

در ادامه به رویدادهای مرتبط با این موضوع می پردازیم:

مجید محتشمی، عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و دبیرکل حزب آزادی گفت: واعظی برای ایجاد محدودیت در تصمیم‌گیری‌های پیرامون آقای رئیس‌جمهور که در راس آن، آقای جهانگیری قرار دارد، به دفتر رئیس‌جمهور آمد و هدف او، محدود کردن جریان اصلاحات از کانال جهانگیری است.

اکبر ترکان مشاور سابق روحانی، درباره اختلافات درون دولت از جمله رابطه شکرآب شده «حسن روحانی» رئیس جمهور و «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور طرح این گونه مسائل را شایعه و نادرست خواند و گفت این موضوع چندی است که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی مطرح شده و ادامه دارد.

محمدعلی ابطحی، روحانی و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره استعفای وزیر بهداشت  و اختلافش با نوبخت گفت: «دکترقاضی زاده هاشمی کارش را بلد نبود. باید به جای توصیه مالاندن به آن روستایی، مسئولان دولتی را می مالاند. به همین دلیل جزو حلقه سیاست بازان دولتی نبود. خیلی بیش از تراز این دولت دلسوز بود.به اختلاس هم احتیاجی نداشت. در این چرخه معیوب آدمهای دلسوز به سختی می توانند کار کنند.»

مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی درباره استعفای وزیر بهداشت دولت گفت: با انتشار خبر پذیرش استعفای وزیر بهداشت، این سوال به وجود آمد که اگر او وزیر لایقی بود چرا با رفتنش از دولت موافقت شد و اگر لایق نبود چرا رئیس دفتر رئیس‌جمهور آنهمه از او تعریف کرد و خبر از تلاش برای راضی کردنش داد؟ و چرا به فاصله کمتر از یک روز برخلاف این سخن، استعفایش پذیرفته شد و به حذف شدنش از دولت رضایت داده شد؟

محمد کیانوش راد فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند نسبت به ارائه توضیحات لازم و حمایت از دولت دست بردارند. در حقیقت مردم به ضمانت اصلاح‌طلبان به روحانی رای دادند. اصلاح‌طلبان ضامن روحانی در مقابل مردم بودند.

روزنامه آرمان در نقد سخنان رئیس دفتر رئیس جمهور نوشت: این اتهام درستی به اصلاح‌طلبان نیست که بگوییم انتقادها یا نقدهایشان به دولت صرفا برای رای‌آوری است. البته واضح است که وقتی آرام آرام به مقطع انتخابات نزدیک می‌شویم، همه فعالان سیاسی به فکر رای در دوره بعد هستند.

ترقی، فعال اصولگرا با انتقاد از آلزایمر سیاسی اصلاح‌طلبان در حمایت از روحانی گفت: پیشنهاد می‌کنم روزنامه‌های اصلاح‌طلب را مرور کنند تا بفهمند چگونه جریان اصلاحات از روحانی حمایت کردند.

در جدیدترین واکنش از سوی محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور درخصوص انتقادات اخیر اصلاح‌طلبان نسبت به مصاحبه‌اش درباره عدم ائتلاف روحانی با این جریان سیاسی در انتخابات 92 و 96 وی به «تسنیم: گفت: به نظر می‌رسد برخی از آن مصاحبه سوءبرداشت‌هایی کردند، بنده در همان مصاحبه از همکاری اصلاح‌طلبان برای پیروزی دکتر روحانی در هر دو انتخابات 92 و 96 قدردانی کرده بودم.

وی افزود: موضوع درباره انتقادهای افراد تندرو اصلاح‌طلب به دولت بود که من گفتم که ما هم اصولگرای تندرو داریم که به ما انتقاد می‌کنند و هم اصلاح‌طلبان تند داریم که به ما انتقاد دارند و ما هیچگاه با این جماعت ائتلاف نکردیم و الان هم همین را می‌گویم. بنابراین نه با اصولگرای تند و نه با اصلاح‌طلب تند هیچ ائتلافی نداشتیم.

در همین رابطه یک عضو شورای عالی سیاست‌گذاری درباره اظهارات اخیر واعظی مبنی بر اینکه با اصلاح‌طلبان تندرو ائتلاف نمی‌کنیم، اظهار داشت: ما چه برای انتخابات سال 92 و چه برای انتخابات سال 96 اصلا با آقایان واعظی و نوبخت صحبت نکرده‌ایم که حالا بخواهیم بر سر ائتلاف با آنها گفت‌وگو کنیم.

علی صوفی دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، به مواضع و اظهارات محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور واکنش نشان داد و اظهار داشت که بله اظهارات آقای واعظی درست است.حزب اعتدال و توسعه در حال حاضر از جایگاه ممتاز حزبی برخوردار نیست که اصلا عده‌ای بنشینند و با آنها ائتلافی بکنند.

حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا، در واکنش به اظهارات واعظی می گوید: حق این است که پیروزی جناب آقای دکتر روحانی در سال 92 را مرهون ائتلاف یا حمایت بدانیم. حالا هرچه اسمش را بگذاریم، معنا را تغییر نمی‌دهد. اینکه ستادها جمع شوند و همه یک ستاد به نام ستاد آقای روحانی شوند، این دقیقا ائتلاف است. حتی می توان گفت وحدت است که از ائتلاف هم بالاتر است. یعنی همه در هم ادغام شدند.

محمد نعیمی پور فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با خبرنگار مهر در انتقاد از سخنان و مواضع واعظی علیه اصلاح طلبان گفت: روحانی با انتصاب واعظی به اصلاح طلبان پشت کرد و هنوز اصلاح طلبان خوددار هستند از آنکه بخواهند انتقادی به رئیس جمهور کنند. 

سروری، عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر واعظی مبنی بر اینکه ما هیچ ائتلافی با اصلاح‌طلبان نداشته‌ایم، گفت: کارگزاران همیشه در عرصه استفاده از فرصت‌ها بسیار تبحر دارند افزود: این امر بسیار مبرهن و روشن است کهاگر سبد رای اصلاح‌طلبان نبود، هرگز روحانی رئیس‌جمهور نمی‌شد.

روز گذشته نیز حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین دومین سالگرد بزرگداشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که در سالن اجلاس سران برگزار شد در کنایه به برخی اصلاح طلبان گفت: فراجناحی بودن در کشور ما سخت است و در روزهای سختی همه بی‌وفا می‌شوند و فاصله می‌گیرند!

پس از شعله ور شدن اختلافات اصلاح طلبان با رئیس جمهور و خداحافظی عباس آخوندی (وزیر سابق راه و شهرسازی) و حسن قاضی زاده هاشمی (وزیر سابق بهداشت) به عنوان دو عضو تکنوکرات کابیته روحانی، طی روزهای گذشته خبر استعفای محمدجواد ظریف از سمت وزارت خارجه که به طور گسترده درفضای مجازی و برخی رسانه ها منتشر شد که خبرساز بوده است.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در توئیتی اعلام کردد که خبر استعفای محمدجواد ظریف دروغ است.

همچنین شورای عالی امنیت ملی ضمن تکذیب شایعاتی در مورد استعفای محمدجواد ظریف و تصویب خروج ایران از برجام توسط تعدادی از کانال های خبری، به منتشر کنندگان این شایعات هشدار داد و آن را تکذیب کرد.

پس از انتشار شایعه خروج برخی وزرای دیگر از کابینه، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در اظهارنظری در این باره گفت: این که گفته می‌شود با توجه به شرایط کشور وزرا با استعفای خود پشت دولت را خالی می‌کنند اصلا چنین نیست، و هیچ وزیری پشت دولت را خالی نکرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. نامگذاری شعار سال تعیین نقشه راه است/ مسوولان موانع را از سر راه تولید بردارند

  24. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  25. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

آخرین عناوین