پمپئو و پهپاد؛ میخ های یمن بر تابوت یک ائتلاف

گروه جهان الف،   3971021018

تقلای پمپئو برای پیوند زدن ائتلاف در هم شکسته ضد مقاومت با یک اتفاق دیگر در یکی از داغ ترین عرصه های درگیری میدانی منطقه یعنی یمن، همراه شد و با انتشار ویدیویی کوتاه که ظرف چند ثانیه خط خبر رسانه های عربی و غربی را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایرنا، روز گذشته (پنج شنبه) مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در قاهره، دومین ایستگاه سفر خود به 8 کشور عربی در حال تفهیم ضرورت «ائتلاف راهبردی» علیه ایران شامل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به همراه «مصر و اردن و یمن» بود. طبق عادت، ترجیع بند سخنان پمپئو، دشمنی مشترک به نام ایران و ضرورت «مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه» بود و بر این نکته تاکید کرد که کشورهای منطقه خودشان باید در این جهت گام بردارند.

پمپئو گفت: این گام با هدف گردهم آوردن همه اعضای شورای همکاری، مصر، اردن و یمن برداشته می شود و از همه کشورها می خواهیم درباره گام های آینده تحقق این هدف فکر کنند.

وزیر خارجه آمریکا یک حرف عجیب هم زد و گفت: آمریکا همواره نیروی آزادیبخش بوده است نه نیروی اشغالگر. سپس پرسید: می توانید همین را درباره ایران هم بگویید؟... و البته در آن جمع، کسی جواب پمپئو را نداد.

پیشتر هم آمریکایی ها از طرح «ناتو عربی» سخن گفته بودند؛ طرحی که هزینه هایش را خود کشورهای عربی می دهند و سلاحش را آمریکا می فروشد؛ پروژه ای که از ابتدا حتی پیش از تصاعد تنش بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس و قبل از مچ اندازی عربستان و ترکیه بر سر قتل جمال خاشقجی در استانبول و تصادم آنکارا و ریاض در شمال سوریه نیز در پیچ و خم اما و اگرها غلت زد و به جایی نرسید؛ سال ها پیش از آنکه سودان به عنوان اصلی ترین تامین کننده سربازان ائتلاف تحت فرمان سعودی در حمله به یمن، درگیر اعتراضات داخلی شود.

همزمان با تلاش های پمپئو برای وصله زدن اجزای کالبد چند تکه همپیمانان آمریکا و تبدیل اختلاف به ائتلاف، معادلات میدانی نبرد در یمن به گونه ای دیگر رقم خورد. در اقدامی بی سابقه، یک پهپاد انصارالله به مراسم تجمع و عرض اندام نظامیان تحت فرمان عربستان و امارات در بزرگترین پایگاه نظامی یمن یعنی «العند» استان «لحج» حمله کرد. «K2 قاصف» نام این پهپاد است.

ویدیوی منتشر شده در شبکه های اجتماعی به ویژه تویتر با هشتگ های «#عملیه_قاصف2k_بقاعده_العند»، «#لحج» و «#انفروا_خفافا_وثقالا» دقایقی بعد، تایم لاین شبکه های اجتماعی را اشغال کرد؛ شامل تصاویری از یک سخنرانی حماسی در جایگاه رژه، صدای ملخ پرنده ای آهنین که نزدیک می شد، انفجار، بر زمین افتادن سخنران نظامی ائتلاف و تصویرهای بریده بریده از انتقال اجساد کشته ها و زخمی ها به بیرون جایگاه رژه.

آمار اولیه نشان داد که 6 نظامی تحت فرمان ائتلاف سعودی کشته و 15 تن زخمی شدند که بر اساس گزارش شبکه الجزیره در میان زخمی شدگان، رئیس و نایب رئیس نظامیان موسوم به ستاد کل ارتش یمن، رئیس اطلاعات، استاندار لحج و فرمانده منطقه چهارم نظامی یمن نیز به چشم می خورند.

الجزیره افزود: این حمله حوثی ها به بزرگترین پایگاه نظامی، آن هم تحت نظارت عربستان و امارات، بی سابقه و خارق العاده بود زیرا تاکنون سابقه نداشته که حوثی ها چنین حمله دقیقی را به قلب جغرافیای نیروهای ائتلاف سعودی در یمن انجام دهند.

بعد از این حمله، سرتیپ خلبان عبدالله الجعفری سخنگوی نیروی هوایی انصار الله یمن در صنعا با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه مصاحبه کرد و گفت: این هواپیمای بدون سرنشین را نیروهای مسلح یمن (کمیته های مردمی و انصارالله) با تجربه و دانش کاملا یمنی ساخته اند.

پیام پهپاد یمنی از نظر سخنگوی انصارالله این بود که «ائتلاف سعودی با یافته های اطلاعاتی خود گمان می کرد یمن دولتی مستهلک شده از جنگ ها و نزاع های داخلی است که جنگ با آن 24 ساعت بیشتر طول نخواهد کشید اما باید بدانند، یمن امروز دیگر، یمن دیروز نیست.

سرتیپ خلبان یمنی این را هم گفت: جهان بداند که ما از هیچ کشوری سلاح نمی گیریم ... ذخیره استراتژیک نظامی زیادی داریم. ما هیچ فناوری خارجی را از جای دیگر نگرفته ایم و هر کس می گوید سلاح مان را از خارج می گیریم هدفی جز کشتار مردم یمن ندارد.

حدود 4 سال پیش، 5 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت و بحرین) به همراه آمریکا، مراکش، مصر، اردن، سودان و سنگال در حمله به یمن مشارکت داشتند و سومالی نیز اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی خود را برای حمله داده‌ بود. منابع متعدد از مشارکت رژیم صهیونیستی نیز در جنگ یمن خبر داده اند. آن زمان، هنوز عربستان سعودی به عنوان رکن اصلی ائتلاف و فرمانده میدانی آن، اعتباری نزد سایر اعضا داشت با این وجود، برخی از اعضای ائتلاف، مانند قطر و مصر، حاضر نشدند زانوزدن نیروهای خود را در ریگزارهای یمن ببینند و هنوز صدای اعتراض سودانی ها نیز به خاطر کشته شدن فرزندانشان در جنگی که ربطی به آنها نداشت در نیامده بود. هنوز اخبار کسری بودجه شدید سعودی ها، راهی به گزارش های تحلیلی نیافته بود و تردیدها درباره هزینه های ائتلاف و سهم شرکا کمتر بود.

یمنی ها پیام پهپاد یمنی را زمانی ارسال می کردند که مایک پمپئو در قاهره در حال توجیه ضرورت ائتلاف عربی بود؛ ائتلافی که پیش از این در ابعاد بزرگتر از پیشنهاد جدید پمپئو به یمن حمله کرد، نام آن ائتلاف، در ابتدا (6 فرودین 1394) «توفان قاطعیت» بود اما کمتر از یک ماه بعد (2 اردیبهشت 1394) به «احیای امید» تغییر نام داد؛ «توفان قاطع» بیش از 12 کشور در قالب ائتلاف سعودی جای خود را به تکاپویی برای «احیای امید» داد و امروز، قلب آن ائتلاف در بزرگترین پایگاه نظامی و زیر نظر سیستم های ماهواره ای هدف حملات دقیق قرار می گیرد.

پهپاد یمنی ها یک پیام قاطع تر از «توفان قاطعیت» ادعایی آمریکایی ها و سعودی ها داشت. پیام این بود که میخ های آخر را یمنی ها بر تابوت ائتلاف های آمریکایی کوبیده اند و نباید «امید»ی به «احیای» ائتلاف های مرده بست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین