زندگی مادر و پسر دزفولی در فرسنگ‌ها زیرخط فقر‌+ تصاویر

گروه اجتماعی الف،   3971021041 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دزفول "شهرک شهید محمد منتطری" مادر و پسری زندگی می‌کنند که فقر و نداری همراه با مریضی و گرفتاری با زندگی آنها عجین شده است.

به گزارش تسنیم، در روستایی از توابع شهرستان دزفول در شهرک منتطری مادر و پسری زندگی کرده که با سختی‌های زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند. شاید سختی‌های زندگی، نداری، مریضی و گرفتاری به زبان آوردن آسان بوده اماکافی است از نزدیک نظاره‌گر سختی و مشقت  خانواده‌ی دو نفری "گیلانی چهاربری" باشید که هنوز هم در نزدیک ما افرادی هستند در فقر و نداری زندگی می‌کنند و تنها امیدشان بعد از خدا به حمایت‌های  نهادهای، کمیته امداد امام خمینی(ره) و  بهزیستی خیران دوخته شده است.

این گزارش روایت مادر و پسری  است که در کنار فقر، نداری و محرومیت، گر چه با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند اما دلخوشی‌شان بعد از خدا به نهادهایی مانند کمیته امداد خمینی (ره)، بهزیستی و خیران است. فقر و نداری که  سبب شده است تنها نان آور خانه ابراهیم شرمنده مادر بشود و نتواند مادر را به بیمارستان ببرد و حداقل امکانات زندگی را برای مادرش مهیا کند.در ادامه گفت و گو خبرنگار تسنیم را با این مادر و پسر ملاحظه می‌کنید.

از نظر مالی فقیر هستند به غیر از فرش رنگ پریده زیر پای‌شان  تقریبا هیچ چیز با ارزشی ندارند این زن با صلابت و صبور از مشکلاتش می‌گوید: در یک اتاق سیمانی که نامش "خانه" است سکونت داریم. نه حمامی داریم نه سرویش بهداشتی.برای رفتن به حمام و سرویس بهداشتی به مرکز اوژانس فوریت پزشکی که نزدیک‌مان است «خدا خیرشان بدهد» در صورت امکان به آنجا رفته و زمانی که امکان نباشد در سرمای سوزناک زمستان در گوشه‌ای از بیرون این اتاق حمام می‌کنیم.

این مادر رنج کشیده با بیان اینکه آب نداریم همسایه‌‌ها برایمان آب تهیه می‌کنند،  می‌گوید: نزدیک به چندین سال است به همراه پسرم در این اتاق زندگی می‌کنیم که  از داشتن برق  محروم بوده و همین یک لامپ را که می‌بینید همسایه‌مان برای ما نصب کرده است. تابستان به دلیل نبود یخچال مردم برایمان یخ می‌آورند تا بتوانیم آب خنک بخوریم.

مادر ادامه می‌دهد: چندین سال است وضعیت ما به همین نحو است و تاکنون برخی از نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی در جریان وضعیت زندگی ما قرار گرفته‌اند اما شاهد اقدامی برای رفع بخش کوچکی از مشکلات‌مان  نبوده‌اند و تنها امیدمان به خدا و مردم است.

این مادر در حین گفتن این کلمات فرش رنگ پریده را که کاملا پاره بود بلند می‌کند و می‌گوید: در سوز سرما این فرش تنها زیر پای ما است. سال‌هاست که مریض هستم ولی به علت فقر و نداری نمی‌توانم درمان کنم.  در این سوز سرما وسیله گرمایشی ندارم که بخواهم  روشن کنم تا گرم‌مان بشود توان خرید را هم ندارم که حداقل  بتوانم لباس گرما برای خودم و ابراهیم بخرم.

در حالی که بغض در گلویش بود با بیان اینکه روزگار بسختی می‌گذرد، گفت:حتی نمی‌توان خانه‌ای  اجاره کنم. با توجه به ساخت و سازی که اطراف این اتاق انجام می‌دهند نگران شده‌ام که در آینده همین یک اتاق را هم از ما بگیرند. ما به سختی قادر هستیم  شکم‌مان را سیر کنیم برخی موقع‌ها مردم برای ما غذا می‌آورند.

ای بانوی بی‌پناه در پایان با وجود تمام مشکلات که دارد تنها آرزوی قبل از مرگش را داشتن خانه‌ای مناسب بیان کرد و در حالی که بغض‌های فروخورده چشمانش را سرخ کرده بود گفت:  کاش می‌شد مردم، خیران و مسئولان به دادمان برسند

در آن سوی اتاق پسر پیرزن که اکنون نان‌آور خانه است و نامش کریم است در حالی که بغض گلویش را گرفته خود را این‌گونه معرفی می‌کند: نداری سخت است و خدا هیچ پسری را شرمنده مادرش نکند. بعد از فوت پدرم چندین سال است با این سختی و مشقت زندگی می‌کنیم  چندین سال  تنها سرپناه ما این اتاق سیمانی کهنه است که این روزها به دلیل سرما و بارندگی در گل و لای موجود این شرایط سخت را در زیر این اتاق سپری می‌کنیم. از داشتنن حداقل امکانات زندگی «سرویش بهداشتی و حمام » هم محروم هستیم.

کریم با بیان اینکه اوضاع کاری چندان یار نیست و مادرم همچنان روزهای سختی را سپری می‌کند بیان کرد: نه پول داریم نه کسی را داریم تا استخدام‌مان کند کارگر انبار سیمان هستم که درآمدم روزانه است یک روز هست یک روز نیست. درباره وضعیت زندگی مان  به مسئولان مراجعه کردیم ولی آنها گفتند خودمان نیازمند کمک هستیم. سال‌هاست که مادرم مریض است شرمنده او هستم.

در ادامه رئیس اداره بهزیستی شهرستان دزفول در این باره در گفت و گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: اداره بهزیستی آمادگی کامل  را دارد در صورتی که تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و مستمربگیر سازمان تامین اجتماعی نباشند تحت پوشش خود قرار دهد.

فریدون عبدی افزود: هیچ‌گونه گزارشی در این باره داده نشده در صورتی که  تحت حمایت نهادهای قید شده نباشند با مراجعه به مرکز مستمری روستایی ما در شهرک منتظری  یا مراجعه به اداره بهزیستی اقدامات لازم حتما انجام می‌شود. شماره بنده را به این خانواده داده  تا مستقیم با خود در ارتباط و تماس بگیرند. این قول را به شما خواهم داد کمتر یک ماه در صورتی که تحت پوشش نهادهای گفته شده نباشند، تحت حمایت اداره بهزیستی شهرستان دزفول قرار گیرند. 

روایت تسنیم از زندگی مادر و پسر دزفولی در فرسنگ‌ها زیرخط فقر‌+ تصاویر

دیدگاه کاربران

عالی محمودی اهواز۷۱۷۶۰۰۱۲:۴۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
اینجا ایران است دارای 8درصد منابع جهان و اینجا خوزستان است.................
سید۷۱۷۶۷۸۱۳:۲۹:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
کمیته امام میگوید اگر تحت نظر سامان تامین اجتماعی نباشد. باید این مسئولین را میگذاشتند مربی لالیگای اسپانیا که چه زیبا پاسکاری میکنند
ناشناس۷۱۷۷۷۶۱۴:۵۳:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
چگونه مدیران دولتی می توانند به راحتی این همه اختلاس و چپاول از ثروت این افراد بی پناه بکنند؟ درست است که در این دنیا دست آنها را کاملا باز گذاشته اند اما جواب خدا را چه خواهند داد؟
ناشناس۷۱۷۸۷۳۱۶:۲۵:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
فقیر اونهم در ایران مگه میشه مگه داریم
همشهری۷۱۷۸۷۵۱۶:۲۷:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
خوب ما که قرار بود از این موارد نداشته باشیم پس چی شد
محمد۷۱۷۹۰۷۱۷:۰۲:۰۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
چشم مسولان روشن
ناشناس۷۱۷۹۲۰۱۷:۱۶:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
عده ای دیروز در سالن اجلاس سران ، سالگرد استخر را به سوگ نشستند و متوفّی را به عرش اعلا گسیل داشتند!!!! اینجماعت جداشده از فلاکت ، هرگز فقر را به یاد نمیآورند هرگز نمیخواهند به شرمندگی بیاندیشند
ناشناس۷۱۷۹۳۸۱۷:۳۲:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
بالاخره تنها نان آور خانه کریم است یا ابراهیم؟هرچند بی غیرتی مسئولان کاملا مشهود است.
ناشناس۷۱۷۹۵۷۱۸:۰۶:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
خوشبحال مسولین. کلاهشونو بندازن بالاتر
ناشناس۷۱۷۹۵۹۱۸:۰۹:۳۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
امام علی علیه : هیچ کجا ثروت انباشته ای ندیدم مگر در کنار آن حق مظلومی پایمال شده باشد ...ابعاد جدید فساد در خصوصی‌سازی/فروش کارخانه ۱۰هزار میلیاردی به ۷۰میلیارد تومان به یک بی‎سواد گروه اقتصادی الف، ۲۱ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵ این در به آن در ...سوال ندارد
محمد۷۱۷۹۶۲۱۸:۱۵:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
الله اکبر
ناشناس۷۱۷۹۸۶۱۸:۵۴:۳۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
باعث شرمساریست
ناشناس۷۱۸۰۱۸۱۹:۳۳:۵۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
"شماره بنده را به این خانواده داده تا مستقیم با خود در ارتباط و تماس بگیرند"!!!!!!!!!! آنقدر برای این مسوول بامسوولیت سخته که یه توک پا تشریف ببرند پیش اون خانواده؟؟؟؟؟؟ افراد نیازمند خودشون با پای خودشون باید بیان خودشونو معرفی کنن یا شما باید شناسایی کنید و حمایت کنید؟؟؟؟؟؟؟
مجید۷۱۸۰۹۴۲۱:۱۸:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
باسلام .خواهشمندم شماره کارت این خانواده را ثبت کنید تا مبلغی ناچیز واریز کنم تا در اون دنیا نگویم نمیدانستم و خبر نداشتم .باشد که اجر و ثوابش را شماها هم ببرید که اینگونه مسایل را نشر میدهید .دیگران که میگویند این خبرا نیست مملکت گل و بلبل هست
ستار۷۱۸۰۹۵۲۱:۱۸:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
اگردستم رسد برچرخ گردون از او پرسم که این چونست آن چون یکی را داده ای صدگونه نعمت یکی را جو آلوده در خون خدواند ان شاءالله صاحب دنیا را برساند
ناشناس۷۱۸۱۳۷۲۲:۰۴:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
ایران چهارمین ذخایر نفت و گاز جهان را دارد ، لیاقت ما این است؟! چرا نمی توانیم مثل همه مردم دنیا یک زندگی عادی داشته باشیم؟! آیا همه مردم دنیا اشتباه می کنند و فقط ما داریم راه درست را می ریم؟ قراره کجا بریم؟!
محمد۷۱۸۱۷۴۲۲:۵۳:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
یا خدا ! خودت کمکشون کن.
ناشناس۷۱۸۲۲۱۰۰:۰۰:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
سوژه گزارش که واقعا شرم آوره برای مسئولین، اما ادبیات نویسنده گزارش از اون هم شرم آورتر. بچه های دبستانی بهتر از این جمله بندی می کنند. واقعا پر از اشتباه های دستوری بود...
ناشناس۷۱۸۲۴۱۰۰:۲۲:۴۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
خوزستان ۵۱ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد در حالی که کویت ۱۷ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد . میدانهای نفتی خوزستان با داشتن ۴ مخزن بزرگ نفتی با ۲۵۰ میلیارد بشکه نفت درجا ، کویت با داشتن یک میدان نفتی با داشتن ۷۴ میلیارد بشکه نفت درجا حالا خوزستانی چطور زندگی می کند و کویتی چطور زندگی می کند
ناشناس۷۱۸۲۴۹۰۰:۳۱:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
خدایا مسئولان در تمام این سالها به بهانه های بسیار گوناگون به ویژه خصوصی سازی و دورزدن تحریمها و تامین کالاهای اساسی و ........ ، چوب حراج به اموال بیت المالی زده اند که این دو هم وطن هم در آنها سهم دارند و هیچ هیچ هیچ نهاد نظارتی هم معترضشان نشده .
ناشناس۷۱۸۲۵۳۰۰:۳۵:۲۵ ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
صاحبان پست و مقام طی چند دهه گذشته ، چگونه جواب این همه بی عدالتی و تبعیض و ناکار آمدی و .................. را در بارگاه خداوند متعال خواهند داد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین