از Hpv چه می‌دانید؟/ خانم‌ها گوش به زنگ باشید

گروه سلامت الف،   3971021045

یک متخصص زنان گفت: ویروس Hpv تقریبا به اندازه سرما خوردگی شیوع دارد و همه افراد در دوره پس ازدواج بدون آنکه متوجه شوند، حداقل یک بار این اختلال را تجربه می‌کنند.

دکتر فرزانه متخصص زنان، فلوشیپ آنکولوژی و دبیر علمی سمپزیم hpv در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ویروس Hpv  و مشکلات ناشی از ان اظهار کرد: Hpv ویروسی مختص انسان است و بنا بر آنچه که تا به امروز ثابت شده است از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود و لزوما به معنای رابطه زناشویی نیست بلکه هر تماسی مثل تماس پوستی و یا تماس پوست با مخاط ممکن است این ویروس را به فرد  منتقل کند.

وی بیان کرد: ویروس‌های Hpv نمونه‌های مشابه بسیار دارد و تا کنون حدود ۱۰۰ نوع از این ویروس شناسایی شده است؛ در این بین ۱۵ نوع آن از عوامل پیش زمینه سرطانی است، حدود ۱۵ نوع آن منجر به بروز زگیل تناسلی می‌شود و ما بقی آن‌ها همان ویروس‌هایی است که از قدیم منجر به ایجاد زگیل در دست و سایر اندام‌های افراد می‌شده است.

این متخصص انکولوژی درباره ویروس‌هایی که از این طریق منتقل می‌شوند تشریح کرد: در این گروه‌ از ویروس‌ها با داشتن رفتار مناسب می‌توان از بروز بیماری پیشگیری کرد، اصلی‌ترین علل بروز Hpv عبارت است از داشتن رابطه زود‌رس، داشتن بیش از یک شریک جنسی و استفاده از دخانیات.

Hpv در کمین چه کسانی است؟

وی ادامه داد: در پژوهش‌های به عمل آمده شاهد بودیم که داشتن رابطه در سنین زیر ۱۶ سال احتمال ابتلا به Hpv و سرطانی شدن آن را افزایش می‌دهد؛ مصرف دخانیات نیز چه در خود فرد و چه در شریک او احتمال بروز بیماری و مقاوم شدن ویروس را افزایش خواهد داد.

دبیر همایش Hpv با اشاره به شیوع بالای این بیماری گفت: شاید عجیب به نظر برسد، اما این ویروس تقریبا به اندازه سرما خوردگی شیوع دارد؛ حتی بنابر برخی منابع همه افراد در دوره پس ازدواج بدون آنکه متوجه شوند، حداقل یک بار این اختلال را تجربه می‌کنند.

وی گفت: ممکن است فرد بیمار در دراز مدت دچار ضایعات پیش سرطانی به خصوص در زمینه سرطان دهانه رحم شود؛ پیش از این ابتلا به این نوع سرطان علت مشخصی نداشت در حالی که امروزه ویروس Hpv به عنوان ویروس زمینه‌ای در بروز سرطان شناخته شده است.

فرزانه افزود: با توجه به این شرایط بیماری سرطان دهانه رحم بر خلاف سایر سرطان‌ها بیماری قابل پیشگیری است و با انتخاب سبک زندگی سلامت می‌توان از ابتلا به سرطان دهانه رحم پیشگیری کرد؛ علاوه بر این فرایند واکسناسیون نیز تاثیری چشمگیر بر کاهش احتمال ابتلا به بیماری ‌Hpv  دارد.

این متخصص زنان تشریح کرد: از سال ۲۰۰۰ واکسنی برای مبارزه با این اختلال به بازار جهانی عرضه شد و مصرف آن در تمام کشور‌ها توصیه می‌شود؛ بهترین سن برای مصرف این دارو حدود ۱۲ سالگی است و بسیاری از کشور‌ها اقدام به واکسیناسیون افراد می‌کنند. در گذشته بیان می‌شد استفاده از این واکسن تا ۲۶ سالگی ممکن است موثر واقع شود، در حالی که این عدد امروزه به ۴۶ سال رسیده است.

دبیر علمی همایش تصریح کرد: با کنترل این بیماری می‌توانیم از بروز یک سرطان جدی جلوگیری کنیم؛ غربالگری روشی موثر برای کنترل ویروس Hpv است به طوری که توصیه می‌شود؛ از اولین سال ازدواج بررسی‌های دهانه رحم انجام شود تا فرد مراقبت‌های لازم را در نظر بگیرد.

علائم بروز Hpv 

وی درباره علائم بروز این اختلال گفت: اگر بیماری در مراحل پیشرفته خود باشد ممکن است فرد بیمار را دچار درد، خونریزی و لکه بینی کند که الزاما به معنای ابتلا به Hpv نیست، حتی ممکن است جواب آزمایش این ویروس در فردی منفی باشد، اما در بدن وی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: بیماری Hpv بیشتر در خانم‌ها وجود دارد و برای آن‌ها مشکل ساز می‌شود، اما اخیرا مضراتی نیز برای آقایان مشاهده شده است؛ در مجموع ویروس Hpv عامل سرطان ناحیه سرطانی شمرده می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین