اختتامیه جشنواره «عمار»؛ کنایه مادر شهید به کلید روحانی/ اظهارات سیروس مقدم درباره «پایتخت6» +‌ تصاویر

گروه فرهنگی الف،   3971020139 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

آیین اختتامیه نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» با معرفی برگزیدگان این دوره به کار خود پایان داد.

اختتامیه جشنواره «عمار»؛ کنایه مادر شهید به کلید روحانی/ اظهارات سیروس مقدم درباره «پایتخت6» +‌ تصاویر

به گزارش فارس، مراسم اختتامیه نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از دقایقی پیش در سالن شماره یک سینما فلسطین آغاز شد. این مراسم به صورت زنده از شبکه نمایش سیما در حال پخش است.

نهمین دوره جشنواره فیلم عمار به دبیری نادر طالب‌زاده دارای بخش‌های «فراخوان مردمی معرفی سوژه و حمایت از تولید»، «بخش آثار رقابتی» و «اکران مردمی» است.

دبیرخانه عمار، نامزدهای دریافت جایزه بخش مسابقه مستند و داستانی نهمین دوره جشنواره را امروز اعلام کرد که در مراسم اختتامیه برگزیدگان معرفی می‌شوند.

در ابتدای این مراسم، حسین حقیقی ترانه «ایران آینده» را به مناسبت چهل سالگی انقلاب اجرا کرد.

سپس خدایار بهرامی از پایه‌گذاران مسجد امیرالمومنین(ع) در شهرستان کهنز شهریار که در مستند «عابدان کهنز» حضور دارد، طی سخنانی گفت: یک روز دیو کثیفی آمد و با کنار زدن قاجارها، موجودی به نام رضاخان را بر سرزمین ما حاکم کرد. استعمار در سرزمین ما با حمله به حجاب بانوی ایرانی و کیان مقدس روحانیت، قصد تسخیر سرزمین ما را داشت. اما امروز نه تنها کشور ما نجات پیدا کرد، بلکه سوریه هم نجات پیدا کرد.

 

وی افزود: من با چشمان خودم مزرعه تریاک ـ به اجبار ژاندارم رژیم شاهنشاهی ـ را در کشورمان دیده‌ام و سیلویی که  با گندم آمریکایی پر می‌شد. از برادران انقلابی خواهش دارم این‌ها را تبدیل به فیلم کنند تا مردم به ویژه جوانان بدانند قبل از انقلاب چه خبر بوده است! این وظیفه عمار است.

* برگزیدگان بخش مستند «تاریخ سیاسی و فتنه ۸۸»

در ادامه این مراسم، بخش نخست جوایز اهدا شد و در بخش مستند «تاریخ سیاسی و فتنه ۸۸»، لوح تقدیر به مستندهای «راه طی شده» علی ملاقلی‌پور و «آینه‌های شکسته» به کارگردانی عبدالعلی مکرمی تعلق گرفت.

ملاقلی‌پور در سخنانی کوتاه گفت: باید نقدپذیر بود و نقدپذیری را رشد داد. ضمن اینکه رسانه‌ها باید بدانند جوانانی هستند که هنوز فرزند خمینی هستند و هرچقدر هم تلاش کنند با برچسب‌های مختلف فیلم آن‌ها را بایکوت کنند، باز بر تعداد فرزندان خمینی افزوده می‌شود.

همچنین به گوینده گفتار متن برای مستندهای «مجتهد لاری» و «هاشمی زنده است» به «ناصر طهماسب» جایزه ویژه‌ای تعلق گرفت. او چهل سال قبل گویندگی مستند مصطفی عقاد را انجام داده است.

 


مصطفی شوقی

 

«شورش علیه سازندگی» به کارگردانی مصطفی شوقی فانوس (جایزه اصلی) این بخش را دریافت کرد. شوقی جایزه خود را از دست مادران شهیدان خالقی‌پور دریافت کرد. وی در این مراسم گفت: علیه فیلم ما شورش شد و حتی نگذاشتند یک اکران خصوصی داشته باشد. خیلی خوشحالم که بچه‌های عمار جرات کردند این فیلم را نمایش دهند.

وی خاطرنشان کرد: وضع ما مستندسازها خوب نیست اما خیلی بهتر از کارگردان هفت‌تپه، هپکو و ... است. امیدوارم هر چه زودتر فکری به حال مشکل این عزیزان شود.

* برگزیدگان بخش «جنگ نرم و جبهه فرهنگی»

«تهران دمشق» به کارگردانی سیدمحمدعلی صدری‌نیا در این بخش جایزه مردمی را که یک تابلوفرش اهدایی از اهالی روستای تورقوزآباد بود، دریافت کرد.

 


سیدمحمدعلی صدری‌نیا

 

صدری‌نیا گفت: اگر یک ساعت در خیابان‌های حلب قدم بزنیم تازه می‌فهمیم جنگ داخلی یعنی چه! از همه عقاید و سلیقه‌ها دعوت می‌کنم مستند «تهران دمشق» را ببینند.

 


محسن مقصودی

 

فانوس این بخش به سبب پژوهشی قدرتمند به مستند «روزی روزگاری ترامپ» به کارگردانی کارگردانی علیرضا بوالی تعلق گرفت. محسن مقصودی تهیه‌کننده این اثر گفت: فانوسمان را به ابوالقاسم طالبی علمدار روشنگری تقدیم می‌کنیم.

وی افزود: امروز دیدم مسئولان از دستاوردهای برجام صحبت کردند. نمی‌دانم دوربین مخفی است آیا؟ آیا مسئولان از زندگی مردم خبر دارند؟ قلب پیشرفت ایران را بتن کردید، چندسال به کدخدا اعتماد کردید و الان هم یک سال است دلخوش به لبخند اروپایی‌ها هستید.

لوح افتخار هم به مستندهای عطر سیب به کارگردانی داوود جلیلی و متولد آذر به کارگردانی سیدرضا حسینی تعلق گرفت.

* برگزیدگان مستند «نقد درون گفتمانی»

«فروشنده2» به کارگردانی علیرضا بوالی و محمدرضا امامقلی کارگردان «خوره» لوح تقدیر این بخش را دریافت کردند.

امامقلی پس از دریافت خود گفت: جایزه‌مان را به خانواده شهدای مدافع حرم و کارگران این شهر تقدیم می‌کنم. امیدوارم زخم‌ها درمان شوند و مگس‌ها برای همیشه گورشان را گم کنند.

 


محمود شهبازی

 

فانوس این بخش به مستند «دریابست» به کارگردانی محمود شهبازی با موضوع صید بی‌رویه ماهیان جنوب کشور تعلق گرفت.

شهبای گفت: امشب سالروز شهادت احمدی‌روشن است. تعطیلی صنایع هسته‌ای و انتقال ماهواره‌های ما به انبارها، تلاش گروهی است که 20 سال در تلاش برای این کار هستند. با برجام گفتند عصر پوشکی است به جای موشکی و کم‌کم که دستاوردهای برجام را خالی می‌بینند باید گفت عصر خالی‌بندی است!

جایزه ویژه دوربین «شهید علی قوچانی» به محمود شهبازی کارگردان مستند دریابست تعلق گرفت. وی جایزه خود را به خلیل تقی‌نژاد دومین شهید مدافع حرم هرمزگان تقدیم کرد.

مادر شهید علی قوچانی که جایزه این بخش را به برگزیده اعطا کرد، گفت: به ما گفتند دسته‌کلید دارند و تمام قفل‌ها را باز می‌کنند، ولی متاسفانه‌ها قفل‌هایی هم که باز بود، همه را قفل کردند! تا زمانی که زنده هستیم از خدا می‌‌خواهیم ثابت‌قدم بمانیم و مثل کوه پشت رهبرمان بمانیم.

* برگزیدگان بخش مستند «بیداری اسلامی»

لوح افتخار این بخش به اثر «عماد» به کارگردانی ایمان گودرزی رسید.

 


سیدمحتشم علی‌نقوی

 

سیدمحتشم علی‌نقوی کارگردان «فرزند امام» با موضوع علامه عارف‌الحسینی فانوس این بخش را از دستان جانباز مدافع حرم دریافت کرد.

وی که اصالتاً پاکستانی ایست، با همسر و سه فرزند خود روی صحنه حاضر شد، با اشاره به تعداد فرزندان خود گفت: «حرف «آقا» است دیگر، همین مشخص می‌کند صحبت‌های آقا به خارج از ایران زودتر می‌رسد.» این گفته با تشویق حاضران در سالن همراه شد. وی سپس تاکید کرد شبه‌قاره هند نیاز به فعالیت بیشتری دارد.

* برگزیدگان بخش مستند «مدافعان حرم»

«کرار» به کارگردانی محسن عقیلی و «عابدان کهنز» به کارگردانی مجید رستگار لوح تقدیر دریافت کردند.

 


مجید رستگار

 

عابدان کهنز فانوس پراستقبال‌ترین مستند را هم دریافت کرد. رستگار این فانوس را به خدایار بهرامی (موسس پایگاه بسیج مسجد امیرالمومنین) تقدیم کرد. او جایزه خود را به شهید سجاد عفتی و پدر جانباز این شهید تقدیم کرد.

مستند «نجات» به کارگردانی امیرحسین نوروزی فانوس این بخش را دیافت کرد.

* برگزیدگان بخش مستند «جنگ اقتصادی»

لوح افتخارهای این بخش به «خاویار قم» به کارگردانی محمدجواد رحیمی و «جوجه‌های انگلیسی» به کارگردانی محمدهادی اینانلو اهدا شد.

 


محمدتقی رحمتی

 

فانوس این بخش به علت امیدآفرینی و ارائه موفق نمایشی درماتیک به «به نام پدر» به کارگردانی محمدتقی رحمتی تعلق گرفت.

وی پس از دریافت فانوس گفت: باید به اقتصاد مقاومتی عمل کنیم و آن را زنده نگه داریم. موضوعی که برخی به آن عقیده‌ای ندارند، اما من به عنوان یک مستندساز اقتصادی به این نتیجه رسیدم چاره‌ای نداریم جز اقتصاد مقاومتی. صنایع نفتی و صنایع غذایی را باید از ارز منفک کنیم، هرچند صرفه اقتصادی نداشته باشد.

* اهدای نشان «استقلال»

عصمت احمدیان، کارآفرین و مادر شهیدان ابراهیم و اسماعیل فرجوانی جایزه «استقلال» را از جشنواره عمار دریافت کرد. این جایزه توسط پدر شهید احمدی روشن به احمدیان تقدیم شد.

 

 

وی در این مراسم گفت: وکلا، وزار، مسئولان، همه و همه! ما این شهدا را دادیم که شما پشت میزهایتان راحت بنشینید، شما هم کاری بکنید که ملت برای معیشت خودشان به این در و آن در نزنند و راحت زندگی کنند.

پدر شهید احمدی روشن هم در پاسخ به این اظهارات گفت: نرود میخ آهنین در سنگ.

* تقدیر از سیروس مقدم کارگردان مجموعه تلویزیونی پرمخاطب «پایتخت»

سیروس مقدم پس از قرار گرفت روی صحنه گفت: خوشحالم که زنده و بی‌واسطه در خدمت شما هستم. سعادتی بود که امشب دعوت شدم و در خدمت شما بودم.

وی سپس به کلیپی که در این بخش پخش شد اشاره کرد و گفت: به نظرم کلیپ خیلی خوبی از پایتخت تهیه شده بود و حتی برخی صحنه‌ها را خودم هم به خاطر نداشتم.

کارگردان پایتخت اظهار داشت: پایتخت متعلق به مردم است و بارها در جلسات خصوصی که با مدیران فرهنگی داشتم، عرض کرده‌ام که پایتخت نه متعلق به سیروس مقدم و محسن تنابنده و تیم سازنده است و نه متعلق به تلویزیون و هیچ ارگانی. پایتخت متلق به مردم است و تا وقتی که بخواهند، ادامه پیدا می‌کند، اما سسیتم مدیریت فرهنگی ما هم آیا تمایلی دارد که به این مطالبه مردم جواب مثبت بدهد یا نه؟

وی ادامه داد: خیلی از مسائل را نمی‌شود بیان کرد. به نظر می رسید که ما خواهان ادامه پایتخت نیستیم، اما مطمئن باشید این حرف، حرف تیم سازنده نیست. تا وقتی که مردم از پایتخت دلزده نشوند و دوست داشته باشند پایتختی‌ها را ببینند،‌ ساخته می‌شود. ولی ما هم باید سوژه‌های خوب پیدا کنیم، موضوعاتی که توقعات مردم را برآورده کند. چون با مضمون اجتماعی کار طنز کردن خیلی سخت است.

مقدم خاطرنشان کرد: تا الان هیچ چیزی دال بر اینکه از تیم پایتخت به طور جدی خواسته شود که برای پایتخت 6 بیاندیشد، نشده است. برای همین امسال در خدمت شما نیستیم. وگرنه آقای تنابنده مالامال از سوژه است و به تعداد افراد این کشور، قصه و داستان وجود دارد.

کارگردان پایتخت گفت: از روزی که پایتخت5 تمام شد، عززان ماباید به پایتخت 6 فکر می‌کردند تا تیم متلاشی نشود،‌نه چند ماه ماندهبه عید. برنامه‌ریی باید داشته باشیم. ساختن یک کار دنباله‌دار، کار بسیار سختی است، چون متعلق به یک نفر نیست. یک تیم بازیگر هستند که باید حضور داشته باشند. یک دوقولویی به نام سارا و نیکا داریم که از خارج کشور باید به تیم ملحق شوند و جلوی دوربین بروند.

وی ادامه داد: پایتخت شاید یکی از عوامل وحدت و انسجام فکری آحاد ملت است، از عمار تا حوزه‌های علمیه و ایرانیان مقیم خارج. قشر ضعیف جامعه هم تنها سرگرمی‌اش را پایتخت می‌داند. قومیت‌های مختلف هم مرتب خواهان پایتخت هستند و از ما دعوت می‌کنند پایتخت بعدی را به زادگاه آن ها ببریم. بنابراین احساس می‌کنم نسبت به پایتخت در برنامه‌ریزی و مدیریت فرهنگی کم‌لطفی شده و به این نیاز مردم درست پاسخ داده نشده است.

مقدم در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: الان تیم پایتختی‌ها متلاشی شده و خیلی سخت است آ‌نها را دور هم جمع کرد، چون هر کدام سر یک پروژه هستند. اما به نمایندگی از این جمع می‌گویم تا زمانی که مردم خواهان پایتخت باشند،‌ آن را می‌سازیم. شاید صدای مردم به گوش روابط عمومی سازمان صداوسیما برسد، جدی‌تر به این مساله فکر کنند.

نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره عمار، مجید زین‌العابدین مدیر شبکه یک، رضا سلمانی به نمایندگی از مدافعان حرم، ولید درویش به نمایندگی از مردم سوریه و یک خانواده شهید مدافع حرم روی صحنه حاضر شدند و کاشی حرم رضوی(ع) را به سیروس مقدم اهدا کردند.

* پخش هدیه‌ای از درون پایتخت در نوروز آتی

زین‌العابدین مدیر شبکه یک سیما هم گفت: همین‌جا از آقای مقدم برای شروع پایتخت6 دعوت می‌کنم. ایشان تیم خبره و چیره‌دست خوبی دارند و قاب تلویزیون و نیاز مردم را می‌شناسند. با همسر آقای مقدم (تهیه‌کننده سریال) مذاکراتی داشته‌ایم. امیدوارم امسال هدیه‌ای از درون پایتخت را در نوروز 98 تقدیم مردم کنیم.

* برگزیدگان بخش «داستانی»

در بخش داستانی کوتاه به سه فیلم «اسپری» محسن مجیدپور، «داستان آینده» ساخته میثم ملکی‌پور و «هر سال اربعین» میلاد محمدی لوح تقدیر اهدا شد.

«آخرشه» رضا کشاورز و «#نفرست» سامان غنائمی فانوس دریافت کردند.

در این بخش از شهید محمد علیشاه موسوی گردیزی (چمران افغانستان) تقدیر ویژه به عمل آمد.

 

 

این گزارش در حال تکمیل است...

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین